חדשות היום

גבוה כרגיל – E2V באלקטרוניקה 2010

E2Vמאת: אמיר בר שלום. “בשנתיים האחרונות אנחנו חווים פתיחות יוצאת דופן של הממשל הצרפתי כלפי ישראל בכל הקשור ליצוא הבטחוני“, אומר ניקולה שאנטייר, מנהל שיווק מוצר, מחברת  e2v,  המתכננת והיצרנית המובילה של רכיבים אלקטרוניים ייחודיים.
“בעבר נתקלנו בהרבה מאד מקרים שבהם הייתה בעיה עם זהותו של הלקוח הסופי  –  END USER. כיום, באופן מפורש אנחנו רואים הרבה יותר התעניינות  במוצרים שלנו בישראל”,  פותח שאנטייר את השיחה שלנו בביתן של e2v  במינכן.
e2v, הציגה ב electronica 2010 ממיר מדיגיטלי לאנלוגי 12- ביט 3Gsps בעל רוחב סרט מוצא של עד 5 גיגה-הרץ עבור הפקה של אותות מיקרוגל מוגדרי תוכנה. ה-EV12DS130A מיועד לענות לצורכי מגוון ציוד תקשורת כגון מערכות GPON, מודמי-כבלים, לווייני תצפית SAR Earth, כמו גם ציוד בדיקה אוטומטי. כדי לפשט ולהאיץ את התכנון של מערכות איסוף נתונים, e2v משיקה שתי ערכות הדגמה המקטינות משמעותית עלויות מו”פ וסיכוני פיתוח.
ה-DAC החדש של e2v מספק אזור Nyquist של 1.5 גיגה-הרץ בשל מהירות הדגימה של 3GSPS המתאימה לאותות בעלי רוחב-פס רגעי העולה על 1.2 גיגה-הרץ. התחום הדינמי של 12-ביט מכסה את צורכי התקן DOCSIS 3.0, ובשילוב עם SFDR (spurious free dynamic range)
העולה על 70dB, הוא בעל הרגישות הגבוהה וניגודיות ההדמיה SAR הדרושה עבור ציוד ולוויינים צבאיים. רוחב-הפס של 5 גיגה-הרץ מספק קצב סבב (slew rate) מאוד גבוה בדרגת המוצא של ה-DAC, המאפשר למתכנן ATE להשיג נדנוד (swing) מלא של מתח המוצא בכל תחום ה-12 ביט בפחות מ-50 ps. צריכת ההספק הנמוכה של 1.5 ואט בלבד מאפשרת שימוש בספק כוח מוקטן ומשקל סוללה מוקטן, ובכך להקטין את עלויות שיגור לוויין במסלול.
“מעבר להרחבת קו המוצרים שלנו בשנתיים האחרונות, מאז תערוכת אלקטרוניקה 2008,  הגברנו באופן משמעותי את הקשר עם הלקוחות שלנו”, מספר שאנטייר. “אחת מדרכי הפעולה שלנו הייתה להבטיח ללקוחות שלנו את תכנית ה LCM-LIFE CYCLE MANAGEMENT. תכנית שאמורה להגביר באופן משמעותי את שיתוף הפעולה שלנו עם  היצרנים“.
כדוגמא לתכנית הזו מביא שאנטייר את משגר הלוויינים אריאן 5, של סוכנות החלל האירופאית. האריאן 5  הוא משגר לוויינים כבד, פרי פיתוח של סוכנות החלל האירופית. המשגר משמש בעיקר לשיגור לוויינים למסלולים גיאוסינכרוניים (לוויינים המוצבים בנקודה קבועה בחלל מעל שטח מסוים. בשונה מלווין המקיף את כדור הארץ). השיגורים של אריאן 5 נעשים מבסיס החלל האירופי קורו  בגיאנה הצרפתית . את  לווין התקשורת עמוס 1 של התעשייה האווירית  שיגר לחלל קודמו של אריאן 5, האריאן 4 .

איך זה בא לידי ביטוי בפועל, בקשר שלכם עם הלקוחות?
“בעיקר בכל הקשור להתקשרויות ארוכות טווח“, מסביר שאנטייר. “קח לדוגמא  את תכנית ה“אריאן 5”. זו תכנית ארוכה מאד ויקרה מאד, העסקה בין e2v לסוכנות החלל האירופית שיצרה את המשגר, נחתם לפני חמש עשרה שנים. עד היום e2v ממשיכה לייצר על אותו קו ייצור את הרכיבים של האריאן 5. הסיבה לכך היא שאתה לא יכול להחליף חלקים כל הזמן. החלפת רכיב אחד  מצריכה אותך  להחליף בלוויין או בטיל חלקים נוספים ובמקרים מסוימים את כל מערכת  האלקטרוניקה. תהליך כזה  במקרים רבים לא כלכלי בתעשיית החלל שבה כל פרויקט מתוקצב במיליארדי אירו. בדיוק לצורך הזה של הבטחת אורך חיים הגינו את תכנית ה-LIFE CYCLE MANAGEMENT. היא  מבטיחה ללקוח שקט, ואת רציפות יצור החלקים. גם אם לצורך העניין נחליט להפסיק ייצור של רכיב מסויים, הלקוח יכול מבחינתו להיות בטוח שיש לו את קו הייצור לעוד מספר שנים. מבחינה מסוימת ניתן להביט על כך כאילו  אנחנו  שותפים מצד אחד, ומהצד השני מאריכים את אורך חיי המוצר,  כאמור , בין אם זה לווין,טיל או כל מערכת מוטסת”.
הדור החדש של ערכות הדגמה של e2v דורש מעט מאוד ציוד חיצוני והוא תואם לתקן VITA 57 FMC FPGA Mezzanine Card המאפשר חיבור ישיר של כרטיסים לערכת הפיתוח Xilinx Virtex 6. כך שמתכנני מערכת העובדים כבר עם ערכת הפיתוח Virtex 6 יכולים להשתמש בכרטיסי DK של e2v בתור כלי הערכה ופיתוח הכנס-הפעל של איסוף נתונים. הכרטיסים כוללים פיתרון-שעון מלא, פיתרון ייצוב מתח רב-מוצאים ופתרונות הזנת מבוא ADC רב-ערוציים, הממומשים בדרך הטובה ביותר המומלצת על-ידי e2v אותה יכולים הלקוחות להעתיק כדי לחסוך זמן מו”פ ולמזער סיכוני הפיתוח בתדרי גיגה-הרץ. ממשק משתמש מבוסס PC ואפיק USB מאפשרים שינויי תצורה מהירים בו במקום.
אפשר לומר בהחלט שההתאוששות של השנתיים האחרונות אפשרו לנו להגיע לשווקים חדשים, ובחלק מהם להעמיק את המעורבות שלנו”, אומר שאנטייר. “אחד מהם הוא כניסה מסיבית יותר לתעשיית התעופה האזרחית. כיום  רבע ממחזור המכירות של e2v  מגיע מהתעופה האזרחית. עד 2009 ראינו למעשה איזשהיא ירידה בשוק התעופה האזרחי, זה נבע כנראה משילוב בין המשבר הכלכלי העולמי, וההתאוששות האיטית של ענף התעופה האזרחית אחרי אסון התאומים.אבל, בשנה האחרונה אנחנו רואים בהחלט התאוששות של השוק הזה, שמבחינתנו היה ונשאר שוק אטרקטיבי מאד. בדיוק כמו השוק הצבאי הוא צורך כיום מוצרים של HIGH RELY.”

תגובות סגורות