כיצד מציאות רבודה ומציאות מדומה יכולות לשפר את ניהול כח האדם הנייד שלך?

מציאות רבודה (AR) ומציאות מדומה (VR) הן שתיים מהטכנולוגיות הצומחות החמות ביותר בשוק היום. שתיהן מציעות טווח רחב של שימושים פוטנציאליים בתחום ניהול כח אדם נייד.

מה ההבדל בין מציאות רבודה למציאות מדומה?
טכנולוגיות המציאות הרבודה והמציאות המדומה דומות, אך בו בזמן מציעות מאפיינים שונים וחוויה אחרת לגמרי.

מהי מציאות רבודה
?
כפי שמרמז השם, כלים בטכנולוגיית מציאות רבודה מוסיפים מידע ויזואלי על גבי המציאות הקיימת. מציאות רבודה נעזרת בקלט חושי המופק על ידי מחשב ויכולה לכלול קול, וידאו, גרפיקה ומידע על מיקום מבוסס GPS. דוגמה נפוצה כוללת שימוש במשקפיים חכמים או מצלמת הטלפון הנייד בכדי להציג את העולם החיצוני בשילוב רבדים של מידע וירטואלי, על גבי מה שרואה המשתמש.
לשימוש במציאות רבודה יש יתרונות ברורים בעבודות שירות כח אדם נייד. לדוגמה, טכנאי שטח יכול לעבוד על מכונה מסוימת בזמן לבישת משקפיים חכמים או תוך התבוננות מבעד מסך הטלפון, ואלו יאפשרו להראות לו את אופן הטיפול בתקלה.

מהי מציאות מדומה
?
בעוד שמציאות רבודה משלימה את תמונת המציאות, מציאות מדומה מחליפה אותה לחלוטין בעזרת שימוש בקול, וידאו או ניסיון גרפי. חוויות אלו נועדו לתעתע במח לחשוב שהמציאות שהוא רואה דרך מכשיר המציאות המדומה (לרוב קסדה) היא האמת.
המשתמש יכול לרוב ליצור אינטראקציה בתוך מציאות מדומה זו על ידי הנעת הראש או הידיים. טכנולוגיות מציאות מדומה רבות אף מאפשרות למשתמש להפעיל כלים מזויפים בתוך סביבת המציאות המדומה. ארגונים מתקדמים רבים של אנשי שירות ניידים משתמשים בכלי מציאות מדומה כמתקן אימון לתרגל סימולציות של קריאות שירות.
דוגמאות אמיתיות הממחישות כיצד מציאות רבודה יכולה לסייע בניהול כח אדם נייד
בעזרת מינוף מציאות רבודה, טכנאי שטח יכולים לקבל גישה למידע המקצר ומפשט את פעולות הנדרשות להשלמת השירות. חברת Caterpillar מציידת את טכנאי השטח שלה עם אפליקציות מציאות רבודה על גבי אייפדים המשפרות את פעילותם ומקצרת את זמן השירות שלהם. לדוגמה, טכנאים יכולים לכוון את מצלמת האייפד כלפי גנרטור של החברה והוא יציג הוראות המכוונות כיצד לבצע פעולות טכניות מסוימות. שיטה זו כוללת הנחיות כיצד לתקן את הגנרטור ואף מציגות אנימציות הממחישות את אופן הפעולה הנדרשת לטיפול בתקלה.
סוג זה של טכנולוגיה יכול לשפר את היעילות של טכנאי השטח של החברה. לדוגמה: כיום, תחלופת כח אדם גבוהה תורמת לאחוז גבוה של טכנאים חדשים ולא מיומנים. באמצעות השימוש במציאות רבודה, ניתן לשלוח טכנאים שעדיין אינם מיומנים דיים לפתרון משימות מורכבות יותר. טכנאים אלו יוכלו להסתייע בהוראות מדויקות ובאנימציות המדגימות כיצד לבצע את השירות הנדרש בעזרת המציאות הרבודה שברשותם.
Bosch Rexroth, חברת הנדסה גרמנית מובילה, לקחה את יכולות המציאות הרבודה צעד אחד קדימה: בנוסף לשימוש המקובל במציאות רבודה, המאפשר לטכנאי השטח המרוחקים לצפות בעבודת הטכנאי שנמצא באתר עצמו ולהנחותו, מספקת החברה ללקוחותיה גישה למסמכי תמיכה טכנית בעזרת אספקת ערוצי מציאות רבודה דרך טאבלטים ומשקפיים חכמים. שיטה זו יכולה לעזור לספק תמיכה טכנית עבור הידראוליקה תעשייתית. במידה והלקוח נזקק לסיוע נוסף בפתרון הבעיה, יכול צוות התמיכה של החברה, באמצעות הטאבלט של הלקוח, לצפות באופן משותף בתמונה מהשטח ולספק בזמן אמת תמיכה והנחיות באמצעות במציאות רבודה כיצד לתפעל ולטפל במוצרים.
פתרון זה מועיל במיוחד עבור תקלות פשוטות שעם מעט הנחיה והסברים מצד צוות התמיכה, ניתנות לתפעול על ידי הלקוח עצמו. דרך זו של שימוש בטכנולוגיה תפחית את הצורך בשילוח טכנאים אל אתר הלקוח לטיפול בתקלות פשוטות, ותאפשר לחברה להתחייב לרמת שירות גבוהה יותר במקרה של תקלות מורכבות.

דוגמאות אמתיות הממחישות כיצד מציאות מדומה יכולה לסייע בניהול כח אדם נייד
שימוש במציאות מדומה בעזרת כלים כמו אזניות ומשקפיים מאפשרות לטכנאי החברה בשטח להטמיע עצמם בסביבת יום עבודה טיפוסי, מבלי הצורך להיות נוכחים בשטח. יישום זה של הטכנולוגיה מאפשר לטכנאים להתאמן “על יבש” ולחוות תקלות שירות שונות ומורכבות, אף כאלו שהינן נדירות, ללא הצורך להמתין לתקלה אמיתית שכזו להתרחש, ומבלי להיות נוכחים פיזית בשטח.
Robert Bosch, ספק חלקי החילוף הגדול לתעשיית הרכב, משתמש בערכת Oculus Rift VR לאמן אלפים מטכנאי השטח שלו על אופן השימוש בטכנולוגיות הזרקה ישירה ובלימה. שיטת האימון הווירטואלית מאפשרת לטכנאים שאינם מיומנים לרכוש שעות ניסיון רבות ערך בסביבה לימודית, ובכך דואגת החברה שיעשו פחות טעויות כאשר הם ניגשים להתמודד עם משימות בשטח. בזמן שמחירי ערכות מסוג זה ירדו ואף ימשיכו לרדת, עדיין ניתן לרכוש אותן בעבור מספר מאות דולרים ליחידה.
דוגמה נוספת היא של חברת General Electric . בסוף שנת 2014 רכשה החברה את חברת Airwave, יצרנית רחפנים מסן פרנסיסקו. בעזרת שילוב מציאות מדומה עם רחפנים, GE מספקת שירות לאזורים בהם קיימת סכנה לשלוח טכנאי שטח. ניתן לשלוח רחפן למקומות כמו טורבינות רוח או תשתיות נפט מרוחקות, שם הריחוק מהווה אתגר. טכנאי השטח יכול לשלוט ברחפן מרחוק בעזרת טכנולוגיית מציאות מדומה כך שהוא מחוץ לטווח הסכנה, ובכל זאת יכול לספק את השירות הנדרש.
כיום קיימות מספר חברות אשר מציעות פתרונות בתחום המציאות הרבודה והמציאות המדומה, כאשר לכל אחת חוזקות שונות. לדוגמא: פתרון אחד שם דגש על סיוע מרחוק בזמן אמת באמצעות מציאות רבודה, הכולל ספריית אייקונים עשירה וניתנת להתאמה, יכולת מהירה ליצור הנחיות עבודה המוצגות בשלבים ותמיכה בשימוש בטכנולוגיה גם במקומות בהן אין קליטה, בעוד שפתרון אחר שם דגש על הפשטות שביצירת הוראות עבודה ווירטואליות מבעוד מועד, ויכולת הקלטת שיחות וידאו לשימוש חוזר ויצירת מאגר ידע.
פתרונות המציאות הרבודה והמדומה הקיימים בשוק ניתנים למימוש גם בתצורת ענן (Software as a Service) וגם כהתקנה מקומית (On Premise), אך דורשים התקנה של יישומון על המכשיר הנייד איתו משתמש הטכנאי.
ברשימת המכשירים הנתמכים ניתן למצוא בין היתר: iPhone, Android, Google Tango, Windows Surface ועוד. מבחינת משקפיים חכמים ניתן למצוא מכשירים כגון: ODG R7, Epson BT-200, Epson BT-300.
לסיכום: מיותר לציין כי ישנם עשרות יישומים מידיים וברורים בתחום שירות כח אדם נייד, אך כמו בכל טכנולוגיה חדשנית – אימוץ נרחב ייקח זמן, אך בוודאי יביא שינוי והזדמנויות חדשות לייעול השירות .

חגי גוטויין, קליקסופטוור

תגובות סגורות