תכנון אל פסק לחדר שרתים

אדוויסאורית גליק, אדוויס אלקטרוניקה

בשנים האחרונות גדלה החשיבות של חדרי שרתים שמהווים לב ליבו של כל ארגון. כל המידע הרגיש והחשוב שמור במרבית המקרים רק בשרתים וכל השבתה עקב תקלה עוצרת את הפעילות של כל הארגון.
כידוע, כל מערכות אל-פסק מרכזיות פועלות בשיטת ONLINE המרה כפולה. עומס עבודה אופטימאלי 70-80%.

תכנון אל פסק לחדר שרתים מורכב ממספר שלבים
1.לימוד והבנת צרכי הארגון / חדר השרתים– מתחיל מהגדרת סוג הארגון וחשיבות המידע לפי הגדרות של תקן הבינלאומי הראשון  ANSI/CSA/EIA/TIA-942 לתכנון והקמת חדרי שרתים (TIER1-5).
Facilities Specifications & Tiers
General requirements & tier specifications for each discipline (higher tier = higher availability)
*Tier 1 basic data center –no redundancy – לדוגמה – אל-פסק בודד עם סט מצברים בודד
*Tier 2 redundant components – Single distribution path with redundant components – אל-פסק בודד עם סט 2 ענפי מצברים.
*Tier 3 concurrently maintainable – Multiple distribution paths with only one active – 2 מערכות אל-פסק , כל אחת עם סט מצברים בודד
*Tier 4 fault tolerant –Multiple active distribution paths – 2 מערכות אל-פסק
עם 2 ענפי מצברים כל אחת.

2.מיפוי הציודים הקיימים – מדובר על צרכנים קריטיים כגון שרתים, ציודי תקשורת ותמסורת שאמורים להתחבר לחשמל חיוני ומזגנים שאמורים להתחבר לחשמל גנרטור או לחשמל חיוני של האל-פסק.
3.צפי גידול עתידי או למעבר לוירטואליזציה והקטנת הספקים בעתיד – מכיוון שחדר שרתים גדל יחד עם הארגון ישנו קושי מסוים לצפות את גידולו 5 שנים קדימה. מצד שני, קיימת מגמת מעבר לוירטואליזציה וירידה בכמות השרתים ולכן מומלץ בשנים האחרונות לבחור במערכות אל-פסק שיוכלו לגדול יחד עם הארגון ויודעות לעבודות בתצורות N+1 או 2N. לדוגמה אם העומס של סך הצרכנים בחדר הוא 12KVA אז:
*N – Single module or parallel non redundant module . לדוגמה 12 קוו”א
*N+1 – Parallel redundant unit –
אל-פסק מקבילי ומודולרי . כל יחידת אל-פסק עם מצברים נפרדים משלה בלי תלות עם תקשורת בכבל נתונים בין היחידות. לדוגמה 2 יחידות של 6 קוו”א ייספקו עומס נומינלי של 12 קוו”א ויחידה שלישית תספק פלוס 1 כך שאם אחת מ-2 היחידות של  6 קווא תקרוס היא מייד תכנס לפעולה.

* 2N – שתי מערכות אל-פסק זהות בהספק עם סט מצברים זהה שעובדות בחלוקת עומסים עד 50 אחוז עומס ומסוגלות לגבות אחת את השניה. בדוגמה שלנו 2 יחידות של 12 קוו”א.
*2 (N+1) –   בדוגמה שלנו פעמיים 3 יחידות של 6 קוו”א.
* מרבית מערכות האל-פסק יודעות לעבוד בתצורת N+1 עם אפשרות חיבור של עד 4 יחידות .
4.זמן עבודה נדרש בהפסקת חשמל – ברב המקרים נגזר מסטטיסטיקה של הפסקות חשמל בשנתיים האחרונות באותו האתר . זמן גיבוי תלוי בכמות וגודל המצברים המסופקים עם מערכת האל-פסק. כמות קטנה של מצברים בקיבולת גדולה יותר תהיה אמינה יותר מכמות מצברים גדולה בקיבולת נמוכה. כגון מערכת עם 20 מצברים של 40AH תהיה אמינה יותר ממערכת עם 40 מצברים של 20AH כי כמות לתקלה באחד מהמצברים בענף כפולה במקרה של 40 מצברים. כמו כן , מומלץ למערכות אל-פסק מרכזיות להתקין 2 ענפי מצברים לפחות כדי לאפשר גם כאן עבודה ב-N+1.
5.קיום מערכות עזר, כגון גנרטורים – מסייעים להחלטה לגבי זמן הגיבוי שנדרש מהמערכת. מרבית הגנרטורים נכנסים לפעולה תוך דקות בודדות.
6.קיום מערכת שליטה ובקרה מרחוק –למערכת אל-פסק מרכזית בארגון חשיבות רבה. לצורך וידוי תקינות מתמיד מומלץ להתקין מערכות שליטה דרך IP או / ו SMS לבצע בדיקה אוטומטית אחת לרבעון של המערכת והמצברים. הדבר מקטין משמעותית סיכוי לתקלה בזמן אמת.
7.בקרת מבנה – ישנה אפשרות לחבר את מערכות האל-פסק לבקרת מבנה בעזרת מגע יבש / מגע עזר. חשוב לוודא שאל-פסק הנבחר יודע לספק מענה משולב לשלושת הפרמטרים (SNMP + SMS+מגע יבש).
תכנון אל פסק לחדר שרתים לא נעצר כאן. לאחר לימוד והבנת צרכי הלקוח, ממליצים יועצי המכירות של אדוויס על חיווט והעמסה נכונה של השרתים כבר בשלב תכנון אל פסק לחדרי שרתים. ישנה מגמה להשקיע בשרתים הכי מתקדמים עם מספר ספקים אבל לחבר את שני הספקים לאותו מקור מתח ולעתים גם לאותו פס שקעים.
כמו כן, מומלץ להתחשב כבר בשלב תכנון אל פסק לחדר השרתים במיקום המיועד לו. טמפרטורת עבודה מומלצת הינה 25 מעלות . ישנה אפשרות לחבר חיישני טמפרטורה למערכות בקרה של האל-פסק לקבל דיווח מיידי.

אחת הנקודות החשובות שלא תמיד נלקחת בחשבון בתכנון אל פסק לחדר שרתים קשור להתאמת לוח חשמל קיים לצורכי תחזוקה עתידית של מערכות האל-פסק. הרי כל ציוד מדי פעם צריך תחזוקה. כולנו יודעים לנתק את המחשב הביתי שלנו מהחשמל אך במקרה של שרתים ואל פסק מרכזי לא ניתן לשלוף את התקע מהקיר הואיל כל המערכת תקרוס. לכן אנו ממליצים על התקנת מערכת העברה שקטה. שמאפשרת מעבר ללא ניתוק בין מתח האל פסק לבין מתח חברת החשמל כך שבזמן תקלה או טיפול תחזוקה באל פסק אין צורך בהורדת השרתים והצרכנים כלל לא מרגישים את המעבר.

תגובות סגורות