המסע הישראלי לירח ומעבר מתחיל עכשיו ויהיה ממונע על ידי פלטפורמות וירטואליות

הטכנולוגיה והמומחיות הישראלית מוערכת ומבוקשת מאד בתחומי התעופה והחלל, אך עד כה הן היו מוגבלות פחות או יותר למפעלים על פני כדור הארץ או קרוב אליו. בתחילת 2019, סוכנות החלל הישראלית, והתעשיות הישראליות, יעשו את הצעד הבא לקראת הפיכתם לכוח בין-כוכבי עם שיגורה של החללית הראשונה לחקר הירח. פלטפורמות שיתופיות מקיפות, כגון 3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס, הינן ויהיו חיוניות לסלילת הדרך לירח ומעבר לו.

למרות שאוכלוסיית ישראל מונה בסה”כ קרוב ל-9 מיליון איש והגודל הפיזי שלה דומה לזה של מדינת ניו ג’רזי הזעירה, יש לה טביעת רגל ענקית בכל תחום טכני. הוועד הלאומי הישראלי לחקר החלל (INSCR) הוקם ב-1960 ושיגר בהצלחה את הרקטה הדו-שלבית הראשונה שלו ב-1961, רק ארבע שנים לאחר שברית המועצות שיגרה את הלוויין הראשון בעולם. על אף הצלחת השיגור של הרקטה המוקדמת, INCSR לא הוקם על מנת לקדם משימות חלל אקטיביות, אלא על מנת לפקח ולעודד מחקר של מדענים בישראל. היוזמות של ישראל בתחום החלל החלו רק בתחילת שנות השמונים לאחר הקמתה של סוכנות החלל הישראלית (ISA) ב-1983.

קרדיט: דאסו סיסטמס

מאז, פיצתה ישראל על הזמן האבוד בתכנון וביצוע משימות בחלל. בשל המשאבים המצומצמים של ישראל, היא התמקדה במזעור טכנולוגיה ובפיתוח לוויינים קטנים וקלים עם יכולות חישה ותקשורת מרחוק. לווייני ההדמיה של ישראל נחשבים למובילים בעולם, הן בעלות-תועלת והן בביצועים גבוהים. מערך הלוויינים הנוכחי של ישראל כולל לווייני תקשורת מסדרת AMOS, לוויני סיור מסדרת אופק, לוויני צילום EROS ולוויין מחקר – Techsat2. כבר לפני יותר מ-20 שנה הכירה נאס”א בפוטנציאל הטכנולוגי של תעשיית התעופה והחלל הישראלית וחתמה על הסכם שיתוף הפעולה הראשון עם ה-ISA, הסכם שחודש והורחב במשך השנים על מנת לכלול מגוון רחב של תחומים ופרוייקטים, כולל תמיכה במסע של נאס”א למאדים.

מה שעובד בחצר האחורית שלנו לא בהכרח עובד במרחק של 54 מיליון ק”מ

שיגור חללית לתחנת החלל הבינלאומית קל בהשוואה לתכנון וביצוע משימות אפילו לשכנים הקרובים ביותר של כדור הארץ בחלל. משימות מחקר המתבצעות רחוק מכדור הארץ חושפות ציוד ומפעילים אנושיים לסכנות מגוונות יותר, ואף בלתי-ידועות, מגדילות במידה רבה את הצורך בפתרונות עצמאיים ומקומיים (ואת האמצעים הפיזיים והטכניים של ליישום הפתרונות הללו) ומגבירות את הקשיים הגלומים בתקשורת ובשליטה מרחוק ביחידות אוטונומיות למחצה.

שיטות מסורתיות של תכנון יכולות לקדם אותנו רק עד נקודה מסוימת, תרתי משמע. תכנון ויישום משימות חלל בין-כוכביות דורשות ידע, ניסיון ומומחיות במגוון טכנולוגיות ותעשיות. לכן פלטפורמות חוצות-תחומים שיתופיות ופתוחות, המקושרות עם תוכנות ייעודיות לתכנון תלת-ממד, סימולציה וייצור, הפכו להיות קריטיות עבור כל הסוכנויות, קטנות וגדולות.

תוכנות אינטואיטיביות ואינטראקטיביות מזרזות פרויקטים בכל הרמות

קרדיט: דאסו סיסטמס

דאסו סיסטמס (DS) הינה שחקנית מרכזית בתחום התעופה והחלל מאז היווסדה כ-spinoff של Dassault Aviation בשנת 1981. מתחילת דרכה קבעה DS לעצמה כיעד לחולל מהפכה בעיצוב וייצור. מה שהתחיל עם 20 מהנדסים בלבד הפך לקבוצה חדשנית בעלת שם עולמי עם יותר מ-220,000 לקוחות בלא פחות מ-12 תעשיות שונות ב-140 מדינות.

כיום, דאסו סיסטמס הינה מובילה עולמית בטכנולוגיות תלת-ממדיות, בעלת תוכנות ופלטפורמות אינטראקטיביות, המביאות ערך מוסף לתעשיות רבות, כולל תעשיות התעופה והחלל. כבר לפני מספר שנים  הבינה דאסו סיסטמס, שפרויקטים גדולים ומורכבים, במיוחד בתחום החלל, דורשים ידע, תיאום ושיתוף פעולה בין מומחים במגוון רחב של תחומים ובכל רמות המחקר, התכנון, העיצוב, הייצור והניהול. לכן, היא עברה מפיתוח תוכנות “מדף” אישיות ורטיקליות לפיתוח פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE. הפלטפורמה מסייעת להפוך חלומות למציאות ומקדמת שיתופי פעולה בזמן אמת בין צוותים של מומחים ברחבי העולם. בעוד שהיא מתגברת על האתגרים שתהליכים בין-תחומיים מציבים, היא מצליחה  להביא לאופטימיזציה של שיתוף נתונים בדרכים מהירות ובטוחות יותר.

הענן הוא כלי חיוני עבור חברות מקומיות המעוניינות להרחיב את קהל הלקוחות שלהן ואת טביעת הרגל התעשייתית מעבר לגבולות הלאומיים. זה נכון במיוחד עבור חברות סטארט-אפ צעירות, דינמיות וחדשניות, הנמצאות בשפע בישראל. קישוריות ניידת, אינטראקציות חברתיות גלובליות עם משוב מיידי, ייעוץ, הדגמות וסימולציות הן חלק מקובל בסביבת העבודה הישראלית. לכן אין, זה מפתיע כי פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE, אשר מציעה פונקציות אלו ועוד, מתאימה כל כך למפתחים המקומיים ותהיה מועילה מאוד בפיתוח של טכנולוגיית החלל בקנה מידה רחב.

הענן, שמסלק אילוצים ברכישה וניהול של תשתיות IT, מספק פשטות נידרשת. האוטומציה והיעילות שהוא מביא אתו מאפשרות לעסקים להתמקד במשימת הליבה שלהם. פלטפורמות הענן משודרגות באופן אוטומטי כחלק ממודל המנויים, כך שלמתכננים יש תמיד את הכלים העדכניים ביותר כדי להישאר תחרותיים, ללא צורך לנהל עדכוני מערכת ותוכנות באופן מקומי.

אל הירח, מאדים ומעבר: שלב ראשון – תכנון חדשני                       

פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE מסעיית באופן מהותי בחיזוי ותכנון חדשני של משימות מאוישות עתידיות לחלל. פרויקט אחד כזה הוא Mars City Design, תחרות שנתית הכוללת קטגוריות בעיצוב אורבני, אדריכלות, בריאות ותשתיות, עם מטרה סופית של הפיכת רעיונות אלה למציאות על מאדים. 3DEXPERIENCE מספקת סימולציה רב-תחומית ויכולת שיתוף פעולה בסביבה וירטואלית מבוססת מדע וטכנולוגיות מתקדמות, המאפשרת למשתתפי הפרוייקט  לבחון ולעדכן את ההצעות שלהם. סימולציות אלו מאפשרות למהנדסים להגיע לפתרונות הנכונים כבר מההתחלה, לבחון כל תסריט שניתן להעלות על הדעת של כישלון או סכנה אפשרית לחלוצי החלל העתידיים, ובאמצעות משוב, לעצב מחדש ולשפר הן את הציוד והן את התכניות המבצעיות כדי להבטיח הצלחה. הסימולציה מאפשרת לדמיין ולבדוק את הסביבה הכוללת של הפרויקט, כדי להבטיח שלשינויים שבוצעו בכל רכיב בודד לא יהיו השפעות מזיקות על אלמנטים אחרים.

אל הירח, מאדים ומעבר: שלב שני – בניית האמצעים להגיע לשם

בחודש יולי השנה, דאסו סיסטמס הודיעה על השקת “Reinvent the Sky”, פתרון תוכנה תעשייתי חדש עבור תעשיות התעופה והחלל, על בסיס פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE. “Reinvent the Sky” מציעה גישה מדרגית מבוססת ענן ליישומי תכנון וסימולציה דיגיטליים בסביבה אחת מאובטחת, המבוססת על תקנים עם פריסה מהירה וקלה. התוצאה היא חסכון של עד 50% בזמן הפיתוח של אב טיפוס, צמצום עלויות וצמצום משמעותי של שגיאות. פתרון חדש זה כבר הוכיח את עצמו ב-Joby Aviation, שם הוא משמש לפיתוח ובניית רכב חשמלי אוטונומי וכלי טייס הממריאים ונוחתים באופן אנכי.

בדומה לכך, 3DEXPERIENCE משחקת תפקיד מרכזי בשותפות של דאסו סיסטמס עם ה- Jet Propulsion Lab של נאס”א (JPL), בתכנון מתקן לחקר החלל שיהיה מהיר ויוכל לשאת מטען כבד יותר מכל כלי דומה מדורות קודמים … זוהי JPL שרק לאחרונה הצליחה להנחית על מאדים את כלי המחקר “”InSight, הנחיתה הרכה המוצלחת הראשונה על מאדים בשש שנים האחרונות.

אלי בויקיס, מנכ”ל דאסו סיסטמס,
ישראל קרדיט: יח”צ

אל הירח, מאדים ומעבר: שלב שלישי – נחיתה!

המשימה הראשונה עבור בני האדם הראשונים שיישלחו ליישב את הירח או את מאדים תהיה לבנות סביבת מגורים בת קיימא. מעבדת ה-3DEXPERIENCE של דאסו סיסטמס פועלת כיום עם חברת סטארט-אפ צרפתית, XtreeE, כדי להביא לדיגיטציה של ענף הבנייה. במונחים פשוטים, XtreeE ומעבדת ה-3DEXPERIENCE בונות רובוט ליצירת בתי גידול באמצעות הדפסה תלת-ממדית המתבסס על פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE! התהליך המתוכנן יעשה שימוש בחומרים מקומיים (תנאי מוקדם לבנייה על הירח או על מאדים), ייצר כמעט ללא פחת ובחיסכון משמעותי של תשומות לבנייה ויאפשר שימוש בטכניקות בנייה חדשות אשר ישפרו את עמידות המבנה הסופי. כל זה הופך את התהליך לאידיאלי לשימוש על כוכבי לכת מרוחקים.

לאור ההתקדמות המהירה של חברות התעופה והחלל בישראל, אני משוכנע כי הנחיתה על הירח בתחילת 2019 תהיה רק צעד ראשון במחקרים הבין-כוכביים בישראל. אבל ההצלחה העתידית של כל חקר החלל הבין-כוכבי, אם במערכת השמש שלנו ואם מעבר לכך, תהיה מותנית בשימוש בפלטפורמות שיתופיות, מקיפות ומבוססות ענן, כגון פלטפורמת ה-3DEXPERIENCE, הן כאן על פני כדור הארץ והן במרחבי היקום.

אלי בויקיס, מנכ"ל דאסו סיסטמס, ישראל

תגובות סגורות