חדשות היום

חיל התותחנים שלא הכרתם

מאת: אמיר בר שלום

“חיל התותחנים של  2011  הוא למעשה הכוח האווירי של זרוע היבשה”, אומר תת אלוף דוד סוויסה, קצין תותחנים ראשי. לפני שבועיים חשף חיל התותחנים חלק מיכולותיו המבצעיות, שעד כה נחשבו בגדר סוד. כך למשל טיל ה”תמוז”, טיל נגד טנקים (נ.ט), בעל ראש ביות אלקטרו אופטי,  שפותח על ידי חברת “רפאל”  כבר בשנות השמונים, ולמעשה נמצא בשירות צה”ל כמעט שלושה עשורים.
“פיתוח טיל התמוז הוא למעשה חלק מממסקנות ועדת אגרנט שחקרה את מחדל מלחמת יום הכיפורים”, מספר תת אלוף סוויסה. “בדיוק כמו האימרה שטיל הקרקע – אוויר כופף את כנף המטוס, כך גם לגבי השריון. הועדה אפיינה צורך להתמודד עם מסה של גייסות שריון בירי מנגד. כלומר השמדה מדוייקת מרחוק מבלי להיכנס לקרבות של שריון בשריון”.
ה-“תמוז”, נכנס לשירות מבצעי בשנת 1984. אז כשהיחידה עדיין הייתה בחיתוליה, היא הוגדרה יחידה מטכ”לית  כאשר חייליה עברו טירונות חי”ר וחבשו כומתות אדומות. לקראת אמצע שנות התשעים עם פיתוח מערך החמ”מ (חימוש מונחה מדוייק) בצה”ל הוחלט להכפיף אותו לחיל התותחנים שמתמחה בירי מנגד. (ירי מנגד מוגדר כל כוח שיורה מאחור ולא מתמרן עם הכוחות הקדמיים). לטיל יכולות מתקדמות לפעול ביום ובלילה. הוא טס במהירות של 220 מטרים בשנייה ובעל טווח של 25 קילומטרים.
אופן ההפעלה שלו נחשב לפורץ דרך בזמנו. הטיל משוגר מנג”ש M-113 שזכה לשם “חפיז”, נגמ”ש שהוסב במיוחד לירי טילי ה-”תמוז”. הצוות שמונה 4 חיילים מקבל אזור כללי שבו נמצאת המטרה ומשגר אליה את הטיל. תוך כדי מעוף, הטיל פותח מצלמה שמוצבת בראשו, ומשדר למעשה תמונה חיה של שדה הקרב לנגמ”ש השליטה. כך מזהים הכוונים את המטרה, ואז נועלים עליה את הטיל, משלב זה למעשה הטיל נע באופן עצמאי לעבר המטרה, גם אם היא בתנועה. היכולת הזו לתמרן טיל באוויר לעבר מטרה משתנה, נחשבה בזמנו לפורצת דרך בעולם טילי הנ.ט, יכולת שרק הלכה והשתכללה מאז. בכל נגמ”ש מוצבים עשרה טילים, כאשר קצב האש הוא עד שישה טילים במטח.
“התמוז יכול להשמיד כל טנק בגזרה במרחק של עד 25 קילומטרים בזמינות כמעט מיידית”, אומר אל”מ ש. מפקד אגד “קלע דוד” של חיל התותחנים, אגד החימוש המונחה של חיל התותחנים. “הטיל חוסך את המגע של שריון בשריון, ומשחרר למעשה את כוחות השריון למשימות תמרון טקטי וסיוע קרוב לכוחות החי”ר. ה”תמוז” הוא האמצעי הכי מדוייק וזמין שיש למפקד האוגדה בכל משימה, שכן הוא חלק מהאגד הארטילרי האוגדתי”.
ה-”תמוז”, בניגוד לטילי נ.ט אחרים, חודר כל שריון שנמצא בשירות הצבאות בסביבה. היכולת הזו נובעת מהעובדה שהטיל מגיע בצורה אנכית מלמעלה, כלומר חודר את הצריח בחלק הדק ביותר.

Skylark 1-le. יח”צ אלביט מערכות
Hermes 450. יח”צ אלביט מערכות
טיל תמוז

במהלך מלחמת לבנון השנייה, שוגרו 600 טילי תמוז בעלות כוללת של 300 מיליון שקלים.  למעשה זה היה השימוש המבצעי הראשון בטיל. בתחקירים שאחרי המלחמה התברר כי השימוש בטיל לא תמיד הצדיק את עצמו ובעקבות כך שונתה תורת ההפעלה.  שלוש שנים אחר כך במהלך מבצע עופרת יצוקה שוגרו שוב כמה עשרות טיל “תמוז”. כיום יש לטיל   שתי תצורות: טיל הנ.ט שמשוגר בעיקר לעבר בתים, מבנים ובונקרים, וטיל  הנ.א ( נגד חוליות משגרי רקטות ומרגמות). הטיל הזה הוא בעל ראש קרב מוקטן כדי למנוע נזק סביבתי גדול ולצמצם ככל הניתן פגיעה בבלתי מעורבים.  היכולת הזו להסב את ה-”תמוז”, למטרות נ.א, פותחה רק בעשור האחרון עם התגברות הצורך המבצעי בכך במהלך העימות בגבול הצפוני עם חיזבאללה ועם חמאס ברצועת עזה.
“התמוז פתח בפני הכוחות המתמרנים קשת רחבה מאד של אפשרויות פעולה”,  מספר תת אלוף  דוד סוויסה. “בעבר כדי לפגוע במטרה מזדמנת במרחק 20-25 קילומטרים, הכוח המתמרן היה חייב להזניק מסוק או מטוס קרב. היום למ.פ בשטח מוקצת יחידת אש של “תמוז”, ובתוך דקות, ללא הצורך לציין מיקום מדוייק , הטיל יוצא לעבר המטרה. זה נשק זמין, מדוייק וקטלני מאד”.
כיום בעקבות יכולת השיתופיות של צה”ל,  (כמו למשל – מערכת צבא יבשה דיגיטלי, שבה מרוכזים כל נתוני המודיעין והתצפית לכדי תמונת קרב כללית ומפורטת לכל הכוחות), יכול צוות ה”תמוז”, להשתמש בכל גורם  אפשרי בגזרת פעולה כדי לזהות לטיל את המטרה: צוותי תצפית קרקעיים, מסוקי קרב, מטוסי קרב, ומל”טים שחלקם מופעלים ישירות על ידי חיל התותחנים.
בשנים האחרונות הפך חיל התותחנים למפעיל המל”טים של זרוע היבשה יחד עם חיל האוויר. הוא מפעיל שני סוגי מטוסים:  את ה  HERMES 450 של חברת אלביט, מל”ט בינוני בעל יכולת נשיאה של מטע”ד (מטען יעודי) של עד 150 ק”ג וזמן שהיה של עד 20 שעות באוויר. מל”ט זה נחשב ל”סוס עבודה” ביכולת הצילום ואיסוף המודיעין שלו.
המל”ט השני שמפעיל חיל התותחנים הוא “רוכב שמיים”, מל”ט זעיר המופעל על ידי צוות של שלושה חיילים ומשרת את מפקד הגדוד. מזל”ט זה מתוצרת חברת “חץ הכסף” של אלביט, מצוייד במצלמת יום ומצלמת לילה IR. כיום הוא מופעל בכל גדודי החי”ר והשריון על ידי חיילי התותחנים.
“חיל התותחנים, כבר מזמן לא רק תותחנים”, מספר תא”ל דוד סוויסה. “אנחנו למעשה ממלאים את כל המרחב שבין הטנק למטוס ומסוק הקרב. ההפעלה הזו כוללת גם את כל התיאומים האוויריים שנדרשים. כיום המרחב האווירי צפוף מאד, והוא הולך להיות צפוף הרבה יותר בעתיד עם כניסתם של המל”טים למפקדי החטיבות. מה שמציב לחיל התותחנים אתגר לא פשוט, אבל בהחלט מעניין ופורץ דרך”.

תגובות סגורות