יצרנית החיישנים הבריטית רוצה להרגיש את השוק הישראלי

מאת: אורנה גדאל

חברת Toumaz הבריטית פיתחה טכנולוגיית סיליקון ותקשורת כל-כך חסכונית באנרגיה, שהיא מאפשרת לנטר את כל הפרמטרים הקריטיים של החולה ולשדר אותם אל תחנת עבודה בחדר המיון – מתוך פלסטר דק המשמש כרשת תקשורת אלחוטית בקנה מידה מלא. כעת היא מחפשת שותפים ולקוחות בישראל.

חברת הסטארט-אפ הבריטית Toumaz מינתה כמפיץ בישראל את ישראל גניר מחברת בוס-אודם. לאחרונה ביקר בישראל מנהל המכירות ופיתוח ערוצי הפצה בעולם, ג’ף מקיואן, כדי להיפגש עם חברות ומפתחים בשוק הישראלי. בראיון מיוחד לניו-טק הוא סיפר על מוצרי החברה וייחודם .
“ ישראל נחשבת אצלנו להזדמנות מיוחדת במינה, בזכות הדינמיות של התעשייה המקומית. ישראל היא המקום הנכון להביא אליו מוצרים חדשים וטכנולוגיות חדשות, מכיוון שהחברות הישראליות תמיד ימצאו לטכנולוגיה שימושים חדשניים שאפילו לא חשבנו עליהם”.

יזמות בריטית
חברת Toumaz הוקמה על-ידי כריס טומזו, פרופ’ להנדסת אלקטרוניקה בקולג’ המלכותי של לונדון, אשר התמחה בתחום מערכות ההספק הנמוך. החברה פיתחה מספר תפיסות חדשות בתחום החישה והתקשורת האלחוטית בין חיישנים, במטרה לספק תשתית ניטור רפואית מסוג חדש לגמרי.
מוצרי הדגל של החברה כוללים רכיבי עיבוד, תקשורת וחישה, המאפשרים לפתח רשתות חישה דלות הספק ליישום זול ומהיר במערכות רפואיות חדשניות. כיום החברה פועלת באמצעות שני מרכזי פיתוח מרכזיים: מרכז פיתוח בעיר אבינגדון, בריטניה, ומרכז פיתוח בטאיפה שבטייוואן.
החברה פיתחה מספר טכנולוגיות תשתית שעשויות להערכתה ליצור פרדיגמה חדשה בתחום המכשור הרפואי. ליבת הטכנולוגיה שלה היא של חצאי מוליכים לאותות מעורבים (אנלוגיים ודיגיטליים)  בשם AMx, המבוססת על תהליך שבו מעגלים דיגיטליים מנטרים בזמן אמת ומכווננים את המעגלים האנלוגיים הפונקציונליים בתוך מערכת על-גבי שבב (SoC). החברה מסרה שטכנולוגיה זו מאפשרת לה לפתח פתרונות בעלי הספק נמוך במיוחד, שכן באמצעותו ניתן להפעיל מעגלים אנלוגיים במתחים שהם מתחת למתח הסף של הטרנזיסטור.

ג’ף מקיואן, מנהל המכירות ופיתוח ערוצי הפצה בעולם
דיאגרמת מלבנים של מעבד TELRAN


מעבר לגבולות ה-CMOS
טרנזיסטורי CMOS הפועלים בטווח שמתחת למתח הסף צורכים מעט מאוד אנרגיה, מכיוון שהם כמעט לא מופעלים, והזרם העובד בטרנזיסטור הוא נמוך מאוד ונמדד בננו-אמפרים. מנגד, באזור זה עקומת ההיענות של הטרנזיסטור היא אקספוננציאלית, ולכן ניתן לנצל אותה ליישום אבזרים מורכבים מאוד.
טכנולוגיית ליבה נוספת היא פרוטוקול לרשתות תקשורת זעירות וחסכוניות באנרגיה (Nano Sensor Protocol). פרוטוקול NSP הוא ממשק ופרוטוקול לתקשורת אלחוטית המותאם ייעודית לשימוש ברשתות תקשורת הסמוכות לגוף האדם (Body Area Networks). הרשתות מיושמות באמצעות חומרה להשגת יעילות מקסימלית ומבוקרות באמצעות מעבד 8051.
הפרוטוקול תומך בטופולוגית כוכב הכוללת עד 8 חיישנים, בתקשורת בין תחנות בסיס סמוכות ובאפשרות נדידה (Roaming) של חיישנים מתחנת בסיס אחת לתחנת בסיס אחרת. הגישה לערוץ התקשורת מתבצעת באמצעות FDMA/TDMA, כאשר כל תחנת בסיס מחפשת ערוץ RF זמין, וכאשר היא מאתרת אותו, היא מקצה אליו את החיישנים הרלוונטיים. לדברי מקיואן, יכולת זו עומדת בבסיס מה שהחברה מכנה בשם “רשתות אוטונומיות”, אשר מאפשרות הקמה עצמית ושימוש בכל המשאבים הזמינים.
“כאשר פיתחנו את הטכנולוגיה נאלצנו להתגבר על בעיה בלתי צפויה. רוב רשתות התקשורת האלחוטיות המקומיות פועלות היום בתדר החופשי של 2.4GHz. אולם כאשר מטפלים ברשתות תקשורת הקרובות לגוף, ואנחנו מתעניינים ב-3 המטרים הקרובים לגוף, התגלתה בעיה בתדר הזה: הגוף בנוי ברובו ממים, והמים בולעים את הקרינה בתדרים שמסביב ל-2.4GHz.
“כדי להתגבר על הבעיה העברנו את הפרוטוקול לתדרים נמוכים יותר, וכיום הרשתות עובדות בתדרים של 862-870MHz באירופה,  902-928MHz בארה”ב, 950-956MHz ביפן ו-779-787MHz בסין”.

משפחת Talran
על בסיס שתי טכנולוגיות ליבה אלו פיתחה החברה מספר מוצרים שנועדו לשמש כאבני בניין מרכזיות בפיתוח וייצור מערכות זולות ודלות באנרגיה. הרכיבים ממשפחת TELRAN מספקים מודם רדיו שלם הכולל MAC ומעבד תואם 8051 המנהלים את התקשורת בפרוטוקול NSP.
הם מיוצרים בטכנולוגיית CMOS בגיאומטריה של 130 ננומטר (0.13 מיקרון) ופועלים במתח של פחות מ-1V, המאפשר להם לתפקד בתוך מעטפת הספק של כ-3mW כאשר מתבצע שידור בהספק מלא (50kbps). השבב תומך ב-8 חיישנים ומתאים להקמת רשתות בטווח של עד 10 מטרים, כאשר האנטנה משולבת בתוך המעגל המודפס (PCB).
רכיב 1053TZ הוא הראשון ממשפחת רכיבי TELRAN ומשמש בנוסף גם במערכות מדידה ומדבקות תיוג עקב צריכת ההספק הנמוכה במיוחד ויכולת השידור לטווחים קצרים.
משפחת המוצרים השנייה היא של משדרי רדיו Milton. מדובר במודולי DAB, DAB+,DMB-A ו- (FM (RDS התואמת לחלוטין לתקן הרדיו הדיגיטלי WorldDMB. הרכיב פועל בשני אופנים: מאסטר מוד שבו הוא יכול לשמש כרדיו דיגיטלי שלם בפני עצמו, וב-Slave Mode שבו הוא מתחבר אל מעבד מארח, ועל-ידי כך מוסיף לו יכולות מלאות של רדיו דיגיטלי בקנה מידה מלא. היישומים הפוטנציאליים כוללים מוצרי רדיו צרכניים לבית ולרכב, מערכת עגינה לאבזרים ניידים אלחוטיים, שילוב במערכות בידור ביתיות (Home Theatre Systems) ועוד.

פלסטר אלחוטי
אחד מהמוצרים המפתיעים שיצאו מטכנולוגיות ליבה אלו הוא הפלסטר הדיגיטלי Sensium, אשר קיבל לאחרונה אישור שיווק מה-FDA בארצות הברית. הפלסטר הדיגיטלי (Sensium Digital Plaster) הוא מערך ניטור אלחוטי המולבש על הגוף ואוסף נתונים חיוניים כמו טמפרטורת הגוף, הדופק וקצב הנשימה. הוא מיועד לשימוש בבתי חולים ובמרפאות וכאבזר מתכלה במערכות רפואה מרחוק.
הפלטפורמה כוללת תחנת סביב USB/UART, אפשרות חיבור של עד 8 חיישנים וממשק התחברות למחשבי Windows XP/Vista. היא כוללת את כל המעגלים האלקטרוניים והחיישנים הנחוצים למדידת ECG רציפה, פעילות החולה (באמצעות חיישני תאוצה תלת-ציריים) ומד טמפרטורה. בימים אלה מתחיל שיווק המערכת בארצות הברית.
הכתבה נמסרה באדיבות ישראל גניר, בוס אודם, נציגת TOUMAZ בישראל.

תגובות סגורות