חדשות היום

אוטוטוקס תשיק במינכן פלטפורמה למניעת תאונות בצמתים של אופניים וקורקינטים

שבב V2X שיותקן על אופניים וקורקינטים יספק לנהגי מכוניות התראות על הימצאות רכב דו-גלגלי בקרבתם וימנע תאונות

חברת אוטוטוקס (Autotalks) מכפר נטר, חלוצה עולמית של פתרונות תקשורת V2X (Vehicle-to-Everything), משיקה את פלטפורמת ZooZ למניעת תאונות שבהן מעורבים אופניים וקורקינטים  חשמליים ולא חשמליים באמצעות שבבי ה-V2X שפיתחה. אוטוטוקס מנהלת מגעים עם יצרנים ואינטגרטורים של כלי רכב דו-גלגליים לטובת אימוץ הפלטפורמה. החברה מבצעת התאמות בפתרונות V2X פרי פיתוחה כדי לבלום את העלייה החדה בתאונות שבהן מעורבים כלי רכב מסוג זה והיא תחשוף את הפתרון החדש בשבוע הבא בתערוכת IAA Mobility (7-12 בספטמבר, מינכן, גרמניה).

אוטוטוקס, שנוסדה בשנת 2008, הייתה החברה הראשונה שפיתחה שבבי V2X המשמשים כיום את יצרני הרכב הגדולים בעולם. בשנת 2018 אוטוטוקס הייתה הראשונה שהציעה פתרון V2X ששילב בין טכנולוגיות התקשורת DSRC ו-C-V2X בשבב אחד. כעת החברה נערכת להיות חלוצה בבניית רשת ביטחון מבוססת V2X עבור אופניים וקורקינטים.

פלטפורמת ZooZ כוללת מכשיר V2X ותמרור חכם. המכשיר הקומפקטי מותקן על כידון האופניים או הקורקינט. הוא מתריע בעת שרכב המצויד בשבב V2X מסכן את הקורקינט או האופניים ושולח הודעות לכלי רכב אחרים המצוידים בשבב ולתמרורים חכמים בדבר הימצאותו של רכב דו-גלגלי בקרבת מקום. מכשיר ה-ZooZ יותקן במחשבים של אופניים. תמרורים חכמים יספקו התראות אמינות לנהגים, אפילו כאלה שאינם מצוידים בשבבי V2X, בעת שאופניים או קורקינט נכנסים לצומת. כל המשתמשים בדרך – לרבות מכוניות, אופנועים והולכי רגל – יתקשרו ביניהם באמצעות V2X כדי ליצור רשת ביטחון של micro mobility.

מכשיר ה-ZooZ צפוי לטפל במגוון רחב של תרחישים כמו התראה על שטח מת, התראה על אופניים מלפנים, כניסה לצומת ותקשורת קבוצתית. התראת שטח מת תמנע תרחיש של כלי רכב הפונה ימינה וחוצה נתיב של רוכבי אופניים. התראה על אופניים מלפנים מונעת תרחיש של נהג מכונית המופתע מאופניים נסתרים בעת נהיגה בעיקול, למשל באזור הררי. תרחיש הכניסה לצומת ימנע מצב שבו נהג מכונית הפונה ימינה או שמאלה בצומת לא יבחין ברוכב אופניים שנכנס לצומת. התקשורת הקבוצתית מאפשרת חילופי מסרים פשוטה ואמינה בין קבוצות של רוכבים.

התמרורים החכמים של אוטוטוקס מתוכננים להתקנה בצמתי רחובות. התמרור נדלק בעת שרכב דו-גלגלי מתקרב לצומת ובכך מתריע לכל הנהגים, לרבות אלה שאינם מצוידים בשבבי V2X. התמרור החכם צפוי להיות נוח במחיר, פשוט להתקנה ותחזוקה, מאחר ולא נדרש קו ראייה לעבר הכלי הדו-גלגלי.

אוטוטוקס ביצעה לאחרונה מחקר בשיתוף עם אוניברסיטת בן-גוריון שבחן את השפעתם של תמרורים חכמים. הסימולטור הציג מצבי נהיגה מגוונים וניטר את הבלימות של הנהג ואת האזור אליו מופנה מבטו.

על פי תוצאות הניסוי, ביחס לנסיעה ללא תמרור, התמרור החכם הגביר ב-70% את ההסתברות שהנהג יבלום כאשר אופניים חשמליים נמצאים בצומת. ביחס לנסיעה ללא תמרור, התמרור החכם הגביר את תשומת הלב של הנהג לרוכב האופניים החשמליים ב-20%. כל זאת מבלי לפגוע בתשומת הלב הניתנת למשתמשי דרך אחרים.

“השימוש הגובר באופניים ובקורקינטים חשמליים שינה את דפוסי התנועה וגרם לגידול תלול במספר התאונות”, אמר און הרן, מייסד אוטוטוקס וה-CTO של החברה. “אחוז האבדות בנפש של רוכבי רכב דו-גלגלי מכלל האבדות גדל כל העת וכ-75% מהתאונות נגרמות בגלל טעויות של נהגים שנכשלים בזיהוי הרוכבים בגלל קוטנם היחסי והעובדה שהם מוסתרים על ידי כלי רכב אחרים”.

הרן הוסיף: “V2X היא טכנולוגיית התקשורת היחידה הייעודית לבטיחות הנהיגה. זו גם הטכנולוגיה היחידה שיכולה לקשר בין אופניים וקורקינטים למכוניות ולהוסיף אותם לרשת הבטיחות של ה-micro mobility. ZooZ היא עתיד הבטיחות של כלי הרכב הדו-גלגליים ואנו מצפים שהתפישה תיושם בתוך חמש שנים בכל אופניים וקורקינט. התוכנית שלנו היא לצעוד צעד גדול קדימה לקראת התקנת הטכנולוגיה בכל המכוניות, האופניים, הקורקינטים ובתשתיות הדרך”.


Zooz illustration bike at intersection

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות