ה- 5G עובר למצב הפעלה: “הגישה היחידה לפיתוחים מורכבים של 5G היא באמצעות פתרון מלא”

ראיון עם קרם אוק. מנהל קו מוצרים, ג’ון הול, מנהל שיווק אסטרטגי, וגיא יחיל, מנהל לקוחות מחברת ADI

ההפעלות הראשונות בעולם של 5G מסחרי יוצאות לדרך, בעיקר בתדרים שמתחת ל- 6 גיגה, וב- ADI כבר מסתכלים קדימה לשלב הבא. פגשנו את אנשי תחום גלי המקרו של החברה בעת ביקור בישראל, כדי לשמוע על האתגרים של פיתוח 5G ועל המגמות להמשך.

“חלק גדול מהמיקוד וההשקעה שלנו הם בעולם ה- 5G”, מספר קרם אוק. , על פעילות קבוצת גלי המיקרו ב- ADI, שם הוא משמש כמנהל קו מוצרים. “אנחנו רואים שחלק גדול מהפעילות המוקדמת בטכנולוגיה החדשה מתרחשת מתחת ל- 6 גיגה הרץ, שם יש הרבה הפעלות לעדכון רשתות LTE ו- 4G ל- 5G, אבל אנחנו גם רואים תרחישי שימוש ממשיים ועסקיים בתדרים של 24, 26 ו- 28 גיגה הרץ ארה”ב מובילה כרגע את המאמצים וכן יפן, שם נערכים לאולימפיאדה, וגם קוריאה. בהמשך גם נראה התרחבות ל- 39 ולבסוף ל- 47 גיגה הרץ”.

הקבוצה שבה חבר אוקיי מתמקדת במערכות תקשורת ו- IP לגלי מיקרו, החל מ- 6 גיגה הרץ ועד ל- W-Band או D-Band: “כפי שידוע, חלק מהספקטרום הזה יצא למכרזים בארה”ב שמקדמת את רוב הפעילות. אבל אנחנו צופים לרמה דומה של פעילות גם באירופה בשנים הקרובות”.

הביקושים מגיעים לשיאים חדשים

“אם יצא לך להיות באירוע ספורט גדול, נתקלת בכך שפתאום הכל במכשיר שלך עולה לאט. פשוט אין מספיק תעבורה כדי לתמוך בכל הפעילות. בעיקר, כאשר יש כיום אפליקציות כיום שבאיצטדיון מאפשרות לך לצפות על המתרחש ממצלמות שונות, ולצפות בהילוכים חוזרים. יש כאן פריצת גבולות מבחינת קצב הנתונים, וצריכת הנתונים של כולם פשוט פורחת מבחינת הביקוש”, אומר ג’ון הול, מנהל שיווק אסטרטרגי, חטיבת ממירים בתדר גבוה במהירות גבוהה, אנלוג ) .)High Speed Converters

אילו פתרונות מספקת כיום ADI בתחום תקשורת המיקרו?

ג’ון: “ל- ADI יש את הסיסמא ‘צעד לפני מה שאפשרי’. אנחנו מדברים כיום על ערוץ 200 מגה הרץ אולי ערוץ 400 מגה הרץ, זו יכולת נשיאה עצומה, בהשוואה ל- 4G, שמדבר על אולי 20 מגה הרץ. הטכנולוגיה שלנו כבר תומכת באותות ברוחב אות פס של גיגה הרץ. האפליקציות עדיין לא שם מבחינת תקשורת מסחרית, אבל זה תופס לשווקים אחרים כגון צבא, ביטחון וחלל. הכל עוסק ברוחב פס”.

אוקיי: “אנחנו מתמקדים בפיתוח פתרונות מובילי שוק, המציעים את הטרייד אוף הטוב ביותר בין צריכת החשמל לבין ביצועים, ומסביב את המומחיות הטובה ביותר בתכנון מערכות – כדי לתמוך בלקוחותינו באזורים ש ל 28, 39 ו- 47 גיגה. אנחנו לא ניגשים לכך רק ברמת הרכיבים, אלא גם – ולדעתנו זו הגישה היחידה לפיתוח המורכב הזה – באמצעות פתרון מערכת מלא. יש לנו רכיבים מובילי שוק של ממירים בתדר גבוה, מתגים, Beam Forming ל- Phased Array מסחרי, בשילוב פתרונות דיגיטליים בנושא MxFE, כולל תוכנה ואלגוריתמים שבאמת יוצרים בידול”.

“בהינתן המורכבות של התדרים בה פועלות הטכנולוגיות האלה, לא מספיק רק לספק רכיב ללקוח ולהגיד לו, קח, תבנה את המערכת, והעבודה שלי הסתיימה. לא אפשרי עבור חברות שפועלות בשווקים שונים לבנות את היכולות הנדרשות בין לילה, ולפתח את התוכנה המתאימה כדי להוציא את המירב מהחומרה שהם מתקינים. לכן, אנו חושבים שלחברות הסמי-קונדקטור יש תפקיד חשוב, ו- ADI מובילה בתחום הזה בזכות המומחיות בכל התחומים, החל מ- DC ועד לתדרים גבוהים מאוד”.

מהיכן נובעת המורכבות העודפת של ה- 5G?

אוק: “צריך לבחון את שלושת מרכיבי היסוד של ה- 5G. האחד הוא ה- Broad Band – יכולת שידור הנתונים גדלה פי 10 או 20 בהשוואה ל- 4G. ב- LTE מדובר בקצבים של אולי גיגה בשניה, ב- 5G אנחנו הולכים להגיע ל- 10 או 20 גיגה בשניה. מרכיב נוסף הוא ה- Low Latency, כאשר זמן התגובה יורד לזמני מטרה של 5 אלפיות שניה. כך שמעבר ליישומים העתידיים שזקוקים ליכולת הזו, כגון רכבים אוטונומיים או ניתוחים מרוחקים – מה שנשמע קצת מדע בידיוני עדיין – יש יישומים מסחריים כבר בעתיד הקרוב כגון AR ו- VR. גם תעשייה 4.0 זקוקה למעגלי בקרה מהירים יותר כדי לבצע אוטומציה של מפעלים. המרכיב האחרון הוא תקשורת המכונה המאסיבית, שמאפשרת ל- 5G לכסות אזורים גיאוגרפיים גדולים עם חיישנים שישלטו בכל דבר, כגון ערים חכמות וחקלאות חכמה. מה שלא התאפשר עם LTE כתוצאה ממאפייני הסטנדרט”.

“אנו רואים שהגידול הזה פי 10 בנפחים ובתגובה, לא מגיע בחינם. יש הרבה יותר מורכבות, החומרה יקרה יותר, צריכת האנרגיה יכולה להיות גבוהה בהרבה, ורמת המורכבות הנדרשת כדי לשלב את המוצר הסופי ולשמור על החזר גבוה על ההשקעה היא מאתגרת מאוד. מדובר בהתקדמות של דור, ולא שיפור הדרגתי של 10 או 20% בהשוואה למה שהיה. יש כאן אתגרי חומרה, תוכנה ועסקים“, מוסיף אוק.

ג’ון: “אנחנו מייצגים את שרשרת האות (signal Chain) – מהאנטנה ועד מעבד הבייס בנד. יש הרבה טכנולוגיה מבחינת BeamSteering למיקוד הקלט, זה כמו אולטרסאונד שממקד את התמונה על התינוק, אבל על סטרואידים. ככל שאתה יורד לרמת הביטים, יש הרבה יותר מהם שצריך להעביר קדימה ואחורה. אז ל- ADI יש השקעה בקונברטורים למהירויות גבוהות, העברה מדיגיטלי לאנלוגי וההפך, ואתה צריך אנרגיה ולעשות את זה באופן אינטגרטיבי. אז יש לנו מותג שנקרא RadioVerse, שהוא טרנסיבר במכשיר אופטימלי מבחינת עוצמה ואנרגיה – הוא מופעל ב- 4G, ב- 5G וברשתות MIMO מאסיביות כדי לענות על הביקוש לרוחב פס. השקנו את MXfE – Mixed signal Front End ביוני, והמכשירים האלה יש קונברטורים גדולים יותר של נתונים, אם אפשר לתאר זאת כך – עם רוחב פס גדול יותר עד ל- 2.4 גיגה הרץ. בתחומים מסוימים – אנחנו הרבה לפני מה שאפשרי”.

האם למהנדסים בארגונים חסר הידע כיום סביב 5G?

אוק. : “לצורך אימוץ גלובלי אמיתי של 5G צריך מומחיות בתכנון מערכות שיבטיח שההשקה קלה והאימוץ קלים ככל הניתן. בהחלט יש את המומחיות, אבל ככל שחברות סמינקונדקטור יעשו את המעבר מספקים של רכיבים לספקים של פתרונות, יהיה קל יותר לשוק לצאת לדרך והאימוץ יהיה יעיל יותר עבור כולם”.

ג’ון: אני כבר 30 שנים במקצוע, וכולם דיברו באותם ימים על מעבדי 286 שזה רוחב פס של 1 מגה הרץ. שרשרת האות הייתה מורכבת מהרבה רכיבים נפרדים – לאורך השנים רוחב הפס גדל, הטכנולוגיה כדי לעבד אותו השתפרה, אך גם האינטגרציה – אינטגרציה אנכית, לקחת את כל האותות ולשים אותם על שבב אחד ולקבל טרנסיבר, או לבצע אינטגרציה אופקית עם מספר ערוצים שהם Beamform כגון 16 על 16. אינטגרציה משמעותה מורכבות, ניהול תרמי, שליטה, תזמון, כל הדברים הדינאמיים שאתה צריך לנהל. יותר ערוצים ורוחב פס, יוצרים תחושה של Black Magic Analog, רק בגלל שיש לך אות אנלוגי זה לא אומר שאתה יכול לקבל או לשדר אותו בצורה נקיה. אז יש מומחיות, וידע בתעשייה לעשות זאת טוב מבחינת אמינות. הרבה מהעבודה שאנו עושים עכשיו תגיע לתקשורת רכב לרכב ולידאר (LiDAR) ברכבים דורש יותר רוחב פס”.

אילו יישומים כבר קיימים לטכנולוגיה?

ג’ון: “יש את היישומים הצבאים שהזכרתי, יש תקשורת, תשתיות כגון תחנות מקרו-בייס, ולא אלה שמוצאים במשרדים. יש גם ציוד בדיקה – אתה חייב לבדוק מכשירים עבור קונברטורים בפס רחב”.

האתגר המרכזי שלכם היום?

ג’ון: “יש הרבה פיסיקה שנכנסת לתמונה. אנחנו גם ממשיכים לדחוף ל- Process Nodes יותר ויותר מדויקים, וזה מורכב מבחינת ניהול תרמי כי יש הרבה חום שמתמקד בנקודה ממש קטנה בהשוואה ללפני 10 שנים. אז כעת יש לך נקודות התחממות, ולשם כך צריך לעשות מידול, והלקוחות שלנו מצפים מאיתנו לספק זאת. כל סוג, RF, תרמי, סיגנל אינטגריטי.

קנינו את LTC, כך שיהיה לנו גם את פתרון האנרגיה – כי כל הרכיבים האלה צריכים אנרגיה אופטימלית, והיא קו מוצרים משלים מצוין בשבילנו.

בנוסף, יש לנו הרבה Reference Designs וערכות פיתוח סביב תרחישים ספציפיים. כעת הכרזנו על רפרנס ללידאר, ולכל רכיבי LTC ו- ADI, כדי להקל על מהנדסים לעבור מקונספט ועד למוצר – אנחנו רוצים לכווץ את הזמן לשוק. הלקוחות שלנו דורשים יותר מאיתנו, לא רק סיליקון, אלא גם את הכלים לעשות זאת”.

בקרוב ישיקו ב- ADI טרנסיבר 4X4 עם רוחב פס של 200 מגה הרץ, עם חבילת תמיכה מלאה עם API ותוכנה ועד לחומרה שתכלול לוחות הערכה ורפרנס דיזיין.

רשת ה- 5G פותחת הזדמנויות לשחקנים בישראל

בישראל מה אתם רואים?

גל יחיל, מנהל לקוחות, ADI ישראל: “יש הרבה הזדמנויות חדשות. בתקשורת אנחנו רואים הרבה הזדמנויות נפתחות בנקודות הגישה – יש צורך ביחידות מרוחקות שיהיו הרבה יותר מורכבות. עם Massive MIMO, ההיקפים יהיו הרבה יותר גדולים, כי כעת עם רוחב הפס הזה, אתה צריך להיות הרבה יותר קרוב לציוד הקצה. זה מביא הרבה הזדמנויות ליצרני הציוד הישראליים, ומקום בו הם יכולים לבדל את עצמם”

ג’ון: “זו הפעם הראשונה שלי בישראל, ובמפגש עם לקוחות אני התרשמתי מאוד. רמת הטכנולוגיה, והמקום אליו הם רוצים להגיע, מובילים את העולם. והם מחוברים לשחקנים המרכזיים בתחום. זה האב טכנולוגי כאן, אני עוד אחזור”.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות