חדשות היום

יינות עם קריצה ים תיכונית ביקב אבידן

מאת: ישראל פרקר

סיפור האהבה ליין של משפחת אבידן החל באמצע שנות ה – 70 בהשראתו של ליאו שטרן, אביה של צינה, איש החיים הטובים, המתגורר בחבל פרובנס בצרפת. מאז, במהלך השנים אהבת היין הפכה לחלום של נטיעת כרמים, הקמת יקב ועשיית יין שיישא את השם אבידן. ואכן, בשנת 2000 החלום הפך למציאות עם הקמת יקב אבידן. היקב פעל בתחילה בחצר הבית ברעננה וכשכמות היין המיוצרת עלתה עבר היקב למבנה גדול בקיבוץ אייל שבשרון.

יקב אבידן, הוא יקב בוטיק משפחתי המלווה במקצועיות וביצירתיות את תהליך עשיית היין מהכרם ועד לבקבוק. היקב משלב טכנולוגיות מודרניות עם שיטות מסורתיות, כדי להפיק יינות מפתיעים ושונים תוך גיבוש סגנון מזוהה וייחודי.

היקב חנך שלושה יינות חדשים לאחרונה וזאת הייתה הזדמנות טובה עבורי לבקר בו שוב, לטעום מהיינות ולראות מה חדש בו. היקב ששניים מיינותיו זכו לכבוד והערכה רבה כשקיבלו ציון של 90 מצוותו של מבקר היין האמריקאי הנודע, רוברט פרקר: אבידן Fringe Full Wine 2008  ו – אבידן   תג כתום  Blend des Noirs 2008, שוב הפתיע בהצגת יינות לא שגרתיים שיוצרו מזנים שלא מקובלים ברוב יקבי ישראל.
אירחו אותי ביקב צינה, הייננית, ושירה אבידן. פגשתי במקום מספר חובבי יין שהסבו סביב שולחן ארוך כדי לטעום את היינות החדשים בהדרכתה של צינה. הטועמים לגמו והשוו את היינות החדשים ליינות הקודמים והמוכרים להם של היקב. צינה ביקשה מהם מדי פעם לומר את דעתם על היינות החדשים והלא מוכרים להם והשתתפות בדיון הייתה ערה. ניכר היה שהמסובים מעורים היטב ביינות היקב השונים.
צינה: “אנחנו מייצרים ביקב אבידן כ30,000 בקבוקים בשנה בעבודה מרוכזת, עדינה וידנית. ביקב חלו מספר שינויים במספר נושאים בתקופה האחרונה. הרכב הזנים מהם מיוצרים היינות השתנה ואני הפכתי להיות הייננית האחראית על כל ייצור היין. גם הראייה וההסתכלות על היינות וטעמיהם השתנו במקצת. החלטנו ללכת יותר לכיוון הים תיכוני. אנחנו מקפידים להכניס ליקב קריצות לכיוון הגראנש והקרניאן. המורבדרה והשיראז הפכו לזנים מובילים ביקב. הוספנו  את זן הפינו נואר וכמובן שלא זנחנו גם את המרלו והקברנה סוביניון. אנחנו משתדלים לעשות דברים פשוטים ונחמדים. יש לנו גם יינות לבנים שמתיישנים ביקב, וגם פורט שמתיישן לאיטו בחביות העץ”.
היינות נמזגו לכוסות ולמרכז השולחן הוגש כיבוד מגוון שהתאים כליווי ליינות, כפי שהדגישו מארחותינו.

אבידן פינו נואר 2008
זהו יין מרוכז עשיר ורך עם ארומות וטעמים של פטל, קסיס, דובדבן שחור וגם טעם קצת מעושן. בפה נשארת סיומת ארוכה ואלגנטית.
היין יושן 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.
אבידן הפינו נואר 2008 הופק בכמות של 600 בקבוקים. 120 ₪  לבקבוק
צינה: “בגלל שיש לנו יקב קטן שאינו כשר אני יכולה להרשות לעצמי להשתולל וליהנות מעשיית היין. אני יכולה לגעת בכלי ייצור היין ללא הגבלה ופיקוח וזה יתרון גדול עבורי. אני נהנית לעשות משחקים חדשים עם הזנים בעת הייצור וכל פעם אני מאמצת איזה שהוא עינב שמעניין אותי או איזו שהיא דרך לעשיית יין שמסקרנת אותי. הפינו נואר זו אחת מההשתוללויות האלה. החלטנו לאמץ את זן הפינו נואר מתוך סקרנות, ולנסות לעשות יין מעניין ביקב שלנו. הענבים גדלו בכרם בגובה 300 מטר בשורות צפופות (צרפתי באופיו). בצרנו כ- 600 ק”ג ענבים לדונם. הכנת היין הייתה עם  קריצה לצרפת אבל כמובן שנוצר פינו נואר ישראלי. גדלתי בצרפת ואני אוהבת מאוד את הקטע הצרפתי. זאת הפעם הראשונה שאנחנו עושים יין זני ביקב מענבים אלה.”
אבידן גרנאש-מורבדרה 2007
יין זה הופק מענבי גרנאש (60%) ומורבדרה (40%) אשר יושנו 16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. הגרנאש-מורבדרה הוא יין עשיר ואלגנטי, רב ארומות וטעמים של פרי אדום עם,   טעם תיבול עמוק.
אבידן גרנאש-מורבדרה 2007 הופק בכמות מוגבלת של 600 בקבוקים. 120 ₪ לבקבוק.
צינה: “זהו בלנד חדש ביקב. המורבדרה מעצים ומעשיר את הגרנאש. הגרנאש הוא זן ענבים בין הכי נפוצים בעולם ומורבדרה הוסיף לו הרבה. בבלנד קיבלנו עוצמות וטאנינים יותר עשירים. ליין  ניתנו כוח, מורכבות ועושר וגם צבע חזק.”
אבידן מור פרינג’ 2006
זהו יין מתקתק שמורכב מענבי גרנאש, שיראז, קברנה ומרלו. אשכולות הענבים יובשו בשיטה המסורתית במשך 4 חודשים על דרגשי עץ מיוחדים עד שהפכו לכמעט צימוקים המרוכזים בטעמם. היין יושן 36 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. זהו  יין מורכב ומאוזן, צבעו כמעט שחור עם ארומות שונות ובולטות, רב טעמים עם רמזים לתיבול מעודן. בפה חשים בסיומת ארוכה, עשירה ומתקתקה.
אבידן מור פרינג’ 2006 הופק בכמות מוגבלת של 500 בקבוקים. 360 ₪ לבקבוק.
צינה: “חיפשנו לעשות בהפקת יין מור (על שם סוג של בושם) משהו השונה לחלוטין מיינות מוכרים אחרים. הענבים התייבשו קצת יותר מדי וקיבלנו בהם ריכוז סוכר מעט יותר מדי גבוה. לדעתי התקבל משהו מדהים באיכויות שלו. זהו יין שנעשה בעבודת יד מלאה. אני ושלוש בנותיי הפרדנו ביד את הענבים מהשדרות מפני שאי אפשר היה להשתמש במיכון המקובל כדי לעשות זאת. מבחינת חומר גלם בכל בקבוק יש כאילו ארבעה בקבוקי יין. הוספנו לתמיסת מיץ הענבים שמרי שמפניה, שאלה שמרים מאוד חזקים. התסיסה ערכה כחודש וחצי, שגם זה זמן תסיסה ארוך יחסית לזמני תסיסת יינות אחרים. במדידה נמצאו 16% אלכוהול ועוד נשאר סוכר. אי אפשר היה לעשות ליין תסיסה נוספת ולכן נשאר הסוכר השיורי הגבוה הגורם למתקתקות המורגשת היטב בלגימה. היין הוכנס לחביות להתיישנות ארוכה מאוד של ה36 חדשים. ליין שיצא אני לא קוראת יין מתוק אלא מתקתק.”
יין מור, לדעתי, שייך לקטגוריה מיוחדת וקשה להגדיר אם זאת קטגוריית היינות המתוקים המחוזקים באלכוהול (דמויי פורט) מפני שאינו יין מחוזק או אולי הוא שייך לקטגוריה מיוחדת של יינות מתקתקים המתאימים למאכלים מיוחדים שלא מתובלים חזק מדי.
צינה מספרת שבחביות העץ כבר מתיישן חומר הגלם ליין מור הבא שיהיה שונה קצת בהרכבו מהיין שנחנך השנה.
אני כבר מחכה לחנוכת היינות הבאים של צינה ויקב אבידן מתוך ידיעה שוודאי גם הם יהיו מפתיעים וייחודיים ליקב זה.

*ישראל פרקר יזם והקים את
אתר האינטרנט –
השער לעולם יינות ישראל.
www.wines-israel.co.il
המוביל בענף היין בארץ.

תגובות סגורות