חדשות היום

הסטארט אפ הישראלי Explorium מעביר לענן את תחום ה-Data Science

חברת הסטארט אפ הישראלית אקספלוריום (Explorium) מתמודדת עם אחד האתגרים הטכנולוגיים הגדולים והחמים היום – כיצד להפיק ערך מדאטה באמצעות Machine Learning. מודלים חיזויים מבוססי Data Science מוטמעים היום בתעשיות רבות לייצור הכנסות חדשות, הפחתת סיכונים עסקיים, אופטימיזציה של מאמצי שיווק ושיפור יעילות אופרטיבית. אלא שהמודלים הללו לרוב מוגבלים למידע המצוי בתוך הארגון, ואינם כוללים מאגרי מידע חיצוניים שיכולים להיות רלוונטיים לקבלת ההחלטה העסקית הנכונה. עם האתגר הזה מתמודדת חברת הסטארט אפ הישראלית אקספלוריום (Explorium), שפיתחה פלטפורמה המאפשרת לצוותי Data Science לבנות מודלים חיזויים על ידי גישה לאלפי מאגרי מידע וחילוץ אוטומטי של המשתנים המשפיעים ביותר. בראיון עם אור טמיר, שותף-מייסד ו-COO בחברה, הוא מתאר את החברה והפלטפורמה שפיתחה.

אור טמיר, ספר על אקספלוריום, ואיזו חדשנות החברה מביאה לשוק?

אקספלוריום הוקמה בשנת 2017 על ידי שלושה יזמים – מאור שלמה, עומר הר ואנוכי. שלושתנו הובלנו בעבר פלטפורמות דאטה לצרכי כריית מידע, חיזוי ואופטימיזציה בקנה מידה רחב במקומות כמו יחידת 8200, ironSource ו-Natural Intelligence. שם חווינו את האתגר במציאת דאטה רלוונטי לבניית מודלים חיזויים אפקטיביים – כאלה שמספקים תשובות מדויקות יותר לשאלות עסקיות מרכזיות. המודלים החיזויים בהם אנו עוסקים היו עד לפני שנים בודדות נחלתן הבלעדית של האקדמיה או חברות ענק מעטות, אלא שכיום טכנולוגיות הבינה המלאכותית מאפשרות כמעט לכול חברה, קטנה כגדולה, לבצע אופטימיזציה מבוססת Machine Learning.

בפועל, לא משנה עד כמה האלגוריתם בו משתמש הארגון יהיה מורכב, אם הוא לא יוזן במספיק נתונים רלוונטיים, אז הוא לא יוכל להפיק מודל שחוזה את התוצאות הנכונות ביותר. מי שעובד עם דאטה מכיר את הביטוי Garbage In, Garbage Out וזה כמובן עובד אותו דבר גם הפוך. זהו בדיוק האתגר של ארגונים רבים – הם יודעים שדאטה טוב יותר ישפר את התוצאה, אבל הם נאלצים להסתפק רק במידע שהצטבר אצלם כדי להזין את המודל ומוותרים מראש על כל המגוון והעושר שבמאגרים חיצוניים לקבלת תוצאה מדויקת יותר. הפלטפורמה של אקספלוריום יודעת לסרוק אלפי מאגרי מידע, לזהות את פיסות המידע הרלוונטיות לשאלה העסקית, ולשלב אותם כמשתנים המניעים מודל חיזויי מוצלח – כזה שמשפר בפועל את התוצאות העסקיות.

אקספלוריום עושה לדאטה שלMachine Learning את מה שמנועי החיפוש עשו לגלישה באינטרנט. בדיוק כמו שמנוע חיפוש סורק את האינטרנט ומציג את התשובות הכי רלוונטיות לחיפוש שלי, כך הפלטפורמה מבינה מה אני מחפש לחזות, סורקת מקורות מידע בתוך ומחוץ לארגון ומרכיבה משתנים (features) שיוצרים מודלים אמינים לכול בעיית חיזוי.

האם תוכל לתת דוגמאות לעסקים הנדרשים בפתרון שלכם?

בהחלט. דוגמא אחת יכולה להיות בתחומי הפיננסים, הבנקאות או הביטוח – חברות המציעות הלוואות או פוליסות ביטוח משתמשות באקספלוריום כדי לגלות אוטומטית את המשתנים החיזויים הכי רלוונטיים ממגוון מקורות מידע שונים. הפידבק שאנחנו מקבלים מהשוק הוא חזק ביותר. בשנה האחרונה החברה צמחה במהירות לפעילות בשבע תעשיות הכוללות בין היתר שירותים פיננסיים, מוצרי צריכה ארוזים CPG, קמעונאות ומסחר אלקטרוני. על לקוחותינו נמנים מגוון רחב של ארגונים – מחברות Fortune 100 ועד לחברות סטארט אפ בשלבי צמיחה מהירה.

אתם מקיימים קשר עם אמזון ווב סרוויס AWS. מה היתרון שיש לכם בשימוש בשירותי הענן של אמזון?

החיבור שלנו עם אמזון ווב סרוויס התבצע כבר בראשית דרכה של אקספלוריום לפני למעלה משנתיים. שירותי הענן של AWS נותנים לנו גמישות ומאפשרים לנו להגיע לכול מקום, ולעשות זאת עם תשתית שאנחנו והלקוחות שלנו סומכים עליה. רבים מהלקוחות שלנו מריצים על גבי הפלטפורמה שלנו מידע עסקי חשוב, והעובדה שהמידע הזה רץ מתחת לפני השטח על גבי התשתיות הבטוחות והמוגנות של AWS נותן להם תחושת בטחון ושקט.

עולם ה-Data Science הוא תחום מתקדם שמתפתח בקצב מהיר ומציף צרכים חדשים כל הזמן. אנחנו עובדים באופן צמוד עם אנשי AWS כדי להכיר את השירותים והפיתוחים החדשניים ביותר ולאמץ אותם כדי לסייע בצמיחה מהירה של התשתית והיכולות.

לסיכום, לאן מועדות פניה של אקספלוריום?

לאחרונה הכרזנו על השלמת גיוס של 19 מיליון דולרים, והמטרה היא להעצים ולהעשיר עוד יותר את הפלטפורמה שלנו ולהביא אותה לשימוש בארגונים רבים נוספים. החזון שלנו הוא שכול ארגון יוכל לבנות מודלים אפקטיביים לכל בעיה עסקית על ידי איתור וניצול מידע רלוונטי מכול מקור ברחבי האינטרנט והארגון. תחום ה-Data Science ובניית מודלים חיזויים מבוססי ML הם הסטנדרט החדש ואנחנו מאמינים שעוד כמה שנים מדעני נתונים חדשים יתקשו לדמיין את הימים בהם היה צריך לבלות חודשים בחיפוש מידע רלוונטי באופן ידני ולא יעיל.


בתמונה מימין לשמאל: מייסדי אקספלוריום – אור טמיר, COO; מאור שלמה, מנכ”ל; עומר הר, CTO

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות