חדשות היום

ווטסון מגיע לספורט: מחשוב קוגניטיבי ימנע פציעות ראש, ישפר חבטות גולף וילווה אוהדי הוקי

הסכמי שיתוף פעולה עליהם חתמה יבמ, עם Triax Technologies™, Spare5  ו- 113 Industries, צפויים להוביל לפיתוח אפליקציות קוגניטיביות מבוססות ווטסון, שיסייעו לספורטאים בתהליכי האימון, יחוללו מהפיכה באימוני הגולף, וישפרו את החווייה הכוללת ביום התחרות עצמו. שלוש החברות הפועלות בתחום הספורט, מצטרפות לרשימה הולכת ומתארכת של גופים הבונים אפליקציות, שירותים ועסקים המשלבים טכנולוגיות קוגניטיביות במגוון רחב של תחומי משק, תעשיה ופעילות. יישומים המבוססים על ווטסון כבר פועלים, או מצויים בשלבי פיתוח מתקדמים, בתחומים דוגמת תעשיית הבידור, הקמעונאות, הנסיעות והתייקות, שירותי בריאות, בנקים ושירותים פיננסיים, עולם המשפטים ותחום החינוך.

יכולותיו הייחודיות של ווטסון לתקשר עם הסביבה בשפה טבעית ובדיבור קולי, לנתח כמויות גדולות של מידע בלתי מובנה, להגיב ולענות לשאלות מורכבות תוך הצגת המערך העובדתי העומד מאחורי כל תשובה, ולגלות דפוסים חבויים של פעילות עליה ניתן לבסס תגובה ושיפור ביצועים – הופכים את מערכת המחשוב הזאת לכלי מתאים במיוחד לעולם הספורט. הספורט המקצועני חווה כיום תהליך התפתחות מהיר של כלים מדעיים, ומתבסס על ניתוח כמויות גדולות של נתונים, המאפשר לשפר אפילו את ביצועי הספורטאים הטובים ביותר.

על פי נתוני חברת הייעוץ A.T Kearney, מייצר עולם הספורט הכנסה שנתית של 700 מיליארד דולר. כמעט בכל המדינות בעולם, צומח שוק הספורט בקצב מהיר יותר מזה של התמ”ג (GDP). בשווקים מסויימים, דוגמת ארה”ב, ברזיל ובריטניה, פערי הצמיחה בין תעשיית הספורט ובין התמ”ג גדולים במיוחד. במקביל, גדל הביקוש לאפליקציות המשלבות בינה מלאכותית (AI) בכלל: על פי תחזית חברת הייעוץ IDC, כבר בשנת 2018 ישתמשו יותר ממחצית הצרכנים בעולם באופן סדיר בשירותים המבוססים על מחשוב קוגניטיבי.

ביבמ מסבירים כי עיבוד קוגניטיבי מהווה צורה חדשה של מחשוב, המייצג שינוי מהותי בטכנולוגיה: אנו ממשיכים ומתפתחים מעבר למערכות מתוכנתות מראש – אל מערכות היודעות להבין, לנמק וללמוד.
Triax Technologies, המפתחת ומשווקת חיישנים משולבי לבוש, תשתף פעולה עם יבמ בפיתוח כלים לקריאת נתונים המתקבלים מסרטי-ראש אותם חובשים ספורטאים. האפליקציה הייעודית של טריאקס, תאפשר זיהוי ולימוד חבטות הראש אותן סופגים ספורטאים, כדי לשפר את בטיחות הספורטאים ולהציע דרכים למניעת פגיעות. שירותי זיהוי הדיבור והשפה של ווטסון יאפשרו לנתח בזמן אמת מאפיינים קוגניטיביים הנוגעים לפגיעות ראש בעת עיסוק בספורט. המרכז הלאומי האמריקאי לבקרת מחלות (CDC) מעריך כי מדי שנה נרשמים בארה”ב 3.8 מקרי פציעת ראש הקשורים לעיסוק בספורט – נתון הממחיש היטב את הצורך בטכנולוגיית הניטור החדשה.

אפליקציה חדשה נוספת, אותה מפתחת חברת Spare5 על בסיס הטכנולוגיות של ווטסון, תמנף את יכולות הלימוד של המערכת הקוגניטיבית של יבמ, עיבוד שפה טבעית וראיה ממוחשבת – על מנת ללוות שחקני גולף חובבים לאורך מסלול המשחק, ולייעץ להם. המערכת יודעת “לראות” את החבטה אותה מבצע השחקן ולהציע לו דרכים לשיפורה, בטון הדיבור המתאים לו.

קבוצת ההוקי פיטסבורג פינגווינס תשתמש ביכולות הייחודיות של ווטסון ובאפליקציה מיוחדת המפותחת על ידי 113 Industries, על מנת לשפר את חוויית יום המשחק המוצעת לאוהדים: החל מהתאמת היצע הפריטים בחנות המזכרות למאפיינים של רוכשי המנויים, ועד לתקשורת עם האוהדים במגוון דרכים, כדי להבטיח להם חוויית משחק משופרת שתבטיח את חזרתם למשחקים הבאים.

קרדיט תמונה: Triax Technologies

תגובות סגורות