כפיר שואג

כפיר שואג

אמיר בר שלום

סיור קצר במפעל להט של התעשייה האווירית, מפגיש באופן מקרי לחלוטין ישן וחדש, או אולי ליתר דיוק, חדש מאד וחדש קצת פחות. זהו לא כתב חידה, אלא תיאור של הנעשה בימים אלה במתחם הענק של מפעל “להב” של התעשייה האווירית סמוך לנמל התעופה בן גוריון. הטרקטורים והדחפורים עובדים בימים אלה במרץ על המפעל החדש שמוקם  לבניית הכנפיים של מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר, האפ 35, “אדיר” בכינויו הישראלי. כמה מטרים משם, כשרק מחיצה זמנית מפרידה, ניצב לו באולם ההרכבות גוף ערום של מטוס כפיר ותיק. ישן מול חדש אמרנו? אז כך, גוף מטוס הכפיר הוא למעשה המשך של פרויקט ענק של התעשייה האווירית  שנקרא כפיר בלוק 60. הפרויקט הזה שיוצא לדרך בימים אלה, מיועד למדינות מזרח אירופה שהצטרפו בשנים האחרונות לברית נאט”ו, אבל עדיין לא מחזיקות במטוסי קרב מדור רביעי. העובדה שאין ברשותן צי מטוסי קרב מתקדמים, מקשה עליהן מאד לקחת חלק בתרגילים ובפריסות המבצעיות שעושה הברית הצפון אטלנטית.

הכפיר בלוק 60, הוא למעשה פרויקט שמתבסס על מטוסי הכפיר המשודרגים שסופקו בשנים האחרונות לצבא קולומביה.

“למעשה הצלחת הפרויקט עם חיל האוויר הקולומביאני, פתחה לנו שוק מצויין למדינות מתפתחות”, מספר אורן אבירם,  ממחלקת השיווק של מפעל להב. “הפתרון שאנחנו מציעים הוא למעשה מטוס משודרג, דור רביעי בשליש מחיר מהמטוס הזול ביותר שניתן לרכוש בשוק. צריך להבין, מדינות שמצטרפות לברית נאט”ו חייבות יכולות מסוימות במטוסי הקרב שלהן, כמו למשל מידע רשתי DATA LINKA. זוהי דרישה מהותית במשימות מורכבות של נאט”ו, אנחנו בעזרת המטוס המשודרג מספקים להם את היכולות האלו בארכיטקטורה מיוחדת עם הפרוטוקול הספציפי של נאט”ו. אנחנו למעשה בונים עבורן במיוחד,  מטוס דור רביעי עם מערכות מתקדמות שיכול להתחרות וגם לטוס לצד מטוסי דור 4 חדישים כדוגמת הראפאל, F16, יורו פייטר וסוחוי 30”.

אבן דרך חשובה בפרויקט ההשבחה של 24 מטוסי הכפיר לחיל האוויר של קולומביה, היה תרגיל “RED FLAG” האחרון בשנה שעברה בבסיס חיל האוויר האמריקני “נליס” בנבאדה. ההשתתפות בתרגיל הייתה למעשה הפעם הראשונה שבה נוסה הכפיר המשודרג לצד מטוסים דור רביעי. ה-RED FLAG” הוא תרגיל שנתי שבו נוטלים חלק יותר ממאה מטוסי קרב מכל זרועות חיל האוויר האמריקני, וכן חילות אוויר של בעלות בריתה של ארצות הברית. חיל האוויר הקולומביאני הגיע לארצות הברית עם שמונה מטוסי “כפיר” משופרים. השמינייה הגיעה לארצות הברית אחרי טיסה רציפה של 2000 מייל מקולומביה, כאשר בדרך מתודלקים המטוסים על ידי בואינג 767, שגם הוא הוסב והותאם בתעשייה האווירית.

במהלך האימון עצמו נטלו הטייסים הקולומביאנים חלק בסדרת תקיפות אוויר-קרקע, כאשר גולת הכותרת הייתה קרב אוויר מול מטוסי אפ 15 ואפ 16 מתקדמים. שבע פעמים הצליחו מטוסי הכפיר המשודרגים להפיל מטוסי יריב, מה שנחשב להצלחה חסרת תקדים. מעבר ליכולות המשופרות באוויר, הכפירים המתקדמים הפגינו שמישות גבוהה, ובמשך שבועיים  המריאו  שתי הרביעיות לכל מטס, ללא כל  ביטולי טיסה ומשימה.

“אין ספק שמטוסי הכפיר המחודשים סגרו פער טכנולוגי עצום. למעשה לקחנו גוף ישן של מטוס כפיר ובנינו עליו מטוס חדש, דור רביעי”, מספר אבירם.

“המטוסים המסופקים עוברים תהליך הפשטה (STRIPING) מלא, אנליזות, החלפת רכיבים וטיפול, כך שהם יוצאים מפס ההרכבה וההשבחה כמטוסים חדשים. למטוס הכפיר בלוק 60 שיוצא מפס הייצור,  פוטנציאל של 8000 שעות טיסה באחריות היצרן, ה-OEM, שהינו  מפעל להב. התהליך הזה כולל החלפת חיווט מלאה, והתקנת המטוס בסנסורים, מערכות ואוויוניקה שפותחו ויוצרו בשנים האחרונות, והינם מתקדמים מאלו שמסופקים לרב מטוסי הדור הרביעי שיוצרו בעשור האחרון.

האוויוניקה החדישה עושה שימוש במערכות המתקדמות ביותר המפותחות ומיוצרות כיום בישראל, ומשלבת סנסורים, וחימושים מתקדמים כגון טילי BVR דומים ל-AMRAAM, טילי פיתון 5, פצצות לייזר, פצצות מונחות GPS, ופצצות אוטונומיות מונחות תמונה.

בתהליך השילוב, התעשייה האווירית מבצעת מעל 100 טיסות ניסוי, שכוללים בין היתר שחרור חלק מהחימושים המתוחכמים. לכפיר נוספה גם יכולת תדלוק המאפשרת לו למעשה טווח פעולה לא מוגבל. זו הסיבה – בזכות היכולות המשופרות והאוויוניקה המתקדמת, הוזמנו הקולומביאנים לתרגיל ה-RED FLAG היוקרתי.

גם המכ”מ ושאר הסנסורים נחשבים למתקדמים בעולם, חימוש ה-BVR ארוך הטווח הן באינפרא אדום והן בא”ק מאפשרים לכפיר לרכוש מטרות ראשון, לשגר ראשון, ולהשמיד ראשון. לכפיר 9 תחנות תלייה חיצונית ויכולת נשיאה של 5.5 טון חימוש חיצוני עם שילוב בין טילים, פצצות, פודים, ומיכלי דלק נתיקים, מה שמאפשר לו גמישות מבצעית גדולה מאד”.

בפרוייקט הכפיר הקולומביאני התחרתה התעשייה האווירית עם מספר תעשיות אירופאיות ואמריקניות. מעבר ליתרון הטכנולוגי שהציעה התעשייה האווירית, גם למחיר היה תפקיד משמעותי בבחירה הקולומביאנית. למרות ששני הצדדים לעיסקה לא מפרסמים את מחירה, ההערכה היא כי שדרוג כל מטוס עמד על כ-20 מיליוני דולרים. רק לשם השוואה, מחיר מטוס “סופה”  F16, של חיל האוויר הישראלי, עמד על כ-75 מיליוני דולרים למטוס, מחיר  F15, רעם מתקרב ל-100 מיליון דולרים.

“חיל האוויר הקולומביאני עמד לפני עשור בצומת החלטה מאד חשוב”, מספר אבירם.

“הברירה הייתה בין קנייה של מטוס חדש, על כל המשתמע מכך מבחינת עלות או שדרוג על בסיס קיים, ולמעשה לקבל את אותה רמת ביצועים בשליש מחיר. היתרון של התעשייה האווירית היה למעשה בחבילה כולה, המכ”מ המתקדם של אלתא שהוא מהמתקדמים ביותר בעולם, חימוש אוויר – אווויר, יכולת תידלוק, כוונת קסדה, פוד סימון ובעיקר אוויוניקה פתוחה המתאימה לצרכים המיוחדים של קולומביה”.

הצבא הקולומביאני נאבק כבר יותר משני עשורים במחתרת ה-FARC, הכוחות המזויינים של קולומביה – צבא העם, שנחשב לארגון הטרור העשיר בעולם בשל עיסוקו הרב ביצוא סמים. הארגון שפועל בעיקר בג’ונגלים של קולומביה דוגל בסוציאליזם מהפכני ברוח מרקס ולנין, שולט על פי ההערכות ב-30 אחוזים משטח קולומביה. ההתמודדות עימו היא בפשיטות קומנדו ממוקדות מודיעין ובעיקר  בתקיפות מדויקות מהאוויר.

מיד לאחר הזכייה החלו בתעשייה האווירית לעבד על שני גופי מטוסים שהובאו מחיל האוויר ואוכסנו בבסיס עובדה. אחרי המשלוח הראשון בשנת 2010, החל חיל האוויר הקולומביאני לשלוח לישראל בטפטוף את מטוסי הכפיר הישנים שהיו ברשותו, ובשנת 2011, שלוש שנים אחרי שהחל הפרויקט, השלימה התעשייה האווירית את שדרוגם של 24 מטוסים.

“התגובות של הטייסים הקולומביאנים לביצועי המערכות היו מדהימות”, ממשיך אבירם. “עיקר התקיפות מהאוויר נעשו במזג אוויר קשה ובלילה, והביאו תוצאות שלא היו קודם בשל היעדר היכולת לפעול בלילה ובאמצעות חימוש מונחה מדוייק הכפירים מהווים עבור הצבא הקולומביאני  כח הרתעה משמעותי ביותר מול צבאות עוינים, וכן פעילים מאוד 24/7 365 יום בשנה, מול כוחות הטרור והגרילה, בתקיפות בלילה, מעל 8/8 עננים, ובתנאים קשים. הם  מסוגלים הן לגלות, והן לבצע תקיפות וסיכולים ממוקדים”.

הכפיר בלוק 60 החדש אמור לכלול מערכות מתקדמות יותר מאלה שהותקנו על הכפיר הקולומביאני. הוורסיה לנאט”ו תכלול מכ”מ Active Electronically Scan Array

(), מכ”מ Phased Array, שבו הצלחת לא זזה, אלא הסריקה מתבצעת באופן  דיגיטלי. המכ”מ הזה מאפשר להפנות משאבי סריקה לכיוונים שונים ובאחוזים שונים, ובכך להחזיק ב-Track While Scan

() של עשרות  מטרות, ובמקביל להחזיק מספר מטרות – High Priority Targets

(), היכולת הזאת תאפשר למטוס לשגר טילים על מספר מטרות בו זמנית או  תוך שניות בודדות, וכל זאת  ללא הסרת הידיים מהסטיק והמצערת, ובשימוש ב- (Hands on Throttle and Stick) החדיש שנכלל באוויוניקה המתקדמת שלהב מצייד בה את הבלוק 60. למכ”מ של “אלתא” גם  חסינות גבוהה ללוחמת ל”א, ולמעשה הכפיר בלוק 60 נכלל באליטה מצומצמת של מטוסי דור 4 שלהם מכ”מ AESA.

“הכפיר בלוק 60, שמתחרה במטוסי דור רביעי מספק יכולת מבצעת של 80-120% ממטוסי דור 4 חדשים שמיוצרים בעשור האחרון”, אומר אבירם. “הבלוק 60 כולל יכולות זיהוי מטרות ביום ובלילה, הן בתחום האוויר קרקע, באמצעות מיפוי רזולוציה גבוהה של מכ”מ ה-SAR המתקדם שלו, ופוד ה-LITENING לו יכולות יום וליל, והן בנושא גילוי ותקיפה אוויר ים, באמצעות מוד ISAR לזיהוי ספינות בטווחים של כ-100 מייל.

מעבר לכך, יחסי העלות-תועלת המרשימים של הכפירים, (כאמור 1/3 מעלות מטוס דור 4, עלות התחזוקה שלהם 1/4 ממטוס דור 4 חדיש) כוללים מערכות החדישות ביותר שמיוצרות כיום, הן בסנסורים והן בחימושים, והן ביכולת היתוך המידע, הצגתו לטיס בצורה אינטגרטיבית בתצוגה הטקטית. ה-TACTICAL SITUATIONAL DISPLAY, ה-TSD כולל מפה נעה, מידע על בני המבנה מרשת ה-DATA LINK, מידע על מטוסי האויב מהמכ”מ העצמי ואלו של בני המבנה, מה-RWR המתקדם. ולכל זה צריך להוסיף נתון משמעותי נוסף. מרגע הזמנה אנחנו במפעל להב יכולים להעמיד טייסת מבצעית בתוך שלוש שנים”.

כפיר שואג

תגובות סגורות