חדשות היום

עידן המכוניות המדברות

עם למעלה ממיליון מקרי מוות המדווחים מדי שנה כתוצאה מפגיעות בדרכים, טכנולוגיות שיכולות לסייע למנוע פציעות והרג של הולכי רגל, נהגי מכוניות ורוכבי אופניים הן כורח המציאות כיום. אחת הבולטות שבהן היא טכנולוגיית V2X. מה זה בדיוק ואיך תיראה המהפיכה הבאה?

לצרכנים של ימינו יש ציפיות גדולות מכלי הרכב שלהם. נהגים ונוסעים כאחד מצפים שהנסיעות יהיו מהנות, יעילות, נטולות מעצורים בדרך, ובעיקר – שיהיו בטוחות. אחת הטכנולוגיות המתקדמות שגוייסו למשימה היא טכנולוגיית Vehicle to Everything: V2X, המכוניות עצמן ׳דואגות׳ שהדרכים יהיו בטוחות יותר הן במצבי שגרה ובוודאי במצבי חירום. מילת הסבר: מדובר בפתרון שאמור לאפשר לכל מכונית על הכביש לקבל ולשדר מידע מהסביבה ואל הסביבה, בין אם מדובר במכוניות אחרות, תשתיות כביש, דוגמת מערכות שילוט ורמזורים ועד בעצם לכל רכיב רלוונטי בסביבה. בתיאוריה, המכונית המקושרת תוכל לתקשר ללא תיווך של מכשירים ניידים ברכב, עם כלי רכב ורכיבי תשתיות והנהנים המידיים יהיו הנהגים שיכולו לנסוע בצורה בטוחה יותר, חלקה יותר ותוך התאמה לתנאי הכביש, חבריהם הנהגים האחרים, מזג האוויר וכד׳.

עם למעלה ממיליון מקרי מוות המדווחים מדי שנה כתוצאה מפגיעות בדרכים, טכנולוגיות שיכולות לסייע להקטין מספר פציעות והרג של הולכי רגל, נהגי מכוניות ורוכבי אופניים הן כורח המציאות כיום. הטכנולוגיה יכולה לזהות אובייקטים העומדים בדרכה של המכונית, אבל, במקביל, הולכי רגל ורוכבי אופניים, שיצטיידו במכשיר נייד C-V2X יוכלו לקבל באמצעותו התראה מראש שרכב נכנס למסלולם. מכוניות, הולכי רגל ורוכבי אופניים יוכלו לקבל התראות על סכנות הצפויות לשלומם גם בסיטואציות בהן מצלמות רכב משוכללות לא מצליחות להבחין במכשולים – גם מעבר לפינות, או דרך מכוניות חונות.

הרשויות שבכבישיהם יסעו הרכבים המקושרים, יוכלו מצידן לנהל אופטימלית את רשת הכבישים, לחלק נכון יותר משאבים ועלויות, להגביר שוויוניות בין המשתמשים השונים בכבישים, לווסת תנועה, לדווח על סכנות ותקלות ולייעל את התנועה הצפופה ולהורדת הגודש התחבורתי. מחקר שערך מרכז אפקה לתשתיות תחבורה ולוגיסטיקה עבור המדען הראשי, העריך כי אכן, הקמת תשתית מקושרת עשויה להקטין את בעיית הגודש בכבישים בנוסף לתועלות שנובעות מחיסכון בבניית תשתיות, בטיחות והיבטים סביבתיים. ״יישומים מבוססי V2X מאפשרים ניצול מרבי של היצע התשתיות באמצעות הקטנת המרחק בין הרכבים הנעים והנעת כלי רכב במהירות אופטימלית. פיתוח של יישומי V2X לניהול ביקושים, המבוססים על גישת תשלום-לפי-שימוש  use-per-pay)) עשוי לחולל שיפור נוסף ברמת השירות״. להערכת המחקר, התועלות מהטמעת V2X בצמצום זמן אבוד, חסכון בדלק, הקטנת זיהום האוויר ושיפור הבטיחות בדרכים מסתכמות בכ-9 מיליארד שקל בשנה.

אלפי פיסות נתונים בשנייה

אבל, מכוניות מודרניות מקבלות מהסביבה מאות ואלפי פיסות נתונים בשנייה שחייבות להיות מעובדות בזמן אמת עבור מערכות ה- ADAS (מערכות עזר מתקדמות) של המכוניות כדי שהללו בתורן יגיבו לשלל מצבים דוגמת אזהרות מ׳נקודות שחורות׳,  ניטור תנועה, מניעת התנגשויות וכד׳. נראה שרק בכח הטלמטיקה (אספקת שירותי מידע בתנועה) ורשתות 5G ניתן לסייע ליצרני המכוניות לנצל את הזדמנויות השמירה על הבטיחות ויצירת חוויית המשתמש החדשה.

טלמטיקה לדוגמה, היא אחת המגמות עם הצמיחה המהירה ביותר בתעשיית הרכב. אצלנו ב-HARMAN, אנו מתמקדים בפיתוח יכולות שיתמכו בבטיחות וביעילות השהייה בכלי רכב. אחד החידושים האחרונים שכלולים ברשימה הזו הוא פתרון ראשון מסוגו בעולם של TCU מוכן לדור 5.

בגדול, הפתרון שנעזר בטכנולוגיה נוספת – Remote Vehicle Updating Service (OTA) – מאפשר לנהל מרחוק את כל רכיבי התוכנה של הרכב, כולל Firmware, יישומים, קונפיגורציות, הגדרות וגם יחידות בקרת טלמטיקה (השילוב התעשייתי של מחשבים עם מערכות טלקומוניקציה) – TCU ומערכות בקרה אלקטרוניות (ECU) – בכל מקום ובכל זמן – בין אם מדובר על רכב הנמצא על פס הייצור, במגרש החנייה, או אולם התצוגה של המוכרים והגראז׳ של בעל הרכב. הפתרון בנוי משילוב מנצח של רכיבי שרתים שיושבים אי שם בענן (, כשמהצד השני יש מערכת  של רכיבי תוכנה שמותקנים ברכב על ידי היצרנים (TCU/HU/ECU).

תגבור לפתרונות שפיתחנו מגיע כיום גם מהרכישה של חברת Savari, שמתמחה בפיתוח טכנולוגיות אוטומוטיב הממוקדות בטכנולוגיית תקשורת  V2X במערכות  5G Edge ובמערכות רכב שונות. כיום, ובעיקר ככל שה-5G ממשיך לבשר על כניסה לעידן חדש של קישוריות ופרסונליזציה, החיבור של HARMAN-Savari יתגבר את קצב התקשורת בתוך מכוניות ובתקשורת בין מכוניות ותשתיות דרכים.

איתור תקלות תוכנה ומניעתן

כיום, הצורך להעביר תוכנות חדשות או עדכונים לאורך מעגל החיים של המוצר, הפך לחלק בלתי נפרד מעידן המערכות המקושרות והמכוניות שלנו בהחלט חלק מהמשוואה. מספר כלי הרכב שיש בהם תקשורת מובנית, החוצה, אל העולם הרחב, הולך וגדל בקצב מהיר ביותר ויחד עימו גדל הצורך המיידי במערכת שתנהל את מערכות התוכנה הרבות שיושבת בתוך הרכב. מעבר לכך, ככל שמכניסים יותר שורות קוד לכלי הרכב שעל הכבישים, איתור תקלות תוכנה ומניעתן בזמן הפכו לחלק חשוב ביותר בצרכים של יצרני הרכב, גדולים כקטנים. ניהול התוכנה לאורך כל מעגל החיים של כלי הרכב, הפך להכרחי עבור היצרנים ובחלק מהמקרים ליתרון תחרותי – ובעיקר בגלל ההיבט הפיננסי.

השילוב של מחשוב עם שלל נקודות גישה Edge עם טלמטיקה חכמה ויכולות ADAS, יביא בסופו של דבר ליצירתה של פלטפורמת אוטומוטיב פתוחה המבוססת על 5G ועל V2X, כזו שתענה על הדרישות הייחודיות של כל נהג ונהג כיום ובעתיד. עם חיישני V2X, אנליטיקה מבוססת מחשוב מבוסס Edge ותשתיות חכמות (כולל Vehicle-to-Infrastructure, Vehicle-to-Phone להולכי רגל ורוכבי אופניים, Vehicle-to-Vehicle כמו גם Infrastructure-to-Phone, הטכנולוגיות שאנו מפתחים ממוקדות בקידום עתיד התשתיות המקושרות, שמובילות בסופו של דבר לתחבורה יעילה יותר ובטוחה יותר.

כפתרון מחשוב מבוסס Edge, התקנים בצידי הדרך (RSU) –יחידות צד הדרך המשרתות מתקני תשתיות דוגמת רמזורים, שלטים ותמרורים – חשובים במיוחד באפשור התשתיות המקושרות. עי ליד גישור על פערי קצב זרימת הנתונים בין הרשתות של היום ובין היכולות שיציעו רשתות ה-5G, ה-RSU מאפשרים עדכונים בזמן אמת ותקשורת פתוחה בין מכוניות מקושרות, תשתיות עירוניות וכמובן – הולכי רגל ורוכבי אופניים. התקני HARMAN Savari כוללים יחידות StreetWAVE שמייצרות רשתות Edge המאפשרות שירותי V2X, מצב אידיאלי עבור רשויות עירוניות, ארגוני ממשל וחברות טלקום. בנוסף, יחידות MobileWAVE משלבות בקרי טלמטיקה קיימים עם שירותי V2X שמתואמים עם מערכות ה-ADAS ואילו ה-PedWAVE מספקים התרעות עבור הולכי רגל היישר לאפליקציות ייעודיות.

אנו ב-HARMAN מסייעים כיום ליצרני רכב בכל העולם לספק ללקוחות – נהגים ונוסעים – חוויית ״מכונית מקושרת״ באמצעות טווח רחב של טכנולוגיות חדשניות (כשברשימה יש גם פתרונות סייבר לרכב, ופלטפורמות של תא נהג דיגיטלי). מכיוון שהצרכנים ממשיכים להגביר את הציפיות לקישוריות, הם ידרשו חוויות דיגיטליות המתחברות בכל ההיבטים בחייהם – כולל במכוניותיהם. התעשייה חייבת לעמוד בציפיות הלקוחות הללו ולהתמקד באספקת טכנולוגיה שמסוגלת לספק את אותן חוויות. בעוד 10 שנים הרכב יצטרף לרשימת המכשירים הדיגיטליים שלנו, ויאפשר לנו מעבר חלק בין המכשירים השונים, והחוויות הדיגיטליות שהן יספקו.


קרדיט תמונות: הרמן

מיכל גבע, מנכ״לית HARMAN ישראל

תגובות סגורות