חדשות היום

“מפעל העתיד נמצא מעבר לפינה…” חברת Plataine מספקת למנהלי ייצור כלי עבודה שיסייע להם בקבלת החלטות קריטיות בכל נקודה בתהליך הייצור

“במפעל העתיד” לרשותו של כל מנהל יעמוד סט שלם של כלים, שיסייעו לו לקבל את ההחלטות הנכונות בזמן אמת ובצורה אוטומטית. בעולם כזה ההחלטות הנכונות ימנעו תקלות חמורות, יחסכו עלויות וזמן יקר, ישפרו תהליכים מורכבים ובעיקר יובילו את הארגון להצלחה. הבשורות הטובות הן שמהפכת ה-Industry 4.0 וה-IIOT מקרבות אותנו לעולם אוטופי הנקרא מפעל העתיד (The Factory of the Future).

נשיא ומנכ”ל חברת Plataine, אבנר בן בסט מספר, בראיון מעורר השראה, על “המהפכה התעשייתית” הנוכחית וכיצד תהליכי הייצור המורכבים הופכים חכמים בזכות טכנולוגיות אלה. כשהמסר שלו – “מפעל העתיד נמצא מעבר לפינה…”

מה השתנה בשנים האחרונות בתהליכי הייצור המורכבים?
אבנר: כיום, בתהליכי הייצור המורכבים ישנה בחינה מתמדת של שיטות ייצור חדשניות המוזילות ומקצרות את תהליך הייצור. בנוסף, הטרנד החדש בעולם בחברות מובילות נקרא “מפעל העתיד” , אשר משלב טכנולוגיות ייצור עם טכנולוגיות מחשוב ענן מתקדמות, IOT ובינה מלאכותית. המשמעות היא חיבוריות של מספר רב של מכונות לרשת ושימוש בחיישנים על רצפת הייצור, כשכל אלה מספקים, למנהל הייצור, נתונים בזמן אמת לגבי מיקומם של חומרי גלם, חלקים וכלים ונתונים על סביבת הייצור, כגון טמפרטורה, לחות וכו’. נתונים אלו הינם קריטיים עבור מנהלי המפעל ופותחים את האפשרות לאופטימיזציה משמעותית בתהליכי הייצור ובאיסוף הנתונים לצרכי בקרת איכות והתייעלות. בנוסף, הם מאפשרים שליטה מירבית על רצפות ייצור מבוזרות וקבלני משנה של היצרנים הגדולים.

אבנר בן בסט,  נשיא ומנכ"ל Plataine

אבנר בן בסט,
נשיא ומנכ”ל Plataine

על אילו תחומים מדובר ומה הצרכים הספציפיים של לקוחות אלו?
אבנר: ישומים אלו נכנסים לשימוש בתעשיות רבות, לדוגמה, עם כניסתם של חומרים מרוכבים חזקים וקלי משקל לתעשיית התעופה ותעשיית הרכב נדרשים היצרנים לקיים מעקב צמוד אחר חומרים אלו, אשר דורשים תנאי קירור בשלבים מסויימים של אחסונם ובקרת איכות חסרת פשרות. כאשר רמת המורכבות של תהליכי ייצור עולה וכמות הפרויקטים גדלה, ישנה דרישה חזקה של השוק לספק פתרונות תוכנה מתקדמים, אשר יעלו את רמת השליטה בנעשה על רצפות הייצור. בנוסף, בגלל מורכבות התהליך ההחלטות שנלקחות “בשטח” על ידי עובדים, מיומנים ככל שיהיו, אינן אופטימליות ומביאות לחוסר יעילות, דחייה בלוחות זמנים ושימוש לא יעיל בחומרי גלם יקרים. לכל אלה מתווסף הצורך בעמידה בסטנדרטים נוקשים, רגולציות וביקורות מחמירות של הממשלה והלקוחות, אשר מחייבים בקרה גבוהה עוד יותר של תהליכי הייצור.

כיצד אתם משתלבים
בעולם זה ומה החידושים הטכנולוגיים שאתם מציעים?
אבנר: בדרך ליצירת “מפעל העתיד”, החזון שלנו הוא לתת למנהלי ייצור כלי עבודה שיסייע להם בקבלת החלטות קריטיות בכל נקודה בתהליך הייצור. עם נסיון רב שנים בעולם הייצור והיכרות אינטימית עם תעשיית התעופה, אנחנו מציעים פתרון תוכנה מלא לשיפור תהליכי ייצור מורכבים. התוכנה שפיתחנו מאפשרת מיקסום וייעול של תהליכי ייצור עבור חברות יצרניות בעלות תהליכי ייצור מורכבים, בתחומי התעופה, תעשיית הרכב, טורבינות רוח, הלבשה וריהוט. הפתרונות שלנו מבוססים על טכנולוגיות ענן, בינה מלאכותית ו-IoT והם מאפשרים ליצרנים יתרון תחרותי ושיפור משמעותי של ניצולת החומרים, התפוקה וכן קיצור מחזורי הייצור. בנוסף, פלטיין משתפת פעולה עם חברות מובילות כגון Siemens ו-GE ועל ידי אינטגרציה עם המערכות שלהן, מאיצה את חדירתן של טכנולוגיות ענן מתקדמות ובינה מלאכותית לשוק.
כיצד הטכנולוגיה הזאת מייעלת תהליכים בפועל ועד כמה היא מסייעת לחסכון?
אבנר: התוכנה אוספת נתונים בזמן אמת מרצפת הייצור וכמו כן מתחברת למערכות כגון ERP ו-PLM על מנת לקבל את פקודות הייצור והזמנות הלקוח. לדוגמה התוכנה מנהלת את חומרי הגלם כולל הזמן הנותר לפני פקיעת התוקף וכל זאת בצורה אוטומטית. ברגע שמוציאים חומר גלם מהמקפיא, חיישן מחוץ למקפיא קולט את הארוע ומעביר את הנתון לתוכנה, אשר מפעילה שעון עצר. התוכנה יודעת לקבל החלטות ולהמליץ למנהלים על רצפת הייצור לגבי הפעולה האופטימלית. כך, התוכנה תייעד חומר גלם אשר תוקפו עומד לפוג להזמנת לקוח בייצור ועל ידי כך תאפשר ניצול מקסימלי של חומרי הגלם, תוך כדי עמידה בסטנדרטים של איכות. ישנם לקוחות המדווחים על עליה בתפוקות הייצור שלהם בשל האוטומציה וירידה בייצור חוזר של אותו חלק, וכל אלה בשל זיהוי תקלה בייצור או בעיית איכות. בנוסף, לקוחותינו חוסכים אחוזים ניכרים בחומרי גלם, לדוגמא: MT Aerospace (קבלן משנה של איירבוס) דיווח על חיסכון של 11% בחומרי גלם!

תוכנת הענן של פלטיין אוספת נתונים מרצפת הייצור, יוצרת שכבת ידע ייחודית ומבצעת אופטימיזציה של תהליכי ייצור מורכבים

תוכנת הענן של פלטיין אוספת נתונים מרצפת הייצור, יוצרת שכבת ידע ייחודית ומבצעת אופטימיזציה של תהליכי ייצור מורכבים

אילו מגמות אתם מזהים בעולם הייצור, ובפרט בתעשיית התעופה, בכל הקשור למעבר לענן?
אבנר: לתעשיות אלו, הכוללות לעיתים פרויקטים בטחוניים ישנן דרישות אבטחת מידע מאוד מחמירות ותכתיבים אחרים המעכבים אימוץ של טכנולוגיות מיחשוב בענן. בין היתר בגלל חשש מבעיות אבטחת מידע, תרבות ארגונית מסורתית החוששת משינויים, תכתיבים של שרשרת האספקה ובעיקר משום שארגוני IT רבים הינם ריכוזיים וחוששים מאיבוד כוח ושליטה. יחד עם זאת ארגונים אלו מבינים את היתרונות העצומים של הענן, במיוחד לאור הצרכים הגדלים של ארגוני ייצור בעולם של big data והדרישה ל’מבט על’ לאורך ולרוחב שרשרת האספקה הדורשים כוח חישוב גדול. לאחרונה, חברות ענק כגון אמאזון הודיעו כי הן מפתחות ענן מאובטח יותר עבור פרויקטים ממשלתיים בטחוניים ומשיחות שאנחנו עורכים עם עשרות מנהליIT בכירים בתעשייה, עולה כי זהו רק עניין של זמן עד שכולם יעברו לשימוש בתוכנות בענן.

מדוע החלטתם לעבור לארכיטקטורה של SaaS בענן?
אבנר: למעבר לארכיטקטורת SaaS בענן מספר יתרונות מבחינתנו: ראשית, זה מפשט את תהליך ההטמעה on-boarding: הלקוח פשוט מתחבר למערכת ומתחיל לעבוד. אין צורך בהתקנה באתר. שנית, העובדה שהתוכנה נמצאת במקום מרכזי, מאפשרת קונסולידציה של מידע מאתרים שונים, בפריסה גאוגרפית רחבה, בין יחידות שונות של אותו ארגון, וגם בין שותפים וספקים לאורך כל שרשרת האספקה. שלישית, התחזוקה והתפעול של המוצר פשוטים יותר, שזה אמנם יתרון עבורנו, אבל חשוב יותר – מתרגם למענה מהיר ואיכותי יותר ללקוחות.”אין ספק”, מסכם אבנר ואומר: “תעשיה 4.0″ פותחת בפנינו עולם חדש, שיירשם בדפי ההסטוריה כמהפכה התעשייתית הרביעית (אחרי מהפכת האינטרנט). עבור עולם התעשייה, היכולת של מכונות לתקשר אחת עם השנייה ליצור סנכרון ביניהן ובמקביל לשלוח את המידע החשוב לתוכנה שמפקחת על התהליך שולטת בשלבי הייצור ומספקת למנהלי הייצור מידע בזמן אמת הינם קריטיים. כל אלה מצמצמים תקלות, מוזילים עלויות ובעיקר מנצלים טוב יותר את המשאבים היקרים.”

חגית חפץ, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות