חדשות היום

פרידה מיקבי כרמל בראשון לציון

מדי פעם כשאני עובר ברחוב הכרמל בראשל”צ, סמוך למתחם יקבי כרמל, אני חוזר במחשבותי 15 שנה אחורה ונזכר באותה שעה מוקדמת של יום בציר, בה עמדתי סמוך למתקן קליטת הענבים ביקב וצפיתי בהשתאות איך נשפכים אליו עשרות רבות של טונות ענבים, ממיכלים ענקיים שהיו על משאיות, שהגיעו אחת אחרי השנייה מכרמי היקב.
הענבים הופרדו מהשדרות, נמעכו קצת, והובלו לאחר כבוד למיכלי התסיסה הגדולים.
ריח מיוחד ונעים של יין ועלים התפזר באוויר ורעש המנועים שבר את השקט של השעה המוקדמת הזו, כשהשמש רק התחילה לזרוח. עברה בי מן התרגשות מיוחדת, מאירוע, שאולי היה שיגרתי לעובדי היקב חבושי הכיפות, אך עבורי הוא היה מאוד מיוחד וייחודי.
15 נובמבר 2016. שנים מלאות בסערות, תכניות ושינויים רבים ביקב חלפו מאז. שוב, מלא בהתרגשות ניסתרת, עברתי את שער חומת היקב שגילה כבר עבר מזמן 100 שנים.

הרגשתי בליבי שהגעתי לכעין פגישת פרידה עם מובילי פעילות היקב ממתחם יקבי כרמל בראשון, המנכ”ל ארז פז והיינן הראשי, ליאור לקסר, החוגג כבר שנות בר מצווה ביקב ההיסטורי הגדול הזה.
התרגשתי (שוב מהמון זכרונות שהסתובבו לי במוח) כשעליזה, מזכירת המנכ”ל החייכנית, הובילה אותי לחדר המנכ”ל, בו נפגשתי בעבר עם מנכ”לים קודמים של היקב, דוד זיו וישראל איבצן ז”ל.
“תקופה רבת פעילות עברה עלינו, עם הקמת והרצת המפעל החדש של יקבי כרמל באלון תבור”. פתח ארז פז את השיחה, כשענה לשאלתי הראשונה, המתבקשת, מה מתרחש ביקב הגדול שעובר כל כך הרבה תהפוכות, כבר תקופה לגמרי לא קצרה.
“במתקני היקב החדשים באלון תבור, שעלותם מסתכמת בכ-90 מיליון ש”ח, יערכו הבלנדים, הסינון, האיחסון והביקבוק של היינות”
“הייצור עצמו ימשיך להתבצע בשלב זה במתקנים הגדולים שביקב שבזכרון יעקב ובקאיומי הגלילית”. הצטרף היינן הראשי, ליאור לקסר לשיחה. “המעבר צפונה היה הכרחי לצורך ייצור יינות ברמה גבוהה יותר. מערכת הביקבוק החדישה והמשוכללת, ותנועת היין מהמיכלים ועד לבקבוקים, הרבה יותר קצרה ממה שהיתה במתקנים ההיסטוריים בראשל”צ, זו עובדה חשובה המוסיפה לאיכות המוצר הסופי.”
ארז פז: “היקב שלנו עובר מהפכה עצומה, ואנחנו עובדים על עוד פרוייקטים מעניינים שייחשפו לציבור בקרוב.
עצוב לנו מאוד לעזוב את המקום ההיסטורי הזה בראשל”צ. זהו המפעל היחידי בארץ שעבד ברציפות תקופה כל כך ארוכה מאז הקמתו לפני כ-130 שנים ועד היום.
champagne-dom-perignon IMG_20161123_150632היקב שלנו ממשיך להיות הגדול במדינה בייצור יין, בציוד החדיש והמשוכלל ביותר.”
ליאור לקסר: “בציר 2016 היה מצויין. אחד מהטובים ב-15 שנים האחרונות. הוא היה נוח מאוד לניהול ולפיקוח.”
יין חדש שיצא ממרתפי כרמל החל מבציר 2014 הוא ה-4 VATS אדום שאמור להימכר בעיקר במסעדות במחיר שווה לכל כיס – ממסך של מרסלאן, קריניאן וגרנאש. יינות ששהו ב-4 חביות גדולות של 5,000 ליטר (vats) כ”א מרכיבות את היין, ומכאן מגיע שמו.
גם את כרמל מלבק, כרם אדמון 2013 כרם יחידני , הזכיר ליאור כיין מאוד ייחודי.
יין אדום יבש, שהופק מענבי מלבק שנבצרו בכרם אדמון הנמצא כ-770 מטר מעל פני הים.
“מהבציר האחרון בודדנו יינות מ-70 כרמים יחידניים במיכלים נפרדים, ורק בשלב מאוחר יותר נחליט אם ואיך להשתמש בהם בבלנדים או לבקבק חלקם כיינות זניים. יש לנו יינות מזנים החדשים אצלנו, שנספר עליהם רק בשלב מאוחר יותר.”
ארז מוסיף ומדגיש: “יקבי כרמל נבנה מחדש ואסור לשכוח שלחנוך מפעל מזון חדש זהו פרוייקט לא קל, הכולל מגוון גדול של תהליכים, השמשת ציוד וקליטת עובדים (הרוב) חדשים, והכשרתם לעבודה.
אנחנו בתהליך של תכנון אסטרטגי מקיף לחמש השנים הבאות, עם תחזית עסקית המיועדת להמשיך להצמיח ולהוביל קדימה את יקבי כרמל, כולל חדשנות בנטיעת כרמים עם זנים חדשים ומעניינים.
שנת 2017 תהיה מעניינת ביותר ביקבי כרמל. אנחנו גם נכנסים לעיסקי האלכוהול ויש לנו את מערכת ההפצה הגדולה ביותר בעולם היין הישראלי.”
פגישה מעודדת הייתה לי במשרדי הנהלת יקבי כרמל בראשל”צ, בה שמעתי את חזונם החיובי והגדול של שניים ממובילי התהליכים ביקב.
משרדים אלה התפנו בתחילת 2017, וכל מתקני היקב ובניניו ההסטוריים עברו לרוכשי המקום.
כששאלתי בפגישה על עתידו של מתחם היקב ושימורו בהתאם לחוק שימור אתרים, נענתי שזה כבר יהיה תפקידם של הבעלים החדשים של המתחם ולא בידיהם של אנשי יקבי כרמל.
התעודדתי בפגישתי עם האדריכלים ביחידת שימור אתרים שבעיריית ראשון לציון. הם סיפרו לי על עבודות הסקרים והתכנון המקיף של שימור הבניינים במתחם יקבי כרמל ההיסטורי.
שיהיה המון בהצלחה לאנשי יקבי כרמל בפרוייקט הענק שלהם בעולם היין הישראלי וכמו כן לכל אלה העוסקים בשימור מתחם היקב.
לחיים, גבוה גבוה !!!

שמפניה דום פריניון

בתקופה האחרונה מזכירים רבות בכלי התקשורת השונים את השמפניה המפורסמת דום פריניון. מהו בעצם המשקה האלכוהולי הזה.
אם יש שם מוביל יוקרתיות שעולה בראש כשחושבים על שמפניה, זהו דום פריניון.
זוהי שמפניה המיוצרת על ידי בית השמפניה מואט א-שנדון, והיא גם מוצר הדגל של יצרן זה.
השם עצמו הפך לשם נרדף עם אורח חיים בזבזני, יוקרה, ומעל לכל, משקה תוסס טעים.
מי היה זה שעל שמו נקרא המוצר הזה? מתברר שהוא היה הרבה פחות בזבזני ויקר מהבקבוק היוקרתי מאוד שעל שמו. הוא היה נזיר.
דום פריניון פייר היה נזיר בנדיקטיני צרפתי שנולד בשנת 1638 ומת ב-1715. פריניון הגיע ממשפחה של שמונה ילדים באזור שמפיין בצרפת, ולמשפחתו היו מספר כרמים. באחד מהמנזרים בהם שהה הוא עבד במרתף היין. בזכות עבודתו הקשה והמסורה, המנזר הכפיל את גודל הכרמים שלו.
הנזיר יוצא הדופן הזה גם עשה שינויים חיוניים לשיפור איכות היין. סגנון זה של עשיית יין נעשה ע”י ייצור בועות ביין באמצעות תסיסה שנייה בבקבוק, בניגוד למה שאחרים חשבו.
בזמנו הייתה התסיסה בבקבוק (תהליך קבלת הבועות) בעיה גדולה בקרב יינני האזור. יצירת CO2 בכמות גדולה בבקבוקים גרמה לבקבוקים להתפוצץ. פריניון מצא שיטות למנוע פיצוצים אלה. הוא דגל ביבולים קטנים, במיון והוצאת ענבים רקובים, ולערבב ענבים שונים מתאימים לפני הכבישה. הוא גם פעל רבות בהשפעה על ייננים ללמוד שיטות לעשיית יין באמצעות תהליכים טבעיים.
בקבוק היוקרה שלו הוא Prestige Cuvée מיקב Moet & Chandon שבו היה המנזר לשעבר, שם הוא בילה את רוב חייו.
יש האומרים שדום פריניון השתמש בפקקי שעם שהוצמדו לצוואר בקבוקי המשקה באמצעות חוטי קנבוס הספוגים בשמן. כמו כן שהוא השתמש בבקבוקים מזכוכית עבה תוך התגברות על בעיית נטיית הבקבוקים להתפוצץ. משקה השמפניה בגרסתו כיין מבעבע החל לתפוס תאוצה רק במאה ה-19.
יש הטוענים שעשו זאת כבר לפניו והוא התעסק בעיקר בשיפור שיטת ייצור השמפניה.
החל משנת 2004 הורגש גל מכירות במחירי שיא של יינות דום פריניון, שראשיתו במכירת אוסף פרטי של השמפניה בבית המכירות כריסטי’ס בניו יורק.
שלושה בקבוקים מבציר 1921 נמכרו במחיר של 24,675 דולר.
בשנת 2008, נרשמה גם כן מכירה היסטורית, כאשר שלושה יינות דום פריניון מבצירים 1966, 1973 ו-1976 נמכרו עבור 93,260 דולר בהונג קונג ושני בקבוקים נוספים של דום פריניון רוזה מבציר 1959 נמכרו עבור 84,700 דולר בניו יורק.
עד אז, יוצרו 306 בקבוקים בלבד של דום פריניון רוזה בציר 1959, ואף אחד מהם מעולם לא נמכר. ב-17 באפריל 2010 נקבע על-פי הדיילי טלגרף שיא חדש למכירת יין בבריטניה, כאשר קונה שילם 35,000 לירות שטרלינג עבור בקבוק ‘מתושלח’ (6 ליטר) של שמפניית דום פריניון רוזה גולד מבציר 1996.
לחיים!!!
ישראל פרקר, היוזם והעורך הראשי של אתר היין
www.winesisrael.com
האתר מתעדכן מדי יום בנושאי יינות ישראל, יקבים, אלכוהול, בירה, אירועי יין, קולינריה ומסעדות

 

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות