חדשות היום

מדוע NFV רלוונטית יותר מאי פעם בשנת 2020

מגפת הקורונה מיקדה את תשומת הלב של חברות הטלקום בטכנולוגית וירטואליזציה של פונקציות הרשת ( Network Functions Virtualization – NFV). היכולת שלה לשלוט, לנהל ולהעניק שירותי רשת מרחוק באופן מוגדר על ידי תוכנה, הופכת אותה לנחוצה יותר ויותר.

סקר שנערך על ידי Ovum מצא כי 60% מספקי השירות מצפים להשיג אימוץ נרחב של NFV בשנתיים הקרובות (עולה מ-20% בלבד כיום). על פי נתוני מחקר שונים, שוק ה-NFV העולמי צפוי לצמוח מ -12.9 מיליארד דולר ב -2019 ל -36.3 מיליארד דולר עד 2024, המייצג  CAGR(Calculate compound annual growth rate  ) של 22.9%.

הנתונים הללו מצביעים על המשך התחזקות של מגמה שהיתה שלטת בשנים האחרונות. למרות שרבים טענו שטכנולוגית NFV איבדה את כוח המשיכה שלה, היא זכתה להצלחה בענף הטלקום. אמנם שיעורי האימוץ נפלו מהתחזיות הראשוניות, אך ישנן ראיות המצביעות על כך שה-NFV הפכה רלוונטית יותר אפילו מבעבר.

NFV, האתגרים והיתרונות הבולטים

בארכיטקטורת NFV, החומרה מנותקת מהתוכנה. נעשה שימוש בשכבת חומרה נפוצה (שרתי מדף) על מנת לארח מגוון רחב של פונקציות רשת המסופקות על ידי ספק שרתים וירטואליים. אלו ידועות כפונקציות רשת וירטואלית (VNF – virtual network functions). כאשר משתמשים בהן בצורה אופטימלית, ארכיטקטורות NFV יכולות להאיץ שירותים ופונקציות רשת חדשות, כמו גם לספק מידות רשת כמעט אלסטיות בזמן אמת כדי להפחית את עלות הבעלות הכוללת.

נכון להיום, הטמעת ה-NFV הייתה איטית מהצפוי בגלל המורכבות הטכנולוגית ופערים במיומנויות המקצועית. חוסר היכולת לראות את יתרונות העלויות הצפויות בשלב מוקדם פגע גם הוא באמון בטכנולוגיה. נוסף על כך, הטמעה, בניית טלאים וניהול פונקציות VNF ממספר ספקים הוכחה כקשה ויקרה, ולו מבחינת נפח המחשוב העצום.

המחקר של Ovum, מציין עוד כי בעוד שחלק מהמכשירים הווירטואליים וה-VNFs של ימינו ימשיכו עד שנת 2030, הארגונים המנהלים אותם ככל הנראה יפעלו בצורה שונה באופן מובהק. זה כולל ספקי שירותים שישיקו שירותים חדשים באמצעות כלי אוטומציה ואורקסטרציה.
אלה יכולות להיות פלטפורמות מסחריות שיסופקו על ידי ספקי טלקום מסורתיים, הם יכולים להיות גם כלי קוד פתוח בתחום ה-IT והענן. בנוסף, חלק מספקי השירותים מתחילים כעת למזג את צוותי הענן וה-NFV שלהם, דבר שיביא את התעשייה לשיתוף כלים, הטמעת שירותים ואוטומציה.

טכנולוגית 5G מאיצה את הטמעת ה- NFV

טכנולוגית NFV עדיין נמצאת על הרדאר של ספקי השירות, ולא בכדי. ספקי השירותים זקוקים לווירטואליזציה של רשתות ול- NFV, בגלל 5G .

על אף כישלונות בהטמעה של טכנולוגיות קיימות, טכנולוגיית 5G תאיץ שימוש בשירותים חדשים, כאשר כל אחד מהם מציב דרישות רשת שונות הקשורות למהירות, השהייה ובידוד. על מנת לספק תקשורת טובה, הרשת הבסיסית צריכה להיות מבוססת תוכנה ואוטומטית. זו הסיבה שאנו זקוקים ל- NFV – זהו ציון דרך אבולוציוני נחוץ בדרך לווירטואליזציה כוללת.

בעתיד הנראה לעין, צפוי שנראה VNFs וגם CNFs מוטמעים זה לצד זה עבור פונקציות שונות. בתרחיש זה, אנו צפויים לראות יותר ויותר נותני שירותים שיוצרים, באופן יזום, את “ענני הטלקו” הגמישים שלהם.

חברת Rakuten Mobile היא דוגמה טובה לכך. חברת הטלקום השיקה את הרשת הסלולרית הווירטואלית המלאה הראשונה בעולם. החברה ממנפת את יכולות ה- NFV כדי לייעל את הרשת הסלולרית החדשה שלה ולהאיץ את דרכה לשירותי 5G בשנת 2020.

חשוב מכך, הרשת הווירטואלית במלואה מאפשרת דגם פעילות שונה מהדגם בו חומרה ותוכנה מחוברים זה לזה, ומאפשרת לטכנולוגיית NFV לעמוד בתנאי השוק המשתנים ללא הרף.

כסימן לעתיד לבוא, הרשת של Rakuten, המוכנה ל- ,5G מבוססת ארכיטקטורה הבנויה על תוכנה וענן ומבטיחה יציבות, מדרגיות וזריזות. מבנה זה מסייע לניהול יעיל יותר של עלויות ומספק קישוריות מאובטחת וביצועית גבוהה לצרכנים.

לקראת פישוט תקנים ועליה בהטמעות

לפני קצת יותר משנה השיקה קבוצה של חברות טלקום וספקים כוח משימה משותף CNTT – Common NFVi Telco Task Force)) כדי לפשט את תקני NFV. ה- CNTTשואף לאחד את הענף סביב יישומי רשתות אחודות וירטואליות, על מנת להפחית את מורכבות יישומי פונקציות רשתות וירטואליות (VNFs), ובסופו של דבר, של Container network functions  (CNF). ולכן ברור, NFV אינו מת – הוא מתפתח גם כשאנו מדברים.

כשמדברים על NFV, לא צריך לחשוב רק על הרשת, עלינו לשקול כיצד ניתן להשתמש בה ומהם היתרונות הטרנספורמטיביים שהיא יכולה להעניק למשתמש הקצה. NFV לא מתאימה רק לפונקציות רשת וירטואליות, אלא מספקת נתיב לעבר רשת מקורית שלמה בענן.

ככל שרשתות נוספות יתפתחו למודל- NFV, יצירה וניהול של שירותים חדשים יהפכו לפשוטים וקלים יותר על ידי הבקרה והעברת הנתונים. כאשר הדבר נעשה כראוי, ספקי השירות יוכלו למנף רשת הניתנת לתכנות, המבוססת על ממשקי API פתוחים בתעשייה. כך יפתחו רמות חדשות של גמישות וזריזות בפניהן.

בסופו של דבר, ספקי השירותים צריכים לחשוב אסטרטגית על NFV בהקשר הרחב יותר משל מסע אדפטיבי. יותר ויותר, יהיה חיוני להעלות “ענן טלקו”: תשתית הבנויה עד לקצה עם VNFs ו- CNF כמו גם יישומים והשירותים הנלווים להם (למשל איזון עומסים ואבטחה) – ללא קשר לפריסת מיקומם.

לסיכום, אמנם NFV לא צריכים להיות ראשי התיבות המדוברים ביותר בשוק, אך זו תהיה טעות גדולה עבור ספקי השירות להמעיט ביתרונותיהם המתפתחים תמידית.


אופיר קפלושניק, מהנדס פתרונות בכיר ב- F5 ו- שלמה יונה, מנהל מכירות בכיר לישראל, יוון וקפריסין ב- .F5

תגובות סגורות