חדשות היום

הבלייד ריינג’ר של הפאנלים הסולאריים

חברת בלייד ריינג׳ר הישראלית פיתחה רובוט אוטונומי המאפשר ניקוי יעיל יותר של הפאנלים ומגביר את הנצילות. הפוטנציאל המסחרי הוא עצום ובצבר התכנון נמצאים פיתוחים נוספים שירחיבו את אפשרויות השימוש בטכנולוגיה הייחודית בשוק הפאנלים הסולאריים שתפס תאוצה בשנים האחרונות

שוק הפאנלים הסולאריים תפס בשנים האחרונות תאוצה לאור רגולציה והמגמה הקוראת לשמירה על הסביבה וניצול מקסימלי של משאבים מתחדשים. הפאנלים הסולאריים מאפשרים הפקת חשמל תוך ניצול מירבי של אור השמש, אולם הם חשופים לאבק וליכלוך, שפוגם בנצילות הפקת החשמל. כדי להבטיח נצילות גבוהה נדרשים בעלי מתקנים סולאריים לדאוג לניקיון הפאנלים מאבק ולכלוך מסוגים שונים, ולעשות זאת בתדירות גבוהה. למעשה, לניקוי הפאנלים יש חשיבות אדירה בהבטחת יעילות אנרגטית והחזר השקעה מהיר.

כיום כ- 99%  מניקיון הפאנלים בעולם נעשה על-ידי בני אדם, אך  מדובר בשיטה עם חסרונות רבים שהראשון ביניהם הוא שמדובר בעבודה פיזית קשה וסיזיפית, שכרוכה בסכנות רבות. לאור זאת היא מבוצעת חלקית או לא באופן יעיל ויסודי משום שמאוד קשה לעובד לנקות ידנית עשרות פאנלים, יום אחרי יום, שורה אחר שורה, בתנאים סביבתיים קשים. במילים אחרות: זו איננה עבודה לבני אדם, בוודאי שניתן לייצר פתרון טכנולוגי. בנוסף, עם ירידת התעריפים מחברות החשמל לכל קילווואט מופק, אין למפעילים יכולת לשלם עבור ניקוי ידני תדיר.

זוהי בדיוק הנקודה שחברת בלייד ריינג’ר באה לפתור לבעלי השדות והאתרים הסולאריים ולהשאיר את שורת הרווח שלהם חיובית ומקסימלית. החברה  פיתחה רובוט אוטונומי לגמרי, שמנקה את הפאנלים באופן יעיל, ומייתר את הצורך בעבודה אנושית-ידנית. לא רק זאת, באמצעות חיישנים ומערכת עיבוד מידע הרובוט אוסף נתונים ויכול לספק אינדיקציה לגבי תקלות קיימות ועתידיות וייצור בסיס נתונים ענק לשימוש עתידי באמצעות בינה מלאכותית.

המוצר הראשון שפיתחה החברה הוא רובוט ה-Pleco המונע על-ידי סוללה נטענת ומנקה ללא מים את הפאנלים הסולאריים. הייחודיות שלו היא, כאמור, בשירותי הבינה המלאכותית המאפשרים גם ניטור תקלות, מיפוי הפאנלים ומתן פלט אודות איכות הניקיון ותקינות השדה.  נכון להיום, הרובוט נמצא בשלב ניסויי בטא באתרים וצפוי להסתיים בקרוב. בחברה מצפים לסיים את שלב הנדסת המוצר ולהתקדם לשלב הייצור הסדרתי ולהתחיל לספק יחידות של רובוטים כבר בשנה הקרובה. בנוסף, החברה מפתחת מוצרים נוספים, בהם רחפן לניקוי פאנלים סולאריים למשטחים שהגישה אליהם מורכבת ופתרונות לשדות סולאריים גדולים.

פרופ’ גל קמינקא, BladeRanger
צילום: BladeRange

“הטכנולוגיה שפיתחנו מיועדת בעיקר למתקנים סולאריים המותקנים על גבי גגות מוסדיים, מסחריים ותעשייתיים” מבהיר  פרופ’ גל קמינקא, אחד משני מייסדיה של בלייד ריינג׳ר, “בניגוד למתקנים סולאריים קרקעיים, שבהם הפאנלים בנויים שורות-שורות ואפשר לעשות שימוש במסילות לצורך ניקויים על-ידי רובוטים, בגגות ומתקנים מסחריים רבים מאוד, אין מקום למסילות לכל שורה, שכן השורות הן קצרות מאוד ולפעמים אף מכסות את שטח הגג כולו. יש גם בעיות נוספות בגגות כמו שיפועים, מגבלת עומס וכדומה. הטכנולוגיה שפיתחנו נותנת מענה לכל אלה. הרובוט מנקה כל פאנל ופאנל ואינו נזקק למסילה. עובד יחיד יכול להעביר אותו ללא קושי משורה לשורה. הוא מתאים לשיפוע של עד 45 מעלות ולמיטב ידיעתי זהו הרובוט היחידי בעולם שמסוגל לפעול ברמת שיפוע כזו הודות למכניקה הייחודית שלו. מעל הכל, לצד פונקציית הניקוי הוא אוסף מידע, מדווח ומתריע – כמה לכלוך היה ואם נשאר, מתי והיכן כדאי לנקות – כל המידע הזה מנותח ומנותב למפעיל המתקן ומאפשר לקבל החלטות על תדירות הניקוי. הרובוט הוא יחידת IOT שאוספת דאטה ובאמצעות ממשק אינטרנטי מעבירה את הדאטה עבור בעלי המתקן ומפעיליו. מדובר במוצר ייחודי בעולם, כלכלי מאוד, פשוט להפעלה ולתחזוקה לא מצריך צוות התקנה או ידע מיוחד – פשוט שולחים ללקוח רובוט ארוז בתוך קופסה, הלקוח לוחץ על כפתור והרובוט מתחיל בעבודתו

שוק האנרגיה הסולארית זהו שוק שנהנה מיציבות משמעותית, מאחר והוא פועל על בסיס חוזים ל- 25 שנה, צמיחה חזקה ומהכנסות שנתיות שצפויות לחצות בקרוב את רף ה- 200 מיליארד דולר. קצב הצמיחה השנתי של שוק הפאנלים הסולאריים בשנים 2018-2019 עמד על כ- 12% והערכות הן שהוא ימשיך לצמוח בשנים הקרובות בשיעורים דו-ספרתיים של כ- 12% בממוצע. כדור הארץ עומד להיות מכוסה, בשנים הקרובות, בפאנלים סולאריים שצריך לנקות אותם ולאתר בהם תקלות. מדובר בנישה חדשה שהיא אוקיינוס כחול אינסופי מבחינת בלייד ריינג’ר מאחר ולכלוך ואבק גורמים לירידה של עשרות אחוזים בנצילות הפקת החשמל וצריך לטפל בכך.

בשוק ניקוי הפאנלים קשה להשיג עובדים, ויש תחלופה גבוהה. אפילו במדינות שבהן שכר העבודה נמוך אף אחד לא מתנדב לעבוד בעבודה כה קשה ומפרכת” אומר פרופ’ קמינקא, “ולכן נוצר כאן מעגל קסמים – ככל שבעל המתקן מנקה פחות, היעילות האנרגטית יורדת ומתח הרווחים קטן ואז הוא בוודאי אינו יכול לשלם לצוותי הניקיון ולכן הפוטנציאל העסקי של הטכנולוגיה שלנו הוא רב. חשוב להבין ש- 30%-35% מההתקנות הן על גגות ו/או תחנות קטנות, מדובר על שוק של כ-9 מיליארד דולר בשנה שגדל בקצב שנתי של כ- 15%-20%”.

לסיכום אומר פרופ’ קמינקא כי “נמשיך לשכלל את המוצרים הקיימים ובמקביל לפתח מוצרים נוספים, כולל למתקנים סולאריים גדולים יותר. הפטנטים שלנו הם חזקים ומכסים ניקוי ותחזוקה של פאנלים, אבל מתאימים גם לעולמות תוכן נוספים, בעיקר של משטחים שקשה לנקותם באופן ידני, כמו למשל גורדי שחקים.”

בבלייד מעריכים שבעוד מספר שנים, עיקר ההכנסות יגיעו מהדאטה שיאסוף הרובוט, ינתח ויעבד אותה. המידע יכול להתייחס למגוון רחב של החלטות שיש לקבל. כמו היכן כדאי להתקין את הפאנל ובאיזה סוג מומלץ להשתמש, באיזו הטיה יש להציב אותו, כיצד להתאים אותו למשטר הרוחות וכדומה. דבר נוסף הוא איתור לכלוך באזורים שונים. יש שונות רבה בין אזורים גיאוגרפיים ובכל מקום הלכלוך הוא תוצאה של גורם אחר. בצ’ילה למשל, עיקר האבק מגיע מהמכרות והוא בעל אופי “ברזלי”. באסיה, במקומות מסוימים הוא נובע מזיהום אוויר. מדובר בפוטנציאל גדול מאוד, כי בכל יום ובכל שעה, יש עוד ועוד משטחים שיש לנקות ולשמור על תקינותם. בשנים הקרובות צפויה בלייד להרחיב את שיתופי הפעולה עם שחקנים רבים בעולם, ולקחת חלק משמעותי במעבר האנרגטי לצד הירוק.


צילום: BladeRange

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות