התחדשות החי”ר

בצה”ל שאחרי מבצע “צוק איתן”, עדיין עוסקות רבות מהיחידות בתחקירי הלחימה. חלק מהמסקנות המיידיות כבר יושמו בשטח, למשל ציוד הגנה לחיילי החי”ר. בראיון לאתר זרוע היבשה מספר ראש מדור ציוד קרב במחלקת אמל”ח, בזרוע היבשה, רס”ן שוקי שיוביץ על ערכת המיגון החדשה שמסופקת בימים אלה ללוחמים. “מהתחקירים שאחרי הלחימה עלה שיש לשנות ולשפר מספר מרכיבים בציוד המיגון של חיילי החי”ר וההנדסה. כך למשל את מגני הגוף, האוזניים, העיניים והראש. בסופו של דבר ערכת המיגון האישית החדשה הינה רק אחת מיני פרויקטים רבים של הזרוע. אנו עובדים על אמל”ח חדש עבור לוחמי החי”ר, כדי להקל עליהם ולשפר את יכולות הלחימה. אחת המטרות העיקריות במדור כיום, היא לצמצם את המשקל שהחי”רניקים צריכים לשאת ולספק אמצעים נוחים יותר”.

הערכה כוללת שלושה מרכיבים חדשים: מגן גוף קראמי, משקפי מגן, אטמי אוזניים וקסדה.

אפוד קרמי
האפוד הקראמי החדש שוקל כ-15 אחוזים פחות מהאפוד הקראמי הישן, ומספק הגנה טובה יותר”, מסביר רס”ן שיוביץ. מגן הגוף החדש קל, ממוגן יותר, מאוורר ונוח יותר: “בין האפוד לגוף הלוחם תהיה מעין רשת תלת-ממדית שתאפשר כניסה ויציאה של אוויר”, הסביר רס”ן שיוביץ. “כמו כן, יהיה נוח יותר ללבוש שכפ”ץ על האפוד”. בינתיים, כבר הזמינה זרוע היבשה כ-4000 אפודים קראמיים מהדגם החדש והקל, כשהיעד הוא לרכוש עוד כ-20 אלף. “שמנו דגש על מספר רב של מגנים, כדי לאפשר לכל לוחם חי”ר לבוש קרמי במהלך האימונים, ולא פעם ראשונה בקרב כפי שקרה במהלך “צוק איתן”.

משקפי מגן
כ-90 אלף ערכות של משקפי מגן חדשים עתידות להיכנס לחיל הרגליים בחמש השנים הקרובות, כאשר 23 אלף ערכות נרכשו כבר במהלך מבצע “צוק איתן”. כל ערכה כוללת שני זוגות של משקפיים: אחד כהה, המתאים ללוחמה באור יום, ואחד בהיר שמתאים ללוחמה בחשיכה או במבנים שונים. העדשות של משקפי המגן עשויות מחומר קשיח – פולי קרבונט, הן לא מתנפצות כאשר פוגע בהן רסיס והראות דרכן טובה וחדה מאוד. רס”ן שיוביץ מדגיש, כי חיילים המרכיבים משקפי ראייה באופן קבוע יוכלו להתקין עדשות מיוחדות עם מספר, כך שלא יהיו מוגבלים בשום תרחיש של פעילות מבצעית.

אטמי אוזניים
במשך שנים לא ניתן הדגש הרפואי למידת הרעש שאליו נחשפים הלוחמים במהלך קרב. בשנים האחרונות חולקו לחיילים אטמי אוזניים, אולם בחלק מהמקרים הם הקשו על התפקוד, בעיקר על שמיעת הפקודות במהלך ניהול הקרב. את אטמי האוזניים הישנים יחליף אטם ספוג קטן שפותח על ידי מחלקת אמל”ח בזרוע היבשה בשיתוף עם חיל הרפואה. מדובר באטם ספוג קטן ופשוט לכאורה – אטם ספוג סלקטיבי, והוא יחליף את האוזניות השטוחות שתחתיהן אטמי ספוג רגילים. העיקרון של האטם החדש הוא סינון רעשים. “מה שמיוחד באטם הזה, הוא שבאמצעות צינורית פלסטיק קטנה ופשוטה ניתן לשלוט על חדירת רעשים לאוזן”, מספר רס”ן שיוביץ לאתר זרוע היבשה. “דרך הצינורית יכולים לעבור קולות דיבורים בלי בעיה, אך קולות של ירי או פיצוצים יוחלשו”.
מבחינת הנתונים הרפואיים, האטמים החדשים עתידים להנמיך את רעשי הסביבה בכ-30 דציבלים, בדיוק כמו האוזניות השטוחות המשולבות אטמי ספוג. “האטם עם הצינורית כה קטן ופשוט, כך שיאפשר ללוחמים להסתובב עם האטמים באופן קבוע מתחת לקסדה ולשמוע את הוראות המפקדים. זאת בניגוד למה שקורה היום, שהלוחמים צריכים להוריד את הקסדה, לשים אזניות שטוחות ולחבוש אותה מחדש”, אומר רס”ן שיוביץ.
לגבי קסדת חי”ר חדשה, בימים אלה עובדים במחלקת האמל”ח של זרוע היבשה על פיתוחה של קסדה, שאמורה להיות קלה יותר בכ-15% מקסדות החי”ר הנוכחיות. הקסדות החדשות אמורות להגן טוב יותר מפני פגיעת רסיסים וקליעים. מתברר שעניין קסדות כוחות החי”ר נמצא בראש סדר העדיפויות של מספר צבאות נוספים בעולם. מעבר לעניין המיגון, האתגר כיום הוא לשלב בקסדה כמה שיותר אמצעים טכנולוגיים, שיאפשרו למפקדים שליטה טובה יותר וקישוריות לאמצעים נוספים – בעיקר אמצעי תצפית וחוזי. כך למשל יוכל מפקד לקבל על צג הקסדה תמונת של מל”ט שטס מעליו או לחילופין מפת מיקום כוחות שכנים. הרעיון הכללי הוא לשלב בין יכולות משקפי גוגל לקסדת טייסים. בשני המקרים מדובר בצג שקוף שעליו אמורים להיות מוקרנים נתונים רלוונטיים למפקד. צבא ארצות הברית למשל כבר נמצא בעיצומו של פרויקט ניסיוני כזה:
HEADS-UP – Helmet Electronics and Display System-Upgradeable Protection
בפרויקט שנערך במעבדות הצבא בנאטיק – NATICK מסצ’וסטס, פותחה קסדת ראש שלמה, המזכירה קסדת רוכבי אופנוע. לקסדה משקף/צג מחומר מיוחד המשמש גם כמגן מפני כדורים וגם כמסך. החייל יכול להרים את הצג בכל עת לקדמת הקסדה בדומה לקסדת אופנוע.
“את הפרויקט הזה הייתי מחלק ל-80-20 באחוזים”, אומר דון לי, מהנדס פרויקט הקסדה החכמה HEADS-UP .”80% הוא פיתוח של חומרים חדשים שאמורים לספק מיגון טוב יותר לראש, לעיניים, לאוזניים ולחלק מהצוואר, ו-20% השפעה על החייל ותפקודו. השלב הבא הוא להפוך את הסדר, כלומר אחרי שהשגנו פתרון מיגון טוב מתרכובת חומרים חדשה, נתמקד ביכולות הטכנולוגיות שאמורות לשפר את תפקודו של החייל”.
ממחקר של חיל הרפואה האמריקני עלה מבין כל סוגי הפציעות הקטלניות – כאלה שגרמו למוות או נכות קשה – 72% אחוזים היו פציעות ראש. במהלך הפרויקט פותחו שתי קסדות: קסדה לחייל חי”ר הנע רגלית וקסדה לחיילים הנעים בכלי רכב. במהלך הניסויים עטו החיילים את הקסדות במספר תרחישים בסיסים כמו תנועה רגלית, עלייה וירידה מרכב, כיוון נשק למטרה דרך המסך/צג והרכבת משקפי ראייה. השלב הבא בפיתוח הוא שילוב יכולות טכנולוגיות בקסדה, כך שניתן יהיה להקרין לתוכה נתונים רלוונטיים למשימה. צריך להדגיש שלמרות הצלחת הניסוי הראשוני, הפרויקט הזה נמצא עדיין בשלבי פיתוח וניסוי ראשוניים בלבד.
“אין לי ספק שהחיילים ירגישו בטוחים יותר עם הקסדה החדשה בכל מה שקשור למיגון העיניים האוזניים והצוואר” מסכם לי. “הקסדה הזאת מעבר להיותה מגן טוב יותר תהיה בהמשך גם פלטפורמה נוחה לשילוב טכנולוגיות פיקוד ושליטה”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות