מנכ”ל Grant Thornton הודו: “יזמים הודים צריכים להשתלב במרכזי מו”פ ישראלים, ללמוד ולאמץ את התכונות הבולטות של ההיי-טק הישראלי”

לדברי וישש צ’אנדיוק, מנכ”ל פירמת ראיית החשבון והייעוץ Grant Thornton הודו, שביקר בשבוע שעבר בישראל: “הפריחה הכלכלית בהודו הולידה מעמד ביניים חדש שהגיע להיקף של 400 מיליון איש, משפחות בעלות הכנסה גבוהה שצורכים מוצרים מכל הסוגים בהיקף הולך וגדל”

צ’אנדיוק הוסיף: “שוק ה-IT ההודי הגיע להיקף של 100 מיליארד דולר ומספר הסטארט-אפים הגיע ל-26,000 – אך אנו בהחלט יכולים ללמוד חדשנות מישראל

וישש צ’אנדיוק (Vishesh Chandiok) מנכ”ל פירמת ראיית החשבון והייעוץ Grant Thornton הודו, ביקר בשבוע שעבר בישראל כאורחם של רואי החשבון מיקי בלומנטל וניר ייני מפירמת רואי החשבון והייעוץ העסקי פאהן קנה ושות’ Grant Thornton Israel, החברה ברשת Grant Thornton העולמית. במהלך הביקור במשרדי פאהן קנה נפגש צ’אנדיוק עם מנהלות ומנהלים בפירמה ועם יזמים ומנהלים ישראליים שכבר פעילים בשוק ההודי וכאלה שמחפשים הזדמנויות חדשות באמצעות שותף מקומי.  

צ’אנדיוק, בן 45, הוא אחת מהדמויות הבולטות בדור חדש של מנהלים מבטיחים של מעצמת הענק הכלכלית והוא חולש על 4,000 רואי חשבון ויועצים כלכליים הפרוסים על פני 13 סניפי משרדי Grant Thornton ברחבי הודו, המספקים שירותים לאלפי לקוחות גלובאליים ומקומיים, לרבות חברות ישראליות. צ’אנדיוק, שנבחר לפני 3 שנים לכהן כחבר מועצת המנהלים הצעיר ביותר של רשת Grant Thornton העולמית, כבר הספיק להיפגש ולשתף פעולה עם נרנדה מודי, ראש ממשלת הודו האגדי, שביקש לשתף מנהלים צעירים בבניית כלכלת הודו העתידית. במסגרת זו נבחר צ’אנדיוק להוביל מחקר בתחום ‘הכישורים הרכים’ (soft power) ולהגיש המלצות לראש הממשלה בנושא זה שנחשב למרכזי בפיתוח כישורי העתיד בעידן הרובוטים. 

צ’אנדיוק שהרצה בפני פורום של מנהלים שנפגשו במשרדי פאהן קנה ציין כי הודו מציעה לישראלים שפע של הזדמנויות עסקיות במגוון תחומים כמו מערכות צבאיות,IT , תוכנה ופיתוח טכנולוגיות חדישות, ציוד רפואי ותרופות, מזון וחקלאות דיגיטלית ועוד. היקף העסקאות בין המדינות חצה את רף 5 מיליארד דולר ללא התחום הביטחוני אך לדבריו הפוטנציאל גדול פי כמה וכמה.

צ’אנדיוק הוסיף: “כלכלת הודו, שהיא החמישית בגודלה בעולם, הגיעה השנה להיקף של 2.5 טריליון דולר בשנה והיא תכפיל את עצמה להיקף של 5 טריליון דולר עד 2025. בשנים הקרובות הודו צפויה להפוך לכלכלה השלישית בגודלה בעולם כשעל פי התחזיות אנחנו נעבור את גרמניה בשנת 2023 ואת יפן בשנת 2028”.  

כדי להמחיש את הפוטנציאל לחברות ישראליות ציין צ’אנדיוק כי בשנת 2018 הגיע מספר מנויי האינטרנט בהודו ל-483 מיליון ומספר מנויי הסלולר ל-337 מיליון – ומספרם גדל בקצב מואץ. חברות ישראליות יכולות לספק למפעילים ולמנויים תשתיות תקשורת, פתרונות סייבר, שירותים, אפליקציות ועוד. הפריחה הכלכלית בהודו הולידה מעמד ביניים חדש שהגיע להיקף של 400 מיליון איש, משפחות בעלות הכנסה גבוהה שצורכים מוצרים מכל הסוגים בהיקף הולך וגדל. בתחום הבריאות הושקה תכנית לאומית חדשה שבמסגרתו יסופקו לראשונה שירותי בריאות ל-100 מיליון המשפחות העניות ביותר בהודו, שייהנו מתקציב של 8,000 דולר למשפחה עבור שירותים רפואיים. מספר הנהנים מהתוכנית נאמד בכחצי מיליארד איש שעד עתה לא קיבלו שירותים רפואיים. גם בתחום זה טמונות הזדמנויות גדולות לחברות מדיקל ישראליות בתחומי התרופות, הציוד הרפואי והאפליקציות. הזדמנויות דומות קיימות גם בתוכניות ממשלתיות בתחומי החקלאות והמזון, אנרגיה ירוקה, פרויקט לאומי של ערים חכמות שמיושם ב-100 ערים ועוד.  

צ’אנדיוק ציין כי “תעשיית ההיי-טק ההודית הגיעה להישגים גדולים: שוק ה-IT הגיע להיקף של 100 מיליארד דולר, מספר הסטארט-אפים הגיע ל-26,000 (כולל 18 חדי קרן) שגייסו 12.68 מיליארד דולר. על אף ההישגים, אנו בהחלט יכולים ללמוד מהיזמים הישראליים איך לפתח חדשנות ואיך ליצור תרבות של חדשנות שהיא ייחודית לישראל. מלבד הפוטנציאל לשיתופי פעולה עם חברות ישראליות, המסקנה המרכזית שלי מהביקור היא שיזמים הודים צריכים להשתלב במרכזי מו”פ ישראלים, ללמוד ולאמץ את התכונות הבולטות של ההיי-טק הישראלי. יש כבר שיתופי ידע רחבים בין חברות משתי המדינות, אך נדרשת נוכחות פיסית של חברות הודיות בישראל. זאת תהיה ההמלצה המרכזית שלי לחברות רבות שאנו מייעצים להן בהודו”.  

רו”ח ניר ייני, שותף בינלאומי בפירמת פאהן קנה ושות’ Grant Thornton Israel ציין כי “הודו עושה מאמצים אדירים להפוך למדינה ידידותית יותר לאנשי עסקים ויש לה הישגים רבים בתחום זה על פי מדדים של הבנק העולמי. יחד עם זאת, נדרשים ידע וניסיון רבים כדי להתמצא ברגולציה ובמגעים עם הממשל של 22 המדינות שמרכיבות את תת היבשת. שיתוף הפעולה של פאהן קנהGrant Thornton ישראל עם השלוחה ההודית של Grant Thornton כבר סלל את הדרך להצלחתן של חברות ישראליות בהודו והוא יפתח שערים לחברות ישראליות נוספות שמעוניינות לקדם שיתופי פעולה עסקיים בהודו”.

תגובות סגורות