המראה אנכית

אין ספק שבתחרות העזה שבין בואינג האמריקנית לאיירבאס הצרפתית, בסלון האווירי הייתה זו בואינג שניצחה בתחרות הגימיק השיווקי. מטוס חברת “וייטנאם איירליינס” התקדם באיטיות לעבר מסלול ההמראה בלה בורז’ה, כביכול להמראה רגילה וטיסה שגרתית של הצגת יכולות לקהל הרב שנכח במקום. אלא ששניות אחר כך, ה-787 השאיר את הקהל בפה פעור. אחרי ההאצה, מטרים ספורים אחרי הניתוק מהמסלול, הרימו הטייסים את אף המטוס בצורה חדה וטסו בזווית כמעט אנכית. יכולת שטרם נראתה בעבר על ידי מטוס נוסעים רחב גוף.

“מיד אחרי ההמראה, פשוט הגברנו כוח מנוע והרמנו אף”, מספר צ’אד לאנדי – טייס הניסוי שהטיס את המטוס בפריס. “מבחינתנו זו היה מראה מדהים, בדרך כלל רואים את קו האופק, בהמראה הזאת ראינו רק שמיים ועננים, אחרי טיפוס של כמה שניות יישרנו את המטוס והמשכנו בטיסה הרגילה. אין ספק שסיפקנו לקהל בלה בורז’ה, חוויה אחרת…”.

לפני הדגמת ההמראה האנכית בפריס ערכו טייסי הניסוי של בואינג מספר המראות ניסיון במתקני החברה במדינת וושינגטון שבחוף המערבי כשעניין יכולת ההמראה האנכית נשמר בסוד.

הדגם שהוצג בפריס צבוע בצבעי חברת התעופה הלאומית של וייטנאם, הוא הבואינג 787-9, הדגם המתקדם ביותר של הדרים ליינר כיום. על שולחן התכנון כבר נמצא המטוס הבא מסדרת הדרים ליינר, ה 787-10, שיהיה ארוך יותר, ויוכל לשאת משקל הגדול ב 15% מהדגם הנוכחי של ה 787-9. על פי הפרסומים בסלון האווירי, התכנון ההנדסי הסופי של ה787-10 יוצג להנהלת החברה עד סוף השנה הנוכחית, מוקדם יותר מהצפוי. ה787-10 אמור לכסות בטווח הטיסה שלו את כל היעדים שמוגדרים על ידי חברות התעופה ארוכי טווח ואליהם טסים מטוסים רחב גוף.

על פיתוח ה 787, או בשמו הראשוני 7E7, החלו לחשוב בבואינג כבר בסוף שנות ה-90 כשמכירות ה 767 החלו להיחלש והיה ברור שהחברה צריכה דגם מתקדם של מטוס נוסעים רחב גוף. בעקבות פיגועי ה 11 בספטמבר והעלייה החדה במחירי הדלק, נקלע עולם התעופה האזרחי לאחד מהמשברים החמורים בתולדותיו. בבואינג החליטו בשלב הזה לצאת לדרך עם התכנית החדשנית, של בניית מטוס נוסעים מתקדם המבוסס על חומרים מרוכבים. המטרה הייתה להגדיל את טווח הטיסה ולחסוך בצריכת הדלק.

אלא שבבואינג לא הסתפקו רק בשיפור ביצועי הטיסה. בחברה הוקם צוות מיוחד שבחן מספר דרכים לשפר את חווית הטיסה של הנוסע. הצוות הורכב מפסיכולוגים, מעצבים תעשייתים ומהנדסים. במהלך השנים נבחנו אינספור פתרונות במרכז הניסויים המיוחד שהוקם במתקן בעיירה אברט, מצפון לסיאטל- וושינגטון. התוצאה הסופית הייתה פורצת דרך במונחים של חווית טיסה. אחת המסקנות הראשונות אליהם הגיעו הפסיכולוגים הייתה כי רוב הנוסעים סובלים בשלב כזה או אחר מקלסטרופוביה או תחושת מחנק. לצורך כך, חלונות המטוס הוגדלו באופן ניכר, כך שהמראה החיצוני נפרס בפני הנוסע. גם כיסוי החלונות הנשלף בוטל ובמקום זאת יכול הנוסע בעזרת לחצן מיוחד לשנות את מידת השקיפות של החלון משקוף לגמרי לחשוך לחלוטין. בנוסף לכך, החלל הפנימי של המטוס עבר מתיחת פנים והוא מזכיר הרבה יותר OPEN SPACE מאשר שורות של כסאות ותאי איחסון. לצד השינויים האלה, כל תאורת המטוס הוחלפה בתאורת לד משתנה. בכל שלב של הטיסה יכול הצוות לשחק עם צבעי התאורה. גם זו מסקנה מסקר נוסעים נרחב שערכה בואינג במשך כמה חודשים.

טיסת הבכורה של הדרים ליינר נערכה במתקני החברה בוושינגטון בדצמבר 2009. רק שנה וחצי אחר כך סופק המטוס הראשון לחברת ANA – ALL NIPPON AIRWAYS היפנית.

אלא שלא הכל הלך חלק. בשנת 2013, החליט ה FAA – מנהל התעופה האמריקני, להשבית את כל דגמי ה 787, בשל תקלה בסוללות הליתיום של המטוס. במשך שלושה חודשים עבדו מהנדסי בואינג על פתרון בעיית התחממות היתר של הסוללות. רק אחרי שפותחה מערכת בידוד וניקוז חדשה של מעטפת הסוללות, איפשר ה-FAA להחזיר את המטוסים לפעילות. ההערכה היא כי התקלה הזאת גרמה לבואינג הפסדים של מאות מיליוני דולרים.

בראיון לעיתון הצרפתי “לה פיגארו”, סיפר מנכ”ל בואינג ג’יימס מקנרני כי למרות הקשיים שחוותה בואינג בפיתוח ה 787, בעתיד הפרויקט הזה יהיה אמור להיות ריווחי מאד לחברה. “שנת 2015 היא שנה חשובה מאד בפרוייקט”, אמר מקרנרני. “זו השנה הראשונה שבה אנחנו מצליחים להגיע לכיסוי מלא של הוצאות הייצור לכל מטוס שיוצא מקו הייצור. כלומר הגענו לנקודת איזון המחיר. מכאן, בעזרת הדגמים החדשים שאנחנו מפתחים, החזר ההשקעה יהיה מהיר יותר”

חברת אל על הודיעה לאחרונה על רכישת 15 מטוסים מדגם 787-8 ו 787-9, כדי להחליף את צי מטוסי הג’מבו 747-400 המתיישן שלה. שווי העיסקה מוערך בכ-800 מיליון דולר. למרות שאל על לא נקבה בתאריך האספקה, ההערכה היא כי המטוסים הראשונים יגיעו לכל המוקדם בעוד ארבע שנים. בנוסף לרכישת המטוסים החדשים, שריינה אל על מקום להזמנה של 13 מטוסים נוספים. בכוונת החברה להשתמש במטוסים החדשים לטיסות ליעדים שונים בארצות הברית, דרום אפריקה והמזרח הרחוק.

גם ארקיע רכשה שני מטוסים לפני פחות משנה, אבל עדיין לא ברור מתי יגיעו לכאן המטוסים. בינתיים מי שרוצה להנות מהדרים ליינר בישראל, יכול להזמין טיסה באתיופיאן אירליינס או אייר קנדה.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות