שילוב קטלני

אחרי ההצלחה המסחרית והמבצעית של מערכות טילי ה ״ברק 8״  בהודו, פנתה התעשייה האווירית לשלב הבא בתכנית ההגנה מפני טילים. במהלך חודש יוני האחרון נחשפה בתערוכת הנשק ״יורוסאטורי״, מערכת הגנה משולבת, כנגד מיגוון רחב של איומים אוויריים. המערכת ״ברק mx”‘  היא למעשה שילוב של טילי ״ברק״ לטווחים שונים, הנשלטים כולם מיחידת שליטה ובקרה מרכזית. למערכת השליטה מחובר מכ״מ מתקדם המאפשר לה לנהל את היירוטים בהתאם לאופי האיום. ה BARAK-MX תומכת בנוסף למכ״מ המרכזי שלה גם  במכ”מים חיצוניים ובמשגרים שונים לכיסוי נרחב כנגד מטרות מסוגים שונים, כמו:  מטוסי קרב, מסוקים, מלט”ים, טילי שיוט, טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-קרקע.

״מדובר במערכת פורצת דרך בכל הקשור למדיניות היירוט״, מספר בראיון מיוחד לניו טק, דרור בר, מנהל מפעל הגנה בחטיבת הטילים והחלל בתעשייה האווירית. ״המערכת מבצעת בעזרת יחידת השליטה והבקרה חישוב מהיר של מסלול,סוג ואופי האיום, היא בוחרת את המיירט המתאים ויורה אותו לעבר המטרה בתוך שניות. היתרון של היכולת הזו היא   למעשה בתהליך האופטימיזציה של ניצול אמצעי היירוט. המערכת לא תוציא ״טיל יקר״ לטווח של 70 ק״מ לעבר מטרה שטווח הפעולה שלה הוא 30 ק״מ. מבחינת המגן זה יתרון עצום מאחר ומערך היירוט שלו לא הומוגני כפי שאנו רואים היום בצבאות רבים בעולם, אלא מגוון וגמיש״.

הדמיית מערכת BARAK-MX
איור: התעשייה האווירית

אחת היכולות  הייחודיות של ה BARAK-MX היא  עצם היותה מבוססת על משגרים אחידים, לכל סוגי המיירטים. הפתרון הזה מאפשר ללקוח , גמישות מבצעית בתמהיל המיירטים. כך למשל , כוח שנמצא תחת איום רקטות קצרות טווח לא יזדקק למלאי מיירטים ארוכי טווח ולהיפך.

״זהו אחד היתרונות הגדולים של ה BARAK-MX ״, מספר בר. ״כיום מערכות יירוט מגיעות בתצורה אחידה של מיירטים. כלומר המפעיל כבול לביצועי המערכת. הפתרון הגמיש ב BARAK-MX מאפשר לנו ליצור מעין חליפת הגנה תפורה לצרכי הלקוח. מעבר לזה יש כאן יתרון משמעותי בכל הקשור למענה בהתפתחות איומים עתידיים. הגנריות של המערכת מאפשר לשחק עם תמהיל המיירטים בהתאם״.

בתעשייה האווירית בפרט ובחברות הביטחוניות הישראליות בכלל, לא מדברים על מתחרים, לא בעולם וכל שכן לא בארץ. אבל, בניתוח מעמיק של הלוגיקה מאחורי ה BARAK-MX, ניתן בהחלט לראות איתגור של מערך היירוט בחיל האוויר הישראלי. כזכור, מערך ההגנה מפני טילים בנוי משכבות הגנה בהתאם  לטווחי האיום. כיפת ברזל עד 70 ק״מ, שרביט קסמים מ 70 ק״מ עד 400 ק״מ, חץ 2 ליירוט תוך אטמוספירי בגובה רב וחץ 3 ליירוט חוץ אטמוספירי. ה BARAK-MX כפתרון גמיש, מאתגר את התפיסה של מספר מערכות שונות. במקרה של חיל האוויר הישראלי היא מאתגרת את שכבות ״כיפת ברזל״ ו ״שרביט קסמים״, שכל אחת מהן היא בפועל מערכת נפרדת של משגרים ומיירטים.

״ב 1991 הייתי סגן מפקד סוללת פטריוט״, מספר בר. ״אז התפיסה הייתה של מיירט אחד, עם משגר קבוע מותאם רק לו ומערכת מכ״מ ייחודית. התפיסה הזו אותגרה במהלך השנים. הייתי משווה את זה לטלפונים הניידים של שנות ה 2000 לעומת אלה של היום. אז היו מקשים קשיחים עם יכולות מאד מוגבלות, היום בתפיסת הסמראטפון, כל אחד מתאים את המכשיר הנייד לצרכיו. זה בדיוק הפתרון של  ה BARAK-MX, הוא למעשה המילה האחרונה במיצוי משאבים ויכולות בהתאם לצרכי הלקוח. אם נחזור ל  91  אז כאמור המכ״מ  היה ייחודי לפטריוט, הרי ש ה BARAK-MX , יכול לקבל נתונים ממערכות מכ״מ שונות, לבצע עיבוד מהיר של נתוני המטרה ולהוציא טיל במהירות לעבר האיום. הטיל המיירט עצמו פותח מיד לאחר שלב ההאצה ראש ביות אקטיבי,  שמבצע חישוב זוויתי עצמי ביחס למטרה, טס לכיוונה ומשמיד אותה. היכולת הזו של שילוב מכ״מ חיצוני היא לכשעצמה יתרון עצום ללקוח, שלא חייב לקנות מערך הגנה חדש, על כל מרכיביו. אנחנו מאפשרים לו מעין משחק לגו מבצעי, בהתאם לצרכים והתקציב״.

ניסוי ירי ימי של ״ברק 8״
צילום: התעשייה האווירית

עד כה נמכרה מערכת ה BARAK-MX ללקוח אחד ובימים אלה נמצאת בקנה עיסקה עם מדינה נוספת. בתעשייה האווירית לא מסגירים מי הלקוח, אבל ההערכה היא כי מדובר בצבא ההודי, שכבר קלט את מערכות ה ״ברק 8״ בספינות חיל הים שלו. גם חיל הים הישראלי החל בתהליך הקליטה של ה ״ברק 8״, שמוצב כבר על גבי ספינה אחת מדגם סער 5, ויוצב בעתיד בכל ספינות ה ״סער 6״ שנבנות בימים אלה בגרמניה ומיועדת להגנה על המים הכלכליים של ישראל ובמיוחד על אסדות הגז בים התיכון.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות