לא לבד בחג: פיתוח טכנולוגי חברתי יאפשר לקשישים להתחבר לשיחת וידאו עם בני משפחתם – בלחיצת כפתור אחת

באינטל פיתחו פתרון טכנולוגי חברתי, בשיתוף עם משרד הרווחה, סלקום ומשי טכנולוגיות, שיסייע ל-500 קשישים מדרום הארץ בפסח

הטכנולוגיה תאפשר לקשישים להשתתף בפעילויות חברתיות מגוונות ללא צורך לצאת מביתם לאורך כל השנה

התפשטות וירוס הקורונה והנחיות משרד הבריאות שהגיעו בעקבותיה צפויות להביא לכך שקשישים רבים בישראל יחגגו את חג הפסח הקרוב בגפם. כעת, בזכות פיתוח טכנולוגי חברתי של אינטל, יוכלו קשישים לשוחח עם בני משפחתם בשיחת וידאו, וזאת בלחיצת כפתור אחת בלבד. כ-500 קשישים מקרית גת, באר שבע, אילת ורהט יוכלו ליהנות מהפתרון הייחודי בחג הפסח.

שלל האפליקציות המאפשרות שיחות וידאו חיות הינן פיתרון קשה ליישום עבור אוכלוסיית הקשישים, בין אם בשל חוסר אוריינטציה טכנולוגית או בשל העובדה שהם פשוט לא מצוידים במכשירים התומכים בטכנולוגיות הללו. במשרד הרווחה במחוז דרום שמעו מקשישים רבים על המצוקה ופנו לחברת אינטל ישראל בכדי שתנסה למצוא פתרון. מתנדבי אינטל פיתחו מכשיר חדש ויחיד מסוגו בעולם.

המכשיר מורכב ממערכת חכמה שקיבלה את השם מערכת “מחוברים”, המאפשרת חיבור לשיחת וידאו בלחיצת כפתור. הוא מבוסס על טאבלט שעבר תהליך של ‘חדשנות הפוכה’ במסגרתו הוסרו ממנו פונקציות מיותרות בכדי לא לבלבל את הקשישים. כל שצריך הקשיש לעשות הוא לחבר את הטאבלט לחשמל. כאשר אחד מבני משפחתו מנסה להתקשר אליו באמצעות אפליקציית שיחות וידאו, לחיצה אחת על כפתור ההפעלה שהודפס במדפסת תלת ממד מחברת אותו מיידית לשיחה.

גם חברת סלקום לקחה חלק בפרויקט המרגש וסיפקה בתרומה כ-500 כרטיסי SIM הכוללים אינטרנט בלתי מוגבל לשנה ומערכת ניהול. חברת משי טכנולוגיות תמכה בהרכבת המוצר בהתנדבות.

כ-500 קשישים מאילת, קרית גת, באר שבע ורהט יוכלו ליהנות מהפתרון הייחודי כבר בימים הקרובים. מתנדבים מהקהילה ועובדי שירותי הרווחה יחלקו להם את המכשירים לביתם במהלך חג הפסח. מלבד הפגת הבדידות בתקופת הבידוד הכפוי בשל הקורונה, הפיתוח יאפשר לקשישים להשתתף לאורך כל השנה בפעילויות חברתיות בזמן אמת, שיועברו ע”י מדריכים מקצועיים ורכזים חברתיים שיוכשרו לכך באופן מיוחד בקרוב.

ויקי אלמוג-אייזנברג ויובל ורד שהובילו את ההתנדבות לפיתוח המערכת מטעם אינטל, אמרו כי פיתוח המוצר היה מאתגר בתקופת הקורונה: “עשרות עובדים של אינטל התנדבו לעבוד על זה יומם ולילה כדי להספיק לפתח את הפתרון ולייצר 500 יחידות ממנו תוך שבועיים. בגלל הקורונה לא היה ניתן להיפגש. בנוסף, לא היה ניתן להגיע למשרדי אינטל לבדוק את המוצר והכל היה צריך להיעשות מבתי המתנדבים בתנאי שטח והצריך יצירתיות רבה כדי לצלוח את המשימה. אפילו משפחות של חלק מהעובדים נרתמו בתמיכה בתהליך היצור בגלל שכולם בבית גם ככה. קשה להאמין שבתנאים האלו ההצלחנו לסיים לייצר את המערכת בזמן, וכולנו מאושרים שבליל הסדר היא תפעל בבתי הקשישים שכה זקוקים לה. היה מרגש להתגייס למען האנשים שהכי קשה להם בתקופה הזאת, ולתרום למאבק של כולנו בקורונה.

סימונה בוכריס, בת 69, שקיבלה את המכשיר. “הייתי רוצה שהילדים והנכדים יהיו איתי בליל הסדר אבל אנחנו בהסגר והם בהסגר. המכשיר הזה זאת הדרך היחידה שאוכל לשמור איתם על קשר. כבר לא ראיתי אותם מפורים. בכל שנה עושים אצלנו את ליל הסדר. חוגגים 30-40 אנשים. השנה יהיה לנו שולחן ליל סדר קטן. אני דואגת. אני תמיד אמרתי למשפחה איך לעשות את הסדר. איפה לשים כרפס, זרוע ואיך לקרוא בהגדה. אני כל כך מתגעגעת”.

התכנית מאפשרת לאזרחים הוותיקים הנמצאים בבידוד או סובלים מבדידות בביתם עקב מצב החירום הנוכחי, להתחבר לחבריהם אותם הם מכירים מסביבתם הטבעית במועדון החברתי ובמרכז היום, ולהמשיך ככל שניתן בסדר יומם, באופן ששומר על בריאותם ועומד בכללי משרד הבריאות”, אומרת אורנה עמוס, הממונה על העבודה הקהילתית במחוז הדרום מטעם משרד הרווחה שהופקדה על שיתוף הפעולה עם חברת אינטל.

“ניתן להעביר שם בלייב פעילויות חברתיות המאפשרות מעורבות והתחברות חברתית חיה, כולל חבירת בני המשפחה בליל הסדר. הפוטנציאל של המכשיר הזה הוא אדיר גם בימי שגרה עבור אנשים המרותקים לביתם ולא יכולים להגיע לפעילות במועדון או במרכז היום”.

נדב אמסלם, סמנכל אגף הלקוחות העסקיים בסלקום שהוביל את שיתוף הפעולה מציין, כי אנחנו רואים שימושים הולכים וגדלים באפליקציות של שיחות הוידיאו, בשל הצורך האדיר של הציבור להיות בקשר ובשל כך הענקנו ללקוחותינו הפרטיים הטבת שימוש בסקייפ ובזום ללא עלות. במסגרת הפרוייקט לסיוע לקשישים הטמענו בכל אחד מהטבלטים סים שיעניק גלישה ללא עלות למשך שנה ובכך יוכלו לעשות שימוש בטאבלט ולא להיות לבד בליל הסדר.

מהנהלת אינטל ישראל נמסר: “בכל השנה אינטל מעודדת את עובדיה להתנדב ולתרום לקהילה באמצעות חדשנות טכנולוגית.   מדובר בפיילוט שיתרחב בהמשך לעוד מקומות. נשמח לשתף עם משרד הרווחה ולחברות נוספות שירצו לשתף פעולה לקבל את המפרט של המכשיר שעובדי אינטל יצרו, ולבנות בעצמם מכשירים זהים שיאפשרו חיבור בוידאו לקשישים. אנחנו גאים בעובדים המתנדבים שהצליחו לפתח בזמן קצר מאוד פתרון איכותי ונגיש שיאפשר למאות קשישים לא להרגיש לבד בארוחת החג”.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות