20 שבועות של SSD

SSDראבי נייק, אופיר דניאלי ורגב אביבי, SanDisk

מנהלי מערכות מידע ראשיים בארגונים רבים מבינים שעידן הכונן הקשיח, במיוחד במחשבים הניידים, צפוי להסתיים עם כניסתם לתמונה של כונני ה-SSD. כוננים אלה מקטינים את הוצאות ה-IT, מאריכים את חיי המחשב הנייד, מעלים את פרודוקטיביות העובדים ומשפרים את חווית המשתמש. בחברת SanDisk הוחלט, בצעד דרמטי, לשדרג את מחשבי כלל עובדי החברה לעבוד עם כונן SSD, מהלך שיעזור לאמת את היתרונות של כונני SSD. וככה זה עבד בשטח.

מוצרים מבוססי SSD משנים במהירות את מפת אחסון המידע בארגונים, כאשר מנהלי מערכות מידע ראשיים (CIO) מאמצים את טכנולוגיית הפלאש בשלל יישומים, לרבות שדרוגים למחשבים ניידים דקיקים. בהיותם מבוססים על טכנולוגיה מהפכנית עם החזר השקעה מוכח (ROI), הולכים וכובשים כונני SSD פלח משמעותי של שוק האחסון, ונוגסים בכונני הדיסק הקשיח אותם הם מחליפים.
נראה שמנהלי מערכות מידע זיהו כבר מזמן את יתרונות הביצועים של כונני SSD לעומת כונני HDD. על פי ההערכות, כונני SSD עולים בביצועיהם על כונני HDD פי 15 (בהשוואה לכונן קשיח בגודל 2.5 אינץ’ שפועל בטכנולוגיית SATA ב-7200 סל”ד, בהתבסס על נתונים טכניים שפורסמו ועל מבחני ביצועים פנימיים). הערך הסגולי התעצם עתה עוד יותר, לאחר שהופיעו היתרונות המשניים של כונני SSD, שהקטינו את עלות הבעלות הכוללת (TCO) והגדילו את ההחזר על ההשקעה (ROI).
מנהלי מערכות מידע הבינו שהם יכולים לשפר את ביצועי המחשב הנייד, להקטין את הוצאות חטיבות טכנולוגיית המידע (IT), להאריך את משך חיי המחשב הנייד, להעלות את פרודוקטיביות העובדים ולשפר באופן דרמטי את חווית המשתמש, על ידי שדרוג המלאי הקיים של המחשבים הניידים באמצעות החלפת כונני ה-HDD בכונני SSD.
כדי להמחיש זאת, שווה לבדוק תהליך אחד משמעותי שבוצע על ידי חטיבת ה-IT של חברת SanDisk במהלך שנת 2013, מהלך המהווה אבן בוחן לטכנולוגיה החדשה יחסית, ולדרך בה ניתן להשתמש בה.

יוזמת השדרוג
בתהליך שנמשך כשמונה חודשים במהלך שנת 2013, שידרגה חטיבת ה-IT של חברת SanDisk מעל 4,600 כונני HDD בכונני SSD במחשבים ניידים אשר שימשו את עובדי SanDisk ברחבי העולם. יוזמת השדרוג הייתה תוצאה של תהליך אשר החל שנתיים קודם לכן. סקרי תועלת ומחקר ראשוני שכנעו את מנהלי החברה לבצע את המהלך שאמור היה לספק לעובדים ביצועי מחשב משופרים, כשיעד משני נוסף, אם כי חשוב באותה מידה, היה ההזדמנות לאמת את היתרונות המיוחסים לכונני SSD בסביבת עבודה רגילה ולא בתנאי מעבדה.
יתרונות אלו כוללים:
הארכת חיי המחשב הנייד – מכיוון שהדיסק הקשיח מהווה צוואר בקבוק, ניתן להאריך את משך חיי המחשב הנייד, דבר שמאפשר דחיית רכישת מחשבים ניידים חדשים עד שיופיעו בשוק מעבדים ומאיצים גרפיים מהדור הבא.
שיפור ביצועי המחשב – דבר המעלה פרודוקטיביות העובדים. כונני SSD מאפשרים זמני קריאה וכתיבה מהירים בהרבה, דבר שמקצר את זמני הטעינה של אפליקציות, זמני אתחול מערכת ההפעלה וכמובן העתקה וקריאה של נתונים מהכונן ואליו.
שיפור חיי הסוללה – ע”י צריכה מופחתת של מתח חשמלי. דבר המהווה יתרון משמעותי בפרודוקטיביות עבור עובדים ניידים שמרבים בנסיעות ובפעילות מחוץ למשרד.
שיפור האמינות והעמידות מאחר שכונני SSD צורכים מתח חשמלי נמוך, הם מחוללים מעט חום ובנוסף אין בהם חלקים נעים.

בחינת עלות הבעלות הכוללת (TCO)
כחלק מקבלת ההחלטה לשדרג את מחשבי החברה ל-SSD נערכה השוואה בין העלות של כונני SSD לעלות של כונני HDD המסורתיים.
מנהלי מערכות מידע עלולים להתפתות ולרכוש את הפתרון של כונני HDD בעלי העלות הנמוכה יותר. עם זאת, בחברת SanDisk תיעדו עלות בעלות כוללת (TCO) נמוכה, לאחר שאימתו את היתרונות של שדרוג כונני HDD ל-SSD בכל המחשבים הניידים בארגון.
ב-SanDisk מעריכים שכאשר החליפו את כונני ה-HDD בכונני SSD, החיסכון הכספי הגיע עד לכ-610 דולר לכל מחשב נייד. תוצאה זו הושגה על ידי הארכת חיי המחשב הנייד המצויד בכונן SSD בשנה, משלוש לארבע שנים, אשר הניבה דחיית הוצאה של 400 דולר בקירוב לשנה, לכל מחשב נייד.
בנוסף, מחקר IDC משנת 2011 מציין חיסכון שנתי של 210 דולר לכל מחשב שמצויד בכונן SSD בשל שיעור התקלות הנמוך, צריכת מתח חשמלי נמוכה, חיי סוללה ארוכים וביצועים גבוהים יותר (איור 1). עם מעל 4,600 מחשבים ניידים בארגון, ובעלות משוערכת של כ-150 דולר לכונן , SanDisk הצליחה לדחות הוצאה כספית של כ-2.12 מיליון דולר לשנה. בנוסף, בשל החיים הארוכים של כונני SSD, אנשי IT יכולים בקלות למחוק את הכוננים ולהשתמש בהם שוב, ובכך להביא לחסכונות נוספים.
הבדיקות הפנימיות של SanDisk הדגימו שביצועי המחשבים הניידים השתפרו במידה ניכרת, כאשר משווים את כונני ה-SSD לכונני HDD, עם תוצאות ביצועי מחשב שהיו טובות פי 15 יותר מביצועי אותו מחשב עם כונן HDD.
ביצועי I/O שהשתפרו עם כונני SSD יכולים גם להקטין את זמן תהליך ההתקנה של מחשב, מאחר שתהליך התקנת מחשב עם כונן SSD נמשך בממוצע 30 דקות פחות מאשר באותו מחשב הפועל עם כונן . כחלק מתהליך השדרוג בוצעה גם הצפנה לכונני ה-SSD, הביצועים המהירים שלהם הקטינו את זמן ההצפנה של המידע המאוחסן בהם בכ-60% ביחס להצפנה בכונן HDD בנפח זהה.
נגזרת נוספת שנבחנה הייתה מספר התקלות ובעיות החומרה שדווחו. ללא חלקים נעים, כונני SSD יכולים לעמוד בתנועות חדות, ואמינות המחשב הנייד משתפרת באופן דרמטי. שלא כמו כונני HDD, הנוטים להתקלקל, הצוות הטכני של SanDisk שם לב שהסבירות לאובדן נתונים בכונני SSD ולתקלה, נמוכה יותר. למעשה, שיעור התקלות הנאמד בכונני SSD שבשימוש בחברת SanDisk קטן
מ-0.1% (לפי נתוני מבחני ביצועים בפרויקט השדרוג בכונן SSD דגם X110 של SanDisk בנפח 256GB).

תהליך השדרוג
חטיבת ה-IT ב-SanDisk אחראית על פתרונות הטכנולוגיה הגלובליים ועל התחזוקה והתמיכה של מערכות המחשבים של החברה ברחבי העולם.
מבין יותר מ-5,000 עובדים ב-18 מדינות בעולם לערך, בוצע שדרוג לכונן SSD במחשבים הניידים לכלל העובדים בחברה (מתוכם לכ-4,600 עובדים בוצע השדרוג בשנת 2013). השדרוג בוצע לאחר חודשיים של תכנון ובדיקה, בהם הוחלט להחליף את כלל כונני ה-SATA HDD בכונני SanDisk X110 SSD.
ההחלטה לבצע את הפרויקט נעשתה לאחר סקירה קפדנית של היתרונות וביצוע בדיקות מקיפות של שיפורי הביצועים ויתרונות נוספים (כפי שפורטו בתחילת המאמר). את תוכנית השדרוג של כונני SSD הובילה חטיבת ה-IT, במהלך שהתבסס על ארבעה שלבים:

שלב 1:
סקירת יתרונות ומחקר ראשוני
בשלב זה המטרה הייתה לאמוד את היתרונות העיקריים והמשניים של שדרוג כונני ה-SSD, על מנת להבטיח את הקטנת עלות הבעלות הכוללת (TCO) וגידול משמעותי בהחזר על השקעה עבור הארגון.
בשלב זה חטיבת ה-IT קבעה את הפרמטרים לשדרוג כונני SSD, בחרה פרמטרים שישמשו למדידת הביצועים, והעריכה את העלות ואת הזמן שיידרשו לעובדי החטיבה ולעובדי SanDisk להשלמת תוכנית השדרוג.

שלב 2: פיילוט
לאחר שנקב כי לפרויקט השדרוג יתרונות רבים, ובהתאם לחישובי החזר ההשקעה החיוביים הוחלט להתחיל בקבוצת פיילוט של עובדים מקבוצות עסקיות ברחבי העולם. המטרות שהוצבו במסגרת הפיילוט היו:
חידוד המסקנות לגבי החזר ההשקעה (ROI).
מדידת היתרונות של עלות הבעלות הכוללת ושל כונני SSD, לרבות ביצועים בהשוואה לכונני HDD מותקנים בסביבת עבודה רגילה.
למסד תהליכים להזמנת כונני SSD, להפצתם באתרי SanDisk ברחבי העולם וכן לתמיכה, להדרכה ולתיעוד.
העובדים, שהיו חלק מקבוצת הפיילוט, התבקשו להשאיר את המחשבים הניידים שלהם בידי אנשי ה-IT לפרק זמן של לא יותר משלוש שעות במהלכן שודרג הכונן במחשבים אלו ל-SSD, ותוכן כונן ה-HDD הועתק לכונן החדש. תהליך שלאחריו המשיכו לעבוד כרגיל עם המחשב המשודרג. חווית המשתמש שלהם נבחנה ונעשו עדכונים לתהליכים בהתאם למשובים שהתקבלו, כדי להתכונן לשדרוג גדול יותר בעתיד.

שלב 3: סטנדרטיזציה
עם ההצלחה של שלב הפיילוט, החברה קיבלה החלטה ליצור תקן SSD ארגוני למחשבים ניידים עבור החברה כולה. הוכנה תוכנית לשדרוג מלא ובנוסף פעלו אנשי חטיבת ה-IT עם יצרני מחשבים מובילים מהם נקנים המחשבים האישיים של החברה, על מנת לשדרג את כונני
ה-SSD כחלק מתהליך האינטגרציה במפעל הספק (CFI), כך שכל מחשב נייד חדש שנרכש כבר מגיע מותקן עם SSD של חברת SanDisk לפי התקן שהוגדר.

שלב 4: שדרוג מלא
כשלב אחרון, ולאחר הוכחה ברורה ליעילות ולהחזר ההשקעה הטמון בפרויקט השדרוג ל-SSD, החלה חטיבת ה-IT ליישם את תוכנית השדרוג בכל אתרי SanDisk בעולם. זמן השדרוג לכל מחשב נייד השתפר עד כדי שעה וחצי, והעובדים השאירו את המחשבים הניידים שלהם וחזרו לאסוף אותם, כשהם מצוידים בכונני SSD חדשים עם הצפנת דיסק מלאה. תהליך השדרוג המלא בו שודרגו למעלה מ-4,600 עובדים, נמשך כ-20 שבועות.

בחינת הביצועים
במהלך השדרוג הושוו נתוני ביצועים בין מערכות זהות לפני השדרוג ל-SSD ואחריו, ונמצא כי לכונני SSD יש יתרונות ברורים בביצועים בהשוואה לכונני HDD, לרבות גישה מידית לנתונים וטעינה מהירה באופן דרמטי של יישומים. לאימות הביצועים האלו, השתמשו אנשי ה-IT של SanDisk בכלים בתקן תעשייתי למבחן ביצועים, כדי להשוות את הביצועים של כונני ה-SSD אל מול כונני ה-HDD. אנשי ה-IT הוציאו לפועל מבחני ביצועים ידניים ואוטומטיים, באמצעות כלי מבחני הביצועים PCMark, כשהם מפעילים את אותם המבחנים באותם המחשבים, לפני ואחרי העתקת התוכן של כונן ה-HDD אל כונן ה-SSD (איור 2).
חטיבת ה-IT בחנה כמה דגמים של מחשבים ניידים עם סוגי מעבדים שונים, גדלי זיכרון RAM שונים ודגמי HDD שונים. ברוב מכריע של הבדיקות המערכת המצוידת בכונן SSD עלתה בביצועיה על המערכת המצוידת בכונן HDD (עיין
באיור 3).
שביעות הרצון של העובדים
כ-20% מבין עובדי SanDisk, אשר במחשבים הניידים שלהם הותקנו כונני SSD, הגיבו לסקר שנערך לקראת סיום השדרוג שמטרתו לבחון את חווית המשתמש בתקופה שלאחר שדרוג ה-SSD בהשוואה לתקופה שלפני.
93% מבין העובדים שהגיבו לסקר, דיווחו על שביעות רצון כוללת של “טוב, טוב מאוד או מצוין” ביחס לביצועים הכוללים של המחשב הנייד העסקי שבשימושם מאז הותקן בו כונן SSD (איור 4). באשר לתהליך ההתקנה עצמו, 83% מבין המגיבים דיווחו שהתקנת כונן SSD הייתה “קלה” כאשר 65% אמרו שההתקנה הייתה “קלה מאוד” או “ללא בעיות כלל” (איור 5).
עובדי החברה הביעו שביעות רצון מוחצת מביצועי המחשבים הניידים העסקיים שבשימושם, ודיווחו על חווית משתמש ויעילות משופרות. העובדים קבעו באופן חד משמעי שכונן SSD הוא כונן המחשב הנייד היעיל ביותר עבורם (איור 6).

סיכום
כוח האדם של היום מאופיין בצורך בניידות גבוהה, צורך בקישוריות מהירה, גישה מידית לנתונים העסקיים, פעולה חלקה בריבוי משימות ובצורך של סוללות אשר אינן מתרוקנות במהירות בטיסות ארוכות. המחשבים הניידים חייבים להיות קלים ביותר במשקלם ועם זאת עמידים, לא מתחממים ואף שקטים, ולספק ביצועים קבועים וצפויים, עם זמני השבתה מזעריים. כונני SSD, עם היתרונות הרבים שלהם לעומת כונני HDD, מאפשרים לממש כל זאת.
על מנת לעמוד בצרכי כוח האדם שלה, שודרגו בחברת SanDisk מעל ל-4,600 מחשבים ניידים עסקיים ברחבי העולם בכונני SSD, שהחליפו את כונני ה-HDD הישנים והאיטיים. כחברה עולמית הפועלת ב-18 מדינות, היוזמה של SanDisk להחלפת כונני HDD בכונני SSD טמנה בחובה אתגרים לוגיסטיים לא פשוטים. עובדי החברה משתמשים במחשבים הניידים לביצוע היומיומי של תפקידיהם, והתהליך של התקנת כונני SSD נראה בעיני הצופה האקראי כמשימה נועזת, אם לא לומר מרתיעה. צוות IT קטן של SanDisk ניהל את התהליך באופן שיטתי ומתוכנן ללא שיבושים עסקיים.
ומהי התוצאה הסופית? כונני ה-SSD שיפרו את כלי העבודה שבידי העובדים, הקטינו את עלות הבעלות הכוללת של הארגון, והוכיחו שניתן ליישם את הרעיון כמעט בכל חברה.
ראבי נייק הינו מנהל מערכות מידע ראשי ב-SanDisk.
אופיר דניאלי הינו דירקטור תמיכה גלובאלית ב-SanDisk IT.


רגב אביבי הינו אחראי פתרונות מחשוב ב-SanDisk IT.

תגובות סגורות