התמודדות חברות טכנולוגיות וייצור שבבים עם התפוצצות המידע

מאת: אריק וינשטיין

ההתמודדות של ספקי שירות כמו פייסבוק וגוגל עם הגידול העצום בכמויות המידע שאנו מייצרים מייצגת תופעה שגם חברות טכנולוגיות רבות נאלצות להתמודד עימה בתחום המידע הפנים ארגוני. כמויות מידע אלו גוררות גידול מהיר (בעגה המקצועית

) במשאבי אחסון דיגיטאליים- גידול שמבחינת ניהול ובקרה מציב אתגרים לא פשוטים למנהלי ה-IT בחברות אלו.
בהקשר זה מציגה חטיבת Isilon של חברת EMC פתרון אחסון אינטגרבילי ייחודי המאפשר להגדיל את משאבי האחסון של המערכת הארגונית בזמן קצר ביותר תוך מניעת הצורך של הגדרת תצורות מורכבות והוצאות תפעוליות יקרות כמו על חשמל ומיזוג אויר כפי שקורה במערכות אחסון מסורתיות. שי הרמלין, מהנדס מערכת בכיר בחטיבת Isilon של EMC סוקר בכתבה זו את האתגרים והמגמות בתחום טכנולוגיות האחסון, המאפשרות לחברות הייטק – כמו אלו בתחום ייצור השבבים, להתמודד עם כמויות המידע הגדולות בתהליכי הפיתוח והייצור תוך שיפור וייעול התהליכים.
חברת EMC היא מהמובילות בעולם בתחום ניהול תשתיות המידע ובטכנולוגיות הקשורות למחשוב הענן ו-Big Data כמו בתחומי האחסון, האבטחה, הווירטואליזציה, ניהול, גיבוי ושחזור המידע, ואנליזת ביג דאטה. החברה מפנה משאבים רבים למחקר ופיתוח ומאז שנת 2003 השקיעה כ-20 מיליארד דולר ברכישה של 70 חברות טכנולוגיות – 9 מתוכן ישראליות.

מהם האתגרים בתחום האחסון עימם מתמודדות ארגונים בכלל וחברות הייטק בפרט?
שי הרמלין: “נהוג לחלק את המידע המיוצר בארגון לשני סוגים – המידע המובנה (Structured Data) המיוחס בעיקר למידע של בסיסי נתונים והמידע הלא מובנה
(Unstructured Data) שמתייחס למידע כמו תוכן, מדיה, אינטרנט, סימולציות וכדומה והוא מאוחסן במערכות קבצים. אם נסתכל על חברות הייטק, התפלגות המידע היא בין מידע מובנה שנוצר בד”כ ע”י החלק האופרטיבי של הארגון כמו משאבי אנוש ומערכות ERP של הייצור לבין מידע לא מובנה שנוצר ע”י חטיבות הפיתוח וההנדסה בחברה. גם פה, בדומה למה שקורה ברשתות המידע הלא פרטיות, קיימת מגמה שהגידול של המידע הלא מובנה הוא מהיר הרבה יותר מהגידול של המידע המובנה וקיימת דרישה גבוהה יותר לאחסון של מערכות קבצים מאשר בסיסי נתונים. הבעיה שבמערכות אחסון מסורתיות, יכולת הגידול הדינמית מוגבלת למדי ומביאות להוצאות תפעוליות גבוהות. הארגונים דורשים היום מערכות אחסון שקלות לניהול, ניתנות להרחבה, יעילות מאד וכמובן מאובטחות ברמה הגבוהה ביותר. אתגר יותר ייחודי עימו מתמודדות חברות הייטק, כמו חברות EDA וחברות לייצור שבבים הוא מהירות התגובה של מערכות האחסון. הרצת סימולציות של שבבים, לדוגמא, יכולה לקחת מספר רב של שעות ואפילו ימים כשחלק גדול מהזמן מושקע בגישה לנתונים אשר במערכת האחסון, לפיכך נדרשת תגובתיות מהירה של מערכת האחסון. האתגר הגדול של החברות שמפתחות מערכות אחסון הוא מתן מענה לצד ההנדסי וסביבות הפיתוח של החברות הטכנולוגיות”.

ומה הטכנולוגיות שנותנות פתרונות לאתגרים הללו?
“אנו רואים בעצם שעולם ה-Big Data מגיע היום לארגונים וקיימת התמזגות של עולם ה-IT בארגון עם ה-Big Data, דבר שמחייב מודל ניהול תשתיות אחר עם יכולת הרחבה גדולה וגמישה יותר, פשטות יותר בניהול תשתיות המידע, יעילות גבוהה יותר בניצול המשאבים וכמובן אבטחת מידע. כל היכולות הללו מושגות ע”י שימוש במערכות אחסון שמגיעות מעולם ה-Big Data. מערכת האחסון של Isilon מאפשרת לארגון להתחיל עם מערכות קטנטנות של כמה טרה-בייט ע”פ צורכיהם הנוכחיים ולגדול בעתיד עד ל-20,000 טרה-בייט ויותר בצורה קלה ובניהול מערכת הפעלה אחת לניהול כל הקבצים. מערכת האחסון שלנו מספקת את כל היכולות הנדרשות כמו שיתוף קבצים, גישה למידע מחוץ לארגון, יכולת גישה ע”י טלפונים וטאבלטים וזאת תחת אבטחה מירבית”.
מערכת האחסון של Isilon הבנויה בארכיטקטורת Scale out NAS היא מערכת ההפעלה (One File System). הייחודיות במערכת הפעלה זו היא המיזוג של שלוש שכבות הניהול המסורתיות של מערכות הפעלה שהן ה-File System ,Volume Manager וה-Data Protection לתוך שכבה אחת, כך שיישות אחת של מערכת ההפעלה מנהלת את כל משאבי האחסון ברשת, אפילו בגדלים של 20 פטה בייט ומעלה. עם הוספת התקני אחסון למערכת, המערכת יודעת לאזן את המידע באופן אוטומטי בין התקני האחסון, כפי שמומחש באיור-2. לתכונת איזון אוטומטי זו (Auto Balance) שני יתרונות בולטים:
חסכון בזמן של העברת מידע ידנית מכונן קשיח אחד לשני, דבר שבדרך כלל מצריך זמן רב.
שמירת נצילות משאבי האחסון ברמה של 80 עד 90 אחוז בעוד במערכות רגילות הנצילות עומדת על 60 אחוז.
כדי לספק ביצועי תקשורת גבוהים, המערכת עושה שימוש בפרוטוקול InfiniBand.

איפה נמצא היתרון במערכת כמו זו של Isilon לחברות שבבים ו-IP ביחס למערכות אחסון מתחרות?
“אחד היתרונות היחודיים למערכת שלנו הוא שכל יחידת אחסון במערכת כוללת בקר שדרכו נעשית הגישה למערכת האחסון כולה הפרוסה בין ההתקנים. ככל שמוסיפים למערכת יותר יחידות אחסון, הגישה של המעבדים בצמתי הרשת ליחידות האחסון נעשית מהירה יותר, וזאת בניגוד למערכות אחרות שבהם יש מספר בקרים קטן ממספר יחידות האחסון ובעצם הבקרים מהווים צוואר בקבוק בגישה של המעבדים למידע. יתרון נוסף הוא היכולת לשנע כמויות גדולות של מידע בזמן מינימאלי ממערכת למערכת או מאתר לאתר. אני יכול לתת דוגמא בחברת ARM שמפתחת מעבדים, היה צורך להעביר כמויות עצומות של קבצים בין קבוצות הפיתוח השונות – תהליך שלקח 17 שעות. בעזרת מערכת האחסון של Isilon הצלחנו להוריד את זמן ההעברה לשעתיים בלבד!, חסכון ניכר בשעות המהנדסים”.

האם OneFS חייבת להיות מותקנת באתר אחד או שניתן לבזרה במספר אתרים?
“שאלה טובה מאד – כרגע אכן המערכת תומכת בריכוז התקני האחסון הנמצאות באתר פיזי אחד והעברת מידע בין אתרים, אך המגמה היא לאפשר לאתרים שונים להיות מנוהלים ע”י מערכת הפעלה אחת. לארגונים גלובליים הדבר מהווה יתרון גדול – הוא יאפשר להסתכל על תשתית האחסון המפוזרת בין אתרים מרוחקים כתשתית אחסון אחודה. אני לא יכול לפרט יותר אבל בהחלט יש לצפות להכרזות רלוונטיות של EMC בזמן הקרוב”.
EMC ישראל הוקמה בשנת 1996, כזרוע מכירות ושירותים שעסקה בעיקר במכירת מערכות אחסון עתירות ביצועים למגזר הארגוני. בשנת 2006 החלה EMC העולמית לרכוש חברות בישראל ובתקופה של שלושה חודשים נרכשו בזו אחר זו חברות ההזנק הישראליות Kashya ,nLayers ו-ProActivity כאשר בהמשך נרכשו נוספות כמו ScaleIO
ו-XtremIO. בין רכישותיה הבולטות בחו”ל ניתן לציין את חברת אבטחת המידע RSA, חברת VMware המובילה בתחום הוירטואליזציה של שרתים ותשתית מחשוב ענן. את Isilon רכשה EMC בשנת 2010 בעיסקה שגודלה
כ-2.25 מיליארד דולר, המשקפת את החשיבות שרואה EMC למערכות האחסון בעולם של מיחשוב ענן וה-Big Data.

תגובות סגורות