חדשות היום

מתי החלו לייצר יין ביקבי כרמל מזרחי?

ראש השנה הוא אחד מחגי היין בארצנו. החג השני הוא פסח.
בכרמים ממשיך בציר 2018 והיקבים ממרתפיהם הרבה יינות חדשים, מתוך ידיעה שהצריכה ליין גוברת מאוד לקראת סעודות החג ורכישת המתנות, שהיין הוא אחד מהנפוצים ביניהן. כדי לספר, כאן, על כל היינות החדשים המצטרפים למדפים בימים אלה דרושים דפים רבים ולכן החלטתי הפעם לעבור לנוסטלגיה, ידידתי, ולספר קצת על יקבי כרמל מזרחי של פעם, בעירי, ראשון לציון.
בחזית מבנה המרכזי של יקבי כרמל בראשון,  ועל הרבה תוויות בקבוקים נכתב: כרמל מזרחי נוסד ב-1882. כך גם מופיע בהרבה סיפורי וספרי היסטוריה.
רבים עדיין אינם יודעים שזה אינו נכון. יקב כרמל התחיל לייצר יין במפעלו החדש ב1890.

וזהו סיפורה של ההיסטוריה:
ראשון לציון נוסדה בשנת 1882 ביוזמת ועד חלוצי יסוד המעלה. חיים אמזלג, סגן הקונסול הבריטי ביפו, רכש על שמו את אדמת עין-קרא (על שמה נקרא מאוחר יותר מחלף עין הקורא, הסמוך לראשון לציון), ששכנה על שטח של 3,340 דונם. על שטח זה נבנתה המושבה ראשון לציון, שמקור שמה בפסוק המבטא את שאיפת בוניה לשיבת ציון: “רִאשׁוֹן לְצִיּוֹן הִנֵּה הִנָּם, וְלִירוּשָׁלם מְבַשֵׂר אֶתֵּן” (ספר ישעיהו, פרק מ”א, פסוק כ”ז).
בט”ו באב ה’תרמ”ב (31 ביולי 1882) עלו על הקרקע שבעה עשר מייסדי המושבה.
בניית היקב בראשון לציון החלה בשנת ,1889 ובציר ראשון הוכנס אליו לייצור יין בשנת 1890.
היקב נקרא בתחילה “יקב ראשון לציון”.
ב- 11 בפברואר 1896 הגיע מכתב מהמפקח הכללי על מושבות ארץ ישראל, אליהו שייך. במכתב הוא מאשר כי יש הסכם בין הברון רוטשילד לבאי כוח חברת מנוחה ונחלה, כי מכירת יינות וקוניאק מיקבי ראשון לציון וזיכרון יעקב תהייה מעתה ע”י החברה החדשה “כרמל”, שנוסדה בוורשה, שבפולין. כדי לממן את חברת השיווק החדשה הונפקו מניות שנמכרו לאנשים שונים.
וכך התפתח ענף היין ב”עיר היין” לשעבר:

 1883 התרמ”ג

המושבה ראשון לציון הייתה רק בתחילת דרכה. אוהלים היו פזורים על פני גבעות חול במרחבים גדולים של שממה מכוסה בעשבי חילפה מטרידים וחסרי שימוש מעשי.
האדמה במקום הייתה דלה וחקלאי ראשון הטירונים הגיעו למסקנה שאיננה ראויה לזריעה ולגידול תבואה או ירקות. למתיישבים היה ידע מועט בחקלאות והגנן הצרפתי, קוולאן, שליחו של הברון רוטשילד, הצרפתי, הציע לאדונו לנטוע במקום שתילי גפן, מעמיקי שורשים.
הברון הסכים, ובאותו רגע, עם קבלת ההסכמה  הגורלית הזו, התחיל סיפורה האמיתי של ראשון לציון.- “עיר היין”.

1885 התרמ”ה
התחילה נטיעת הגפנים מזנים צרפתיים. השתילים הגיעו ממקווה ישראל. באותה שנה ניטעו 81,000 שתילים. שנה לאחר מכן הגיע מספרם ל – 300,000.

1887  התרמ”ז
הברון רוטשילד החליט להקים יקב בראשון לציון. הוא שלח למושבה את האגרונום ארמנס.
התכניות מאושרות ועבודות הבנייה וההשגחה עליה ניתנו למהנדס הגרמני שומאכר, שתכנן וסייע בבניה.

.1889  התרמ”ט
הבניין עמד על תלו בסוף שנת 1889 וכלל מבנה מוארך בן שתי קומות. זמן קצר אחר כך, כשנוכחו שצר המקום מלהכיל את כמויות הענבים והיין שיוצר הוקם מבנה דומה בצמוד למבנה הראשון. בעקבות התנופה של נטיעת כרמים בכל מושבות יהודה, הוחלט על הרחבה נוספת של היקב.

הברון היה מעוניין שהיינות מיקבי ראשון לציון יהיו משובחים. מכיוון שבצרפת היכתה באותה תקופה מחלת הפילוקסורה את הגפנים והשמידה אותם, הביאו את השתילים מהודו מזנים ידועים צרפתיים מ”שאטו לה פייט”.
הבציר התנהל בהנהלת ארמס, כשקבלת הענבים ביקב הייתה משלוש לפנות בוקר ועד 10 בבוקר.

1890 התר”נ
הענבים הראשונים הגיעו ליקב והפכו למיץ ענבים.

1894 התרנ”ד
האדריכלים שטארקמט ו-וארון תכננו ובנו, בצמוד ליקב הקיים, ממזרח לו, ארבעה מרתפים עמוקים בעלי קירות כורכר. כ-50 מ’ אורך כל מרתף וכ-10 מ’ רוחבו. מעליהם נבנו שתי קומות שהכילו אולמות נרחבים לייצור יין.

1895 התרנ”ה
הוקם אולם נוסף ממערב לשלב הבנייה הראשון, כנראה על – ידי יונס.
במשך השנים הראשונות לפעילות היקב הוקמו מבנים נוספים בחצרו עבור מנועי הקיטור, מפעלים נילווים, מסגריה ומחסנים שונים.
בראשית המאה ה20, עם העברת היקב לידי ק”א, הוקפה חצרו חומה ובה שני שערים. האחד, בחומה הצפונית מול שדרת הדקלים של פרדס המושבה (גן המושבה), והאחר בפינה הצפון-מערבית של החומה.

1896 התרנ”ו
זאת השנה החשובה שבזכותה החלטתי לכתוב את כתבה זו.
על מנת להגדיל את אפשריות השיווק של היינות בעולם, השתתפו היקבים מראשון לציון ומזכרון יעקב בתערוכות ברחבי העולם.
בשנת 1896השתתפו היקבים ב”תערוכה לאומנות ולתעשייה בברלין”.  הייתה זו תערוכה גדולה מאוד שביקרו בה למעלה ממיליון מבקרים.
כדי לעורר אמון  בקרב לוגמי היין הרבים ולשוות ליקב הצעיר בן השש צביון של יקב ותיק יותר, נכתבה על תוויות היין של יקבי כרמל מזרחי “שנת 1882”, שנת ייסוד המושבה, כשנת ייסוד היקב. ומאז רבים בטוחים שזו שנת הקמת יקבי כרמל  מזרחי בראשון לציון שבארץ ישראל (אז פלסטינה).

אז, לסיכום, השנה הראשונה בה התחילו לייצר יין ביקבי כרמל מזרחי בראשון לציון הייתה 1890. בבניין היקב בזכרון יעקב החלו לייצר יין שנתיים מאוחר יותר.

 

ישראל פרקר

תגובות סגורות