חדשות היום

מכוונים מזרחה

“תחום ה- (vertical take-off and landing) – במל”טים הוא אחד התחומים המתפתחים ביותר בעולם המל”טים”, מספר עופר חרובי, סגן נשיא למחקר ופיתוח בחטיבת כלי-הטיס הצבאיים בשיחה עם ניו טק. הדברים הללו נאמרים ערב חתימה על עסקת שיתוף פעולה בין התעשייה האווירית לחברת Hankuk Carbon הקוריאנית. Hankuk Carbon מתמחה בפיתוח וייצור חומרים מרוכבים – composite material. מטרת שיתוף הפעולה הזה, שנתמך על ידי קרן ההשקעות המשותפת של ישראל ודרום קוריאה היא להתמודד בעתיד הקרוב על חוזים בתחום מל”טי ה-VTOL לזרוע הים של צבא דרום קוריאה.  “זהו שיתוף פעולה שאמור

מערכת Panther FE. צילום: התעשייה האווירית

מערכת Panther FE. צילום: התעשייה האווירית

להשלים אחד את השני”, מספר חרובי. “אנחנו מביאים את הידע, הניסיון והיכולות שלנו בכל הקשור לפיתוח ובניית מל”טים, והקוריאנים מביאים את יכולות הבסיס של ייצור חומרים מרוכבים ויחד עם זאת הכרה ודריסת רגל בשוק הקוריאני. בלשון ציורית זהו שיתוף פעולה שבו השלם אמור לעלות על סכום חלקיו”.
החלטת החברות על העמקת שיתוף הפעולה ביניהן נשענת על תחזית של חברת המחקר והאנליזה Teal Group, לפיה נתח השוק הפוטנציאלי למערכות VTOL ימיות יעמוד על 4.3 מיליארד דולר ב-10 השנים הבאות. מיד לאחר החתימה אמר נשיא Hankuk Carbon “אנחנו מביעים עניין בחבירה לתעשייה הביטחונית-אווירית מזה תקופה ארוכה. מבחינתנו זה עיתוי אופטימלי להיכנס לתחום הזה, בין היתר משום שהוא משקף צמיחה שנתית קבועה של 5%”.
התעשייה האווירית צברה ניסיון רב בתחום ה-VTOL עם פיתוחו של מל”ט “ברדלס” – “PANTER”. מאז הצגתו הראשונה ב-2010, הוא עבר מספר שיפורים כדי להתאים אותו לצרכים טקטיים. החבירה ל-Hankuk Carbon הקוריאנית, היא בבחינת מהלך מקדים למכרז ענק של הצבא הדרום קוריאני המבקש להצטייד בעשרות מל”טי VTOL, בעיקר לפעילות הימית שלו. ההערכה היא שהמכרז יצא בסוף 2017, ולכן בתעשייה האווירית הוחלט לחבור כבר עכשיו לחברה הקוריאנית.  “במהלך השנים האחרונות, מאז שנכנסנו לתחום הזה של ה-VTOL, למדנו הרבה מאד”, מספר חרובי. “הדגמים הראשונים שהצגנו לשוק היו מדגימי יכולת, אבל לא בהכרח עם ביצועים מספיק טובים לצרכים טקטיים של יחידות ימיות ויחידות שדה קדמיות. היינו חייבים לגעת בטכנולוגיה הזאת ולהבין אותה כדי להתקדם הלאה. עם הידע שצברנו עם ה”ברדלס”, אנחנו מתכוונים לפתח פלטפורמות גדולות יותר של 250-350 ק”ג, עם כושר נשיאה של מערכות מגוונות: תצפית, סימון וממסר במשקל של עד 30 ק”ג. להערכתנו זו תהיה דרישת השוק”.
ליכולת נשיאת חימוש על ידי מל”טי VTOL מסרבים בתעשייה האווירית להתייחס. אבל, אם נשפוט על פי המודל האמריקני, הרי שהכיוון היום הוא סגירת מעגלים מהירים על גבי פלטפורמה אחת. כלומר, מל”ט שצילם את המטרה והעביר את התמונה לבקר, גם יסמן אותה וגם ישגר לעברה חימוש. בכנס מקצועי שנערך בסוף חודש ינואר האחרון בוושינגטון והתמקד בצרכים העתידיים של הצבא האמריקני, סיפר נציג ה-ARMY כי צבא ארצות הברית צריך מל”ט VTOL, בעל יכולות תקיפה: “אנחנו רוצים להיפטר מהצורך במסלול המראה או שיגור מסובך”. ההתלבטות בארצות הברית היא בין פלטפורמה קטנה, מעין מסוק ללא טייס עם רוטור עילי, או פיתוח של כלי טיס חדש עם יכולות משולבות, בדומה לפתרון שלושת המנועים של התעשייה האווירית.
“אין ספק שבשנים האחרונות אנחנו רואים התקדמות משמעותית בכל הקשור ליכולות ה-VTOL על פלטפורמות קטנות”, ממשיך חרובי. “המל”ט שאנחנו מתכננים לשנים הבאות אמור להיות היברידי. מנועים חשמליים ישמשו להמראה והנחיתה האנכיים, בעוד שמנוע דלק שיוצב בקדמת המטוס ישמש לטיסה אופקית. השילוב הזה יאפשר לנצל את יכולות הכנף הגבוהה של הפלטפורמה בכל הקשור לטווח טיסה ויכולת נשיאת מתלים ייעודיים לייתר את הצורך במערכות שיגור מורכבות או לחילופין איתור משטחי נחיתה”.
עוד לפני שיתוף הפעולה עם החברה הקוריאנית, עבדו בתעשייה האווירית על שיפור יכולותיו של מל”ט ה”ברדלס”. עד היום הוא לא נמכר בשל מעטפת ביצועים נמוכה מידי בהשוואה לדרישת השוק בכל הקשור לטווח טיסה וזמן שהייה באוויר.  “אני מניח שכבר בשנה הקרובה נתחיל למכור את ה”ברדלס” המשופר, אומר חרובי. “עם השיפורים שהוכנסו למל”ט, כמו מנוע דלק קדמי ניתן בהחלט לומר שהוא מתאים כיום למשימות טקטיות, בין אם הן צבאיות ובין אם הן שייכות לעולם ה-HLS. היכולת ההיברידית שלו היא בבחינת הגדלת היתירות יחד עם שיפור משמעותי בביצועים”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות