חדשות היום

לחנך לאהוב את היין ועולמו

רוב הנושאים בהם אדון הפעם הם דעתי האישית, המתבססת על מעורבותי בנושאי עולם יין, למעלה משני עשורים. ייתכן שלחלק מהקוראים יש דעות אחרות, שונות, בחלק מהנושאים המועלים.
במאמרים רבים ובאינספור תגובות של חובבי ומקצועני יין, בארץ, מוזכר שאחת הסיבות העיקריות לאי עליית מספר הליטרים הממוצע של יין שלוגם ישראלי בשנה (6 -7  ל’) כבר מספר שנים, הוא מחירו הגבוה של היין הישראלי, ומומלץ ליקבים ולמסעדות לחתוך במחיר היין וע”י כך תעלה צריכתו.
חובב יין, אמיתי, ימצא תמיד יין ללגימה תכופה, ואם היין הישראלי יהיה יקר לו הוא ילגום בהנאה גם יינות המיובאים מחו”ל, זולים יותר, כדי לא לוותר על אהבתו.

כדי לסייע ליקבים, לנו, כישראלים, חשוב מאוד להעלות דווקא את צריכת היין הישראלי ע”י הוספת עוד אנשים שיצטרפו למעגלם של אלה שכבר הבינו מזמן שיין זה לא סתם עוד איזה משקה או שבשבילם יין זה רק “טעים לי או לא”.
האם על מיץ תפוזים או דובדבנים כתוב במקורות כבר מתקופת התנ”ך, או שלוגמים אותם בכל אירוע חגיגי, או טקס דתי?   לא !!  יין כן !!
יין הוא לא סתם עוד משקה אלכוהולי. הוא נקרא גם צוף האלים, הוא קיים כבר אלפי שנים, וכנראה שהוא המשקה העתיק ביותר הידוע, מלבד מים.

אז איך, בכל זאת, ניתן להעלות את מספר אוהבי היין ולאו דווקא רק ע”י הורדת מחיריו?
חינוך להכרת ואהבת יין עוד מגיל צעיר, זו התשובה שלי.
מה אומרים רבים לבני משפחתם, הצעירים, למשל, על לגימת יין , כשהם רואים אותם נהנים מכוס יין כליווי לארוחה, או בזמן צפייה בסרט מעניין בטלוויזיה?
רוב ההורים מעדיפים להימנע מלשוחח בנושא זה עם ילדיהם. הם ממשיכים, בכך,  את החינוך שהם עצמם קיבלו בילדותם, שיין זה דבר פסול לילדים ועליהם להתרחק ממנו.
לפני מספר שנים הביא מורה לשיעור חברה, בבית ספר עממי, בעירי, ענבים וכל ילדי הכיתה סחטו אותם וייצרו מהם מיץ ענבים טעים, שהם מילאו בבקבוקים ולקחו לביתם. כשהתייעצה המנהלת עם אנשי משרד החינוך, בנושא, אמרו לה שהדבר מנוגד לתקנות ויש להתרחק מאלכוהול, המזיק לבריאות.
גם על כל תווית בקבוק יין נכתב, בהוראת החלטת ועדה קטנה בכנסת,  “אזהרה – מכיל אלכוהול”, דבר שבוודאי מרחיק רבים מבקבוקי היין . אלה מכות, מלמעלה, ליצרני היין הישראלי.

כדי שהיחס ליין, בישראל, ישתנה, החינוך ליין, מקורו, דרכי עשייתו, ההבדלים בין סוגי היין השונים, אזורי גידול ענבים, מיקומי יקבים ועוד חייב להתחיל כבר מגיל צעיר מאוד.
עובדה בדוקה היא שמבוגרים קשה מאוד לחנך לדברים חדשים וטועים אלה המנסים למשוך עוד ועוד דווקא מבוגרים לעולם היין, שבכלל לא מעניין אותם עוד מימים ימימה.

המשקאות החריפים מתחלקים למספר קבוצות גדולות ועוד כמה קטנות ביניהם:
אלכוהולים : וודקה, ויסקי, קוניאק, ג’ין, ליקר ועוד משקאות עם 30% אלכוהול ויותר.
יינות : אדומים, לבנים, תוססים, קינוח ועוד, עם אלכוהול עד 12-14%
בירה: מסוגים שונים, שרובם עם אחוז אלכוהול נמוך.

אלה המשייכים יין לקבוצת משקאות אלכוהוליים, טועים בגדול, לדעתי. למרות זאת ברור שגם יין מומלץ ללגום בכמויות סבירות ומוגבלות, ביום.
אני מעולם לא ראיתי שיכורי רחוב, ההולכים ומתנדנדים מצד לצד, כשהם אוחזים בידם בקבוקי יין לבן או אדום. גם לא ראיתי בקבוקי יין ריקים מושלכים בפינות רחוב אפלים, כפי שאני רואה בקבוקי משקאות אלכוהולים.
אצלנו זה לא מקובל לחנך צעירים להכיר את עולמו הנפלא של היין בחברה המקשרת, בטעות ענקית, יין לאלכוהול רב אחוזים, סיגריות, פשע וסמים.
לגימת יין לא מיועדת לשכר. אלה הלוגמים יין בעת ארוחה יין חשים בפה, עוד תיבול. בהתאמת יין הנכונה, טעמי האוכל משתפרים וטעימים יותר, וגם עשירים יותר בפה.
יש לזכור שילדים וצעירים סופגים במוחם מהר מאוד ידע נרכש, וכדאי לנצל זאת, כאשר מוזגים להם מיץ ענבים בכוס ומרחיבים את הדעת בעולם היין הישראלי.

נושא היין משכיל הרבה יותר משיעור קולינרי. למידה על יין היא דרך נהדרת להתחיל להבין את תרבות של אזורים שונים, בארץ. הדבר מוביל לכל מיני שיחות מעניינות על גאוגרפיה וטיולים באזורי כרמים ויקבים מצפון רמת הגולן ועד אילת, היסטוריה, הגדלת אוצר המילים, וידע מעניין גם בחקלאות ומדע.
יש הרבה מה ללמד את הנוער על עולם היין, מבלי לתת לו להתמכר לשתייה. בביקורי באזור פיאמונטה באיטליה, אזור המלא בכרמים וביקבים, סיפרו לי מבוגרים שונים שאת תורת היין והאהבה אליו הם רכשו בשעורים מיוחדים בבתי ספר, ומאז לא הפסיקו לאהוב את הנושא, שהפך לחלק בלתי נפרד מחייהם.

ובקשר למחירים הגבוהים מאוד, לעיתים, של היינות המגיעים מיינות הבוטיק, ברחבי המדינה.
אלה הטוענים, ללא הפסקה נגד המחירים הגבוהים, יחסית ליינות המגיעים מחו”ל , לא מודעים לעלויות הגבוהות של ייצור יין איכותי בארץ, המתיישן בחביות עץ, יקרות  מאוד, ובכמויות מאוד קטנות יחסית לעלויות הנמוכות, יחסית, לבקבוק, ביקבים בחו”ל המייצרים כמויות יין גדולות.

מי שכן צריכים להוריד מחירים משמעותית הם אלה המגישים יין במסעדות ובברים, ששם היין הוא לא מרכיב עיקרי בתפריט, אלא רק נלווה אליו. גם שם מוכה היין ומתרחק מפיהם ש רבים, אצלם המחיר הוא מרכיב חשוב בהחלטה, להזמין או לא.

לדעתי, בבתי הספר לייצור יין בארץ חייבים להיפתח קורסים גם לעשיית יינות יותר פשוטים ביקבי הבוטיק, ללא יישון בחביות וייצור מוקפד ויקר. כך יוכלו יקבי בוטיק לייצר במקביל ליינותיהם האיכותיים גם  מספר יינות טעימים, פשוטים, הגולשים בקלילות בגרון ללא טעם שיורי ארוך בפה, אך במחירים זולים יחסית. מחירים אלה יפתו רבים להגיע אליהם לרכוש יין. לקוחות אלה עשויים גם להצטייד ,בנוסף ליינות הזולים,גם בבקבוקי היינות היקרים יותר.

כשאנחנו מסתכלים על מדינות רבות בעולם האירופאי הישן, כמו איטליה וצרפת, היין הוא חלק מכל ארוחת צהריים וכל ארוחת ערב; כף יין מעורבבת במים המוגשת לפעוטות היא כסמל לכך שהם גם חלק מהמשפחה.

ליקטתי מרחיבי דעת מרחבי הרשת. על יין ועזרתו לבריאות, דבר החשוב ליידע את המתרחקים מיין.
רשימת היתרונות הבריאותיים של שתיית יין, אדום ולבן, בכמות סבירה, ארוכה והולכת ומתארכת מדי שנה, בעקבות מחקרים רבים בנושא. גם זה נושא חשוב ללימוד והחדרת החשיבות בלגימת יין לעיתים קרובות.
בקליפות ענבי היין ובחרצניהם ישנם פּוֹליפֶנוֹלים (חומרים נוגדי חימצון) המהווים תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות ואיכות החיים. קבוצת נוגדי החמצון האלה עוזרים להגן על התאים בגוף מנזקים של רדיקלים חופשיים.

לפוליפנולים תכונות ביולוגיות מגוונות וביניהם:
לחימה בתאי הסרטן
הגנה על העור מפני קרינה אולטרה-סגולה
הם נלחמים ברדיקלים חופשיים ומפחיתים סימני הזדקנות
הם עוזרים לבריאות המוח ומגינים מפני דמנציה
הפחתת דלקות
תומכים ברמות סוכר תקינות בדם
הגנה על הלב וכלי הדם
עזרה בטיפול באנמיה

ולסיכום אני רוצה לחזור ולהדגיש שרק חינוך צעירים על סגולותיו הנפלאות של עולם היין והסובב אותו יכול, באמת, להעלות את ממוצע צריכת היין בארץ, לנפש.
לחיים !!!


ישראל פרקר, היוזם והעורך הראשי של אתר היין www.winesisrael.com האתר מתעדכן מדי יום בנושאי יינות ישראל, יקבים, אלכוהול, בירה, אירועי יין, קולינריה ומסעדות

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות