מעשה בכמה בלונים

” יום אחד, במהלך האינתיפאדה השנייה, קיבלתי טלפון ממדור אמצעי הלחימה של זרוע היבשה״, מספר רמי שמואלי, מנכ״ל ובעלי חברת בלוני התצפית והמודיעין RT, בראיון לניו טק. ״על הקו היה אחד המהנדסים, הבקשה שלו הייתה מאד ברורה, לבנות בלון תצפית זול, ובעיקר נוח לתיפעול. עד אז הניסיון של כוחות הקרקע בהפעלת בלונים היה לא טוב בלשון המעטה. מי שהפעיל את בלוני התצפית והמודיעין היו מהנדסים, לכוחות היבשה זו הייתה משימה מורכבת מידי ולכן הם זנחו מהר מאד את הבלונים. לכן המטרה שהוגדרה לי הייתה לבנות מערכת קלה שלא תצריך לוגיסטיקה מסובכת״.
כמעט עשור וחצי אחרי אותה שיחה, RT הישראלית היא מהמובילות בעולם בפיתוח, תכנון וייצור של בלוני תצפית למטרות מודיעין, אבטחה ותקשורת. בלוני התצפית מסוג Skystar של החברה הן מערכות עצמאיות, חסכוניות וקלות מאוד לשינוע ולפריסה מהירה, עמידות בתנאי מזג אוויר קיצוניים ומתאימות למשימות צבאיות מגוונות ולמשימות אבטחה אזרחיות. עד היום צברו מערכות Skystar למעלה ממיליון שעות הפעלה מבצעיות ביותר מעשר מדינות בהן: ישראל, קנדה, ארה״ב, רוסיה, תאילנד, אפגניסטן, מקסיקו, קולומביה ומדינות באפריקה.
בלוני התצפית של RT משמשים למשימות צבאיות, בטחון פנים וצרכים מסחריים ביותר מ-60 חברות ברחבי העולם. RT הוגדרה בשנת 2016 כאחת מחמש החברות המשפיעות ביותר בעולם בתחום בלוני התצפית, על פי הסקר הרשמי של חברת Markets and Markets. שמואלי, בוגר יחידת הבלונים של 8200 החל את דרכו האזרחית בבניית בלוני ריחוף למטרות מסחריות. אחרי אותה שיחה במהלך סוף שנות ה-90, הוא החל בתהליך פיתוח של מערכת קלה וזולה למשימות טקטיות.
״ההערכה שלי הייתה כי בתוך חצי שנה ובתקציב של עשרות אלפי דולרים אצליח להגיע למערכת שתתאים לצרכים המבצעיים שהוגדרו לי על ידי זרוע היבשה: הפעלה מהירה, עלות זולה, הכשרת קצרה של מפעילים, יכולות תצפית בתנאי מזג אוויר קשים, ומשקל נמוך. בסופו של דבר הפיתוח ארך כמעט שלוש שנים בעלות של מיליון דולר״.

לעיל: בלון התצפית החדש sky guard צילום: aero t ותמונת הכותרת: בלון התצפית skystar 330 צילום: rt

לעיל: בלון התצפית החדש sky guard צילום: aero t
ותמונת הכותרת: בלון התצפית skystar 330 צילום: rt

אחד הפרמטרים העיקריים בהפעלת בלוני תצפית הוא זמינות הבלון. כלומר, כמה זמן הוא נמצא בפועל במשימה, למרות תנאי מזג אוויר קשים או הפעלה לא נכונה. כיום עומד זמן ההפעלה של בלוני RT על כ-85% לעומת ממוצע של כ-70% במערכות מקבילות בעולם.
״הפתרון שיצרנו עם סדרת הבלונים הקטנה ממשפחת SKYSTAR היה אופטימלי. מדובר בבלונים קטנים עם גמישות הפעלה גדולה מאד. כך למשל אם המפעיל טועה בכמות ההליום שהוא טוען בבלון, המעטפת הפנימית יודעת לווסת זאת. הבלון לא יתפוצץ בשל המבנה הפנימי שלו שעשוי מחומרים קלים וחזקים. טווח ההתרחבות של המעטפת מגיע עד 500% מגודלה, כך שגם טעות קריטית לא משביתה את הבלון. פתרון נוסף שיצרנו הוא בתחנת הקרקע. למפעילים יש הכל בבסיס הבלון: מיכל הליום, סיב אופטי למתלים הייעודיים וכבל חשמל להפעלת הבלון ומערכות הניהוג. הכל מגיע בערכה אחת ניידת שמופעלת על ידי שניים או שלושה אנשים. בנוסף עלות הבלון עצמו הוזלה משמעותית כך שמחירו כבר לא מהווה פקטור בעייתי בתהליך קבלת ההחלטה. כיום מתומחרת שעת הפעלת בלון בפחות מחצי דולר… בנוסף פישטנו באופן משמעותי את אופן ההפעלה. הכשרת המפעילים ירדה משלושה חודשים בבלונים של שנות ה-90 לשלושה שבועות. מבחינת מפעיל הבלון זה כמו ללמוד לנהוג, את כל היתר יודעת המערכת לעשות בעצמה.״
משפחת ה-sky star שמהווה את בסיס הידע למשפחת הבלונים הגדולה יותר, כוללת כיום שלוש קטגוריות:
SkyStar 330 – מערכת בלון טקטית גדולה, המצויידת בכבל משודרג הכולל בנוסף לסיבי הנחושת גם ארבעה סיבים אופטיים, המאפשרים תקשורת מהירה בפס רחב ובטווח ארוך יותר. בנוסף, המערכת מצויידת במערכת ניווט משודרגת עם יכולות גבוהות, הכוללות הצבעה על מפה ובקרים מתקדמים המאפשרים שליטה ובקרה משופרים. המערכת מאפשרת ניידות גבוהה, פריסה מהירה ופעילות רציפה במזג אוויר קיצוני.
Skystar 180 – ה-Skystar 180 היא מערכת בלון טקטית קטנה וניידת, המותאמת במיוחד למשימות מודיעין טקטי ולמשימות אבטחה מגוונות, צבאיות ואזרחיות. המערכת יכולה לשאת מטען של עד 20 ק”ג ובעזרתו לספק כיסוי מודיעיני מתמשך של אירועים שונים, מגובה של עד 300 מטר. המערכת מתופעלת על ידי שני אנשים בלבד ויכולה לפעול בתנאי רוח שונים, ולהישאר באוויר עד 72 שעות ברצף. מערכת הבלון Skystar 180 מופעלת באורח קבוע על ידי צה”ל בגבול עזה ובמספר מוקדים ביהודה ושומרון. בנוסף, המערכת הופעלה גם באבטחת אירועים אזרחיים בישראל כמו ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס בירושלים ואבטחת עשרות אלפי משתתפים בהופעת של להקת הרולינג סטונס.

לעיל: בלון התצפית החדש sky guard צילום: aero t ותמונת הכותרת: בלון התצפית skystar 330 צילום: rt

לעיל: בלון התצפית החדש sky guard צילום: aero t
ותמונת הכותרת: בלון התצפית skystar 330 צילום: rt

Skystar 100 – מערכת ה-Skystar 100 היא מערכת בלון מיני טקטית, הנישאת ומתופעלת בקלות על ידי שני אנשי צוות ומספקת למפקדים בשטח מידע בזמן אמת. מתאימה במיוחד למשימות צבא ואבטחה אזרחית, המערכת מצוידת במצלמת יום ולילה ובמערכת ניווט משוכללת או במערכות מודיעין ותקשורת אחרות, ניתן לשגרה בכל רגע נתון ובתוך כ-15 דקות היא מוכנה ומספקת מידע ותמונות מגובה של עד 300 מטר. המערכת נשלטת בקלות ממחשב אישי ותחנת קרקע (PGCs) קומפקטית שניתנת לנשיאה בתרמיל אישי או ברכב מלווה, ועלויות התפעול שלה נמוכות. הבלון מסוגל לפעול בתנאי מזג אוויר קשים, במרחק של עד כק”מ מתחנת השליטה הקרקעית. התוכנה של תחנת הקרקע מבוססת על ממשק ידידותי למשתמש, וכוללת יכולת הקלטת וידאו דיגיטלית (DVR) להקלטת וידאו ונתונים לאורך המשימה. המערכת מאפשרת בקרה מתקדמת בזמן אמת, כאשר נתוני הוידאו והמפה מוצגים על מסך אישי בתחנת השליטה הקרקעית. המערכת יכולה לשמש גם כתחנת ממסר למערכות אחרות כגון מל”טים או חיישנים אחרים, קרקעיים או אוויריים.
״ככלל השימוש בבלונים צובר כיום תאוצה בכל הקשור למשימות של בטחון המדינה – HLS״, ממשיך שמואלי. ״זו הסיבה העיקרית להחלטה שקבלנו להקים מפעל חדש למשפחות גדולות יותר של בלונים. הצורך הזה נבע מהשטח, מהדרישות שקבלנו מהלקוחות לתלות מערכות על הבלון ולהציב אותו בגובה רב יותר. כך למשל בסדרה הבלונים החדשה SKY GUARD ניתן יהיה לתלות משקל של עד 90 ק״ג. הוא יכול לכלול מספר מצלמות לאחיזת שטח בגובה רב, שיתן ללקוח אפשרות ״להחזיק״, שטח של עיר בינונית. בנוסף ניתן יהיה לתלות על הבלונים ממסרי תקשורת ובכך להרחיב תחומי כיסוי של רשתות סלולאר באירועים המוניים או בעיתות חירום״.
אחד הכיוונים העתידיים של פיתוח הבלונים הוא תליית מערכות נשק. בדיוק כמו ההגיון שהוליך את עולם המל״טים לשלב מערכות נשק לצד מערכות הזיהוי והגילוי שממילא נמצאות על כלי הטיס.
״אין ספק שזה הכיוון. במשימות צבאיות העיקרון הוא סגירת מעגל מהירה על המטרה. כיום הבלון נותן כמעט הכל: זיהוי, עקיבה והפללה. המרכיב היחיד שחסר הוא מערכת נשק. אנחנו בהחלט נמצאים בתהליך בחינה מתקדם של העניין. יש בשוק מספר פתרונות של מייצבים רובוטים לנשק צלפים נשלט מרחוק. המערכות למעשה קיימות, מה שנותר כרגע מבחינתנו הוא דרישת לקוח ואינטגרציה. זה בדרך כלל החלק הקל יותר שכן את תהליך הפיתוח של הפלטפורמה עצמה כבר סיימנו״.

sky guard – תעודת זהות

בעקבות הצלחת בלוני ה-sky משפחת הבלונים החדשה של aero t תיקרא sky guard. בלוני התצפית החדשים ייבנו בצורת BLIMP ויהיו משמעותית גדולים יותר ממשפחת ה-SKY STAR.
Aero-T סיימה לאחרונה את הפיתוח של מערכת הבלון הראשונה מהמשפחה, שתיקרא SkyGuard1. המערכת תהיה בעלת יכולת לשאת מטע”ד אחד או שילוב של מטע”דים עד משקל של 90 ק”ג. פיתוח הבלון כלל גם מערכת קרקעית להפרחה ולעגינת הבלון, גם מערכת זו תיוצר בחברה החדשה מה שמשמר את גישת ה-ONE STOP SHOP הנהוגה ב-RT מאז ומעולם. הבלון יוכל לרחף עד לגובה של 3,000 רגל (כ-1,000 מטר) ולשהות ברציפות באוויר למשך 7 ימים לפחות ללא צורך בתחזוקה.ייצור מערכות ה-SkyGuard יתבצע במפעל הייצור החדש שחנכה RT לפני מספר חודשים בקצרין.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות