חדשות היום

שוק הרכיבים – המיזוגים של שנת 2020

הערך של הסכמי מיזוג ורכישה בתעשיית מוליכים למחצה קבע שיא בשנת 2020

שנת 2020 הגיעה לסיומה, ועל אף היותה שנה שונה ומאתגרת, היינו עדים למספר רכישות ומיזוגים חסר תקדים בתעשיית המוליכים למחצה

חמישה מגה הסכמים דחפו את ערך המיזוגים והרכישות לסכום של 118.0 מיליארד דולר בשנה שעברה

חברת IC Insights מפרסמת בימים אלה את דוח McClean Report החדש שלה לשנת 2021 –  ניתוח ותחזית מלאים בתחום תעשיית המעגלים המשולבים. חלק בדוח החדש יבחן את 50 החברות המובילות במכירות של מוליכים למחצה בשנת 2020 ויכלול סקירה של הסכמי מיזוגים ורכישות האחרונים שנחתמו בתעשיית המוליכים למחצה. חמש הודעות רכישה גדולות ויותר מתריסר עסקאות מכירה קטנות בשנת 2020 דחפו את הערך הכולל של הסכמי מיזוגים ורכישות בשנה ל- 118.0 מיליארד דולר, סכום גבוה יותר מתמיד, שעולה על השיא הקודם של 107.7 מיליארד דולר שנקבע בשנת 2015 (ראה איור 1). לחמשת הסכמי המיזוגים והרכישות הגדולים ביותר בשנת 2020 – שפורסמו ביולי, בספטמבר ובאוקטובר – היה ערך משולב של 94.0 מיליארד דולר, שמהווה 80% בערך מהסכום הכולל בשנה כולה.

הגל בשני חצאי השנה 2020 של הסכמי רכישות ענקיים החל ביולי, כאשר חברת Analog Devices הכריזה שהיא עומדת לרכוש את Maxim Integrated Products בסכום של 21 מיליארד דולר במניות. חברת Analog Devices ציפתה להשלים את הרכישה עד לקיץ 2021, והאמינה שהרכישה תדחוף את נתח השוק שלה במעגלים משולבים אנלוגיים ולאותות מעורבים עבור מערכות כלי רכב (במיוחד בכלי רכב אוטונומיים), בניהול הספקים ובתכנוני מעגלים משולבים (IC) ייחודיים ליישום. בטרם הוכרזה הרכישה של Maxim, הסכמי הרכישה של מוליכים למחצה בששת החודשים הראשונים של 2020 הסתכמו בערך של 2.1 מיליארד דולר בלבד. הסכום הכולל של מיזוגים ורכישות היה 352 מיליון דולר בלבד ברבעון השני (Q2) של 2020, בעת ההתפרצות ההתחלתית של משבר הקורונה (וירוס Covid 19) שגרם לשקיעתה של הכלכלה העולמית כולה.

לאחר שפע של הסכמי רכישות קטנים אחרים ביולי ובאוגוסט של שנת 2020, חברת Nvidia – חברה מובילה למעבדים גרפיים – חצתה את רף המיזוגים והרכישות בשנה הנגועה בווירוס הקורונה, כאשר הודיעה על מגה עסקה של 40 מיליארד דולר בספטמבר לרכישת ARM – ספקית טכנולוגית תכנון מעבדים בבריטניה – מאת חברת האחזקות SoftBank שביפן. במשך יותר מעשור, ARM מעניקה רשיונות שימוש כמעט לכל טכנולוגית מעבדים מרכזיים שמשמשת בטלפונים חכמים, והיא מרחיבה אותה ליישומים רבים אחרים – כמו למשל Nvidia, לרבות מערכות של מרכזי נתונים, אוטומצית כלי רכב, רובוטיקה והאצה של לימוד מכונה ושל אינטליגנציה מלאכותית (AI). התחזית של Nvidia שהיא הבעלים של ARM, של ליבות התכנון שלה, ערכות הפקודות וארכיטקטורות מיקרו, העלתה חששות בקרב חברות גדולות שמפתחות מעבדים למערכות על שבב (SoC), שרכשו רשיון שימוש בטכנולוגיה, בהן נכללות Qualcomm, Samsung, MediaTek ו- Apple. כדי להרגיע את החששות, חברת Nvidia התחייבה מייד לשמור על העצמאות של ARM במונחים של מתן רשיון שימוש בנכסים האינטלקטואלים (IP) לספקי מעגלים משולבים אחרים וליוצרי מערכות אחרים. השלמת הרכישה צפויה להיות עד מרס 2022, אבל היא חייבת לזכות באישורם של גופי הסדרה בארה”ב, בריטניה, האיחוד האירופי, דרום קוריאה, יפן וסין.

ארבעה שבועות לאחר הכרזתה של Nvidia על הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה בתעשיית המוליכים למחצה, הוכרז על עוד הסכמים גדולים של מיזוגים ורכישות באוקטובר 2020. הכל החל עם הכרזתה של חברת Intel על מכירת התחום העסקי שלה של זיכרונות הבזק מסוג NAND ומפעל ייצור wafer  300 מ”מ בסין, לחברת SK HYnix בדרום קוריאה, בתמורה לסכום של 9 מיליארד דולר. בשבוע האחרון של אוקטובר 2020, הכריזה AMD (Advanced Micro Device ) על הסכם לרכישת Xilinx – חברה מובילה של לוגיקה ניתנת לתכנות בתמורה לסכום של 35 מיליארד דולר בערך, במניות. לפי התכנון, עסקה זו תושלם עד לסוף השנה הזו. בנוסף, בסוף אוקטובר, הכריזה Marvell Technology על כך שהיא עומדת לרכוש את Inphi – ספקית מובילה של מעגלים משולבים בחיבורים פנימיים במהירות גבוהה ולאותות מעורבים שנמצאת בעמק הסיליקון, בתמורה לסכום של 10 מיליארד דולר במניות ובמזומן. הרכישה הזו אמורה להיסגר במחצית השנייה של 2021.

חשוב לציין שרשימת המיזוגים והרכישות של IC Insights כוללת הסכמי רכישה של חברות מוליכים למחצה, יחידות עסקיות, קווי ייצור, נכסים אינטלקטואלים (IP) על שבב ומפעלים לייצור פרוסות, אך אין היא כוללת רכישות של חברות שעוסקות בתוכנה ועסקים ברמת מערכת  שנעשו על ידי חברות מעגלים משולבים. לדוגמה, הרשימה של מיזוגים ורכישות לא כוללת את הרכישה של ספקית התוכנה ליישומים ניידים – Moovit – בישראל, על ידי Intel בסכום של 900 מיליון דולר,  שנערכה במאי 2020. האפליקציות של תוכנת הניידות העירונית של Moovit ישמשו את Intel להגדלת היכולות שלה להפוך לאוטומטיים את הנסיעה והתכנון קרקעיים עם חיבורי אינטרנט, אבל חברת ההזנק הישראלית אינה חברת מוליכים למחצה. רשימת הרכישות של IC Insights החריגה גם עסקאות בין ספקי ציוד הוני בתחום מוליכים למחצה, יצרני חומרים, חברות למארזים ולבדיקה של שבבים ובתי עסק לתוכנה של אוטומציה בתכנון.

כמו בשנים האחרונות, המניע לרכישות בתחום המוליכים למחצה היה חברות מעגלים משולבים (IC) גדולות שביקשו לחדד את מעמדם בהזדמנויות הפריצה ובשוק בעל הגידול הגבוה, כגון לימוד מכונה משובץ ויכולות אינטליגנציה מלאכותית (AI), כלי רכב לנהיגה עצמית, כלי רכב חשמליים לגמרי, הרחבה של מרכזי נתונים עבור שירותי מחשוב בענן והתפשטות השימוש בחיישנים ומערכות מחוברים לאינטרנט של הדברים (IoT). כמו כן, מיזוגים עסקיים המשיכו למלא תפקיד עיקרי ברבים מהסכמי הרכישות של 2020.

חמשת הסכמי הרכישה שעומדים בראש בשנת 2020 היו הגדולים ביותר מבין 51 עסקאות מיזוגים ורכישות של מוליכים למחצה שנעשו במהלך 21 השנים האחרונות, אשר הוערכו בסכום של 1.0 מיליארד דולר או יותר. שלושה מבין ההסכמים בשנת 2020 מדורגים בראש רשימת החמישה, כאשר בראש ובראשונה עומד המכרז בסכום של 40 מיליארד דולר של Nvidia לרכישת ARM, מספר 3 היא הרכישה המתוכננת של AMD את Xilinx בסכום של 35 מיליארד דולר ומספר 5 נחשב המהלך של Analog Devices לרכישת Maxim בתמורה לסכום של 21 מיליארד דולר. יותר ממחצית מבין 51 הסכמי הרכישות בתעשיית המוליכים למחצה – 32 מהם – התרחשו בשש השנים האחרונות (2015 עד 2020).


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות