חדשות היום

ממסרי פחת בעולם דיגיטלי

כיצד השימוש בממסרי פחת (מפסקי מגן זרם זליגה) דיגיטליים מגדיל את בטיחות המפעיל, מאריך את זמן הפעולה של המכונה ומשפר את הרווחיות
הארכת זמן הפעולה למקסימום חיונית לתחרותיות של חברות בשוק של היום. לדוגמה, העלות של זמן השבתה במכונה יכולה להגיע בקלות לעשרות אלפי אירו. עסקים רבים פועלים עם מלאי רזרבה מינימלי, בעוד שהתהליך עצמו מחייב זמן פעולה שעולה על 95% כדי לעמוד בביקושים. מסיבות אלו, זמן השבתה יכול להוביל במהירות לאובדן משלוחים, להשפעה על המכירות ולפגיעה באמון הלקוחות.
הגנה על מעגלים חשמליים, ובפרט ממסרי פחת (RCD) דיגיטליים, יכולה לעזור לבוני מכונות להציע ללקוחות היצרניים שלהם זמן פעולה ארוך יותר, היות והם מספקים ניטור מקומי וניטור מרחוק כולל יכולת אזהרה מוקדמת. טכנולוגיה זו מספקת לאנשי התחזוקה מידע על תקינות המכונה, וכך מאפשרת תחזוקה מונעת, שבסופו של דבר מובילה לזמן השבתה מופחת של המכונה.
ניתן לשפר את אמינות המכונה על ידי התקנת הטכנולוגיה המתאימה, לפי דרישות הבטיחות והתקנים ההולמים. במקרה זה חיוני שבוני מכונות, בפרט אלו שמייצאים לרחבי העולם, יעבדו עם שותפים המכירים את הדרישות הבינלאומיות, במטרה לחסוך זמן וכסף כאחד.

Digital RCDs alert maintenance staff of problems before a blackout occurs

Digital RCDs alert maintenance staff of problems before a blackout occurs

התפקיד של ממסר פחת
ממסרי פחת מגנים מפני תקלות חשמל מזיקות, שבהן מתרחשים במעגל החשמלי זרמים שיוריים וזרמי זליגה הנובעים מתקלות. לתקלות אלו עלולות להיות השפעות מזיקות על גוף האדם. הן עלולות לגרום לדום לב או חמור מכך, ולהוביל לתקלות במכונות אשר משפיעות על השורה התחתונה. בנוסף, הן עלולות גם לגרום לשריפות.
ממסרי פחת קיימים זה מספר עשורים ומגנים באמינות על אנשים ומכונות. הפטנטים הראשונים התקבלו על ידי פרופסור Biegelmeier בשנת 1957, ופיתוח נוסף נעשה ביחידת הניתוק הראשונה עם מגנט קבוע שפותח בשנת 1965 – זהו הלב של ממסר הפחת המודרני. טכנולוגיית ממסר הפחת הדיגיטלי הראשונה מסוג B ו-B+‎ נעשתה זמינה בשנת 2014. היתרונות של ממסרי פחת ידועים היטב, אולם ממסרי פחת דיגיטליים מבשרים על עידן חדש בתחום התחזוקה המונעת.
תקן IEC 60364 והתקנים המקומיים המתאימים או תקן NEC‏ (National Electrical Standard) בצפון אמריקה מספקים את הבסיס להתקנה של מערכות חשמל במתח נמוך ברחבי העולם. נוסף על כך, סדרה IEC 60204 משמעותית במיוחד למתקנים תעשייתיים, מכיוון שהיא מטפלת בבטיחות החשמלית של מכונות. לפי התקן, הציוד החשמלי של המכונה חייב לעמוד בדרישות הבטיחות המזוהות במהלך הערכת הסיכון של המכונה. בהתבסס על ניסיון מעשי, הוכח שממסרי פחת מסייעים לצמצם את פוטנציאל הסכנה. היבט נוסף המומלץ ב-IEC 60204 הוא תחזוקה מונעת, ובאמצעות הטכנולוגיה הדיגיטלית החדישה ביותר לממסרי פחת, בוני מכונות יכולים להטמיע אמצעים אלו.

ממסרי פחת דיגיטליים – הבחירה המושלמת לבוני מכונות
ממסרי פחת דיגיטליים משלבים פונקצייות הגנה עם תכונות דיגיטליות – שילוב ייחודי בשוק ההגנה על מעגלים חשמליים 0 שיחד מספקות מידע מלא על סטטוס המעגל ומגדילות את הזמינות של המערכת או המכונה. הטכנולוגיה הדיגיטלית מיושמת הן על מפסקי RCCB והן על מפסקי RCBO.
התקנים אלה מודדים ללא הרף את ערך הזרם השיורי ומשתמשים בתוצאות בזמן אמת כדי להפעיל נוריות אזהרה מוקדמת מקומית ופלט מגע יבש לאזהרה מוקדמת מרחוק. אזהרות מוקדמות אלו מאפשרות לצוות התחזוקה לפתור בעיות שמתחילות להיווצר לפני שהן מובילות להפסקות או לתקלות. סטטוס המערכת זמין תמיד במבט חטוף, והחיסכון בעלויות מצטבר תודות לצמצום בקריאות שירות לא מתוכננות. חיסכון נוסף נובע מכך שכעת, ניתן לבצע את הבדיקות במרווחים של פעם בשנה.
זמינות המערכת משופרת אף יותר, מכיוון שלהתקני ההגנה הדיגיטליים יש השהיות זמן קצרות וספי ניתוק משופרים המבטיחים כי תקלות רגעיות לא יגרמו לניתוק שווא ולאובדן של זמינות המערכת.
סוגים של ממסרי פחת
באופן כללי, Eaton ממליצה להשתמש בממסר פחת מסוג A לפחות, כדי לספק את רמת ההגנה הדרושה ליישומים תעשייתיים.
מעבר לזה, ממסרי פחת מסוג B מומלצים עבור סכנות שריפה והגנה נוספת בכל הקשור למכונות תלויות-מהירות או ליישומים של המרת תדירות באופן כללי. הזרם הישר החלק משפיע לרעה על ממסרי פחת מסוג AC או A או אינו מאפשר להם זיהוי, וכך במקרה הגרוע ביותר, ההגנה שלהם מנוטרלת.
ממסרי פחת מסוג B יכולים לזהות זרם חילופין סינוסואידי וזרם ישר במתקפים, כמו גם זרמי יתר חלקים בזרם ישר, כך שהם מתאימים לכל סוגי היישומים וצורות הגל המתרחשות לפי תקן IEC/EN 62423. תנאי הפעלה לזרמי תקלה בתדירויות שונות עד 1 קילוהרץ מוגדרים עבור ממסרי פחת מסוג B.
ממסרי פחת מסוג Bfq תואמים לדרישות סוג B‏ (IEC/EN 62423) בעוד שהם תוכננו לשימוש במעגלים הכוללים ממירי תדירות עבור הינעים תלויי-מהירות. יש להם עקומות ניתוק מותאמות במיוחד, המוגדרות עד 50 קילוהרץ ומתוכננות למנוע ניתוקי שווא.
ממסרי פחת מסוג B+‎ תואמים לדרישות של VDE 0664-400, ותגובת ניתוק התדירות שלהם מוגדרת כעד 20 קילוהרץ. זרם הניתוק המקסימלי שלהם בתדירויות גבוהות יותר מוגבל ל-420 מיליאמפר. כך מתקבלת הגנה טובה יותר מפני סכנת שריפה הנגרמת מזרמי יתר של הארקה ביישומים עם הינעים אלקטרוניים. יכולת זו נדרשת במיוחד ביישומים חקלאיים, ומיועדת למנוע שריפות הנגרמות מזרמי דלף לאדמה בתדירות גבוהה.
ממסרי פחת בפתרונות חיווט חכם
ממסרי פחת מהווים רכיב חשוב להפחתת זמן ההשבתה, אך בוני מכונות ומתקינים יכולים להאריך את זמן הפעולה אף יותר ולחסוך כסף על ידי שילובם בסביבת חיווט חכם.
ניתן למשל לחבר התקנים, כגון MCB‏, RCCB ו-RCBO, במהירות ובקלות לחיווט חכם ולטכנולוגיית תקשורת דרך מודול SmartWire-DT MCB/RCD של Eaton. דבר זה מייתר רמת קלט/פלט נוספת וחיווט, מה שמאפשר לבוני מכונות לצמצם את הזמן והעלויות של ההתקנה או השדרוג.
באמצעות מערכת זו, הסטטוס (פועל, כבוי, מנותק) של התקני ההגנה זמין במערכת הבקרה/ניטור של המכונה או ברשת חלוקת החשמל. כך צוותי השירות והתחזוקה מקבלים מידע על המערכת ללא הרף, מידע שעוזר להם להגיב מיד לבעיות ולצמצם למינימום את זמן ההשבתה של המערכת.

מסקנות
לרשות בוני מכונות, שצריכים לשלב ציוד להגנת מעגלים חשמליים (בפרט ממסרי פחת) ומבקשים לצמצם עלויות תוך הצעת מכונות עתירות ביצועים ואמינות, עומדות מספר אסטרטגיות אפשרויות. אסטרטגיות אלו קשורות לתכונות הטכניות של הציוד יחד עם טווח רחב יותר של גורמים חשובים באותה מידה. היכולת לפרט ולקבל בדיוק את אותם מוצרים (עם וריאציות מקומיות נשלטות) בכל מקום בעולם מפשטת את הייצוא, את התחזוקה ואת תכנון נוהל התפעול.
לא רק שהיעילות התפעולית והפרודוקטיביות גדלות באמצעות אבחונים משופרים שזמינים בטכנולוגיה הדיגיטלית של היום, אלא שעם הטכנולוגיות הנכונות להגנה על מעגלים, משתפרות גם הבטיחות וההגנה על אדם ומכונה כאחד.

Peter-Lukas Genowitz, Eaton

תגובות סגורות