תוחלת חיי הסוללה קריטית לחווית אינטרנט נייד מלאה ומספקת

ARMלורנס ברייאנט, ARM

ההיקפים של תנועת נתונים ניידים כבר עברו את היקפי התקשורת הקולית ו-80% מכלל משתמשי האינטרנט הניידים תובעים היום גישה רחבת פס מכל מקום, בכל שעה. עם העלייה ביכולותיו של האינטרנט הנייד ובביקוש מצד הצרכנים עלו גם הדרישות מתוחלת חיי הסוללה של ההתקנים המשמשים לגישה לאינטרנט. הבחירות של הצרכנים והאסתטיקה התכנונית נערמות מעל הדרישות הטכנולוגיות וכל הדרישות הללו ביחד מפעילות לחץ על יצרניות ההתקנים, הנאלצות להסתפק בפחות ופחות שטח שאליו הן נדרשות להכניס את הסוללה במוצרים האלגנטיים והזעירים המוצעים היום בשוק.
כדי שניתן יהיה להמשיך ולפתח חווית אינטרנט נייד מלאה ומספקת אין ברירה אלא לשפר את ביצועי הסוללה. ללא שיפור ביכולות ימשיכו ביצועי הסוללה להוות אבן נגף וגורם בולם בהתמודדות עם האתגר המתמיד לעמוד בדרישות ההולכות וגדלות של המשתמשים הניידים. התעשייה נמצאת בחיפוש מתמיד אחר דרכים לעמוד בציפיות ואחת השיטות שאנו רואים היום היא האימוץ של תהליך המכונה SMP
(עיבוד מקבילי סימטרי) על פלטפורמות ניידות. בתהליך SMP, כמה מעבדים זהים מחוברים לזיכרון משותף אחד ונשלטים על-ידי מערכת הפעלה אחת. ה-SMP מתייחס לכמה ליבות מעבד כאל מעבדים נפרדים, מה שמאפשר העברה של כל משימה שהיא בקלות בין מעבד למעבד. שיטה זו עוזרת לאזן את עומסי העבודה ומחלקת אותם באופן שווה בין הליבות, מה שמוביל לצריכת הספק נמוכה ולהארכת תוחלת חיי הסוללה.
מספר האנשים המשתמשים במכשירים הניידים שלהם כדי לגשת לאינטרנט נמצא בעלייה מתמדת, כאשר הרשת החברתית היא המניע המרכזי לשימוש באינטרנט נייד. מגמה הולכת וגדלה זו משמעה שהמשתמשים הניידים היום מצפים לחיבוריות תמידית לרשת וליכולת לצפות במגוון עשיר של תכני מולטימדיה. יש גם ציפייה שהטלפונים החכמים יוכלו להציע רמת ביצועים זהה לזו של המחשב האישי ולהעניק חווית רשת או אינטרנט מלאה ומספקת.

במסגרת הניסיונות ליצור חווית אינטרנט אמיתית ומלאה התפתחה טכנולוגיית המולטימדיה עד למצב שבו קיים לחץ הולך ומתעצם על הפונקציונליות והמשתמשים דורשים הצגה של תכנים על כל התקן. את ההתקנים הניידים הקיימים היום ניתן להעצים עם חדות תמונה גבוהה, עם משחקים, עם חיבוריות מודם, עם HTML5 ועם רמות הולכות וגדלות של עיבוד נתונים באמצעות האינטרנט. חלפו הימים שבהם שימש הטלפון הנייד בעיקר לביצוע שיחות טלפון, לשליחת מסרים ואולי למשחק סנייק פה ושם. היום מדובר בהתקני מולטימדיה רבי עצמה.
אחת התוצאות של הזמינות ההולכת וגדלה של תכנים עתירי מולטימדיה היא שצגי הטלפונים החכמים וההתקנים הניידים נהיו גדולים יותר, מה שמשפר את חווית הצפייה ונוחות השימוש, אך בה בעת מציב דרישות גבוהות יותר מצריכת ההספק. קיים לחץ הולך וגובר להגדיל את ביצועיהם של מכשירים נישאים מבלי לסכן את תוחלת חיי הסוללה – למעשה, נעשים מאמצים להקטין את צריכת ההספק עוד יותר.

הלחץ הגובר משמעו שהתקנים ניידים כיום צריכים להציע ביצועים גמישים ולעבוד ברמות ביצועים מטביות במצבים של הספק נמוך, לדוגמה במצבי המתנה או בשיחות קוליות ממושכות, אך במקביל עליהם להיות מסוגלים לעמוד במצבים המצריכים רמות ביצועים גבוהות, כמו להריץ יישומים של תכנים מורכבים ולספק יכולות אינטרנט על-פי דרישה. כדי לעמוד בציפיות החדשות בתום הפונקציונליות יהיה על היצרניות לעקוב אחרי ההקצאה והחלוקה של ההספק ולהמשיך את הפיתוח של טכנולוגיות דלות הספק.
טכנולוגיית ה-SMP תעזור במאבק מול מגבלות תוחלת חיי הסוללה כיוון שמעבדים מרובי ליבות מספקים רמות ביצועים גבוהות יותר בהשוואה לרמות הביצועים שיכולות להפיק ליבות בודדות מאותו תקציב הספק. ה-SMP מאפשרת ליישומים איטיים כמו יישומי קול וטקסט לפעול על ליבה בודדה, בעוד שלהרצה של היישומים המורכבים יותר הנדרשים לדפדוף מהיר, לצפייה בתכני מולטימדיה עשירים ולקבלת חיבורי אינטרנט במהירות המודם משתמשים בכמה CPUs. ריבוי המעבדים מאפשר למשתמשים לבדוק את הפייסבוק, לצפות בשעות של תכני וידאו מקוונים, להוריד תמונות ולבצע שיחות, וכל זאת מבלי שהסוללה תיגמר להם עוד בטרם יגיעו הביתה.

אם נוכל להמשיך להגדיל את הביצועים מבלי להוסיף עוד דרישות מההספק נצליח לממש את הפוטנציאל של הטלפון החכם ולכלול בו את הפונקציונליות של מחשב אישי, מה שיהפוך את הטלפון החכם לפלטופרמת המחשוב המועדפת.

תגובות סגורות