חדשות היום

מדוע תוכנה-כשירות (SaaS ) ארגונית חיונית לקידומה של טרנספורמציה דיגיטלית ב 2021

המונח טרנספורמציה דיגיטלית (Digital Transformation) מפורש בדרכים שונות – תלוי את מי שואלים. באופן כללי, מושג זה מתייחס לאימוצן של טכנולוגיות דיגיטליות למטרות התייעלות או על מנת לייצר בידול תחרותי בין מוצרים, תהליכים ושירותים.

בעשור האחרון, מתחזקת ההבנה כי הטמעתם של פתרונות “תוכנה-כשירות” (Software as a Service – SaaS) בענן  כתחליף לפתרונות בהתקנה מקומית (On-premises), הינם מרכיב חיוני במיזמי טרנספורמציה דיגיטלית רבים, בשל יכולתם לקדם אחת או יותר מהמטרות שצויינו לעיל. מי שמתייחס ל- SaaS ארגוני רק כדרך נוספת לפריסת תוכנה, עשוי להיות מופתע. היתרונות שמקנים הפריסה, התצורה ומודל הרישוי של פתרונות ה-SaaS הטובים מסוגם, עולים בקנה אחד עם היעדים הרחבים של טרנספורמציה דיגיטלית.

במציאות בה יותר ויותר פתרונות זמינים כSaaS- ארגוני, במיוחד בתחום ההנדסי, חשוב להבין כיצד ניתן למנף  פתרונות SaaS מעבר ליכולות התוכנה המסורתית, לטובת שיפור העסקים.

ניתן למנף פתרונות SaaS לשיפור העסקים בשלושה היבטים:

  1. התמקדות בהקצאת משאבים

כל חברה מסתמכת על טכנולוגיית המידע (Information Technology – IT) . במשך עשרות שנים משמעות הדבר היתה שאפילו חברות שלא מכרו תוכנה נאלצו להשקיע משאבים ביישום, תחזוקה ועדכון תוכנות בהתקנה מקומית, כדי לתמוך בפעילותן.

עלייתה של הטרנספורמציה הדיגיטלית מאפשרת לחברות לפעול בצורה הרבה יותר אסטרטגית בכל מה שקשור ל-IT: משקיעים ב-IT כאשר יש ערך מוסף ברור, ואם לא – נמנעים מהשקעה זו.

האינטרנט של הדברים התעשייתי (Industrial Internet of Things – IIoT) הוא דוגמה למקרה הראשון של השקעה ב IT, כאשר שילוב של IT וטכנולוגיה תפעולית (Operational Technology – OT) יכולים יחדיו לשפר רבות את רמת היעילות התפעולית, ולאפשר יישום של מודלים עסקיים חדשים. לחלופין, SaaS הינו דוגמה למקרה השני – בחירה אסטרטגית להימנע מהשקעה במערך IT מסורתי, אשר עשויה להיות בעלת השפעה דומה.

באמצעות איחוד עלויות התחזוקה, תשתית החומרה, ותקורות ה-IT הקשורות עבור כל משתמשי הקצה, יכולים ספקי SaaS למנף את היתרון לגודל (Economies of scale) כדי לספק חוויית תוכנה טובה יותר בעלות נמוכה יותר של הבעלות הכוללת. ארגונים המאמצים פתרונות SaaS ארגוניים במקום תשתית תוכנה וחומרה מקומית, יכולים להפחית באופן משמעותי את הזמן והמשאבים המושקעים ברתימת ה-IT  לטובת העסק והתמיכה בתפעולו. צמצום האחריות על ה-IT, מאפשר לארגונים למקד את מאמציהם בפעולות שמשפיעות ישירות על ההצלחה העסקית: פיתוח מוצרים חדשים, ייצור, וכו’.

  1. קידום המצוינות העסקית

על מנת להתחרות ולהצליח היום, חברות צריכות להפסיק לראות את השינוי כמקום או כתוצאה ששואפים להשיג. חברות ועובדיהן צריכות לאמץ קצב קבוע של שינויים. מעבר “ממקום לקצב”. המשפט הזה מתייחס לטרנספורמציה דיגיטלית, אולם הוא נכון באותה מידה גם לאימוץ פתרונות SaaS. הערך המתקבל מאימוץ פתרון SaaS כתחליף לתוכנה ארגונית בהתקנה מקומית מסורתית, אינו רק פונקציה של השיפור המיידי בתפקוד ביחס לקודמו (השינוי במקום), אלא גם של השיפורים והצמיחה המתמשכת והעתידית שמאפשרת פריסה של SaaS (השינוי בקצב).

פתרונות SaaS מאפשרים להאיץ את הפעילות בקצב ולקדם מצוינות עסקית, בשתי דרכים עיקריות:

ראשית, לנוכח היכולת להתאים את היקף השימוש בקלות (Scalability), פתרונות SaaS יכולים לתת מענה לדרישות המשתנות של החברות המשתמשות בהם – בין אם המשמעות היא הרחבת השימוש כדי לענות על צרכי הצמיחה, או הקטנת השימוש בתקופות של הידוק וצמצום הפעילות.

הדרך השנייה שבה SaaS מקדם מצוינות עסקית היא באמצעות שיפור מתמיד של הפתרון. בעת שפריסות תוכנה מסורתיות מחייבות רכישת רישיונות חדשים ושדרוגים לגרסאות חדשות על מנת לקבל גישה לטכנולוגיה העדכנית והמתקדמת ביותר שיש לספק התוכנה להציע, פתרונות SaaS משתפרים בהתמדה עם עדכונים שוטפים כחלק מהשירות, ללא צורך בהשקעת מאמץ מצד הלקוחות.

משמעות השילוב בין אפשרות בלתי מוגבלת להתאים את היקף השימוש ושיפור פונקציונאלי מתמיד הינה שחברות הנשענות על SaaS מבטיחות לעצמן להפיק תועלת מהשקעתן הטכנולוגית, וליהנות מזריזות גבוהה בהרבה בכל הנוגע לתמיכה בצרכים הטכנולוגיים העתידיים שלהן.

  1. הגדלת חשיבותו של הלקוח

כאשר חברות עוברות ל-SaaS, ספק התוכנה הופך לשותף שלהן, עם תלות גדולה יותר ויכולת רבה יותר לתרום להצלחתם. לקוחות SaaS מצידם, יכולים לנצל את הקשר הזה ואת היתרונות הגלומים ב-SaaS כדי לקדם את ההצלחה של לקוחותיהם.

מבין חמשת היתרונות העיקריים של SaaS שזוהו על ידי PTC (הגדלת הניידות, יכולות שיתוף פעולה משופרות, חדשנות, התאמת היקף השימוש והפחתת עלויות) נראה שלשיפור יכולות שיתוף הפעולה תהיה ההשפעה הגדולה ביותר על היחסים בתוך שרשרת הערך. השיפורים בשיתוף הפעולה שמאפשרים פתרונות SaaS יכולים להגיע בצורות רבות בהתאם ליישום, והם מופעלים על ידי תצורות תוכנה חדשות כגון בסיסי נתונים לא יחסיים (Non-Relational Databases) ו”ריבוי לקוחות” (Multi Tenancy) -היכולת של שירות לספק מספר לקוחות או ארגונים שונים במקביל באופן בלתי תלוי. היכולות הללו כוללות:

  • הצגת / עריכת מסמכים בו זמנית באמצעות שימוש בתוכנות “תכנון בעזרת מחשב” (CAD) מבוססות SaaS
  • תהליכים מבוקרים לשיתוף מסמכים עם ארגונים חיצוניים באמצעות שימוש בתכנות לניהול מחזור חיי המוצר (PLM) מבוססות SaaS
  • יכולת משופרת לסייע ללקוחות בשטח באמצעות שימוש בפתרונות מציאות רבודה מבוססי SaaS.

לפיכך, יכולות שיתוף הפעולה המשופרות המושגות באמצעות פתרונות SaaS, אשר מאפשרות לארגונים לשפר את המוצרים, התהליכים והשירותים שלהם, תואמות את מטרות הטרנספורמציה הדיגיטלית ומקדמות אותן.

תובנות לסיכום

אין מעשה קסם המקצר את הדרך להשגת טרנספורמציה דיגיטלית. אולם, מעבר משימוש בתוכנות ארגוניות בהתקנה מקומית מסורתית לפתרונות SaaS ארגוניים, הינו אסטרטגיה פשוטה יחסית שיכולה לספק יתרונות מיידיים ומתמשכים לטווח ארוך. מסיבה זו שווקי תוכנה כגון ניהול הון אנושי (HCM) וניהול קשרי לקוחות (CRM) אשר היו הראשונים להציע

פתרונות SaaS ארגוניים, נמנעות מהשקעה בתוכנות בהתקנה מקומית.

כעת, כאשר פתרונות SaaS הופכים זמינים עבור תוכנות PLM, CAD ותוכנות ארגוניות הנדסיות אחרות, מומלץ גם לארגונים בתחומי ההנדסה לשקול את המעבר על מנת להינות מהיתרונות המשמעותיים.

אורית יצהר, PTC
קרדיט: PTC


קרדיט תמונת שער: PTC

אורית יצהר, PTC

תגובות סגורות