חדשות היום

מוצרי זיכרון הבזק (FLASH) והתעשייה הצבאית / ביטחונית

במשך עשור שלטו בתחום מוצרי זיכרונות הבזק (FLASH) לתעשייה הצבאית/ ביטחונית כמעט באופן בלעדי מוצריה של חברת M-Systems ובעקבותיה חברת SanDisk אשר רכשה את M-Systems  באמצע העשור.
במהלכו של העשור הוטמעו מוצרי החברה במירב המוצרים ומערכות צבאיות וביטחוניות שפותחו בארץ ובעולם ואשר נדרשו לזיכרונות בנפח גבוה, מהירויות כתיבה וקריאה גבוהים ובתנאי-סביבה קשים התואמים דרישות ממערכות צבאיות מוטסות, רכובות וימיות.
מעבר לדרישות המפורטות נדרשו ההתקנים לעמוד בדרישות מחמירות של מחיקה מהירה ומלאה של המידע הנרשם: Secure Erase ו- Fast Erase ובמקרים מיוחדים גם יכולת השמדה פיזית של רכיבי הזיכרון: Distractive Erase.
במהלך 2007 בהחלטה אסטרטגית הודיעה חברת SanDisk  על הפסקת היצור של כל המוצרים לתחום טמפרטורות רחב (אשר פותחו ויוצרו במקור ע”י M-Systems) אשר נועדו ברובן לתעשיות הצבאיות.
הסיבה העיקרית למפנה: התמקדות SanDisk  בשוק הקמעוני וברשתות הפצה קמעוניות למוצרי צריכה לתחומי הטלפוניה הסלולארית, הצילום והבידור.
במהלך השנים פותחה טכנולוגית ה- MLC (Multi Level Cell המאפשרת אגירת נתונים רבים יותר בתא
זיכרון בודד לעומת טכנולוגית ה- SLC (Single Level Cel)  המאפשרת אגירת נתון בודד בכל תא זיכרון.
טכנולוגית ה- MLC אפשרה עלות ליחידת נפח זיכרון וגרמה לירידת מחירים משמעותית לכרטיסי הזיכרון השונים כמו: Compact Flash, Secure Digital, Micro SD ועוד.
לכאורה המצב הינו אופטימאלי לצורך שיפור מחירים והגדלת קיבול גם לתחום התעשייה בכלל ולתעשייה הצבאית בפרט.
למעשה המעבר מ-SLC ל- MLC יצר בעיתיות שמקורה ביכולת המוגבלת לשלוט ברמת הטעויות (BER) במוצרים מבוססי טכנולוגית- MLC ובחוסר היכולת לעמוד בתנאי סביבה קשים בעיקר בטמפרטורה לאור העובדה שרכיבי פלאש בטכנולוגית MLC לא מיוצרים לטמפרטורה מעבר ל- 0+70 ובמקרים מיוחדים -25+70.
ניתן לסכם את המצב שנוצר כבר בתחילת  2008 כמחסור במוצרי זיכרון מסוג FLASH  לתעשיות הצבאיות והביטחוניות בארץ ובעולם העונים לאפיונים של המוצרים מבית msystems /SanDisk העומדים בדרישות תנאי סביבה מחמירות ומבוססות רכיבי FLASH בטכנולוגית SLC.
גם כאן כמו בכל תחום אחר אין ואקום לזמן ארוך וחברות בסדר גודל קטן ובינוני בהשוואה ל- SanDisk  החלו להיכנס לתחום בצעדים מתונים.
התהליך  החל בתחילת 2008 ומגיע לשיאו בימיים אלה.

בתחילה ניתן מענה חלקי בלבד לדרישות השונות אך כיום המענה והתאימות לדרישות היא מלאה. עם התפתחות הטכנולוגיה הופיעו מוצרים בעלי ביצועים טובים הרבה יותר בהיבט מהירויות כתיבה/קריאה, נפחים של 256GB- 512GB הכוללים טכנולוגיות תיקון טעויות מתקדמות, אחריות לביצועים מלאים למשך 5 שנים ובעיקר ירידה דרסטית במחיר.
הירידה במחיר תוך שמירה על ביצועים נובעת ממספר גורמים:
-מחיר רכיבי הזיכרון הבסיסים (Raw Flash) בירידה מתמדת.
-עלות יצור נמוכה מאחר ומירב היצרנים הינם במזרח הרחוק: טאיואן, סין וקוריאה.
-תחרות קשה בין כמעט עשרה יצרנים מובילים בתחום.
-יצרני מערכות היכולים להסתפק ברכיבי FLASH בטכנולוגיית MLC  מפנים עורף למוצרים בטכנולוגיית SLC.
נכון להיום מירב יצרני המערכות בארץ ובעולם מצאו פיתרונות אצל היצרנים אשר מילאו את הוואקום או לחילופין עברו לטכנולוגית MLC הזמינה והזולה יותר.
מוצרי זיכרון FLASH מיוצרים ומסופקים בסטנדרטים צבאים מלאים הכוללים ציפוים קונפורמיים ועומדים במירב דרישות ה- MIL בתחומי: רעידות, טמפרטורה וכו’. מוצרים אלה מיוצרים בממשקי SATA ו-PATA ומגיעים בפורמטים מכאניים שונים:
MicroSD, CFAST 2.5”,1.8”, Compact Flash, PCMCIA, Micro IDE, Micro SATA, USB, Secure Digital.
היצרנים בחלקם ובעיקר הקטנים והבינוניים שבהם מוכנים לתכנן, לפתח וליצר מוצרים לא סטנדרטים ולהתאימם לצרכי מערכת ספציפית גם כשמדובר בסדרות קטנות.
אחרית הדבר בתחום הינו המשבר אשר עתיד להתרחש בתחום בשנים הקרובות:
מוצרי זיכרון ההבזק המיועדים לתעשייה הצבאית/ ביטחונית והנותנים פיתרון מלא לדרישות מבוססים רכבי הבזק מסוג SLC. הדרישה העולמית למוצרי SLC הולכת ויורדת תוך מעבר למוצרי MLC במחיר נמוך ולפיכך נראה שזו רק שאלה של זמן עד אשר יצרני הזיכרונות יצהירו על הפסקת יצור של רכיבי SLC  ומעבר ליצור רכיבי MLC בעלי נפח הולך ועולה.
אומנם נקודה זו בתהליך אבולוציית FLASH  עדיין רחוקה אך כאשר המשבר הבא יפרוץ תעשיית זיכרונות ההבזק לתעשייה הצבאית / ביטחונית תציג פיתרונות שיענו ויתגברו על החסרונות בשימוש בהבזק בטכנולוגית SLC,   ההנחה היא שמירב החסרונות יפתרו בתהליך האבולוציה במעבר למוצרי הבזק זולים הרבה יותר ובעלי נפח הולך ועולה.
את הבעיות שיותרו יפתרו התעשיות הצבאיות / ביטחונית ולקוחותיהם.
התהליכים המפורטים נשלטים ברובם ע”י יצרניות רכיבי ההבזק (Raw Flash) כמו: Samsung, SanDisk  וכו’ אשר רובם הם יצרני מוצרי זיכרון בוזמנית.
הבעיות המרכזית אתם מתמודדות התעשיות הצבאיות בנושא התקני זיכרונות ההבזק במערכות הינן:
-הפסקות יצור של מוצרים המיועדים לדרישות קיצון ופניה של התעשייה למוצרי מדף קמעוניים.
-שינויים תכופים בטכנולוגיות יצור של Raw Flash במטרה להוזיל מחיר ולהכפיל את קיבולת הרכיבים תוך ויתור על אמינות ועמידה בתנאי קיצון.

-חוסר יכולת לשמור על BOM קבוע.
-ירידה בתמיכת היצרנים תוך קיצור תקופת האחריות.
היצרנים מספקים את מירב הפורמטים הנפוצים כגון:
-דיסקים בנפח של עד 512GB בפורמט 2.5”  בגובה סטנדרטי של 9.5 מ”מ בממשק SATA ו-PATA במהירויות כתיבה / קריאה של מעל 250MB/s.
-דיסקים בנפח של עד 64GB בפורמט 1.8”  (פורמט פיזי של PCMCIA) בממשק PATA, SATA ו-MicroSATA במהירויות כתיבה /קריאה של מעל 150MB/s .
-התקני PCMCIA בנפח של 64GB באריזה מתכתית מלאה.
-התקני Compact Flash  בנפח של 32GB.
-התקני CFast  (התקן חדש יחסית) בגודל פיזי של Compact Flash עם ממשק SATA בנפח של 16GB בהירות כתיבה / קריאה של מעל 100MB/s!!!
-פורמטים ממוזערים לממשקי SATA ו- IDE (44 ו- 40 פין) בנפחים של עד 16GB.
ההתקנים עומדים בסטנדרטים צבאיים ונושאים ברובם אחריות ל- 5 שנים.
כיום פועלות ומספקות מוצרי FLASH לתעשיות הצבאיות / ביטחוניות מספר חברות כמו:Innodisk  , APRO ו- APACER  הטיוואניות ומספר לא ברור של חברות סיניות.

*P.S.T הינה חברת בת של פיניקס טכנולוגיות

תגובות סגורות