חדשות היום

מתכון לסוף שבוע

פרולוג

אני יוונופיל! מה זה? זו התשובה שלי למי שמגדיר עצמו כאנגלופיל – חולה אנגליה או פרנקופיל – חולה צרפת. אני חולה יוון!  זה מה שעובר עלי בעשרים השנים האחרונות, לפחות פעם בשנה, טיסה קצרה ואני על האולימפוס…

אז עכשיו, אחרי הווידוי, הנה מספר המלצות לחופשת סופשבוע קצר,  שלא חייבים לתכנן מראש במשך שבועות, אלא פשוט להזמין טיסה, לנחות באתונה  ולהתמכר.

אתונה יום 1

אתונה היא שילוב מנצח של ישן וחדש. לרבים מאתנו, הישראלים (בעיקר אלה בני ה 50 פלוס) , חלקים ממנה מזכירים את שנות ה 70. בהקשר הזה תזכרו את הכלל, אין כיף גדול יותר מללכת לאיבוד ביוון. תמיד תפגשו  שכיית חמדה. הטיול המוצע הוא לחצי יום בערך, הליכה נינוחה והרבה עצירות ל: קפה, סלט יווני, סופלאקי, אוזו וכל תקרובת אחרת שהגסטרונומיה היוונית העשירה יודעת להציע.

כיכר סינטגמה

הנקודה הטובה ביותר  להתחיל את הטיול היא כיכר סינטגמה-  Syntagma, מקום מושבו של הפרלמנט היווני. בכל שעה עגולה נערך במקום, סמוך לאנדרטת החייל האלמוני,  טקס חילופי משמר, כאשר החיילים היוונים חמורי הסבר,  לבושים מדי צבא מסורתיים.

תחנת מונאסרטקי , שוק הפשפשים ורובע פלאקה.

מהפרלמנט חוצים את הכיכר לכיוון  מערב למדרחוב ermou, רחוב הקניות המרכזי של אתונה. יורדים ברחוב עד שמגיעים לתחנת הרכבת מונסטראקי- Monastiraki.

זוהי אחת הנקודות המרכזיות של אתונה. רובע פלאקה plaka, יהיה פרוס לפניכם עם שלל המסעדות המועדונים הטברנות והדוכנים שמוכרים הכול. לצד הפלאקה התפתח בשנים האחרונות גם רובע פסירי – Psyri, שבו נוסף לטברנות מסורתיות גם עשרות ברים, מסעדות ושוק פשפשים אותנטי. שני המקומות הללו מומלצים בעיקר משעות הערב והלילה.

האקרופוליס

מתחנת מונסטראקי פונים דרומה ומתחילים לטפס לכיוון האקרופוליס. הדרך מתפתלת בין הבתים הצבעוניים ומוליכה דרך האגורה – העיר העתיקה שנבנתה למרגלות האקרופוליס , עד לקופות הכניסה. הכניסה לאקרופוליס לא זולה (בין 10 ל 20 יורו תלוי בעונה ובמספר האתרים). מי שיבחר להיכנס, יוכל להתרשם מהמקדשים וגם מתצפית היקפית על העיר אתונה.

מוזיאון האקרופוליס

אתונה עשירה במוזיאונים. החדש ביותר הוא מוזיאון האקרופוליס, שנמצא בצידה הדרומי של גבעת האקרופוליס. ביציאה מהאתר ממשיכים לכיוון רחוב Dionysiou Areopagitou ואז פונים מזרחה עד למוזיאון שממוקם בצד ימין. מומלץ מאד! בעיקר למי שרוצה להתרשם לא רק מהממצאים האותנטיים, אלא בעיקר מדגם מדויק של מקדש הפרתנון שנבנה בקומה האחרונה של המוזיאון וצופה לגבעת האקרופוליס.

קשת אדריאנוס ומקדש זאוס

מהמוזיאון חוזרים לרחוב Dionysiou Areopagitou וממשיכים  עד למקדש זאוס וקשת אדריאנוס שנמצאים מהעבר השני של הכביש. הקשת נשתמרה כמעט בשלמותה והיא מסמלת את תקופת שלטונו של הקיסר אדריאנוס שהשלים את בניית מקדש זאוס אחרי כמעט 600 שנה. בצד השני של הכביש, הוצב פסלו של הלורד ביירון, מי שנחשב בתרבות היוונית כאחד האבות המייסדים של יוון המודרנית, בשל תמיכתו חסרת הפשרות במאבק העצמאות נגד השלטון העותומני במאה ה19.

אצטדיון השיש

מקשת אדריאנוס/ פסל הלורד ביירון  נמשיך מזרחה, כאשר לשמאלנו נפרס הפרק הלאומי של אתונה. אחרי כחמש מאות מטרים נגיע לצומת סואן שבצידו הצפון מזרחי נמצא אצטדיון השיש – Panathenaic Stadium. כאן נערכו ב 1896המשחקים האולימפיים הראשונים בעת המודרנית.  האצטדיון הזה נבנה על חורבות האצטדיון המקורי שנבנה ב 300 לפני הספירה, שוקם במאה השנייה, נחרב  לחלוטין ונבנה מחדש במאה ה 19, כולו משיש. במשחקים האולימפיים באתונה נערכו בו תחרויות החץ וקשת והסיום של ריצת המרתון.

רובע פאנגראטי Pangrati

אם עדיין לא התעייפתם, מומלץ מאד להמשיך לכיוון כיכר Varnava. (נמצאת ממש מאחורי האצטדיון, מרחק הליכה של עשר  דקות). בכיכר ובסמטאות הסמוכות בתי קפה, טברנות, ברים ומסעדות שבהן מבלים בעיקר סטודנטים מקומיים. תמהיל מרתק של אווירה יוונית מסורתית ומודרנית ובעיקר לא תיירותית. המרחק חזרה לכיכר סינטגמה הוא כקילומטר אחד.

יום 2 נאפפליו וקורינתוס

השכרת רכב- למי שמעדיף לעשות זאת מהארץ, מומלץ לשכור את הרכב ליום אחד ממרכז העיר אתונה. רוב סוכנויות השכרת הרכב מרוכזות בשדרת Siggrou במרכז העיר.

תעלת קורינתוס

יוצאים מאתונה מערבה על כביש    e-94(מומלץ שימוש ב waze או כל מכשיר ניווט אחר), לכיוון מערב – קורינתוס – korinthos. כשעה נסיעה בכבישי אגרה (ממוצע של 20 יורו הלוך וחזור עד נאפפליו). הירידה מהכביש המהיר היא במחלף Epidiaros/Loutraki, מיד אחרי הירידה מהכביש המהיר, מגיעים למגרש חניה גדול לצד התעלה. ההליכה מעל התעלה עצמה מרשימה, ובקיץ מופעל במקום מתקן באנג׳י.

התעלה באורך של 6 ק״מ מחברת את המפרץ הסארוני לים האגאי. בעבר היא קיצרה ב 320 ק״מ את הדרך בין נמלי פטראס  במערב יוון ופיראוס בדרום. תכנון התעלה החל במאה ה 6 לספירה. היא נחפרה חלקית במאה השנייה לספירה, והושלמה סופית בתכנון מודרני  בין 1881 ל 1893. כיום היא בשימוש של יאכטות וספינות מסע מקומיות. חפירת התעלה ניתקה למעשה את דרום יוון  – אזור הפלופונסוס-  ויצרה ממנו חצי אי מנותק מיבשת אירופה.

נאפפליו  (Nafplio)

מקורינתוס ממשיכים מערבה ובשלב מסוים עוקבים אחרי השילוט דרומה לנאפפליו. לא להיבהל מתשתית הכבישים הרעועה אחרי האוטוסטרדה שיוצאת מאתונה…

נאפפליו היא אחת הערים הוונציאניות היפות ביותר לחופי הים האגאי. העיר העתיקה בנויה על מפרץ עמוק באחת האצבעות של דרום יוון. מעל העיר נבנה בתחילת המאה ה18, מבצר פאלמידי, שאמור היה לבצר אותה מפני התקפות הצבא העותומני. אלא שהמבצר המרשים החזיק מעמד כשבוע לפני שנפל….

בעיר העתיקה של נאפפליו – שמשמעותה: עיר מוגנת היטב-  נמצא הפרלמנט הראשון של יוון המודרנית (1820), שמוקם באופן מקרי(או לא) במסגד ישן. כיום הוא פתוח למבקרים ובסמוך נמצא המוזיאון של העיר. אוניברסיטת הרווארד מיקמה בעיר העתיקה של נאפפליו את המרכז ללימודים יוונים קלאסיים. בכיכר המרכזית סמוך לנמל, ניתן לראות את דגל הכחול לבן של יוון לצד הדגל האדום של הרווארד. מומלץ מאד להסתובב בסמטאות הציוריות המלאות בטברנות ומסעדות.

הנסיעה חזרה לאתונה אורכת כשעתיים (180 ק״מ) .

יום 3 (אם נשאר זמן לחצי יום טיול …)

נמל פיראוס

פיראוס היא למעשה רשות מוניציפלית נפרדת מאתונה, הידועה בנמל הגדול שלה. פיראוס, לאוהבי הנוסטלגיה, מזכירה בחלקים רבים שלה את יפו של שנות ה 70. ההגעה לפיראוס קלה מאד עם רכבת ממרכז העיר (תחנת Monastirak)  עד לתחנה הסופית בפיראוס. ביציאה מהתחנה יורדים לרחוב הראשי שעל הים ונכנסים לנמל בשער 7. לאורך הרציף ניתן להתרשם ממעבורות הענק שיוצאות במהלך היום לאיי יוון. ההליכה לאורך הרציף לכיוון מזרח (שמאלה כשעומדים עם הפנים לים) היא של כרבע שעה ובסופה מגיעים ליציאה מול כנסייה קטנה בשם: Leros naos agspyridonos. מאחורי הכנסייה נמצא המדרחוב של פיראוס, Sotiros. רחוב צר, מלא בבתי קפה, חנויות ומסעדות. בסוף הרחוב מגיעים למרינה zea, נמל יאכטות עם טברנות אותנטיות סביבו…

אפילוג

כל הטוב הזה נמצא בסך הכול מרחק שעתיים טיסה, ודקה של החלטה.

תהנו

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות