אקזיט הפוך: רכישת Nera הכניסה את סרגון לחמישייה הראשונה

בעסקת מיזוג צנועה יחסית בהיקף של 48.5 מיליון דולר, הצליחה סרגון למצב את עצמה כשחקנית מרכזית ברמה עולמית, ולהתחיל בבניית תאגיד גלובלי בתחום תשתיות המיקרוגל

מאת: רוני ליפשיץ

בחודש מאי פירסמה חברת סרגון (Ceragon Networks) את התוצאות הכספיות שלה לרבעון הראשון של 2011. בתעשייה המתינו בעניין מיוחד לדו”ח זה, מכיוון שהוא הציג לראשונה את תוצאות המיזוג המעניין בין סרגון לבין חברת Nera Network הנורבגית שבוצע בתחילת ינואר.
התוצאות היו מעניינות מאוד: סרגון דיווחה על מכירות שיא בהיקף של 100.3 מיליון דולר. מדובר בגידול של יותר מ-68% בהשוואה לרבעון הראשון של 2010. מנכ”ל החברה, עירא פלטי, אמר שהמכירות ללקוחות המסורתיים של סרגון (לפני המיזוג) תפסו 70% מהמכירות ברבעון, והיו מכירות שיא בתחום עסק הליבה שלה. “המכירות ללקוחות Nera לשעבר עמדו בציפיותינו”, אמר.
“אנחנו מאמינים שעלינו על המסלול הנכון שיאפשר לנו להגיע עד סוף 2011 להיקף מכירות של 125 מיליון דולר ברבעון. זה יהיה שלב ביניים בהשגת היעד של המיזוג עם נרה: מכירות בהיקף של 150 מיליון דולר ברבעון עד לסוף 2012”.

מהלך שאפתני
בינואר השנה רכשה סרגון את חברת Nera Networks SA (NAS) מהעיר ברגן בנורווגיה, תמורת 48.5 מיליון דולר. חברת NAS היא יצרנית מערכות תקשורת מיקרוגל ותיקה מאוד שהיתה בשליטת חברת Eltek הנורבגית והעסיקה כ-800 עובדים. לחברה בסיס לקוחות גלובלי, הכולל חברות תקשורת גדולות באירופה, אמריקה הלטינית ואפריקה, וכן מפעל ייצור בבעלותה הממוקם בסלובקיה. בעקבות העיסקה מוזגו שתי החברות והפכו לחברה אחת בעלת שני מרכזי פעילות גדולים המעסיקה כיום כ-1,200 עובדים.
בתעשיית התקשורת האלחוטית הישראלית מדובר בצעד יוצא דופן. למרות שתחום ה-RF בישראל דינמי וחדשני בכל קנה מידה, רק חברות מעטות מנסות למנף את היכולת הזאת ליצירת חברות גדולות בעלות אוריינטציה גלובלית, ומהבחינה הזו ביצעה סרגון מהלך נועז ויוצא דופן.
מאחורי המהלך ניצבת אסטרטגייה ארוכת טווח ושאפתנית לא פחות: סרגון שואפת להיות אחת משלוש ספקיות תשתיות המיקרוגל הגדולות בעולם, עם מכירות בהיקף של מיליארד דולר שנה. כבר היום ממקם אותה המיזוג בחמישייה הראשונה, אחרי אריקסון, NEC, חואוויי (Huawei) ואלקטל-לוסנט. בחברה מאמינים שבתוך זמן קצר היא תתמקם באחד משלוש המקומות הראשונים, ואולי אפילו תיאלץ את אלקטל-לוסנט ונוקיה-סימנס להעריך מחדש את כדאיות התחרות בשוק הזה.

עירא פלטי סרגון


ראייה לטווח ארוך
בתחום תקשורת המיקרוגל קיימות שתי קטגוריות מרכזיות: פתרונות לטווח קצר (Short Haul), ופתרונות לטווח ארוך (Long Haul). מערכות Long Haul בדרך-כלל משמשות לתקשורת למרחקים גדולים מכ-15 ק”מ. הן מקשרות בין קבוצות של תאים סלולריים לבין קבוצות אחרות, או בין קבוצות של תאים סלולריים לבין המתג הראשי. בתחום זה קיבולת הנתונים גדולה מאוד, אולם התדר הנושא נמוך יחסית. מערכות אלה משמשות גם בשווקים אנכיים אחרים מלבד שוק התקשורת הניידת, כמו תשתיות חשמל, השוק הצבאי, קישוריות בין תחנות קידוח ימיות ועוד.
מערכות Short Haul מקשרות בין התאים הסלולריים לבין עצמם, ודורשות עבודה בתדרי נושא גבוהים מאוד. מבחינה טכנולוגית, תחום זה נחשב לתובעני יותר וגם התחרות בו עזה יותר. אחד מהגורמים לעסקת המיזוג היתה ההשלמה בין שתי החברות בתחום הזה: בעוד שסרגון חזקה מאוד בתחום ה- Short Haul, חברת Nera נחשבת לחזקה מאוד בתחום ה-Long Haul.
בחודשים האחרונים אורגנה חברת סרגון במבנה חדש המבוסס על חלוקה לשלוש קבוצות עסקיות: קבוצת הפתרונות למרחקים קצרים (Short Haul)  בראשות חגי זיס, עד לא מכבר סמנכ”ל הפיתוח של סרגון. זוהי קבוצת הליבה שבה התמקדו כל עסקי סרגון לפני המיזוג.
קבוצת הפתרונות למרחקים ארוכים (Long Haul)  תנוהל על-ידי אייל אסא, ששימש עד לאחרונה כסמנכ”ל תפעול בארגון המכירות של סרגון. היא עוסקת בתחומי הליבה של Nera לשעבר, ומתמקדת בתשתיות תקשורת מיקרוגל לטווח ארוך, בדרך-כלל בין תאים סלולריים לבין מרכז הרשת המרוחק. שתי הקבוצות מקבלות תמיכה מקבוצת השירותים והפרויקטים בניהולו של אולה לארס אוי, ששימש כסמנכ”ל פרויקטים בחברת Nera. שלוש הקבוצת יקבלו תמיכה מגוף המכירות העולמי, אשר מאורגן על-פי שישה איזורי פעילות: צפון אמריקה, דרום אמריקה, אסיה פסיפיק, הודו, אירופה ואפריקה.

מדוע החלטתם לרכוש את Nera?
פלטי: “המטרה שלנו היא להיות חברת ה-  Wireless Backhaul Specialist המובילה בעולם, וכדי לבנות בסיס עולמי צריך לבצע מיזוגים ורכישות. חברת Nera מביאה עימה גם טכנולוגיה וגם לקוחות. היא צמחה בתחומי ה- Trunk וה-Backbone, שהם מהווים צוואר בקבוק בשוק התקשורת האלחוטית ויש לו השפעה גדולה מאוד על אופן בניית את הרשת הסלולרית.
“שתי החברות משלימות אחת את השניה, והמיזוג מאפשר לנו לבנות ארגון חזק הכולל כ-1,200 עובדים מסביב לעולם. צריך לזכור שאנחנו מצויים במהלכו של גל צמיחה סלולרי. בשנת 2013 יהיו בעולם יותר משבעה מיליארד מנויים סלולריים, והגידול בהיקף תעבורת הנתונים ברשתות יביא להחלפת כל הרשתות בעולם בתוך 5 שנים”.

מהו מיקומה של סרגון בשוק הרשתות הסלולריות?
“השוק של הקמת תשתיות רשת סלולריות בעולם מבוסס על מספר קטן של חברות ענק, הנותנות פתרון מקצה לקצה. ההתמודדות העיקרית שלהן היא עם מרכז הרשת ועם תחנות הבסיס. אולם בתחום ה-Backhaul, שהוא מרכיב הקישור האלחוטי בין מרכז הרשת לבין תחנות הבסיס, יש מקום לחברות מתמחות כמונו, מכיוון שלמרות שהקבלניות הגדולות מרוויחות על העיסקה הכוללת – הן מפסידות על מרכיב המיקרוגל ברשת.
“כאן הן זקוקות לנו. אנחנו מספקים אינטגרציה טובה יותר בזכות ההתמחות. התוצאה היא שאנחנו נמצאים היום בחלק גדול מאוד מהעיסקאות, ורוב הלקוחות שלנו הן חברות טלקום גדולות המשלבות את המוצרים שלנו בתוך הרשתות שהן מקימות”.

כיצד אתם מתמודדים עם העובדה ש-Nera היא חברה מפסידה?
“סרגון צברה מומחיות בתחום של הפחתת עלויות. הצוות שלנו יודע לחשוב ‘סינית’. הוא יודע לעשות כל דבר בזול יותר. לכן השילוב בין שתי החברות יאפשר גם להביא את Nera לרמת הריווחיות שלנו, וגם להיות הספק הזול ביותר בעולם. מצד שני, ל-Nera יש יכולת ומוניטין בניהול פרוייקטים גדולים, וזהו גורם חשוב מאוד עבור הלקוחות שלנו. כבר היום חלק מהם מבקשים מאיתנו לנהל פרויקטים עבורם”.
סמנכ”ל הפיתוח העסקי בחברת סרגון, אודי גורדון, הסביר שהעקרון שהוביל את תהליך המיזוג בין שתי החברות היה שצריך למצות את היתרונות של כל אחת משתי החברות. “כך למשל, בהודו, אסיה וצפון אמריקה היתה לסרגון פעילות גדולה יותר ולכן מנהלי האזורים הם עובדים שהגיעו מסרגון. באמריקה הלטינית נחשבת Nera  לשחקן משמעותי, ולכן מנהל האזור הוא ממנה. באירופה המעמד של שתי החברות דומה, ולכן המנהל הוא מ-Nera מכיוון שיש לחברה הרבה מאוד קשרים ביבשת. מנהל האזור באפריקה הוא עובד חדש שלא הגיע מאחת משתי החברות”.
כיצד מורגש המיזוג בשוק?
גורדון: “כבר עכשיו אנחנו רואים פירות מהמיזוג: לקוחות של Nera מתחילים להזמין מוצרים של  סרגון. במיוחד לקוחות Long Haul שלה אשר מזמינים לראשונה מוצרי Short Haul של סרגון. לסרגון יש לקוחות שעד היום רכשו ממנה רק מוצרי Short Haul, וכיום בעקבות המיזוג הם מתחילים לדבר איתנו על רכישת מוצרי ה-Long Haul.

המיזוג מכניס אתכם לשווקים חדשים?
באופן מסורתי סרגון התמקדה בשוק של המפעילים הסלולריים. כיום זהו שוק המיקרוגל הגדול בעולם להערכתי הוא תופס כ-80% משוק המיקרוגל. אבל יש שווקים נוספים ש-Nera היתה פעילה בהם וכעת אנחנו בוחנים כיצד לגשת אליהם. הכוונה לשווקים כמו תשתיות, תחנות קידוח ימיות, השוק הצבאי ועוד. אומנם הוא לא צומח כמו שוק המובייל, אולם הוא פחות תחרותי ובעקבות המיזוג אנחנו ממוצבים בו טוב מאוד”.

 

פלקסטרוניקס מרוויחה מהמיזוג

לתהליך השילוב בין החברה הישראלית והחברה הנורבגית יש גם משמעות בתחום הייצור. חברת Nera מיעטה להיעזר בקבלני ייצור והעדיפה לבצע את הייצור בכוחות עצמה. כתוצאה מכך היא הקימה מפעל ייצור בסלובקיה שהעסיק בשיאו יותר מ-150 עובדים.
בסרגון פיתחו שיטת התמודדות אחרת. החברה מבוססת על מיצוי כל האפשרויות להפחתת עלויות, ולכן ביססה את הייצור על קבלנות משנה, בעיקר בחברת פלקסטרוניקס בישראל ואצל קבלן ייצור בפיליפינים. למעשה, בחברה מאמינים שהיא אחד מהלקוחות הגדולים ביותר של פלקסטרוניקס בארץ.

תגובות סגורות