חדשות היום

סגירת פערים

השתנות שדה הקרב המודרני הביאה צבאות רבים בעולם לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי פיתוח אמצעי לחימה. זירות הפעולה המבצעיות הפכו בעשורים האחרונים מלחימה סימטרית  בין צבאות, בדרך כלל  בשטחים פתוחים, ללחימה עירונית במימד א- סימטרי. כלומר, צבאות הנלחמים בארגוני טרור וגרילה ולא צבאות הנלחמים זה בזה. השינוי הזה הצריך התאמת חימוש ואמצעי לחימה רבים לנסיבות שהשתנו : צפיפות כוחות גדולה, נוכחות של אזרחים רבים  בשטח הלחימה והעלמות מהירה של אוייב , המכונה בעגה הצבאית “חיי מטרה קצרים”. שני הפרמטרים הללו הצריכו “סגירת מעגל מהירה ומדויקת”, כזו המצריכה זיהוי איום ונטרולו מבלי לפגוע באזרחים חפים מפשע.

אבל בעוד אמצעי הלחימה הלכו והשתכללו  לוחמת חיילי החי”ר נותרה בהרבה מובנים “מאחור”. המהפכה הדיגיטלית אמנם אפשרה פיקוד ושליטה טובים יותר, אבל הלוחם עצמו לא עשה את אותה קפיצת מדרגה של אמצעי האיסוף המודיעיניים או החימוש המדוייק  המוטל מהאוויר או נורה מרחוק.

אחד הפתרונות המעניינים בהקשר הזה הגיע מהחברה הישראלית Smart Shooter, המפתחת טכנולוגיה ייחודית להגברת הדיוק והקטלניות של חיילי החי”ר.   החברה שממוקמת  בקיבוץ יגור במפרץ חיפה, פיתחה אלגוריתמיקה מתקדמת המשולבת בכוונת של רובי סער. בדומה לטכנולוגיית טילים אלקטרואופטית, גם כאן נעשה עיבוד תמונה מבוסס בינה מלאכותית, מה שמאפשר לחייל לעקוב אחרי המטרה, לנעול עליה ולפגוע בה במדויק. בחודש יוני האחרון ביצעה  Smart Shooter   ניסוי עם עמדת ירי נשלטת מרחוק. העמדה –  Remote Control Weapon Station – RCWS – מורכבת מחצובה וזרוע צידוד והגבהה שעליה מורכב הנשק.  החייל המפעיל נמצא מאחור בעמדה מוגנת ומפעיל את הנשק בעזרת טאבלט. משקל המערכת הכולל הוא כ 15 ק”ג, מה שאמור להקל מאד על יחידות קומנדו הנעות מרחקים גדולים ברגל.  בנוסף לניסוי הקרקעי הורכבה המערכת על גבי רכב וביצעה ניסוי ירי כשהחייל כלל לא נמצא בו. בניסוי  הצליחה המערכת לפגוע במטרה במרחק 300 מטרים בכדור ראשון.

את  Smart Shooter הקימו שלושה מדענים יוצאי חטיבת הטילים של “רפאל”:  אברהם מזור , מיכל מור ואבשלום ארליך. מור סיפרה בראיון למגזין  FORBES כי ההחלטה להקים את החברה התקבלה אצלה לאחר שב 2012, בעלה גוייס  בצו 8 לשירות מילואים במסגרת שירותו כחייל חי”ר. “אמרתי לעצמי שלא יכול להיות שיש כיום טכנולוגיות מתקדמות של טילים וחיילי חי”ר עדיין צריכים לעצום עין דרך כוונות. חייבים להתאים את הטכנולוגיה גם ללוחמי החי”ר.  המערכת שלנו בנוייה כל שהיא  לא תירה אם לא תהיה וודאות מוחלטת לפגיעה במטרה”.

אחוזי הפגיעה של חיילי חי”ר במטרות במהלך לחימה בשטח עירוני נמוכה מאד, בשל הלחץ הפיסי והקוגנטיבי. לחימה בסביבה עירונית מצריכה תשומת לב לרבה לסביבה, בשל מימד הגובה והצפיפות, מה שמביא לקשב נמוך בשעת ירי. על פי ניתוח של צבא ארצות הברית אחוזי הפגיעה של חיילי החי”ר למרחק של 200 מטרים הוא פחות מ 20%, ב 300 מטרים קטן מ 10% וב 600 מטרים קטן מ 5%.

הכוונת שפותחה יחד עם זרוע היבשה ומפא”ת במשרד הביטחון הוכנסה לשימוש בצה”ל כבר ב 2018, תחת השם “כוונת פיגיון”. היא ניתנת להרכבה בתוך דקות על כל סוגי הנשק. בנוסף לכוונות הנשק, מספקת החברה גם מערכת סימולציה מתקדמת, שאמורה להביא לחסכון גדול בירי תחמושת חיה. כל כוונת מצוידת בספק כוח המיועד לפעול במשך 72 שעות ובעל יכולת הטענה מהירה. “הכוונה שלנו היא להפוך כל חייל חי”ר לצלף”, מסכמת מור. בנוסף לצה”ל, גם הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית הפועלים בעיראק הצטיידו בכוונת ה SMASH ובימים אלה בוחן משרד ההגנה האמריקני   לפתח עם Smart Shooter גם יכולת מדוייקת  ליירוט של רחפנים.

תמונה:כוונת SMASH 2000 על
גבי רובה M-16
צילום: smart-shooter

תמונה: כוונת SMASH HOPPER
LIGHT על גבי חצובה
צילום: smart-shoot

פיתוח מעניין נוסף בלוחמת חי”ר היא טכנולוגיית זיהוי “עמית או טורף” בלילה. אחד האתגרים המורכבים של חיילי חי”ר בלילה הוא לקבוע האם הדמות מולם היא אויב חייל מכוחותינו או אזרח תמים. מעבדת הפיתוח של הצבא האמריקני-  U.S. Combat Capabilities Development Command Army Research Laboratory, מפתחת בימים אלה פתרון אלגוריתמי מבוסס בינה מלאכותית שאמור לזהות באופן אוטונומי ומהיר תווי פנים של דמויות בחשיכה. הפתרון מבוסס על מצלמות אינפרא אדום רגישות במיוחד. המצלמות מציירות את קווי הדמות על פי קרינת החום שנפלטת מגוף האדם,  תוכנה ייעודית מבהירה את התמונות ומאפשרת לאלגוריתם המיוחד להשוות אותן לתמונות פנים של חיילים, וכך לקבוע מי הדמות. בעזרת בינה מלאכותית ולמידת מכונה, המערכת תזהה עם הזמן את החיילים מהר מאד ותצרוב את הנתונים בזיכרון שלה.

“על ידי היתוך יכולת ראיית לילה מתקדמת עם טכנולוגיה של זיהוי פנים אנחנו נוכל לזהות דמויות גם ממרחק של  מאות מטרים”, מספר ד”ר שון הו בראיון למגזין ה ARMY. “מעבר לזיהוי של עמית, זה יכול לעזור גם בזיהוי מדויק של אויב, אם יש לנו תמונה מוקדמת שלו. ברגע שתמונת הפנים תהיה ברורה, המערכת תריץ את הנתונים במהירות במאגר הפרצופים שנזין לה , תזהה התאמה ותיתן חיווי מדוייק. אנחנו נמצאים כרגע בשלב הניסויים. כבר עכשיו אנחנו מקבלים  הדיוק העומד על כ 90%. ככל שנמשיך בפיתוח הדיוק רק יעלה, עד שנגיע לבשלות של המערכת. הכוונה שלנו היא ליצור  יתרון טקטי עם משמעות אסטרטגית”.


אמיר בר-שלום

תגובות סגורות