חדשות היום

מנטור גרפיקס – האצה מתוכננת

מנטור גרפיקסמאת: אמיר בר שלום. Walden C. Rhines, מנכ”ל ונשיא מנטור העולמית יכול להיות מרוצה. בעצם מרוצה מאד. ספקית תוכנות התכנון למוצרי אלקטרוניקה (EDA) מנטור גרפיקס, שבראשה הוא עומד, דיווחה על צבר ההזמנות הגדול בתולדותיה, ברבעון השלישי של 2010. בכלל מנטור כמו מקבילותיה קיידנס וסינופסיס נהנתה גם היא מהעלייה המתמדת של בביקוש של שוק השבבים, מה שמיד גרר גם עלייה בתחום הEDA. בשנה האחרונה קפץ שווי השוק של מנטור גרפיקס ביותר משלושים אחוזים, והיא נסחרת בשווי של 1.3 מיליארד דולר. במקום השלישי אחרי המתחרות סינופסיס וקיידנס.
את המהלך המשמעותי מבחינתה בישראל, ביצעה מנטור גרפיקס עם רכישתה של “ואלור”, ב82 מיליון דולר. “ואלור”, המציעה פתרון תוכנה לתכנון ייצור של מעגלים מודפסים (PCB). השלימה למנטור גרפיקס נישה בשלושה מרכיבים : תכנון המעגל המודפס, יצורו וחיבור המרכיבים השונים שלו.
“הלקוחות שלנו הגיבו בהתלהבות גדולה, מיד אחרי שהודענו על הרכישה של “ואלור”, אומר לנו ריינס במלך ביקורו בישראל בחודש שעבר. “מבחינתם יצרנו למעשה חליפה שלמה ללקוח. יש לנו פוזיציה מאד חזקה בשוק, אבל עדיין, אחרי שאני מספק את הרכיב יש עבודה רבה בשילוב. הרכישה של “ואלור”, הייתה מבחינתנו המענה לזה. זו היכולת לקחת את הDATA של תהליך הייצור ולהשתמש בו לשיפור תהליך התכנון. לנתון הזה יש משמעות אדירה בכל הקשור לפיתוח. הטעויות שאתה עושה על קו הייצור הרבה יותר קטנות, ולזה יש משמעות בזמן וכסף”.
איך אתה רואה את עתיד שוק ה EDA?
“שוק הEDA נועד לפתור בעיות וכך גם הוא גדל. הEDA מייצר הכנסה, אבל בדרך כלל היא קבועה. לכן חייבים “לתקוף”, בעיות חדשות, אלה הצצות בתכנון חדש, ורעיונות פורצי מסגרת, וגם אפליקציות חדשות. הגידול שלנו נובע בדיוק מהסיבה הזו. היום יש הרבה מאד רכיבים במערכות שפעם היו יחסית פשוטות. למשל, תעשיית המטוסים. כולם עוברים ל “FLY BY WIRE“ ו “GLASS COCKPIT“. המשמעות של התהליך הזה היא, הרבה יותר אלקטרוניקה וחיווט במטוס. המערכות שלנו נותנות כיום לשוק הזה שירות מצוין, לאו דווקא באיתור תקלות בלבד, אלא בתכנון הפרויקט כולו. את אותו הדבר ניתן לומר על תעשיית הרכב. גם שם אנחנו רואים שילוב של יותר מערכות מתקדמות, שמצריך את כלי התכנון והבקרה שלנו”.
איך זה בא לידי ביטוי בתהליך התכנון עצמו?
“תעשיית הרכב היא דוגמא מצוינת. אם היצרן, על סמך התכנון החליט שצמה מסוימת לא תכלול יותר מחמישה חוטים בשל קרבתה לאזור רטוב, המערכת שלנו תתריע בכל פעם שזה יחרוג מכך. המערכת גם יודעת לומר האם הרכיב המוצע אכן מתאים באופן פיסי למקומו, או שמא חייבים להחליפו או לשנות מיקום. מעבר לכך, המערכת מאפשרת סימולציה של כלל הרכיבים במוצר כדי לקבל תמונה כללית על בעיות אפשריות. זו בדיוק הייתה הכוונה שדיברתי על ידע טעויות על פס הייצור”.
לפני שנתיים, במהלך יוני 2008 עברה מנטור גרפיקס זעזוע יחסי, כאשר המתחרה שלה קיידנס ניסתה להשתלט עליה. קיידנס הציעה עבור מנטור 1.6 מיליארד, הצעה שנדחתה על ריינס ומועצת המנהלים שלו שרצו “לשמור על עצמאות”. נזכיר, מנטור גרפיקס נסחרת בימים אלה בשווי של 1.3 מיליארד, אחרי שנה שנחשבת למוצלחת ביותר בתעשייה.
“צלחנו את הניסיון הזה בצורה טובה”, אומר ריינס. “מאז מנטור גרפיקס מציגה את הגידול המהיר והגדול ביותר מבין השחקניות העיקריות בתחום. השוק לא גדל מאז, לעומת זאת נתח השוק שלנו גדל. המשמעות של כך היא במתמטיקה פשוטה, גידול על חשבון המתחרים”.
בראיון שהעניק בימים האחרונים מארצות הברית לעיתון “גלובס”, נשאל ריינס שוב על ניסיון ההשתלטות של קיידנס ועל מיזוג אפשרי, למרות הסירוב בשנת 2008. בעניין הזה צריך להדגיש כי אחד מבעלי העניין במנטור גרפיקס, המיליארדר קרל אייקין,(מחזיק 11% מהמניות) מחזיק גם פוזיציית מיעוט בקיידנס. “הבעיה היא, שקיידנס היום היא חברה קטנה ממה שהייתה אז מבחינת היקף המכירות ושווי השוק שלה, והיכולת שלה לבצע מהלך כזה איננה קיימת עוד”, אומר ריינס לגלובס. “אם יש הזדמנות כזו, היא תישקל ברצינות, בתעשייה שלנו אתה אף פעם לא יכול להגיד אף פעם, אבל אין כרגע דבר בכיוון של מיזוג עם קיידנס”. המשקיעים של מנטור מאושרים, המניה חזקה והתוצאות מצוינות. מאז ההשקעה של אייקן המניה עלתה מ 8 ל-12 דולר, כך שגם המשקיעים הללו מרוצים”.
לצד הדברים האלה, ריינס לא פוסל רכישות נוספות בכל הקשור לחברות בישראל. בעבר הוא התבטא לגבי השוק הישראלי כבעל הפוטנציאל הגדול ביותר מחוץ לארצות הברית. בשנת 2009 הוא אמר “ישראל היא מקום מצוין לפעול בו ולהתרחב בו”. עימתנו אותו עם המשפט הזה בשיחה שלנו לפני חודש.

“אני עדיין חושב שהשוק הישראלי אטרקטיבי מאד מבחינת מנטור גרפיקס. יש כאן הכי הרבה חברות סטארט אפ בעולם, מלבד ארצות הברית. סטארט אפ זה עוד לקוחות, עכשיו וכל שכן בעתיד. לכן דעתי בעניין לא השתנתה אולי אפילו התחזקה”.

תגובות סגורות