חדשות היום

רדאר חדשני מקרב את מהפכת הרכב האוטונומי

נהיגה אוטונומית תהפוך למציאות רק כאשר נוכל לבטוח בכלי הרכב שיתמודדו עם אתגרי הכבישים לא פחות טוב מהנהגים האנושיים, ויגיבו כראוי גם בנסיבות יוצאות דופן. למעשה, הנהגים האנושיים לא מושלמים, הם בלתי צפויים. לכן המספר הפוטנציאלי של הנסיבות החריגות שהרכב האוטונומי יתקל בהן בכביש הוא כמעט אינסופי.

זיהוי, הערכה ותגובה לאתגרים שמציב העולם האמיתי בפני הרכב האוטונומי מקשים לספק סביבה בטוחה לנהגים, הולכי רגל ומשתמשי כביש אחרים. הקושי להבחין בין איומים אמיתיים לבין התראות שווא בכביש הוא אחד הנושאים המרכזיים המעכבים את המהפכה האוטונומית. נשאלת השאלה, אלו טכנולוגיות יכולות לפתור את אתגר הנהיגה האוטונומית? כאשר הדרישה של תעשיית הרכב היא להתקדם מטכנולוגיות תיאורטיות אל פתרונות הניתנים ליישום בפועל.

במרבית הרכבים החדשים מותקנים חיישני רדאר, המזהים עצמים נעים בסביבת הרכב ומאתרים סכנות פוטנציאליות. רדאר הוא חיישן המתאים להתמודדות עם תנאי הסביבה האמיתיים בהם אנו נוהגים, מכיוון שהוא פועל בכל תנאי התאורה ומזג האוויר – ערפל, גשם, אורות מסנוורים, או חשיכה מוחלטת (תנאים בהם מצלמות אינן מיטיבות לזהות עצמים). עם זאת, השאיפה להגיע לבטיחות מלאה במגוון אינסופי של סיטואציות מאתגרות וחריגות בכבישים דורשת חיישן בעל יכולות זיהוי גבוהות בהרבה מזו של הרדארים הזמינים כיום.

חברת Arbe הישראלית השיקה פלטפורמת רדאר שתיתן מענה לדרישות בטיחות אלה. על מנת להמחיש את המהפכה הטכנולוגית שמציע הרדאר של Arbe, ניתן לבחון את מספר ערוצי הקליטה והשידור שהוא כולל. במערכות רדאר, ככל שמספר הערוצים רב יותר, כך משתפרת היכולת לראות את הסביבה בצורה מפורטת יותר. בדומה לאיכות התמונה במצלמה המשתפרת ככל שמספר הפיקסלים גדל. מכשירי הרדאר הנמצאים כיום בכלי רכב מעבדים 12 ערוצים, בעוד שרדארים הנמצאים בפיתוח עתידי לשנים הקרובות מבטיחים 192 ערוצים. נכון להיום, פלטפורמת הרדאר של Arbe מעבדת מעל 2000 ערוצים. מספר עצום זה נועד לספק רזולוציה גבוהה בהרבה מזו שמערכות רדאר מספקות לרכבים כיום. 

הרזולוציה הגבוהה של הרדאר של Arbe מאפשרת איתור של מאות אובייקטים בסביבת הרכב (רכבים, הולכי רגל, אופניים, גדרות, עצים, וכו) בטווח של 300 מטר, ובשדה ראייה רחב של 100 מעלות. היא מספקת יכולות ייחודיות כגון קביעה מדויקת של מיקום אובייקטים כולל גובהם, בכדי להבין האם יש דרך פנויה ובטוחה שבה הרכב יכול לנסוע. הרדאר של Arbe בוחן את מהירות האובייקטים ואת וקטור התנועה שלהם, תוך ביטול התראות שווא, כך שהרכב יכול לתת אמון מלא במידע שהרדאר מעביר אליו. חדשנות זו תאפשר לדור הבא של כלי הרכב לעמוד בתקני הבטיחות המחמירים שיקבעו בשנים הקרובות, ולבצע פעולות נהיגה מורכבות אוטונומיות תוך הסתמכות על הרדאר בכל תנאי התאורה ומזג האוויר.

גולת הכותרת של הפלטפורמה היא שבב עיבוד הרדאר, הראשון בעולם הראשון בעולם שפותח עבור תעשיית הרכב והצרכים הייחודיים לה. השבב מאפשר כח עיבוד חזק הנחוץ עבור כמויות המידע העצומות הקיימות בסביבת הרכב הצפופה, יכולת העיבוד של השבב גדולה פי 50 ביחס למעבדי הרדאר לרכב שבשימוש בשוק היום. טכנולוגיית השבב החדשה מאפשרת עיבוד של הנתונים הגולמיים שנוצרים על ידי ערוצי הקליטה והשידור הרבים הסורקים את הסביבה במלואה 30 פעמים בשנייה, תומכת במעל ל-100,000 זיהויים בסריקה. זו רמת העיבוד החזקה ביותר עבור רדאר לרכב, הנעשית בצורה יעילה וחסכונית, בלי לחרוג ממגבלות ההספק של הרכב.

בעבר, תעשיית הרכב האוטונומי תכננה לפתור את האתגר לחוש את הסביבה על ידי הוספה של כמות גדולה של חיישנים מסוגים שונים. זהו פתרון יקר, ותובעני מבחינת צריכת הספק. הרדאר של Arbe, בשילוב עם מצלמה יכול לספק את כל צרכי החישה של הרכב, ומאפשר יכולות מתקדמות בגישה מינימליסטית ויעילה. טכנולוגיית הרדאר המתקדמת בשילוב מצלמה מציעה יתרונות ייחודיים לפיתוח אלגוריתמים המאפשרים לרכב לנתח ולהבין את סביבתו. כאשר משתמשים בשילוב חיישנים זה בצורה נכונה, ניתן למקם את הרכב בנתיב, להבין את המהירות שלו ושל האובייקטים בסביבתו, ולמפות עבורו במדויק את הדרך הפנויה לנהיגה, ואת הסביבות שאינן מאפשרות נסיעה בטוחה. 

היכולת של הרדאר לזהות ממרחק הולכי רגל, רוכבי אופניים, וקטנועים ולאתר עצמים נייחים בנתיב פותרת את הכשלים שגרמו בשנים האחרונות לתאונות הדרכים של כלי רכב אוטונומיים ומערכות ADAS, מכיוון שהרדאר מזהה עצמים קטנים, וכן עצמים נייחים כמו רכב חונה בנתיב, או עבודות בכביש המהיר. תאונות אלו היו מהמורות מתוקשרות בדרך להשגת המטרה של אוטונומיה מלאה, ואיתה למציאות של אפס הרוגים בתאונות דרכים. 

למרות התאונות, יצרניות הרכב ממשיכות בפיתוח יכולות מתקדמות המאפשרות עצירה אוטומטית בחירום, שמירת מרחק אדפטיבית, שמירה על הנתיב ויציאה בטוחה לעקיפה תוך ניטור שטחים עיוורים. עוד ב-2018 מעל 90% מהרכבים החדשים בארה”ב הציעו לפחות יכולת אוטונומית אחת, וכיום מחיר הרכבים החדשים משכלל יותר מיכולת אחת. ככל שטכנולוגיות הנהיגה האוטונומית וה-ADAS ימשיכו להשתפר, כך רמת הבטיחות תגבר. 

אנו קרובים מתמיד להגשמת חזון הבטיחות המלאה בדרכים. החדשנות בתחום הרדאר שתאפשר את המהפכה האוטונומית היא כבר לא קונספט תיאורטי, אלא מציאות.


קרדיט תמונות: יח”צ

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות