חדשות היום

בונים על Construction Tech

שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין קבוצת נדל”ן וותיקה ושורשית לבין יזמי היי-טק בצפון: מיזם קונסטרקשן-טק לסטארט אפים בתחום הבנייה

קונסטרקשן-טק: מזריקים חדשנות לסקטור שמרני

כמעט התרגלנו שענף הבניין, הקטר המגלגל כסף גדול בארץ ובעולם, סוחב אחריו שורת קרונות מיושנים וחורקים. בדיוק מסיבה זו הולך וצובר תחום הקונסטרקשן-טק שמפתח פתרונות טכנולוגיה-עילית לבנייה- תאוצה, עם “גל חדשנות” של עשרות חברות סטארט-אפ ישראליות הפועלות בזירה, כאשר הרווח הפוטנציאלי מפיתוח שיבטיח התייעלות ושיפור איכות בתהליכים הוא עצום. אין זהו סוד כי הענף השמרני הבונה באותן שיטות מזה שנים, סובל ממגוון בעיות ואתגרים ייחודיים, ובהם בעיות בטיחות ותאונות עבודה באתרים, ליקויים, איחורים במסירת וסיום פרויקטים וכיו”ב. ואולם, נדמה כי גם בתחום זה הבינו את הפוטנציאל והצורך שבאימוץ פתרונות חדשניים, והדור הצעיר שנכנס אליו ער לחשיבות האפליקציות, האייפד, הטאבלט, ההדמיות התלת-ממדיות ושאר החידושים המשפיעים על תהליכי הבנייה, מונעים את אסון הבנייה הבא וגם מייצרים משאב יקר של עלייה בתפוקה וחיסכון משמעותי בעלויות, בענף ש”סובל” משולי רווח נמוכים. שוויה של תעשיית הבנייה העולמית מוערך בכ-10 טריליון דולר בשנה. בישראל, מהווה ענף זה כ-10% מהתל״ג, ומוערך בכ-90 מיליארד ש״ח. הנושא נמצא בסולם עדיפות גבוה מבחינה ממשלתית, עם תכנית חדשנות שמטרתה להגדיל את הפיתוח והשימוש בשיטות וטכנולוגיות בנייה מתקדמות ועתירות ידע. אין ספק כי בתוך הטרנד העולמי המתגבר, ישראל תופסת נתח משמעותי בהיקף החדשנות ומובילה שורה של מיזמים בעלי פוטנציאל לשיפור תהליכי עבודה קריטיים בבנייה. בניגוד לשלבי היוזמה והתכנון, שנהנים כבר היום מדיגיטציה ומתוכנות מתקדמות, שלבי הביצוע והפיקוח הם הפחות מתקדמים בענף הבנייה וגם מרכזים את האתגרים המרכזיים שלו, ובראשם בעיות הבטיחות, אחוזי הרווח הקטנים והשימוש בתהליכי עבודה מיושנים ולא יעילים.

תמונה: אופן ואלי יוקנעם אקדמיה צילום: עוזי פורת

תחום מגוון ורחב

תחום המיזמים לענף הוא רחב, וכולל חברות הזנק שמפתחות מגוון פתרונות: רחפנים לבנייה ותצלומי אוויר שמאפשרים דיווח, פיקוח וניטור של התקדמות העבודה באתר הבנייה, פתרונות לבטיחות באתרים, שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה בבנייה ירוקה, שימוש בביג דאטה ובAI-  בינה מלאכותית, אבטחת סייבר בבניית מבני ציבור חיוניים, למידה עמוקה Deep Learning בתכנון בנייה, בניינים חכמים ומחוברים, מערכות אנרגיה חכמות לבנייה ועוד. תחומים נוספים הם פיתוחי AR וVR  שמאפשרים למפקחים להשוות את תכניות הבניין עם מה שקורה בפועל באתר הבנייה ולוודא עמידה בתוכניות ובתקנים או לזהות סטיות ותקלות מסוכנות, או שימוש ברובוטיקה מתקדמת אשר מייעלת את שלב הביצוע ומאפשרת החלפה של כוח עבודה ידני, שחשוף לסיכון גבוה, וברמת דיוק ויכולת גבוהה. למעשה, טומן בחובו התחום תת- דיסציפלינות שונות, ובצד הConTech , ניכרת גם פריחה בתחום ה- Proptech, הכולל פיתוחים טכנולוגיים לתחזוקת וניהול נדל”ן.

ואולם, אף שמדובר בתחום רחב הטומן בחובו הזדמנויות בארץ ובחו”ל, הרי שהוא עדיין אינו מפותח דיו בהשוואה לתחומים “חמים” אחרים בתעשיית ההזנק הישראלית, כמו הסייבר או הפינטק.  בדיוק אל תוך הוואקום הזה נכנס מתחם החדשנות והיזמותOpenValley  יוקנעם, המשיק תכנית אקסלרציה חדשנית למיזמים בתחום.

מתחם יזמות ייחודי זה, הינו פרי שיתוף הפעולה של רשת OpenValley המקימה מרכזי חדשנות ליזמים, וקבוצת הנדל”ן הוותיקה י. שטרן הפועלת זה 40 שנה בענף הבנייה בארץ ובחו”ל.

יתרון תחרותי משמעותי

“ישראל כסטארט אפ ניישן ידועה בתרבות החדשנות שלה ובטכנולוגיות שפותחו כאן ושינו את כללי המשחק המקובלים במגוון ענפים בתעשייה. הקמת תכנית ייעודית ליזמי קונסטרקשיין-טק, המשלבת את הידע המקצועי וזירות הפעילות בפועל אותן מספקת חברת שטרן, לצד הליווי העסקי הייחודי אותו מציעה רשת OpenValley בתחום היזמות הטכנולוגית, יאפשרו לסטרטאפים המשתייכים לתוכנית גישה וניסיון מעשי באתרי בינוי, כמו גם פלטפורמות לשיווק הפתרונות בקנה מידה רחב, גם מחוץ לזירה המקומית.

אין ספק ששוק הבניה בעולם ובישראל נמצא בנקודת מפנה כתוצאה מההכרה בתועלות של טכנולוגיות חדשות המותאמות לשוק”, אומר יוסי אקרמן. “מהצד של אופן ואלי – העתיד הוא בשיתופי פעולה. הרשת מאמינה במתן חבילה של שירותים לסטארט אפים, כאשר מלבד המשרד הנוח, מקבלים היזמים שיצטרפו לתוכנית למעשה מנטורינג כפול: הכוונה, תיווך וקשרים בעולם הקרנות, המימון, הטכנולוגיה והמעטפת המקצועית שכל יזם טכנולוגי צריך, בצד מנטורינג ודלת פתוחה לגורמי מקצוע בענף הבנייה, וחשיפה לעבודה עם אנשים שחיים ונושמים את התחום, הצרכים והחסמים שלו, עד לדרג ההנהלה הבכירה ברמה המקצועית והעסקית”, הוא מוסיף. “התחום באופן יחסי עדיין בחיתוליו, ולא קל להשיג דריסת רגל בחברות הבנייה השמרניות שנרתעות מנטילת סיכונים. למרות שהרבה חברות בנייה מחפשות חידושים, בפועל קשה להכניס טכנולוגיות לאתרי הבנייה וקצב אימוץ הטכנולוגיות ע”י המשתמשים עצמם ובהם העובדים, מנהלי העבודה והמפקחים, הוא איטי. לכן, תכנית קוסנטרקשן טק ייחודית בערכים המוספים וגם בשותפות של הפרויקט עם חברת בנייה”, הוא מסכם.

רשת OpenValley הוקמה על ידי יוסי אקרמן, נשיא ומנכ”ל אלביט לשעבר, ואופיר דובובי, ממייסדי חברת ההייטק “קמינריו”. היזמים הוותיקים חברו במטרה להקים מיזם ייחודי שישרת את קהילת הסטארט אפים הצפונית, יהווה מנוע ומגנט לחדשנות, ימנע בריחת מוחות למרכז העסקים התל אביבי וישמר את הצעירים באזור. כיום מונה הרשת שלושה מתחמי יזמות והשראה לחברות, כאשר בצד המתחם ביוקנעם בבניין “שטרן-טק”, שנבנה בשיתוף פעולה עם חברת שטרן, לרשת מתחם נוסף ברמת ישי, ומתחם שלישי בפארק העסקים קיסריה. היזמים המצטרפים לאופן-וואלי חוברים לקהילה עסקית ענפה המנגישה אותם לשותפים פוטנציאלים, משקיעים, חברות וקרנות הון סיכון ולרשת של קשרים, ידע והשראה. ביוקנעם מפעילה הרשת גם את “האקדמיה לחדשנות ויזמות” ומקיימת מערכי הכשרה לארגונים, חברות ויזמים לקידום תהליכי יצירתיות פנים-ארגונית. לדברי שירי גרין-אלגביש, מנכ”לית הרשת: “אנו עוטפים את החברות שלנו בליווי וייעוץ עסקי ויזמי, ובאחוז משמעותי מחברות הסטארט-אפ אנו אף משקיעים באופן עצמאי. הרשת חוסכת ליזמים זמן ומשאבים ומעניקה להם גישה למנטורים, לרישות מקצועי ולמקורות מימון פיננסי”.

קבוצת הנדל”ן הוותיקה STERN בבעלות אסף ואמנון שטרן הוקמה לפני למעלה מ-40 שנה. מאז נותרה החברה השורשית בבעלות משפחתית, כשהיא פועלת בענף הבנייה בארץ ובחו”ל, וממשיכה לתור אחר דרכים לפתח את אזור צפון הארץ ממניעים ציוניים-אידיאולוגיים. עו”ד אורן שטרן, מנהל הפיתוח העסקי של החברה ומאמין גדול בחדשנות וטכנולוגיה, חבר לאופן וואלי בשותפות בפארק ההיי-טק ביוקנעם, כאשר “עד למהלך זה”, הוא מציין, “שטרן כחברת בנייה מעולם לא חרגה מתחום הבנייה, וזו הפעם הראשונה שחרגנו מליבת הפעילות הנדל”נית הקלאסית עם מודל עסקי יזמי-ניהולי. ההתקשרות לאופן ואלי הגיעה מתוך צורך לשלב את שני העולמות, להזריק חדשנות לתוך העולם המיושן”, הוא מדגיש.

קונסטרקשן-טק: בונים את היסודות לעתיד הענף

את הסנונית הראשונה לזיקה של אורן לבנייה מוכוונת טכנולוגיה, זיהה כבר בשנת 2013, עת היה מהראשונים לבחון טכנולוגיה של שימוש ברחפן בפרויקט שיפוץ של בניין היסטורי בשכונה החרדית מאה שערים בירושלים. “תחום הבנייה לא השתנה הרבה מאז ימי הפירמידות בגיזה מצרים”, הוא מפרט. “בניה מורכבת מלבנים וטיט, והשיטה בבסיסה כמעט לא השתנתה על אף שהעולם עבר מהפיכות חדשנות כמעט בכל הענפים. ענף הבניה, הוא אומר, “הוא מהאיטיים ביותר באימוץ שיטות, טכנולוגיות ותפיסות חדשות. הסיבות לכך, בין השאר, הן רמת סיכון גבוהה, חברות שנופלות, כסף גדול- עם סיכונים מאוד גדולים”. במקביל, הוא מוסיף, “האוכלוסייה שעובדת בתחום היא פחות מוכוונת טכנולוגיה באופן טבעי, ומורכבת בחלקה מעובדי כפיים בתחום הביצועי, שלומדים מקצוע וממשיכים איתו, והוא אף מועבר מדור לדור במשפחה. במקביל, התחום רווי אתגרים ובעיות, כמו ליקויי בניה או בטיחות בבנייה”. “מבחינה טכנית, אנו בונים את כל סוגי הבנייה, לרבות למגורים, מסחר, תעשייה, לוגיסטיקה, חניונים, תשתיות וכדומה, כך שכל סטארט אפ שיחבור לתוכנית הקונסטרקשן-טק ייחשף לעולם הרלוונטי לתחום פעילותו. בתוך כך, מוסיף אורן, “אנו תרים בעיקר אחרי סטארט אפים בשלבים מוקדמים, כאלו שנוכל להעניק להם ערכים מוספים משמעותיים. בסטארט אפים המתאימים, הוא מציין, נבחן גם להשקיע, כאשר הקבוצה תבחן מוצרים/טכנולוגיות ופתרונות בשלים ובוגרים לאימוץ והטמעה בחטיבת החדשנות. הסטארט-אפים שיתקבלו לתוכנית, יזכו במנטורינג וליווי מקצועי של שטרן ושל צוות המנטורים של אופן-וואלי, וגישה מלאה לאתרי הבנייה של החברה הפרוסים בלמעלה מ-25 אתרים בפריסה ארצית, ויכולים לשמש עבור היזמים כבטא- סייט עבור פיילוטים בשטח. בנוסף לכך, יכולות כמה מהחברות להתנסות באתרים ברחבי אירופה, ולנצל פלטפורמות אלו ברמה הבינלאומית בשלב ה- GO TO MARKET.

לאורן כבר כמה דוגמאות לשיתוף פעולה עם חברות הזנק בתחום, כך, למשל, פתח דלת לחברת “סמנטו” שפיתחה מוצר ניהול פרוייקטים לבטא-סייט בפרויקט מגורים רחב היקף בקריות, קיבל פידבקים חיוביים לפיילוט ממנהלי הפרויקט בשטח, והכניס את החברה למספר פרויקטים נוספים, תוך גישה בלתי אמצעית לתהליכי העבודה של החברה, מחלקת ההנדסה, הכספים, המכרזים, השיווק, הבקרה התקציבית, הבדק וכל השלבים הנדרשים מול חברת בנייה. כך, מסביר אורן, יכלה החברה היזמית לקבל זווית ראיה רב מערכתית מבפנים, לשבת עם ראשי המחלקות ועד למנהל העבודה והמהנדס בשטח, הקבלנים, הספקים וכל השרשרת, ולצאת עם ידע עצום הקריטי לצמיחתה.  דוגמה נוספת היא חברת HoloArch של מוחמד יונס, שפיתחה קסדה חכמה ייחודית לראיית מודלים תלת מימדיים על פני תצוגת האתר הפיזית באתרי בנייה. על ידי שימוש בקסדה חכמה, חיישנים ושיתוף מבוסס ענן, הפקח באתר הבנייה נהנה מכלי מדויק ומהיר המאפשר לזהות שגיאת בנייה בשלבים מוקדמים ולדווח למשרד באמצעות תמונת מצב, וידאו ודיווחי קול בזמן אמת דרך האינטרנט. החברה בוחנת בימים אלו מספר חברות סטרטאפ בכדי להיות המשתתפות הראשונות בתכנית הייחודית.


תמונת שער: בניין שטרן טק
צילום: יחצ

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות