מהפכת הטכנולוגיות הלבישות

מאת: אוהד פטל, EntryPoint

במאה השנים האחרונות הטכנולוגיה היוותה כח מניע מרכזי בכל הנוגע לחדשנות ופיתוח של אביזרים ומוצרים בכל היבטי חיי האדם, בתחומי הבריאות, פוליטיקה, רפואה שרותים, אנרגיה ועוד, תחומים בהם EntryPoint מספקת שרותי פיתוח ואינטגרציה בעשור האחרון. הטכנולוגיה היא כלי שהפך את חיינו לפשוטים יותר, הפך משימות מורכבות לברות ביצוע, והפכה לחלק בלתי נפרד מהקיום האנושי.
היתרון המרכזי של הטכנולוגיה הלבישה הוא המיידיות. כך, מכשירים יכולים לתקשר עם האדם הלובש אותם, עם הסביבה שלהם וליצור או לשנות התנהגות באותו הרגע. מרבית הטכנולוגיות הנוכחיות מציעות אינטראקציות משתמש מוגבלות. בעתיד, במכשיר הלביש הן יצרו אינטראקציות עשירות באמצעות מכשיר אחר כמו טלפון חכם ושילוב המידע למערכות Big Data, תחום בו אנחנו מתמחים. שילוב זה יאפשר העצמה אישית בה האדם יכיר את עצמו ואת המדדים שלו ובכך יסייעו לשיפור עצמי, פעילות אשר MyCelf מתמקדת בה.
חברת המחקר IHS צופה כי שוק הטכנולוגיות הלבישה העולמי עשוי להגיע ל-30 מיליארד דולר עד 2018. חברת המחקר גוניפר מעריכה כי בשנת 2017 יימכרו בעולם כ-70 מיליון מכשירים לבישים. חברת המחקר PEW מציינת שיהיו 486 מיליון מכשירים לבישים שימכרו ב-2018 ובנוסף, חברת IMS מדווחת כי ב-2011 בשוק העולמי שווקו 14 מיליון מכשירים לבישים.
ניתן לציין מספר גורמים שיובילו ויאפשרו את המהפכה הזאת. למשל חברות התשתיות וספקיות האינטרנט יאפשרו קיבולת מורחבת אלחוטית כמו
WIFI, WIMAX ו-LTE. הרוויה בשוק הסלולר יחד עם הצורך של חברות הסלולריות להקים מקורות הכנסה חדשים, בשילוב עם הצורך בהפחתת עלות של נתונים ותמיכה משמעותית מצד חברות ענק כגון גוגל, אפל, LG, סמסונג ועוד. בנוסף, ההתפתחויות בטכנולוגיית מפתח כמו מציאות מדומה, body area networks ותקשורת peer-to-peer יהוו כזרזים לאבולוציה בתפיסה הצרכנית ומתן ערך ואת הנכונות לעסוק בצורות חדשות של תקשורת, תוכן, יישומים ומסחר. מנסיוננו בניהול של פרויקטי תקשורת ואינטגרציה בשוק המקומי העולמי אנחנו מזהים כי לקוחותינו מבצעים פעילויות והשקעות שיאפשרו להם לאפשר פעילות זו.
שיקול חשוב נוסף בעיצוב טכנולוגיות לבישות הוא ההבנה כיצד לספק מידע רב למשתמשים לפני שהם מעבירים את תשומת ליבם למכשיר אחר. למשל, על מנת ללכוד את תשומת הלב של המשתמש על הטכנולוגיות הלבישות לספק התראות חזותיות מיידיות ולעורר תגובה מהלובש. זה דורש גישה שונה מתקשורת טקסט שקיימת היום. אנו רואים שחברות תקשורת משיקות שרותים ונכנסות לתחומי פעילות חדשים על מנת לשמר את לקוחותיהם ולהגדיל את הכנסותיהן.
תעשיות רבות מתחומים רבים מפתחות פונקציונליות וחדשנות ומטמיעות את הטכנולוגיות הלבישות בתחומים כגון:
גיימינג ובידור – תעשיית המשחקים תמיד היתה אחת הגדולות לאימוץ חידושים טכנולוגיים, על מנת לשפר את חוויית המשתמש. אלה מתקשרים לטכנולוגיה הלבישה שלוקחת את המציאות המדומה הקיימת כבר שנים רבות והופכת אותה לשכיחה בקרב הקהל הרחב. טכנולוגיות לבישות צפויות ליצור בקרוב פרק חדש של בידור נייד ומשחקי שוק המוניים ופיתוח של משחקים סלולריים ומשחקים המשלבים עולמות אמיתיים ווירטואליים. לאחרונה, חברות הודיעו על תוכניות פיתוח של משחקים שהם מעבר לעיצוב מסך המגע הטיפוסי בלבד, שינצלו את המיגוון המלא של טכנולוגיות החישה הניידות, שהן ייחודיות לטלפונים החכמים או לטבלטים או להתקנים שונים כמו משקפי גוגל. לדוגמא, אחת החברות הגדולות בתחום המשחקים הלבישים היא oculus rift שפיתחה מציאות מדומה בתצוגת ראש. חברה זו גייסה בארה”ב 91 מיליון דולר מתוכם 2.4 מיליון בעזרת טרנד גיוס ההמונים Kickstarter.
תחום נוסף בו ישתלב טרנד הטכנולוגיות הלבישות הוא ביגוד ספורט וכושר ההשפעה של טכנולוגיה לבישה בתחומים אלה תמשיך לגדול בצורה מסיבית. בשורת המשחקים הספורטיביים תמשיך להיות מנוהלת ומשוחקת בהתאם להתקדמות הטכנולוגיה. קבוצות, ליגות, מאמנים ושחקנים יישענו בצורה משמעותית על פיתוחים ומוצרים עתידיים בתחום. הספורט כבר החל את גל הטכנולוגיה הלבישה עם הריצה, שמובילה את הטרנד. אדידס הציגה שעון שהוא מאמן חכם אישי, נייק הוציאה צמיד שמודד דופק וצעדים והם ההתקנים המצליחים ביותר בתחום הטכנולוגיה הלבישה בענף הספורט. אלה למעשה משרתים מספר ערכים לרצים ולאטלטים כשהם כל הזמן מחפשים להישאר ברצף תקשורתי עם המתאמנים, למדוד את המדדים שלהם ולשפר את מצבו האישי של המתאמן. המוצרים הללו כבר מנצלים את היכולת לקחת את המדדים הללו לאפליקציות אינטרנט סביבת ווב שלוקחת מהשעון לאינטרנט עצמו ומנצלת את יתרון ה-GPS על מנת לייצר דיוק למדדים למרחקים ולזמן.
גם השוק הרפואי נכנס לטרנד וכבר בשנים האחרונות ניסה לקחת את טכנולוגיית בתי החולים ולקרב אותה לבית למשל, עם התקנים למדידת לחץ דם. ביצענו מספר פרוייקטי תקשורת כאלה שמאפשרים לבתי החולים לבצע ניטור מרוחק ושליטה טובה יותר לחולה עצמו. היום תחום זה נכנס לאיזורים של מדידת טמפרטורה, לחץ ומצב נפשי. הטמפרטורה של האדם הוכיחה שניתן ללמוד ממנה הרבה על מצבו של האדם, כגון מצב העורקים ולהתריע בזמן אמת על מצב קרדיולוגי מדאיג ואף להמליץ בעתיד על דרכי פעולה מצילות חיים. היום כבר ברור כי היכולת למדוד טמפרטורה משתנה של הגוף יכולה לשפוך אור על המצב הנפשי של האדם. בנוסף, פותחו טכנולוגיות של מצלמת אינפרא שסורקות את העור ומוציאות מדדי טמפרטורה, דופק וסטרס, הסנסורים הללו זולים ומאפשרים לרופאים לנטר את החולים תוך כדי תנועה חופשית ללא צורך בהגעה למרכז רפואי. חשוב לציין שהמכשירים הללו אינם מדוייקים ביחס למכשירים שנמצאים במרכזי בריאות אבל עדיין ללא ספק מתארים את מצבו של האדם.
גם החברות והארגונים רואים את היתרונות באימוץ טכנולוגיה לבישה כהזדמנות למכור או לשדרג אפליקציות לאבטחה נגד התקפות. ארגונים יצטרכו בטחון להפעלת אפליקציות או עצירתן כשמישהו לא מורשה ינסה לחדור אליהן. וכן יאפשרו לטרנזקציות לקרות על בסיס הטכנולוגיה הלבישה. למשל, בנק יזהה את האדם שמבקש לבצע פעולה באמצעות התקן לביש שנמצא עליו. דוגמא ליישום חשוב בתחום זה הינה קסדה לפועלי בניין או עובדי מיכרות, שתגן עליהם ותעביר את קצב הלב שלהם. זאת, על מנת לדעת את מצבם ואת המדדים החיוניים של גופם בכל רגע נתון. כך יוכלו להצילם ולמנוע תאונות. במסגרת פעילותנו בשוק המקומי אנו מזהים דרישה גוברת , לביצוע אינטגרציה ויישומים כאלה למשל כמו: חיבור מידע ביומטרי למערכות המידע של חברות שרותים על מנת למנוע זליגה של מידע קריטי ולאפשר טרנזקציות עסקיות.
שוק נוסף הינו השוק הצבאי והבטחוני. החייל העתידני יאובחן במרחב יישומים בתחום של טכנולוגיה לבישה. צבאות רואים את הפתרון הזה ישים במיגוון זירות קרב – אוויר קרקע וים. לדוגמא, ריתמת ביו פידבק שעושה אינטגרציה לחולצה ומודדת את רמת הלחץ בטייסי קרב, חיילים ואסטרונאוטים. לטייסי קרב, חברת RadeTheon מפתחת מערכות לטייסי מסוקים שמתקשרת ישירות עם מערכת המטוס ומפעילה יישומים שמשפרים את יעילות תפקוד הטייס.
בעשור הקרוב טכנולוגיות לבישות צפויות לגעת כמעט בכל אספקט של תחומי החיים האנושיים ועשויות לפתוח הזדמנויות רבות ולחזק את תחום ה-internet of things. במקביל, כשאנחנו מסתכלים על שוק ה-VC ניתן לראות כי בוצעו השקעות בשנתיים האחרונות של כ-500 מיליון דולר וזה עשוי לגדול בצורה משמעותית בשנים הקרובות. חשוב במצבים כאלה לזהות את הערך לצרכנים ולאתר מיזמים שנותנים ערך כזה. המוצרים הטובים ביותר הם אלה שיספקו ערכים מעבר למכשיר ולמיקום ולקונטקסט שהאדם נמצא בו. לדוגמא: מיזם MyCelf החדש נוגע בדיוק בדומיין הזה.
לסיכום, האבולוציה של המיחשוב לאורך השנים מנסה לחקות את האדם. לפני חמש עשרה שנים, מחשב העל היה פחות חזק מהטלפון החכם של היום, בעוד 5-10 שנים מהיום, הטכנולוגיה לבישה תהיה חזקה יותר, אינטואיטיבית ולא מתבלטת יותר מהטלפון החכם.
עם השנים, הטכנולוגיה הפכה זעירה יותר וכח העיבוד גדל יחד עם הנגישות, בעזרת רוחבי פס גדולים. אלה מאפשרים את מהפכת החיבור של עולם המחשב לאדם ולהפך, ויחד עם תעשיית הענן מתאפשר כיום עיבוד אינסופי של מידע והצגתו בצורה חזותית. נושא שאנו ב-EntryPoint מתמודדים איתו ביום יום. כל אלה מאפשרים את השלב הבא של עולם המיחשוב, שהוא הטכנולוגיות הלבישות. האתגר הגדול הוא לרכז את ריבוי המסכים וההפרעות שיש היום לכל אדם בהתקן לביש אחד אופנתי, שהולך איתו ויתן גם ערכים מוספים לאדם בפעולות היומיום שלו.
אוהד פטל הינו יו”ר ומייסד חברת EntryPoint.

תגובות סגורות