חדשות היום

IBM ו- Maersk מקימות חברה בת ליישום טכנולוגיות בלוקצ’יין בסחר הימי העולמי

תעשיית הספנות מובילה יותר מ-80% מהמוצרים בהם משתמשים צרכנים ברחבי העולם מדי יום, ומשנעת סחורות בשווי ארבעה טריליון דולר מדי שנה

יישום של פלטפורמת הבלוקצ’יין בסחר הימי יאפשר תיעוד שקוף ומאובטח, בזמן אמת, אימות וזיהוי דיגיטליים וחיסכון ניכר בעלויות בשרשרת האספקה

IBM וענקית הלוגיסטיקה והספנות A.P. Moller – Maersk הודיעו היום על הקמת חברה בת שתיישם פלטפומות חדשות בטכנולוגיית בלוקצ’יין שפותחו במשותף על מנת ליעל ולהוזיל את הסחר הימי. בחברות מאמינים שיישום הטכנולוגיות החדשות יחולל שינוי דרמטי באופן בו מתנהלת תעשיית הסחר העולמי.

סחורות בשווי של יותר מארבעה טריליון דולר מועברות מדי שנה בערוצי התובלה הימית העולמית, ויותר מ- 80% מהמוצרים בהם משתמשים צרכנים ברחבי העולם מדי יום מובלים בתעשיית הספנות. למורכבות הרבה של ניהול ותיעוד שרשרת האספקה יש עלויות גדלות והולכות. עלויות הטיפול בניירת ובתיעוד הנלווים לעסקי התובלה הימית מגיעות לעתים עד לחמישית ממחיר התובלה. ייעול תהליכי הסחר הימי ושינוע המטענים צפוי לחסוך בעלויות ולהועיל – בסופו של התהליך – גם לצרכני הקצה המקבלים את הסחורות.

החברה תציע פלטפורמה חדשה הבנויה על בסיס תקנים פתוחים המאפשרת דיגיטציה וייעול של שרשרת האספקה ומיועדת לשימוש בתעשיית הספנות העולמית כולה ובכל הגופים הקשורים אליה – יצרנים, משלחי מטענים, נמלים, מפעילי מסופי מטען ורשויות מכס. הפלטפורמה תוביל לשקיפות גדולה יותר ותפשט את תנועת הסחורות בין מדינות ואזורים. על פי נתוני פורום הסחר העולמי, הורדת חסמים המשבשים כיום את פעילות שרשרת האספקה הבינלאומית עשויה להגדיל את הסחר העולמי בשיעור של כמעט 15%, לעודד את הפעילות הכלכלית ולייצר משרות חדשות.

הפלטפורמה תתבסס על טכנולוגיית בלוקצ’יין המציעה יומן רישום תנועות מבוזר, ומאפשרת לבסס רשומות משותפות, בלתי ניתנות לשינויים, של כל התנועות העסקיות המתבצעות במסגרת שרשרת האספקה. תהליך זה מניב שקיפות של הנתונים רק למי שמחזיקים בהרשאות מתאימות – ובזמן אמת. היישום של טכנולוגיות הבלוקצ’יין בתהליכי הסחר העולמי ושרשרת האספקה יכול לפיכך לאפשר סוג חדש של מערכת שליטה ותיעוד ההסכמות בין צדדים בעסקה, מבלי לפגוע בפרטיות או בסודיות העסקית.

בשלב ראשון תציע החברה החדשה שני פתרונות קצה: מערכת Shipping Information Pipeline  דיגיטלית שתציע תמונה מקצה לקצה של שרשרת האספקה ותאפשר לכל השותפים לתהליך להחליף ביניהם מידע מאובטח בזמן אמת. וכן מערכת “מסחר ללא ניירת” שתבצע דיגיטציה ואוטומציה של עבודת הניירת, התיוק והגשת המסמכים לגופים שונים, ותאפשר לאמת ולאשר מסמכים בתהליכים חוצי גבולות. הפתרונות צפויים להיות זמינים ללקוחות סופיים בתוך חצי שנה, בכפוף לקבל אישורים רגולטוריים.

בין החברות שכבר הביעו עניין בבחינת דרכים לשימוש בפלטפורמה נמצאות גם ג’נרל מוטורס ופרוקטור אנד גמבל, המעוניינות לייעל את שרשרות האספקה המורכבות אותן הן מפעילות. חברת השילוח Agility Logistics מתכוונת להשתמש בפלטפורמה החדשה על מנת לספק שירות משופר ללקוחותיה כולל טיפול בשחרור ממכס.

רונן סימן-טוב, הממונה על תחום הבלוקצ’יין בIBM ישראל מסר: “פלטפורמת בלוקצ’יין של IBM  מאפשרת כבר כיום למאות לקוחות ולאלפי מפתחים לבנות ולהרחיב את השימוש ברשתות פעילות, במגוון רחב של שימושים, לרבות תשלומים בין גופים במדינות שונות, ניהול שרשרת אספקה, ואימות זיהוי דיגיטלי. חברת בת זו היא צעד עצום בהבאת הטכנולוגיה למערכת הסחר העולמית כולה”.

תגובות סגורות