התחדשות ופנים לעתיד בצל משבר מתמשך

מאת: אסף ליזרוביץ ועמי כהן, USR

התחדשות טכנולוגית וניהולית הינה חלק מערך החדשנות הטבוע בתרבות הארגונית ובאסטרטגיה העסקית של USR עוד מדור המייסדים של החברה.  על פי תפיסת מתכנני ומעצבי האסטרטגיה העסקית של USR, חדשנות מוסיפה ערך ללקוח, מגדילה את שביעות רצונו עקב השיפור המתמיד באיכות המוצרים והשירות אותם הוא חווה. פועל יוצא של חדשנות טכנולוגית וניהולית הוא מצוינות ניהולית ותפעולית אשר מתבטאת באפקטיביות ארגונית גבוהה יותר בפרספקטיבה לאחור כאשר בוחנים את הביצועים הפיננסיים לאורך זמן.  USR פועלת מזה עשרות שנים בשוק ה EMS ושואפת לספק ללקוחותיה שירות טוב ממתחרותיה באמצעות אימוץ ערך החדשנות והשקעת משאבים בציוד מתקדם כמו גם עידוד אימוץ גישות ניהוליות חדשניות בתהליכי הליבה והשירות.
בהמשך יתואר תהליך ההתחדשות הטכנולוגית מהתקופה האחרונה לצד תהליכי החדשנות הניהולית באמצעות יישום מתודולוגיית 5S ותקן AS9100 להסמכת מערכת ניהול האיכות בתחומים של תעופה וחלל.

התחדשות טכנולוגית
הקצב המואץ בהתקדמות הטכנולוגיה, הגידול בנפחי העבודה והדרישות שהולכות ומתעצמות לשיפור תהליכים ואיכות תמידי כמו גם מעקב ייצור הדוק על כל מרכיביו, הובילו את חברת USR כחלק מהתחדשות הארגון ושיטות הניהול שאומצו ובהתאמה  לצרכים המשתנים של לקוחותיה בהווה ובעתיד להמשיך להתאים את יכולותיה הטכנולוגיות על ידי עיבוי ורכישת ציוד מתקדם נוסף לכלל אתריה.

מכונת מריחה
נרכשה מכונת מריחה מתוצרת  DEK מסדרת Horizon iX החדשה, המכונה כוללת אבזור נוסף לשיפור תהליך המריחה כגון: מערכת בקרה בחוג סגור המבטיחה שמירה על לחץ סכינים אחיד לכל אורך תהליך המריחה, מערכת דפינה אוטומטית המאפשרת מגע ישיר בין מסכת המריחה ונתינת מענה למריחת מעגלים שבהם המריחה קרובה לקצה הכרטיס ללא התערבות ידנית של כיוון לחצים או שימוש במערכות וואקום למיניהם. כמו כן מערכת תמיכה מסוג Grid-Lok שנשלטת אוטומטית על ידי המכונה ונותנת מענה לתמיכת כרטיסים מורכבים בצורה מיטבית, תמיכה במריחת מעגלים גדולים ואופציית ניקוי אקטיבית מתקדמת לייעול תהליך הניקוי.

מכונת SPI
כחלק מהמשך הקו הטכנולוגי של USR שתהליך המריחה ואיכות המריחה הנו אחד מהתהליכים הקריטיים בו ובטכנולוגית ה –  SMT  בכלל נרכשה בנוסף למכונות דומות הקיימות כיום בתהליך ב-USR מכונת SPI (Solder Paste Inspection) שתשולב In-line בתוך קו חדש.
מכונת ה – SPI שנרכשה הנה מתוצרת חברת  Koh Young שהנה מיצרניות ה – SPI המובילות בעולם. המכונה עובדת על עיקרון הדמיה אופטית בטכנולוגית Morie בתוספת Dual projection לנטרול אפקט ההצללה.
המכונה יודעת להתמודד עם עיוות מעגלים של עד 3.5 מ”מ ללא השפעה על דיוק המדידה.
המכונה בודקת: נפח, שטח, סטיות, קצרים, צורה וכדומה ומזהה פגמים כגון: חוסר / עודף בדיל, קצרים, עיוות בצורה, סטיות במריחה וכדומה.
יתרונות ה – SPI מתבטאים ביכולת בדיקת הפדים על הכרטיס בשלושה מימדים, ברמה של 100% ואפשרות בקרה מלאה על תהליך המריחה כמו גם אפשרות בקרת איכות תהליך המריחה (SPC) בזמן אמת תוך כדי התהליך.

מכונות השמה
מכונות ההשמה שנרכשו הנם מסדרת SX מתוצרת Siemens הממשיכה את הטכנולוגיה של הקווים הקיימים  ב– USR מסדרת X שהינם מהמהירים בישראל (מעל 100,000 השמות בשעה).
מכונות ההשמה מסדרה SX העובדות בטכנולוגית Capacity on Demand (“קיבולת לפי דרישה”) מהוות את שיא הטכנולוגיה מבחינת יעילות הייצור והקו הינו הראשון מסוגו שמותקן בישראל.
הקו מצטיין בגמישות ובמודולאריות שלו ואידיאלי עבור ייצור גמיש יחד עם מהירות השמה גבוהה.
בכל מכונה קיימת אפשרות להוספה עתידית של ראש השמה נוסף (עד 2 ראשים במכונה) להכפלת קצב וכמות ההשמות. בנוסף ניתן לבצע החלפה של סוגי הראשים בהתאמה לאופי ההרכבה בין המכונות בזמן קצר יחסית.
הקו תומך במגוון רחב של רכיבים מרכיבי 01005 ועד לתמיכה ברכיבים גבוהים במיוחד וכולל גם אלמנט לייזר לזיהוי הימצאות רכיב על הנוזל והתנתקות בראש מסוג C&P20.
הקו בנוי לאפשרות הרכבת כרטיסים ארוכים במיוחד ותומך באפשרות הוספת שימוש ב – Grip לרכיבים מיוחדים שלא ניתן להרימם בוואקום, תמיכת תוכנה בהרכבת PoP וכדומה.
כמו כן להשלמת הקו, נרכשו מעליות כניסה ויציאה, מסועים מקשרים ותנור התכה.

קו לציפוי מעגלים
ציפוי מעגלים הפך לאחרונה להיות פעילות הכרחית וחשובה בתהליך הייצור במיוחד במגזר הביטחוני שבו הוא חובה.
הצורך בביצוע ציפוי קונפורמי למעגלים / הרכבות אלקטרוניות נובע מהצורך לשמור על אמינות המערכת לאורך זמן ולהגנה על הרכיבים ועמידותם בתנאי סביבה כגון: לחות, אבק, כימיקלים, טמפרטורות קיצוניות, זיהומים וכדומה.
מגמה זו הביאה בהכרח להכרה בחשיבותו של תהליך אוטומטי, איכותי ואחיד לאורך זמן בכל מנת יצור ולכן חברת USR רכשה קו ציפוי קונפורמי שהינו מהמובילים והחדישים בארץ.
הקו הכולל מכונת ציפוי סלקטיבית מתוצרת חברת PVA, מסוע בדיקת UV ותנור ייבוש.
המכונה הסלקטיבית כוללת מערכת רובוטית תלת מימדי,  4 צירי תנועה, שני ראשי התזה וראש מחט אחד ומערכת בקרת זרימה להבטחת אחידות וצמיגות החומר.
הקו מיועד לעבודה בסוגי ציפויים אקריליים  ובהתאמה לתקן MIL standard או בהתאמה לתקני IPC.
בנוסף להשלמת הקו נרכש קו שטיפה אוטומטי מתוצרת חברת FISA הכולל מערכת רובוטית, המכונה תומכת ברוב סוגי החומרים הידידותיים לסביבה הקיימים כיום בתעשייה.
תהליך שטיפת המעגלים מיועד לניקוי מעגלים מורכבים הנדרשים לעמוד בסטנדרט צבאיים ורפואיים וכהכנה לציפוי קונפורמי ומחייבים ניקוי להסרת מזהמים כגון שיירי פלקס וכדומה.

תהליכים מיוחדים
קיימת היערכות והתחדשות מתמדת ולדוגמה נמצא בעיצומו של תהליך הטמעת טכנולוגיית PoP   (Package on Package) בקווי ההשמות הכולל בתוכו אפיון והתאמה לטכנולוגיה.

התחדשות ניהולית
יישום גישת 5S
הנהלת USR קיבלה החלטה אסטרטגית ליישם את גישת ה 5S בכל הארגון ע”י שילוב כלל העובדים כשותפים לתהליך אשר מסייע ביצירת סביבת עבודה נעימה, יעילה, איכותית ובטוחה לרווחת העובדים.  הגורם המשמעותי שהניע את USR לאמץ את השיטה קשור במהפך שחל בעקבות תהליכי הגלובליזציה והחשיפה לתרבויות אשר מדגישות תקנים של סדר וארגון בסביבת העבודה כדרך חיים ומדיניות ארגונית. המושג 5S נגזר מפילוסופית הניהול הרזה המתרכזת בהקטנת הבזבוז בתהליכי הייצור. ה 5S הינו כלי אחד מתוך מגוון כלים אשר פותחו לצורך יישום תפיסת הניהול הרזה. מקורה של השיטה ביפן במפעלי טיוטה אשר חדרה בהדרגה לתעשיות המובילות והחשובות בעולם.
לקוחות החברה המבקרים באולמות הייצור מבחינים בשינוי צורני הנתפס כמהפכה ממשית בתרבות העבודה, תפיסת התפעול והאיכות של הארגון. חברת USR זוכה לשבחים גם מלקוחות פוטנציאלים המתפעלים מרמת תכנון סביבת העבודה התפעולית והסדר המופתי השורר בכל מחלקות הארגון.
מהות השיטה היא יצירת סביבת עבודה הוליסטית תומכת תהליך באמצעות העברת האחריות לסביבת העבודה מהארגון אל העובד עצמו מתוך כוונה להגדיל את תחושת השייכות, להעצים את רמת המוטיבציה והמעורבות בתהליכי העבודה.  הקושי והאתגר האמיתי של ההטמעה הינו להנהיג ולהוביל תהליך של שינוי תרבותי, להנחיל ערכים ונורמות ההתנהגותיות חדשות כחלק משגרת העבודה היומית של העובדים.

השיטה מבוססת על חמישה עקרונות מובילים היוצרים ביחד שיטה אחת מובנית להשגת אפשרות לשיפור מתמיד בחברה, על כל רבדיה.
חמשת העקרונות הם :
א.Sort – מיון וסילוק – להיפטר ממה שלא נחוץ בסביבת העבודה.
ב. Set in Order – ארגון וסידור מיקום – מקום מוגדר וברור לכל מה שנחוץ בסביבת העבודה.
ג. Shine and Inspect – ניקיון וצחצוח, מירוק – להיראות “מיליון דולר”.
ד. Standardize – תקנון הסטנדרטיזציה, מיסוד – תהליך ברור, מוגדר ויציב.
ה. Sustain –שימור – משמעת עצמית – לשמר את ההישגים ולשפר באופן מתמיד.
כל S מייצג חלק מתפיסה כוללת, כל S  נקראת PILLAR (עמוד תווך) וכל S  תומך באופן שווה בתפיסה הכוללת.
מטרות  הגישה, למה זה טוב?
* סביבת עבודה נקייה, מאורגנת ובטיחותית ונוחה לעבודה ולתנועה.
* “חיסול” הבזבוז ושיפור ביצועי הארגון (תפוקות, LT, פחת וכדומה).
* אמצעים לניהול חזותי.
* העצמה של מעורבות העובדים, מוטיבציה ו-”ראש גדול”.
* הפחתת בעיות והפרעות בסביבת העבודה.
* תקשורת משופרת בין עובדים.
* שיפור באיכות התוצרים.
* העלאת תפוקות.
* זמן אינו מתבזבז על חיפוש חלקים וכלים.
* סילוק של מכונות וחלקים לא נחוצים אשר יקרים לתחזוקה.
* צמצום מלאי עודף המחביא ומסתיר בעיות אמיתיות.

הסמכה לתקן AS9100
דרישת תעשיית התעופה והחלל לבטיחות ואמינות גבוהה מניעה את הצורך למוצר איכותי ברמת שלמות גבוהה.  מתוך כוונה אסטרטגית להיות חלק מתעשיית התעופה והחלל, USR אימצה את התקן AS9100 כאמצעי לשיפור האיכות ועמידה בלו”ז לכל אורך ורוחב שרשרת האספקה. יישום תקן AS9100 מציב בפני חברת USR אתגר ניהולי מורכב בהתאמת המערכות והממשקים לתהליכים החדשים ולשינויים הנדרשים לרוחב כלל הארגון כל אתרי החברה. מחויבות לתרבות של שיפור מתמיד ומערכות האיכות הקיימות בארגון (איכות, איכות סביבה ובטיחות) מהוות בסיס מוצק ויציב לתהליך ההטמעה המורכב.
תקן AS9100 נכתב ע”י IAQG, קבוצת איכות תעופה וחלל הכוללת נציגים מכל רחבי העולם, אשר הוקמה בסוף 1998 על בסיס של יצירת שיתוף פעולה בין חברות תעופה בעולם. מטרת הקבוצה  – הפחתת עלויות ושיפור האיכות באמצעות יצירת מנגנון לשיפור מתמיד בשרשרת הערך.

מטרות התקן
1. ריכוז דרישות משותפות, המיועדות לשימוש יצרני תעופה בכל רחבי העולם.
2. צמצום דרישות ייחודיות של היצרנים השונים ואימוץ דרישות תקניות וצורך הפחתת עלויות.
3. יצירת מערכת ניהול איכות בעלת מנגנוני שיפור מתמיד בייצור, בבטיחות ובאמינות המוצרים, תוך עמידה בדרישות הלקוחות ורשויות החוק.

דגשים ביישום התקן
1.יישום הדרישות הייחודיות לתחום התעופה לאורך כל שרשרת האספקה של המוצר.
2.האצלת דרישות הלקוח ו/או בעלי עניין אחרים לספקים וקבלני המשנה.
3.אימות ותיקוף תהליכי ייצור, ותהליכים מיוחדים.
4.עקיבות מלאה, מרמת חומר הגלם עד לרמת המוצר המוגמר.
5.ניהול השינויים ובקרת תצורת המוצרים והתהליכים בארגון.
6.שליטה על פרמטרים קריטיים למוצר שהוגדרו על ידי הלקוח או ע”י  הארגון.

תועלות
1.יישום התקן AS9100 מאפשר “קפיצת מדרגה” בתרבות הניהולית ככלל ובניהול האיכות בפרט.
2.צמצום עלויות דרך תרבות של שיפור מתמיד.
3.הגדלת שביעות רצון של לקוחות קיימים ממערכת איכות חזקה וקפדנית יותר.
4.הגדלת נפח הלקוחות הפוטנציאלים בתחום התעופתי .

תגובות סגורות