קסם בענן פתרונות האבטחה המתקדמים של ריסקו

מאת: אמיר בר שלום

תארו לכם את המצב הבא: אתם בחופשה מענגת, רחוק מאד מהבית ולפתע מכשיר הטלפון שלכם מתריע. אתם פותחים אפליקציה ייעודית ורואים בזמן אמת פיצוץ בצינור מים. דימיוני? ממש לא! חברת ריסקו מראשון לציון פיתחה לאחרונה את מה שנראה כדבר הבא בכל הקשור למערכות אזעקה והתראה, מערכות מבוססות מחשוב ענן.

“פתרון הענן מאפשר לנו כיום להיות מובילים בשוק בכל הקשור למיגוון
המוצרים והאפשרויות שאנחנו מציעים ללקוח הסופי”, אומר חמי פינצי, סמנכ”ל השיווק של ריסקו. אנחנו פוגשים את פינצי במטה החברה בראשון לציון.
“למעשה לקחנו את עולם מערכות האבטחה והאזעקה צעד אחד קדימה. כל חיישן מכל סוג שהוא שאנחנו מציבים במתחם המאובטח משדר את האינפורמציה ללוח בקרה ביתי. הלוח הביתי מפענח את ההתראה, ואם היא אמיתית האות מועבר לשרת מרכזי של ריסקו. כאשר הוא מגיע לשרת הלקוח מקבל התראה מיידית. בעזרת אפליקציה מיוחדת הוא מקבל את כל הנתונים כולל סרטון וידאו של האירוע”.

אז מה כאן החידוש? הרי פתרונות וידאו מרחוק קיימים כבר.
“החידוש הוא בשני מובנים”, משיב פינצי. “במערכות האזעקה הישנות חייבים להציב בבית שתי מערכות נפרדות, אחת שתיתן את ההתראה מהחיישן ותעביר אותה והשנייה שתצלם. אנחנו בעזרת פתרון הענן יצרנו סנכרון בין מערכת האזעקה למצלמות ובכך הלקוח מקבל את כל התמונה מיד. מעבר לכך השימוש בענן מאפשר לנו להמשיך ולשפר כל הזמן את הטכנולוגיה. החיישן נשאר פחות או יותר אותו חיישן, השימוש באינפורמציה שהוא נותן ללקוח והצלבתו עם מידע ממקורות אחרים זה החידוש של ריסקו”.
אחת הבעיות המרכזיות של עולם מערכות האזעקה הוא מספר קריאות השווא. שם המשחק הוא נקודת האופטימום בין חיישן רגיש לבין חיישן אמין שידע לסנן ולהבחין בין שגרה לחירום. כיום קשה מאד להגיע לאפס אזעקות שווא. הפתרון של ריסקו הוא בניית שני מעגלי בדיקה מיידים: הראשון נעשה בלוח הביתי שיודע לפענח חריג מול שגרה והאחר פתרון הענן שמשלב התראה עם מידע ויזואלי (תמונות או וידאו) שיוצר את ההתראה המיידית האמינה.
“עצם הפיכת כל מערכת אזעקה למבוססת ענן מאפשרת לנו שימוש באלוגריתם מיוחד שפיתחנו, המאפשר לנו לאבחן קריאות שווא”, ממשיך פינצי. “ההשקעה בחומרה היא בדרך כלל יקרה מאד ומצריכה תהליכי פיתוח ותקינה ארוכים מאד. בעצם הפיכת המערכת למבוססת ענן אנחנו לא משנים את החומרה עצמה אלא משפרים את השירות והגמישות התפעולית. לדוגמא: התראות ממערכות אחרות המבוססות סלולאר שפועלות על תשדורת SMS או MMS, יכולות במקרים קיצונים להגיע גם יומיים אחרי ולא בטווח הזמן המיידי. המערכת שלנו פועלת גם היא על רשת סלולאר בחלקה, אבל עוברת דרך ממשק ה-DATA, שהוא רציף ומיידי”.
חברת ריסקו שיוסדה ב-1978, ופועלת כיום בשני אתרים בישראל: בראשון לציון שם ממוקמים מטה החברה ומחלקות הפיתוח והעיצוב ובקרית גת שם נבנה לאחרונה מפעל חדש. לחברה כ-700 עובדים, והיא מחזיקה סניפים באוסטרליה, אנגליה, איטליה, ספרד, צרפת, בלגיה, פולין, צפון אמריקה, סין וברזיל. במונדיאל הקרוב ייעשה שימוש במערכות של ריסקו באצטדיון החדש ארנה פנטנל שנבנה בעיר קויאבה בברזיל.
“ריסקו תפעיל את כל מה שקשור לבקרת הכניסה לאצטדיון עצמו ולמתחמים השונים הבנויים בו” מספר פינצי. “מעבר לבקרה על שערים, תוכנת שליטה ובקרה של ריסקו תשמש את חדר הבקרה המרכזי, מרושת מצלמות ומחובר לכל מערכות ההפעלה של האצטדיון. כך למשל ניתן יהיה לשלוט דרכו במערכות התאורה, סגירת ופתיחת השערים ומערכות הכריזה. צוות ההפעלה של האצטדיון ישלוט בכל רגע נתון ב-100 אזורים שונים בתחום האצטדיון עצמו: כניסות, חדרי הלבשה, חדרי אירוח , יציעים וחניות”.
ריסקו היא חברה פרטית ולכן המאזנים שלה אינם מפורסמים. על פי הדירוג האחרון של חברת דן אנד בראדסריט עמד מחזור המכירות של ריסקו בשנת 2013 על 365.4 מיליון ₪, עלייה של 15 אחוזים בהשוואה לשנת 2012. ריסקו צופה גידול משמעותי בפעילות בשוק הסיני, שם רכשו את המערכות שלה מוסדות פיננסים וחברות מסחר גדולות המנהלות מלאי סחורות.
תחום נוסף שבו מזהה כיום החברה פוטנציאל גידול הוא תחום הגיל השלישי. ככל שתוחלת החיים הממוצעת בעולם המערבי עולה כך גדל הביקוש בתחום זה לטכנולוגיה חדשה. בריסקו מזהים ביקוש הולך וגובר בתחום ההשגחה על קשישים.
“התחום הזה הוא בהחלט כר צמיחה מצויין”, מספר פינצי. “ככל שתוחלת החיים עולה כך אנחנו רואים דרישה טכנולוגית. בתחום האבטחה למשל אנחנו יכולים להציע חיישנים שיאתרו תנועה בבית הקשיש. אם חיישן מסוים לא מאתר תנועה במשך פרק זמן שהוגדר לו מראש הוא יכול להוציא התראה. הלקוח יקבל התראה מיידית לטלפון הנייד שלו, ייכנס לאפליקציה ויפעיל דרך הענן מצלמה שתוצב בבית. כך בשניות הוא מקבל תמונת מצב ברורה על הקשיש. על פי הדרישה יהיה אפשר גם להפעיל חיישן בעל רמקול ומקלט ואפילו לשוחח איתו. את קשת האפשרויות הזאת אפשר להשיג רק דרך טכנולוגיית הענן”.
בריסקו מדברים כבר על הדבר הבא בית חכם מבוסס טכנולוגיית ענן. בחברה עובדים בימים אלה על פיתוח משדר אלחוטי שיתחבר למערכות הביתיות ויאפשר שליטה מרחוק מבוססת אפליקציה.
“זה בהחלט הדבר הבא מבחינתנו. כיום “בית חכם” הוא מוצר יקר מאד. מה שאנחנו מתכננים הוא פשוט הכנסת עוד מערכות מקושרות לענן. כלומר בעזרת רכיב קטן שיתחבר לרשת הביתית ומשם לשרת שלנו, יוכל הלקוח לשלוט על המזגן, התאורה ואפילו על מערכת השמע הביתית שלו, כך שאם יבחר, גם ריי צ’רלס יקדם את בואו כשיכנס הביתה. הטכנולוגיה הזאת כבר קיימת וזה רק עניין של זמן שהיא תהיה זמינה ללקוח”.

ואיפה עומדת כאן ריסקו? האם אתם רק תמכרו טכנולוגיה או שתתחילו להיכנס גם לשירות?
“אנחנו בהחלט לוטשים עיניים גם למכירת השירותים. אין ספק שמדובר כאן בפתרון פורץ דרך. במחיר זול יחסית של מאות דולרים אפשר להפוך כל בית לבית חכם. אבל אנחנו רואים כאן הזדמנות נוספת. שיעור התקנת מערכות אזעקה עומד באירופה על 10 אחוזים בערך ובארצות הברית על 25 אחוזים. בדרך כלל מדובר במוסדות, עסקים ובתים פרטיים. עצם היכולת להפוך כל בית לבית חכם, פותח לנו שוק ענק של דירות פרטיות. אנחנו כבר נמצאים במגעים עם חברות ביטוח וחברות טלקום כדי ליצור שיתופי פעולה”.
ריסקו כבר קיבלה הזמנות ראשונות למערכת השליטה הביתית מבוססת ענן מלקוח בסקנדינביה. שם עלתה הדרישה לשלוט מרחוק על מערכות החימום והחשמל.
“זה למשל אחד הפתרונות המעניינים שלנו. ניהול משק אנרגיה ביתי. ההוצאה הממוצעת של בית במערב אירופה על חימום בחורף עומדת על יותר מ-10,000 אירו בשנה. שליטה נכונה על מערכות החימום יכולות להביא לחסכון עצום במונחים ביתיים. לכך יש להוסיף את מחירה הנמוך של המערכת, כדי להבין עד כמה הפתרון של ריסקו בהתבססות על ענן, פורץ דרך”.

תגובות סגורות