עולם סינטטי

“כל מישור החוף וגם השפלה כוסו בערפל כבד. ההמראות והנחיתות חודשו הבוקר בנתב”ג לאחר שהלילה הופעל נוהל “ראות לקויה” וחמישה מטוסים הופנו לנחות בקפריסין. נכון ל-8:30 עדיין היו עיכובים. החזאי צחי וקסמן ממטאו-טק: “הערפל שכיח לחודש מאי, אבל משך שהות הערפל נדיר מאוד לתקופה זו…”

נשמע לכם מוכר? זו הייתה הכותרת הראשית של אתר YNET במאי 2003. הערכת ההפסדים לחברות התעופה נאמדה אז במאות אלפי שקלים, ומדובר היה בסך הכל, בכמה שעות של ערפל לא שגרתי במזרח התיכון.

התעשייה הביטחונית הרימה מזמן את הכפפה בכל הקשור לשיפור הראות בתא הטייס. מי שלקחה את הנושא הזה צעד אחד קדימה היא חברת אלביט שהציגה בסלון האווירי את מערכת ™Clearvision, מערכת יכולת ראיה מוגברת. ה-™Clearvision מציגה את נתוני הטיסה ברזולוציה גבוהה באמצעות סמנים או וידיאו על גבי מסך תצוגה שקוף, ומעניקה לטייסים יכולות ראייה מתקדמות של העולם החיצון.

“הנישה הזאת של שיפור תנאי ראות ויצירת מצג של עולם חיצוני סינטטי היא ייחודית מאד בעולם התעופה”, אומר דרור יהב, סמנכ”ל תעופה אזרחית, חטיבת כלי טייס אלביט מערכות. “יש מעט מאד שחקנים בשוק הזה שמצריך מעבר לידע מערכתי שנצבר בשנים של מחקר ופיתוח, גם ידע מעמיק בעולם התעופה האזרחי על כל הנגזרות הייחודיות שלו: רישיון, הכשרה, שפה משותפת, הסמכות ובעיקר ממשק עם הרבה מאד גופים רגולטורים. כך שברגע שאתה מגיע לבשלות טכנולוגית, זה לא בהכרח מספיק, מכאן יש עוד כברת דרך ארוכה עד למוצר מוכר ומאושר לשיווק”.

מערכת ה-Enhanced Flight Vision Systems, מאפשרת לטייס לטוס בכל מזג אויר כאשר לנגד עיניו מוצגת תמונה של העולם החיצון כאילו הוא טס באור יום. התמונה שהטייס מקבל על צג התצוגה העילי בקוקפיט מורכבת משלושה אלמנטים:

• עולם חיצון סיננטי  (Synthetic Vision System) – שהוא תצוגה תלת מימד המיוצרת מבסיס נתונים עדכני – קרקע, מכשולים ומידע אווירי עדכני.

• מצלמת  (Enhanced Vision Systems) – מצלמה המכילה 6 גלאים העובדים באורכי גל שונים, החל מהאור הנראה עד ה-Long Wave IR  שהוא תחום ראיה של פליר-טרמי. הגלאים השונים חודרים את האטמוספרה וקולטים אנרגיה המגיעה דרך הערפל והעננים. בכל רגע נתון מתקבלת החלטה במצלמת ה-EVS מי הגלאים שמספקים את מירב המידע ואותם גלאים עוברים היתוך לתוך תמונה אחת אחודה שמוצגת לטייס.

• סמנים – הנחיות לטייס לגבי מיקום המסלול, תנועה המטוס ושאר נתונים המאפשרים טיסה ללא צורך להסתכל לתוך הקוקפיט.

בחודש יולי 2014 הודיעה אלביט מערכות כי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה בלעדי עם החברה הנורווגית Nicarnica Aviation. החברה הנורבגית תשלב יכולות זיהוי אפר געשי במערכת הראייה המוגברת של אלביט. הפתרון המשולב יאפשר לטייסים לטוס בצורה בטוחה באזורים נגועים באפר געשי בעקבות התפרצות וולקנית.

בשלבי הפיתוח בנתה אלביט מעבדת ערפל מיוחדת שבה נוסו מצלמות המערכת. לאחר השלב הזה עברו הניסויים לניסויי טיסה במטוסים קלים. רק אחרי שהוכחה היכולת בישראל, הועברה המערכת לרישוי בינלאומי.

“אין ספק שיש כאן פתרון מצוין לאחת הבעיות הנפוצות שעימן מתמודד עולם התעופה האזרחי”, ממשיך רהב. “לדוגמא, בימים אלה נבחנת הקלה בקריטריונים לנחיתה בראות מוגבלת. אם עד היום בארצות הברית הגישה לנחיתה עם המערכת שלנו הותרה לראות של עד 100 רגל (30 מטר) הרי שבימים אלה בשל הוכחת אמינות המערכת, נשקלת בארצות הברית האפשרות לאפשר נחיתה עם מערכת ™Clearvision, בראות מינימלית של 50 רגל (15 מטר לפני נגיעה במסלול)”.

המשמעות של הנתונים הללו היא שהטייס ניגש לנחיתה, על בסיס נתוני המערכת בלבד. על פי התנאים המאושרים כיום, הוא יראה את המסלול בעין רק בגובה 30 מטר. הכוונה היא לאפשר לו להגיע לנחיתה כאשר הוא כמעט אינו רואה בעין את המסלול, אלא פוגש אותו 15 מטרים לפני נגיעה וזאת כאשר את רוב ה “פיינל” לנחיתה הוא עושה דרך צגי ™Clearvision.

“מעבר לפריצת הדרך הטכנולוגית של אלביט, יש כאן מימד כלכלי משמעותי”, אומר רהב. “במצב של תנאי ראות גרועים בשל ערפל, עננות, אבק, עשן או כל פגע טבע אחר, טיסות בדרך כלל מתבטלות או מוסטות לנמלי תעופה קרובים. המערכת מאפשרת את ביצוע הטיסות הללו, כך שהעניין הכלכלי הוא משמעותי”.

מדוע אם כך התעופה המסחרית אינה “מסתערת” על המוצר הזה?

“ראשית זה נכון שהשוק העיקרי כרגע הוא מטוסי המנהלים. מטוסי המנהלים זה שוק שבדרך כלל נחשה ל”פתוח” ביותר לקלוט טכנולוגיות חדשות. אבל, כיום, כאשר המערכת הוכיחה עצמה טכנולוגית, חברות התעופה מבינות את הפוטנציאל הכלכלי וחלקן רכשו אותה. העניין הזה לא מפורסם ברבים, כדי לא לחשוף יתרונות מסחריים בתחרות הקשה של שוק התעופה האזרחי”.

באלביט זיהו שוק אטרקטיבי נוסף למערכת ™Clearvision, תובלת המסוקים האזרחית. לצורך כך פותחה על בסיס

ה-™ Clearvision תצורה מיוחדת למסוקים. המערכת כוללת מצלמת ™HeliEVS וכן את ה-™Skylens, מערכת ראיית טיסה לבישה או לחילופין את ה-™SkyVis מערכת תצוגה על גבי הקסדה, על מנת לתת מענה הן למשתמשי הקסדה והן לטסים בלעדיה.

המערכת הוכיחה את יכולותיה בטיסה על גבי מגוון של מסוקים, ביניהם BO105 ו-AW109. הטייסים שניסו את המערכת העידו על תרומתה לבטיחות הטיסה ועל נכונותם להטיס את המערכת במשימות השגרה שלהם. בימים אלה נמצאת המערכת בשלבים מתקדמים של פיתוח ורישוי לתעופה אזרחית וכן בתהליך אישור של רשויות הבטיחות בתעופה האזרחית של אירופה (EASA) וארה”ב (FAA).

“הבנו שיש שני תרחישים בטיסות מסוקים אזרחיים שבהם הטייסים חייבים לנחות, למרות תנאי ראות : בנחיתה על גבי אסדות קידוח ובטיסות של מסוקי חילוץ רפואי. בשני תרחישי הטיסה הללו הטייס חייב לנחות ולכן פיתחנו גם את גרסת המסוקים, שהיא ללא ספק פורצת דרך”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות