חדשות היום

הקוד הפתוח שישמור על כבאים ברחבי העולם

השריפות שכילו אלפי דונמים של יער בהרי ירושלים השבוע מצטרפות לגל שריפות שמתחולל בחודשים האחרונים בכל אזור אגן הים התיכון ולשורה של אסונות טבע אחרים ברחבי העולם, כשהקשר בין כולם הוא, לדעת מדענים, מזג האוויר הקיצוני שמחולל שינוי האקלים. גלי חום וקור, בצורות ושטפונות, שריפות ומפולות בוץ מצטרפים לסטטיסטיקה הנוראה של קיץ 2021 אבל לדעת המומחים הם מתגמדים לעומת האסונות שעוד צפויים לנו בשנים ובעשורים הבאים.

ברור שלא ניתן לייחס כל אירוע באופן ישיר לשינוי האקלים, וייתכן שחלק מהם – שריפות למשל – נגרמו כתוצאה מפעילות אנושית אחרת, זדונית למשל. אבל למדעים אין ספק שהעלייה ברמות הפחמן הדו חמצני באטמוספירה לרמות הגבוהות ביותר במיליוני השנים האחרונות מעלה באופן חד את הסבירות לתופעות אקלימיות קיצוניות, ואותו מזג אוויר קיצוני תורם משמעותית בהפיכת כל שריפת חורש לאירוע ענק ומסוכן שמשפיע על חייהם של רבבות אנשים ומשפיע לעיתים לעשרות שנים על המערכת האקולוגית המקומית.

בקנדה נמדדו השנה 49.6 מעלות צלזיוס באזורים בקו הרוחב 50 – בו הטמפרטורה הממוצעת ביוני היא 24 מעלות. ביוון נלחמים הכבאים השנה כבר עשרה ימים בשריפות ענק, והמצב דומה בטורקיה, באיטליה, באלג’יריה ואפילו בסיביר.

גם ספרד הייתה בשנים האחרונות מוקד לשריפות יער ענקיות, שגבו את חייהם של עשרות, גרמו נזק לרכוש רב ופגעו פגיעה קשה בטבע. שם גם נוצר חיבור יוצא דופן בין לוחמי אש, אנשי המערך הרפואי ואנשי טכנולוגיה שהוליד את הפיתוח Prometeo וכעת את פרויקט Pyrrah שנועד להגן על חייהם של אותם כבאים, שעתידים כנראה להמשיך ולהילחם בשריפות יער במוקדים שונים בעולם בשנים הקרובות.

בשנת 2019 זכה פרויקט פרומתאו בפרס הראשון בתחרות החדשנות הגלובלית Call for Code שייסדה ענקית הטכנולוגיה IBM יחד עם שורה של שותפים בינלאומיים. במסגרת התחרות נקראו צוותים של יזמים מרחבי העולם לפתח אב-טיפוס של פתרון טכנולוגי שיתמודד עם אתגר עולמי משמעותי. במחזור הראשון של התחרות הפתרון הזוכה – project owl – היה התקן IoT זול שכלל רכיב WiFi בתוך כדור פלסטיק קשיח זול וקל. את הכדורים ניתן לפזר באזורים מוכי אסון לאחר שנותקו מהחשמל והתקשורת כדי לאפשר לתושבים להכווין אליהם את כוחות הביטחון, לעדכן על מצבם והצרכים שלהם.

הפתרון במחזור הראשון הושפע, בין היתר, מסופת ההוריקן מריה בפורטו ריקו ב-2018 שפגע קשה באי. המחזור השני הושפעה מגל שריפות הענק באוסטרליה, קליפורניה וספרד. פרומתיאו נוצר על ידי אחות, כבאי ומפתחים וגם הוא כלל התקן IoT שמטרתו לשמור על חייהם של כבאים, שעובדים שעות ארוכות באזורים מסוכנים.

מדובר בהתקן הכולל חיישנים ומחשב זעיר, שמחובר לענן של IBM וממנף טכנולוגיות AI, ונועד לנטר בזמן אמת את רמת זיהום האוויר בה מצוי נושא ההתקן (הכבאי). החיישנים מנטרים טמפרטורה, לחות וריכוז עשן, נאספים באופן אוטומטי ונשלחים לענן לעיבוד. העיבוד, שמבוסס על פלטפורמת הבינה המלאכותית ווטסון של IBM, משקלל גם נתונים נוספים כמו תחזית מזג האוויר הצפויה, כיווני הרוח ותנאי השטח, ויוצר חיווי צבעוני שמשודר לחפ”ק הכיבוי בשטח השריפה. אם החיווי ירוק – מצבו של הכבאי טוב והוא יכול להמשיך בעבודתו אבל אם החיווי כתום או אדום, הוא בסיכון ומפקדיו צריכים לחלץ אותו מהשטח לפני שייפגע.

בנוסף הפיתוח אוסף דאטה מההתקן ויחד עם המידע על הכבאי שנשא אותו ניתן לייצר עבורו תמונת מצב עמוקה יותר כדי להבין את ההשפעה שלש לחשיפה לזיהום אוויר קשה על בריאותם של כבאים וכיצד ניתן לתת התראה על חשיפה מתמשכת.

במהלך השנתיים האחרונות, באמצעות בדיקות שטח בספרד ומשוב מכבאים, הכניס הצוות של פרומתאו שיפורים וחידושים ובימים אלה מושק המשכו של הפרויקט, תחת השם Pyrrah. הפיתוח כיום כולל אינטגרציה עם טלפונים ניידים ושעונים חכמים כדי לספק התראות דו-כיווניות, ושיפור באלגוריתמים לחישוב הממוצעים של חשיפה לרעלים לאורך זמן.

קרן לינוקס הודיעה כי תתמוך בפלטפורמת Pyrrha כדי לסייע  להאיץ את פיתוח הפתרון ושילובו עם טכנולוגיות נוספות – כמו אלו של חברת סמסונג שהצטרפה כשותפה בפרויקט – כדי שיוכל להפוך לטכנולוגיית בטיחות תקנית עבור כבאים ואנשי הצלה ברחבי העולם.

השילוב של קרן לינוקס מגבירה משמעותית את ההיבט של הקוד הפתוח בפרויקט וכעת יתאפשר לאלפי מפתחים וחברי קהילה ברחבי העולם לתרום קוד לפרויקט באמצעות גיטהאב. המטרה היא שקהילת פרויקט  Pyrrha  תעודד משתמשים חדשים לתרום לידע הנצבר בתוכנית ולפרוס את התוכנה בסביבות חדשות ברחבי העולם. בהמשך מתוכננים שיפורים נוספים במערכת כגון התאמת החומרה לשימוש במקומות חדשים, שיפור יכולות ניתוח החשיפה לרעלים לאורך זמן ושיפורים ביכולות הניוד של הדאטה.

סאלומה ואלרו, מצוות הפיתוח המקורי של פרומתאו, אמרה שהיא אסירת תודה לכל השותפים שהצטרפו לפרויקט וכעת, הודות לשותפות של קרן לינוקס, ניתן יהיה לשפר את בטיחות העבודה ואיכות חייהם של כבאים ולוחמי אש ברחבי העולם.

התקן Prometeo מוצמד לחליפות ההגנה של כבאים ומודד את הטמפרטורה,
הלחות וריכוז העשן בזמן אמת
קרדיט: באדיבות IBM

“יצאנו לדרך כדי לייצר פתרון טכנולוגי שיצייד כבאים בהתקן מעקב אישי שינטר את חשיפתם לחומרים רעילים. באמצעות השותפים שהצטרפו לפרויקט Pyrrah וקהילת הקוד הפתוח, החלום הזה הופך למציאות. נוכל לקבל נתונים אנונימיים, לשפר חיישנים ולאפשר לכבאים לקבל מידע בזמן אמת ולנטר את החשיפה שלהם. הצוות שלנו משתמש במשוב שקיבלנו מכבאים בשטח ומנסה ליישום אותו במהירות”, אמרה ואלרו.

“הכנסנו מספר שיפורים, כולל אפשרות למדוד גם את רמות החנקן הדו חמצני בנוסף לטמפרטורה, ללחות ולפחמן החד חמצני; יש מארז שעוצב חדש להגנה טובה יותר על החיישנים וסוללה משופרת שתוכננה בשיתוף עם מפתחי IBM; שילבנו בתוכנה התראות חדשות ואינטגרציה עם שעונים חכמים רוטטים במקרה של התראה אדומה. יש התקדמות! הפלטפורמה תמשיך להשתפר ככל שמפתחים נוספים יתרמו לפרויקט Pyrrah שפתוח לקהילה העולמית”.

כרגע הפרויקט פעיל ברחבי ספרד, כולל בתחנות כיבוי אש בקטלוניה, נווארה וקסטיליה לה מנצ’ה. ההתקן נבדק בהגדרות שגרה ואימונים וכן במצבי חירום ובהמשך מקווים היזמים והשותפים שקהילת הקוד הפתוח תאפשר לשלב אותו בפעילות של כוחות הצלה נוספים ברחבי העולם.

“יחד עם IBM, קרן לינוקס, סמסונג וארגוני שותפים אחרים, אנו מקווים לאפשר אימוץ המוני של הטכנולוגיה של פרומתו באמצעות פרויקט Pyrrah”, אמר ואלרו. “בעזרת מפתחים אזרחים ממקומות רבים בעולם יש לנו הזדמנות להתאים אישית את הטכנולוגיה על פי אזור או צורך, ולהמשיך לקדם את היכולת של פלטפורמת הניטור שלנו”.

תמונת לוויין של שריפות בטורקיה באוגוסט השנה
קרדיט: באדיבות נאס”א

“Pyrrha היא דוגמה נוספת לכוחו של קוד פתוח להאיץ חדשנות טכנולוגית שיכולה להציל חיים”, אמר מייק דולן, סגן נשיא בכיר ומנהל פרויקטים בקרן לינוקס. “אנו שמחים לתמוך בפיתוח של Pyrrha ובהקהילה שבונה ומשתמשת בו.”

ל-IBM וקרן לינוקס יש היסטוריה עשירה של פרויקטים משותפים המסייעים להאיץ את ההתקדמות העולמית באמצעות חדשנות. למעלה מעשרה פרויקטים של תחרות החדשנות העולמית Call For Code פתוחים כיום לקהילות הזקוקות להן ביותר, עם פתרונות שונים ומגוונים לאתגרים שמתרחשים בעיתות אסון ובאזורי אסון, ופרויקטים להתמודדות עם גזענות, מגיפת הקורונה והגברת הידע בקרב בני נוער.


קרדיט  תמונות: באדיבות IBM

חן סילבר

תגובות סגורות