חדשות היום

אקורירי, איסלנד

עד לפני כמה שנים מעט מאוד אנשים בחרו לקנות כרטיס טיסה לאיסלנד. קריסת המטבע, שתי התפרצויות של הרי געש שעשו כותרות ו”משחקי הכס” אחת, הפכו את המדינה עם הנופים הדרמטיים והמהפנטים והתרבות הייחודית, לאחת האטרקציות הכי שוות של יבשת אירופה. אומנם רוב המטיילים מכירים את עיר הבירה רייקיאוויק, אך אקוריירי שיושבת על החוף הצפוני בפסגות מושלגות בראש הפיורד הארוך ביותר של איסלנד, היא האיזור העירוני השני בגודלו במדינה, והיא מציעה כמה אטרקציות שייחודיות לה. בין היתר תוכלו למצוא באיזור כפרי דייגים, הרי געש, קרחונים ומפרצים מלאי לווייתנים, לצד איזור עירוני שמציע אטרקציות אורבניות לכל דבר. הנוף באקוריירי מזכיר את הנוף בפטגוניה שבדרום אמריקה. משקיעים כאן מליוני דולרים בנטיעת עצים כדי למנוע סחף. באזורים מסויימים יש זהב, לא משתלם להוציאו לכן אין בהלה לזהב. הפרחים, אהובים מאוד על התושבים, לכן העיר מלאה בעציצים מלאי פרחים צבעוניים.

Snæfellsjökull
קרחון, שמתחתיו נמצא הר הגעש שעליו סופר בספר “10,000 מייל מתחת לאדמה” של ז’ול וורן. טיול מעולה עם נוף מרהיב מהקרחון שמשקיף על כל חצי האי. ניתן לטפס עד פסגת הקרחון אם יש לכם ציוד מתאים לטיפוס על קרח. תחילת המסלול – ניתן לטפס אל הקרחון בשלוש דרכים שונות (יש פירוט ב-Lonely Planet), בעקבות טרמפים טיפסנו מהעיירה Ólafsvík בדרך עפר ארבע על ארבע (F570 מצפון לדרום). הטיפוס לוקח כ-4-5 שעות ללא הפסקות. בעקרון צריך לקחת בחשבון כשלוש שעות נוספות לירידה.

Stykkishólmur
עיירה צבעונית ומקסימה, שממנה יוצאים במעבורת אל הפיורדים המערביים. אם יש לכם קצת זמן בעיירה, מומלץ לטפס על הצוק שבנמל לתצפית יפה על האיזור.

Breiðavík
חוף צהבהב (בניגוד לרוב חופיה השחורים הבזלתיים של איסלנד), שיש בו קמפינג מקסים ויפה ללכת לטיול שקיעה לאורך החוף. אם אתם מגיעים בתקופה שהשמש כבר מתחילה לשקוע, נסו לתפוס את השקיעה ומספר דקות לאחריה את הזריחה.
טיול במנהרת קרח
טריפ שאפתני יחודי מסוגו בעולם נחפר בימים אלה בקרחון לאנגיוקול (Langjökull) במרכז ההררי של איסלנד. קרחון לאנגיוקול או “הקרחון הארוך” הוא הקרחון השני בגודלו באיסלנד ושטחו הוא 950 קמ”ר. הנקודה העמוקה ביותר בקרחון מגיעה לעומק של 580 מטרים. חוואים מקומיים מאזור הוספטל (Husfell) החליטו להגשים חלום ישן ולחפור מנהרה בתוך הקרחון. ציוד ודחפורים הועלו לראש הקרחון והחלה חפירה של מערכת מנהרות בעומק הקרחון, כעשרים מטרים מתחת לפני השטח. ההגעה לראש הקרחון נעשית ע”י משאיות מיוחדות במשקל של 20 ובעלי הנעה 8X8 שהיעוד הראשוני שלהם הוא נושאי טילים. באיסלנד הם קיבלו אישור להסיע נוסעים והם על כל כובד משקלם חזקים דיים לעלות על הקרחון. לאמיתו של דבר, יש מעט מאד מכשולים המסוגלים לעמוד בפני משאיות אלה. מי שהחליט להמיר את היעוד של משאיות אלה, כנראה דבק בכלל הנודע: כאשר נוסעים ברמות ההרריות של איסלנד מה שגדול יותר הוא טוב יותר! הפרוייקט נקרא “Into the Glacier” הסיור במנהרות נעשה בליווי מדריך, בחלק מן המנהרות חוברו חדרים עם קוביות קרח המשמשות ככסאות. בתוך קירות המנהרות הוחדרו פנסי LED שאינם מפיצים חום ומאירים את הגוון הכחול של הקרחון. המבקרים בקרחון זוכים לתצוגה של אורות הנדלקים עם קצב התקדמותם וזאת בין השאר על מנת לחסוך אנרגיה.

מזחלות כלבים
למרות שתרבות מזחלות הכלבים לא קשורה לתרבות האיסלנדית ולמעשה מעולם לא התקיימה באיסלנד. תיירים רבים הפוקדים את האי מבקשים להתנסות בחווית הרכיבה על מזחלות כלבים המתקשרת אצלם למדינות החוג הצפוני. בעוד שמזחלות הכלבים היוו ועדיין מהווים כלי תחבורה אצל האינואיטים של גרינלנד, קנדה והאסקימוסים באלסקה. המתיישבים הראשונים שהגיעו באוניות מנורווגיה, הביאו עימם סוסים ששימשו ככלי תחבורה, חיית משא ומקור מזון. מכיוון שבקיץ הטמפרטורות גבוהות יחסית ורוב השלג שנותר מהחורף נמס. המקום היחיד בו ניתן להתנסות ברכיבה על גבי מזחלות כלבים הוא על קרחונים.

מפלי מים
מפלי המים של איסלנד ידועים בעולם בזכות המגוון שלהם ויופיים עוצר הנשימה. באיסלנד השלג לא נמס לעולם. הנוף ההררי יחד עם הפשרת הקרחונים וכמות המשקעים הגדולה, יוצרים תנאים אידיאלים להיווצרות מפלי מים. למרות שקיימים אין ספור מפלים יפים, חלק מהם נחשבים למרשימים במיוחד, פלא טבע בזכות עצמם.

מפל גולפוס (Gullfoss)
הוא ללא ספק המפל המפורסם ביותר באיסלנד. פלא טבע זה הוא מחזה עוצר נשימה. נופל מגובה כולל של 32 מטר, מפל גולפוס מתפרס לכל רוחבו של נהר קוויטה (Hvítá). מבקרים באתר יכולים לצפות במפל גולפוס מכמה נקודות תצפית המשקיפות לעבר שני חלקי המפל. באזור התחתון של המפל היכן שהמים מתנגשים בעוצמה בתחתית הנהר, עננה של ערפילי מים מרחפת תמיד באויר, ובשעות הצהרים קשת מרהיבה מעטרת את המפל. מפל גולפוס נחשב לאתר חובה עבור כל תייר המבקר באיסלנד.

איסלנד מרכז לוויתנים עולמי
בשנים האחרונות איסלנד הפכה ליעד פופולרי מאד לשיט צפייה בלווייתנים. מספר חברות שפועלות מאיזור רייקיאוויק הופכות את השיט לנוח וזמין לכל תייר. סוגי הלווייתנים שבד”כ נצפים מהספינות כוללים את המינקי, לוויתן לבן הסנפיר, לוויתן קטלן (אורקה), ראשתנים, דולפינים ולעיתים נדירות בעיקר בצפון המדינה, ניתן לראות את היצור הגדול ביותר שחי אי פעם על כדור הארץ, הלוויתן הכחול. השיט הוא גם הזדמנות מצויינת לצפות במספר רב של עופות ימיים שניזונים בסמוך לאזור האכילה של הלוויתנים. ענף הצפייה בלווייתנים כענף גדל מאד ב-10 השנים האחרונות וצפוי לגדול עוד יותר. בשנת 1991 בסך הכל כ-100 אנשים נרשמו לשיט צפייה בלוויתנים, ב-2003 כבר נרשמו כ-65,000.
(באדיבות אתר: http:www.writing.co.il//)

גיא פטל

תגובות סגורות