רחפן רתום

כולנו עדים להתפתחות המואצת של טכנולוגיית הרחפנים בעולם.  הרחפן הוא כלי טייס בלתי מאויש, מקור האנרגיה של הרחפן הוא בדרך כלל סוללות.  הרחפן קל לשליטה באמצעות שלט רחוק ומסך, וניתן להגיע לטווחים של מספר קילומטרים- מרחק או גובה. הרחפן הוא כלי מתקדם ומורכב, וכולל טכנולוגיות של GPS, מצפן, שילוב RTK למיקום מדויק ועוד.  ניתן להגיע למיקום מדויק ויציבות במקום של כסנטימטר באמצעות שילוב אמצעים אלה.  במקביל יש מגוון נרחב של מטעד”ים (מטען ייעודי) שניתן להתקין על הרחפן.  החל ובעיקר מצלמות, חיישנים, לייזר לידר, ועוד.  הרחפן גם מאפשר פיתוח שליטת מחשב על המטעד”ים אפשרות שפותחת יכולות נרחבות ונוספות.  כושר הנשיאה של הרחפן משתנה ותלוי בגודלו.  הרחפנים הנפוצים בעולם הינם מתוצרת חברת DJI, ומאפשרים נשיאה של עד 15 ק”ג בסדרה המסחרית WIND.

הרחפן הרתום משמש לבקרה ובטיחות בתחנות רכבת באירופה

הרחפן משתלב במגוון רחב של תעשיות, ואלה הולכות ומתפתחות.  בראש ובראשונה צילום, משימות ביטחוניות, אכיפת חוק, בניה, חקלאות ועוד. תעשיית הצילום והקולנוע עושות שימוש נרחב ברחפנים.  המצלמה על גבי הרחפן מותקנת על מייצב Gimbal, שמספק תמונה יציבה לחלוטין.

משך הפעולה של הרחפן משתנה בהתאם למשקל, ויכול לנוע בין 20 דק’ עד 50 דק’ בהתאם למודל. מפעילי רחפנים עושים שימוש בסוללות נוספות על מנת להנחית את הרחפן, להחליף סוללה ולהמשיך במשימה.

לאחרונה נפוצה בארץ טכנולוגיית הרחפן הרתום. באמצעות רתימת הרחפן לכבל הזנה, ניתן להמשיך במשימות תצפית ומשימות ייעודיות שונות בגובה מעל המפעיל למשך שעות רבות.

ערכת רתימה לרחפן הינה בעצם “כבל מאריך” אשר מאפשר הזנת מתח על גבי כבל ייחודי וקל משקל.  אורך הכבל יכול להגיע ל-100 מטרים.  הרחפן נושא את משקל הכבל שבאורכו המלא שוקל פחות מ-2 ק”ג בסה”כ. הערכה ארוזה בארגז מוקשח וניתן לנשיאה על ידי אדם אחד.  ניתן להזין מגוון של מקורות מתח לערכה כגון גנרטור, הזנה מרכב, סוללות או מקור חשמל קבוע.  הערכה מתאימה למספר סוגים של רחפנים כגון הסדרה הגבוהה של DJI- Matrice 100, Matrice 200, Matrice 600, ועוד. ניתן לבצע התאמה לרחפנים אחרים. הזנת החשמל מתבצעת באופן רציף.  לטובת יתירות ובטיחות, הרחפן מוטס עם סוללות, ובמקרה של תקלה בהזנת המתח ניתן להנחית את הרחפן בבטחה באמצעות הסוללות.

הרחפן והערכה הרתומה על גלגלים ניתנת לתיפעול על ידי אדם אחד

הערכה כוללת כננת גלילה, אוטומטית או ידנית, שמווסתת את מתיחות הכבל, מתח ההזנה, וגוללת את הכבל לפי גובה הרחפן.  המפעיל מטיס את הרחפן לגובה או לצדדים, והכננת מתאימה את אורך הכבל בהתאם.

במקביל, כבל ההזנה מאפשר תקשורת Ethernet/IP אל הרחפן.  יכולת זאת פותחת הרבה אפשרויות נוספות ליישומים מתקדמים.  ניתן לדוגמא לחבר מצלמת IP ולשדר את הווידאו על גבי הכבל.  מחבר Ethernet RJ45 ממוקם ברחפן ביחידת ההתאמה, ובמקביל יש יציאת Ethernet RJ45 בתחתית הערכה.  כך שניתן גם לחבר מודם סלולרי להמשך השידור לכל נקודה להפצת הווידאו.  או לחילופין חיבור קווי.  אופן שידור זה מאפשר ממד של Cyber Security , כך שהשידור אינו נישא באוויר ואינו ניתן לשיבוש או קליטה על ידי גורם לא מורשה.  בנוסף, ניתן גם לבצע התאמות לשליטה מלאה ברחפן באמצעות תקשורת IP, מה שמאפשר הצפנה ואבטחה מוחלטת של התקשורת לרחפן וממנו ללא כל יכולת של שיבוש או סיכון הנתונים.

יכולת זאת באה לידי ביטוי גם במטעד”ים אחרים ופותחת מגוון יישומים של ניטור לשליטה מרוחקת.

כמובן שיכולות אלה מתאימות ליישומים ומשימות שבהן ניתן להפיק תועלת מהטסה בסביבת המפעיל בלבד.

ישנן הרבה דוגמאות לשימושים במערכת הרחפן הרתום.

ערכת הרחפן הרתום באריזה מוקשחת
לתנאי מזג אוויר ועמידות לאורך זמן

חברות סלולר פורשות חדשות לבקרים תא סלולרי על גלגלים (COW-Cell on Wheels).  הרחפן הרתום יכול למלא משימה זאת.  תא סלולר קטן Micro Cell מותקן על גבי הרחפן ומשדר את האות הסלולרי מגובה.  זהו אופן שידור אופטימלי.  תעבורת הסלולר חוזרת אל מרכז המערכת דרך תקשורת Ethernet.  יישום זה נמצא בשימוש של חברות כגון Vodefone וחברת AT&T.

במשימות משטרתיות ניתן למצוא מגוון שימושים לרחפן הרתום.  לדוגמא, מצלמת זום יכולה לזהות התנהגות של נהגים בכבישים, ותעד שימוש אסור במכשיר נייד.  נהג שניראה עובר עבירה במרחק, ייעצר על ידי גורמי אכיפה לאחר תיעוד.

שימוש ברחפן על גבי כלי שייט הינו מסוכן ומורכב.  הספינה המתנדנדת מקשה על הנחתת הרחפן.  ערכת הרתימה מאפשרת את השימוש בחפן והנחתה שלו על גבי כלי השייט.

במקרה של אירוע בטיחותי כאשר נפתח “חפ”ק”, ניתן להציב את הרחפן הרתום מעל לאירוע לטובת תצפית, ושליטה במרחב.

הוספת מצלמות טרמיות על גבי הרחפן מוסיפה ממד נוסף של ניטור בשעות הלילה, לזיהוי חדירה או תנועה של אנשים.

עלות המערכת לעומת התועלות זולה מאוד, ובהשוואה לבלון תצפית או כלי טייס העלויות הינן זניחות.

הערכה מוצעת כיחידה ידנית טקטית-עם כבל של 50 מטר, או ערכה על גלגלים לכבל באורך 100 מטר.

לסיכום, הרחפן הרתום פותח מגוון אפשרויות ויישומים לעולם הרחפנים המתפתח.  בארץ מגוון גופים כבר רכשו את הערכה ליישומים שונים ונעשה שימוש בפועל בטכנולוגיה.

הכותב הינו מנהל בחברת גלובל אייג’נטס בע”מ.  גלובל אייג’נטס הינה הנציגה הגדולה בישראל של חברת DJI, יצרנית הרחפנים.  כמו כן מייצגת חברת גלובל אייג’נטס את חברת אליסטייר, מובילה עולמית ברחפנים רתומים.  הקוראים מוזמנים להפנות פניות ושאלות אל עמית ארטמן- amit@global-agents.com

 

עמית ארטמן, מנכ"ל גלובל אייג'נטס בע"מ

תגובות סגורות