חוקרים ביבמ פיתחו שיטה להאיץ זיהוי מקורות של הרעלת מזון

זיהומים במזון, דוגמת סלמונלה, אי-קולי וחיידקים אחרים, מהווים סיכון לבריאות הציבור. על פי נתוני המרכז למניעת מחלות בארה”ב, (CDC) סובל מדי שנה אחד מכל שישה אמריקאים מזיהום מזון ברמה כל שהיא. בכל מקרה בו מתגלה הרעלת מזון, חשוב לזהות במהירות את מקור המזון המזוהם, על-מנת למזער את היקף התחלואה וההשפעה על הסביבה.

חוקרים במעבדות המחקר של יבמ פיתחו שיטה המאפשרת להאיץ את תהליך האיתור של מקורות ההרעלה, באמצעות ניתוח נתונים המתקבלים מסורקי מוצרים בקופות חנויות מזון והצלבתם מול מפות המתעדות נקודות, בהן התגלתה תחלואה הקשורה במזון מזוהם. חוקרי יבמ הראו כי די בנתונים רפואיים מתועדים הנוגעים לעשרה מקרים של הרעלת מזון, כדי לצמצם את מספר המוצרים החשודים כגורמי ההרעלה לתריסר, תוך מספר שעות.

השיטה שפותחה ביבמ מבוססת על מתודולוגיה לניתוח אנליטי של נתוני מידע גיאוגרפי, יחד עם השערות רפואיות לגבי שעת הצריכה של המוצרים גורמי ההרעלה ויישום נתונים אלה על מאות קטגוריות של מזון. החוקרים ניתחו גם את אורך חיי המדף של כל מוצר, המיקום הגיאוגרפי שבו נצרך, והסבירות להימצאות פתוגנים מסויימים באותו מוצר. מיפוי נתונים אלה והצלבתם עם נתוני התחלואה, מאפשרים להציג דירוג של מוצרי המכולת השונים, על פי מידת הסבירות של היותם נגועים בזיהום, ולהפנות את רשויות הבריאות לבדוק את המוצרים החשודים ביותר.

לעומת שבועות וחודשים הנדרשים לעתים לתחקור הרעלות מזון בשיטות המסורתיות, המבוססות על שאלונים וראיונות עם חולים, מאפשרת המערכת שפותחה ביבמ לצמצם, תוך זמן קצר, את רשימת המוצרים החשודים כמזוהמים ולהעבירם בהמשך לבדיקות המעבדה הנדרשות.

שיטת הניתוח האנליטי של מקורות זיהום מזון, שפותחה ביבמ, נבחנה כבר בפועל במהלך התפרצות תחלואה באי-קולי בנורבגיה. הצלבת הנתונים של 17 מקרי תחלואה מול נתוני סורקי המוצרים בחנויות מזון המתייחסים ל- 2,600 מוצרים שונים, איפשרה להרכיב רשימה של 10 מוצרים חשודים. בדיקות מעבדה במוצרים אלה הובילו לזיהוי אצווה מסויימת של נקניקיות שהיו אחראיות להרעלת המזון.

מאמר מקצועי המציג את המחקר של יבמ והמתודולוגיה החדשה לניתוח אנליטי של מקורות הרעלת מזון, מתפרסם החודש בעתון המקצועי  Association for Computing Machinery’s Sigspatial Journal.

התמונה מתוך המאמר : http://www.sigspatial.org/sigspatial-special-issues/sigspatial-special-volume-8-number-1-march-2016/Paper1.pdf

תגובות סגורות