שוק המכשור הרפואי בישראל

שוק המכשור הרפואי בישראל נמצא בצמיחה מתמדת בשנים האחרונות. רק לאחרונה, פרסם מכון הייצוא נתונים לגבי הייצוא ממדינת ישראל בשנת 2014, מתוכם עולה כי בשנה האחרונה היקף הייצוא של ציוד רפואי מישראל עלה ב-11% לעומת 2013, והסתכם בכ-2 מיליארד דולר. במכון הייצוא מעריכים כי תעשיית מדעי החיים בישראל מונה כ-1100 חברות, כאשר 70% מהן מפתחות טכנולוגיות חדשניות בתחום המכשור הרפואי. נפגשתי לשיחה בנושא עם אלי בויקיס, מנכ”ל דאסו סיסטמס ישראל. דאסו סיסטמס (Dassault Systèmes) מספקת פתרונות תוכנה למגוון חברות בענפים רבים (החברה מתרכזת ב-12 מגזרי תעשייה), הכוללים כלים הנדסיים לתכנון בעזרת מחשב, להדמיה, לניהול מידע ותהליכים, ניהול פרויקטים, ניהול דרישות או תאימות לתקנים ואף לניהול שרשראות הפצה וסידור מוצרים בחנויות קמעונאיות.

איך אתם רואים את שוק המכשור הרפואי בישראל?

“את תעשיית מדעי החיים בישראל אפשר לחלק לשני תחומים עיקריים – חברות תרופות (פארמה) וחברות למכשור רפואי. עם זאת, גם מכשור רפואי הוא מושג רחב הכולל מגוון של תתי תחומים. ישנן למשל חברות המפתחות שתלים (למשל סטנטים ומסתמים השייכים לתחום קרדיו, מפרקים מהתחום האורטופדי, שיניים ושתלים מהעולם הדנטלים, ועוד), או חברות שמפתחות כלים או ציוד לדיאגנוסטיקה, יש כאלה שעוסקות בפיתוח חומרים או רקמות (בתחום הביוטכנולוגיה), ציוד לתחום ההדמיה ויש גם המפתחות כלים לטיפולים פארא-רפואיים אסתטיים (הסרת שיער, הבהרת כתמים, וכד’). כלומר, מדובר בעולם שלם של מוצרים ושירותים. מה שמאחד את כל החברות האלה, הוא שהן עוסקות בחדשנות טכנולוגית מהרמה הגבוהה ביותר. רבות מהן מרכזות עניין רב של משקיעים מכל רחבי העולם וחלקן מונפקות כחברות ציבוריות בחו”ל. מבחינתנו בדאסו סיסטמס, זהו תחום שאנו מתכוונים לשים עליו דגש רב בשנים הקרובות”.

אילו טכנולוגיות חדישות אתם רואים בתחום?

“בתחום כל כך תוסס כמו מכשור רפואי, קשה לשים את האצבע על טרנד מסויים. בשנים האחרונות אנחנו עדים לשפע פיתוחים חדשים. אנחנו רואים חברות ישראליות הרותמות כלים טכנולוגיים מתקדמים ומנצלות אותם לטובת חדשנות זאת תוך שמירה על התקנים המחמירים ביותר. דאסו סיסטמס המציעה מגוון רחב של פתרונות תוכנה ייעודיים לתעשייה שותפה לרבים מהפרויקטים המעניינים ביותר”.

אלו כלים חדשים בתחום של פיתוח מכשור רפואי יש בדאסו סיסטמס?

“כחברה הפועלת במגוון רחב של תעשיות, יש לנו פתרונות כמעט לכל תחום בו אנו עוסקים. אך אם הייתי צריך לשים את האצבע על פתרונות מסוימים לעולם המכשור הרפואי, הייתי מציין לפחות שניים בולטים – SIMULIA ו-BIOVIA. פתרון SIMULIA הוא המוצר המוביל שלנו לבחינות היתכנות. מדובר על פתרון טכנולוגי שמאפשר בחינה ווירטואלית של התנהגות מוצרים בתנאי סביבה ועומסים להם יהיו חשופים בעולם האמתי. היסטורית, מרבית הפעילות שלנו עם מוצר זה הייתה בתעשיות כמו תעופה או רכב, שם צריך לבחון התנהגות של חלקים והרכבות תחת תנאי העמסה שונים. היכולות לבצע אנליזות לא לינאריות תוך התקדמות באפיון תכונות החומרים המועמסים הפכה את SIMULIA לכלי מרכזי בתהליכי סימולציה של פיתוח שתלים – תומכנים (סטנטים), מסתמים, קוצבי לב, ואפילו שתלים של מפרקים לכתף או לברך. עם SIMULIA אפשר היום לבחון פגיעות מוחיות כתוצאה ממכות בראש, מודלים של רקמות, מכאניקה של רגליים, ואף מכשירים ניידים לניטור דם.

לאחרונה הצלחנו לעלות מדרגה טכנולוגית נוספת עם הפתרון, וליצור מודל תלת ממדי מדויק של לב אנושי. מדובר במודל הבוחן התנהגות אלקטרונית ומכאנית של הלב, באופן חי וריאליסטי, אשר פותח במלואו על בסיס SIMULIA. זוהי למעשה הפעילות הראשונה של החברה שלנו בתחום ה-Big Data לתחום המחקר והטיפול בכל הקשור ללב האדם. השלב הבא יהיה ניצול המידע שמתקבל ממטופלים כדי לבחון ריאליסטית את הסימפטומים השונים, ולסייע בפיתוח והשתלת מסתמים, קוצבי לב, ועוד.

BIOVIA, לעומת זאת, היא חברה שדאסו סיסטמס רכשה לפני כשנה (Accelrys), לה מגוון פתרונות תוכנה לתחום מדעי החיים, החל מאנליטיקה של חומרים ברמה המולקולארית, פתרונות לניהול מעבדות ועד לפתרונות בנושאי איכות ותקינה. חברות מעולם החומרים, הביוספירה והכימיה, צריכות כלים טכנולוגיים שיסייעו להן לבצע את הבחינות

הדרושות להן, לנהל טוב יותר את המעבדה, ולבצע בקרת איכות ותאימות. זהו מוצר משלים לפתרונות הרחבים יותר שלנו, שנכנסים לתוך פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE”.

מה היית ממליץ לחברות בתחום המכשור הרפואי אשר רוצות לפנות לשווקים בינלאומיים?

“מהיכרותי עם התעשייה בישראל, ומדברים שראיתי במקומות אחרים בעולם, חברות שרוצות להצליח בינלאומית, חייבות את הפתרונות הטכנולוגיים החדשים ביותר. הטכנולוגיה באה לעזרתן לא רק לקידום חדשנות באמצעות הדמיות או בדיקות היתכנות, אלא בעיקר דרך היכולת לנהל פרויקטים באופן מוצלח, החל משלב הרעיון ועד שלבי ההפצה והשיווק. זהו נושא שגם חשוב מאוד מהבחינה העסקית כדי להצליח לפעול בעולם התחרותי הזה. אצלנו בדאסו סיסטמס, מאמינים כי גורם חשוב מאוד של ההצלחה הינו גם יכולות של שיתופיות. בתעשייה בה יש לחץ גדול להשיג ביצועים, ולהציג פתרונות חדשים המספקים תוצאות משמעותיות ברמה הפיננסית והמעשית, יכולות של שיתוף פעולה בין צוותים בארגון הן משמעותיות מאוד להשגת יתרון על פני המתחרים. על אחת כמה וכמה אם הם נמצאים במוקדים גיאוגרפים שונים. חברות מכשור רפואי חייבות פלטפורמה עסקית שלא רק מנהלת ידע ומורכבות, אלא גם מעודדת שיתוף פעולה וחדשנות. בנוסף, יש צורך ביכולות טכנולוגיות שמסייעות לעמידה בתנאים רגולטוריים. תעשיית המכשור הרפואי שונה מענפי היי-טק אחרים, זאת בגלל כובד הרגולציה אשר בגינה יש לתשתיות המחשוב בארגונים חשיבות גבוהה. כל מכשור רפואי צריך לקבל אישור רגולטורי נפרד בכל מדינה. חברות צריכות לעמוד בהרבה סוגים של רגולציה, בפרט למוצרים המוחדרים לגוף האדם. כשהליך רגולטורי ממוצע בתחום המכשור הרפואי נמשך כשנה וחצי, זמינות המידע הינה חשובה, משום שהגופים הרגולטוריים דורשים תשובות בתוך 15 יום. אם הקבצים לא מנוהלים נכון, או שלא ניתן לאתר אותם בזמן הדרוש, הדבר גורם לעתים לסגירת קווי ייצור עד לאספקת המידע הנדרש, מה שמביא להפסד כסף, ואף לאובדן יתרון על פני מתחרים”.

אלי בויקיס מנכל דאסו סיסטמס ישראל

אלי בויקיס מנכ”ל דאסו סיסטמס ישראל

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות