המירוץ לאימוץ טכנולוגיית C-V2X. תמונת מצב

הסינים ׳חמים׳ על טכנולוגיית ה-  C-V2X– ולא רק הם. בתעשיית האוטו-טק העולמית מתחילים להפנים שמדובר בגורם מפתח שישנה בקרוב את הדרך בה אנו נוהגים במכוניות שלנו: חכם יותר, בטוח יותר וחסכוני יותר

תארו לעצמכם שאתם נוסעים ברחבי העיר והמכונית שלכם עוזרת לכם לזהות ולנווט אל מקום החניה הפנוי הקרוב ביותר, או מודיעה לכם להאט לאחר חיזוי פגיעה ברוכב אופניים שמדווש להנאתו מעבר לפינת הרחוב. לא בכדי, אחת הטכנולוגיות היותר עכשוויות ומסעירות מעולם הרכב – Cellular Vehicle-to-Everything  – C-V2X מושכת באחרונה תשומת לב עולמית לאור יכולתה לחזות מגוון סיטואציות אמת. מדובר בטכנולוגיה אלחוטית מתקדמת המאפשרת לרכבים להישאר מחוברים תוך כדי תנועה ולתקשר כמעט עם כל מה שמסביבם, כולל רכבים אחרים V2V) ) תשתיות הדרךV2I) ) הולכי רגל V2P) ) הרשת V2N) ) והענן V2C)). אין ספק: חדשנות וטכנולוגיות חדשות פותחות עידן חדש של תחבורה חכמה, עם התמקדות בבטיחות משופרת, יעילות וחווית רכב מחובר.

מיכל גבע, מנכ״לית HARMAN ישראל באדיבות: HARMAN

לדברי מיכל גבע, מנכ״לית HARMAN ישראל, כלי רכב בהם מוטמעת טכנולוגיית C-V2X יוכלו לתקשר באופן יזום עם כלי רכב אחרים ותשתיות בצד הדרך (כגון תמרורים, שלטים ועמודי תאורה) ולספק לנהגים ולנוסעים עדכונים חיוניים בזמן אמת על תנועת התנועה, מצב הכביש, הגבלת המהירות ומזג האוויר. פונקציות אלו עוזרות לחזות תנועה ולייצר התראות אקטיביות כדי למנוע התנגשויות אפשריות תוך הפחתת עומסי התנועה ושיפור הניידות בכביש. מצוייד בתשתיות רשת סלולריות מתקדמות רכב המצוייד ב- C-V2X יכול לשפר את מודעות המצב של הנהגים למפגעים כמו גם הולכי רגל פגיעים קרובים גם בתנאי ראות נמוכה, מסביב לפינות רחוב ובתרחישים שאינם כוללים קוי ראייה ברורים. ״בתיאוריה, המכונית המקושרת תוכל לתקשר, עם כלי רכב ורכיבי תשתיות והנהנים המידיים יהיו הנהגים שיכולו לנסוע בצורה בטוחה יותר, חלקה יותר ותוך התאמה לתנאי הכביש, מזג האוויר וכד׳״.

לדבריה, את המהלך הדרמטי ביותר בתחום ביצעה באחרונה סין שהתגלתה כ׳פנים הגלובליות׳ של טכנולוגיית  C-V2X כשהכריזה כי אסטרטגיית האינטרנט של כלי רכב היא ׳פרויקט לאומי׳ וכי הצפי הוא כי 50% מהמכוניות החדשות בסין שיירדו מפסי הייצור עד שנת 2025 יכללו מראש את התקנתה של טכנולוגיית C-V2X.

״ב- HARMAN אנו מסייעים ליצרני רכב לבחון ולשקול כיצד ניתן לספק לנהגים ולנוסעים את חווית המכוניות המקושרות, באמצעות טכנולוגיות  דוגמתV2X , כך שמכוניות יוכלו להתחבר ולתקשר יותר ויותר לעולם הסובב אותן. אנו מתמקדים במתן יכולות התומכות במגוון גדל והולך של מקרי שימוש שמדגימים בטיחות ויעילות משופרים, כולל ה- TCU הראשון בעולם המוכן ל- 5G , כדי לענות על הצורך ביצירת מכוניות בטוחות ומקושרות״.

הצרכן מצפה לקישוריות כל הזמן

באחרונה אף רכשה HARMAN את חברת Savari   שפורסת פתרונות חיישני V2X עבור תחומי האוטומוטיב והתשתיות החכמות, כולל קישור מכוניות לתשתיות, מכוניות לסמארטפונים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים, מכוניות למכוניות ותשתיות למכשירי טלפון ניידים כש- HARMAN בונה את התשתית כשירות ליצרני הרכב.

גבע אומרת כי מכיוון שהצרכנים ממשיכים להגביר את הציפיות לקישוריות, הם ידרשו חוויות דיגיטליות המתחברות בכל ההיבטים בחייהם – כולל במכוניותיהם. ״התעשייה חייבת לעמוד בציפיות הלקוחות הללו ולהתמקד באספקת טכנולוגיה שמסוגלת לספק את אותן חוויות. בעוד 10 שנים הרכב יצטרף לרשימת המכשירים הדיגיטליים שלנו, ויאפשר לנו מעבר חלק בין המכשירים השונים, והחוויות הדיגיטליות שהן יספקו״.

על פי החזון של גבע וחבריה, הרשויות שבכבישיהם יסעו הרכבים המקושרים, יוכלו מצידן לנהל אופטימלית את רשת הכבישים, לחלק נכון יותר משאבים ועלויות, להגביר שוויוניות בין המשתמשים השונים בכבישים, לווסת תנועה, לדווח על סכנות ותקלות ולייעל את התנועה הצפופה ולהורדת הגודש התחבורתי.

גבע אף רואה חיבור בין כניסתה לזירה של רשת ה-5G לתנועה על הכבישים: ״ הציפייה הגדולה ביותר מה- V2X היא השילוב של ה-5G, כך שניתן יהיה לעמוד בדרישות הקישוריות השונות למקרי השימוש השונים. עד כה, תקשורת V2X הופעלה באמצעות תקשורת ישירה לטווח קצר DSRC) ) – טכנולוגיה הדומה לאותן טכנולוגיות Wi-Fi בה אנו משתמשים מדי יום זאת בזמן ש- Cellular V2X (C-V2X) , מוגדר כחלק מתקן רשת ה-5G.

הזווית הישראלית

עם שילוב ה-5G, יצרניות הרכב מקבלות כעת אפשרות להרחיב את היכולות של טכנולוגייתV2X  הסלולרית ולהעניק למכוניות שלנו, לאוטובוסים ולתשתיות את היכולת “לדבר” זה עם זה ועם התשתיות שמסביב. V2X יסייע במניעת התנגשויות בין כלי רכב, פגיעות בהולכי רגל ורוכבי אופניים, באמצעות שליחת התראה ברשתות 5G על אירועים פוטנציאליים ועל הדרך גם יספק מידע חיוני שיגיע במהירות הבזק מתשתיות העיר, כדי לסייע למשתמשים לקבל הצעות ממוקדות ואישיות לעסקאות מקומיות, לאתר חניה בקלות, ולהיחלץ מפקקים (בין השאר).

תמונה 1 :השבבים החכמים של אוטוטקס מקשרים בין כלי הרכב לתמרורים ורמזורים. קרדיט: באדיבות אוטוטוקס

יחידות ״קישוריות״ שיפוזרו בנדיבות לצדי הדרכים  הן מרכיב קריטי בהגעה לעתיד הוורוד הזה. מיצירת מודעות גדולה לדרך בה נוסעים ושיפור הבטיחות, דרך חיבור סוחרים ללקוחות לקבלת גישה טובה יותר למסחר מקומי – פיתוח רכיבי RSU (יחידות צד הדרך המשרתת מתקני תשתיות דוגמת רמזורים, שלטים ותמרורים) שחיוני ביותר לחיבור הרחובות, הערים והנהגים״.

און הרן. באדיבות: אוטוטוקס

זווית ישראלית נוספת בתמונה הכוללת של התחום החם מספקת חברת אוטוטוקס מכפר נטר, שפיתחה שבבי V2X המקשרים בין הרכב לבין כלי-רכב אחרים ותמרורי הדרך. היא גם הייתה הראשונה שהצליחה לשלב בשבב יחיד את טכנולוגיית התקשורת הייעודית DSRC עם טכנולוגיית C-V2X המתחרה ולדברי און הרן, סמנכ״ל הטכנולוגיות של החברה,  בראיון שנתן לא מכבר, עד היום היא החברה היחידה בעולם המספקת שבבים העובדים בשתי הטכנולוגיות כשיש לה הסכמי אספקת שבבים עם שש יצרניות רכב גדולות. לדבריו, תעשיית הרכב מיצתה את היכולת לספק פתרונות בטיחות חדשים, ולכן יש צורך בשינוי רדיקלי שרק ה-V2X מסוגל לספק. חבילות הגנה אלקטרוניות משפרות את המצב הקיים, אבל לא שוברות את תקרת הזכוכית. ״רק ה-V2X יכול לעשות זאת, מכיוון שהוא החיישן היחיד המאפשר להתמודד עם ארועים הנמצאים מעבר לקו הראייה״, ציין הרן.

לדברי ראבי פוולה, סמנכ”ל מכירות – טלמטיקה ותשתיות ב-HARMAN, שהשתתף לא מכבר בסמינר מקוון  שערכה HARMAN בנושא, טכנולוגיית C-V2X בהחלט תהווה כלי חשוב בעתיד הקרוב עבור כל מי שיעלה על הכבישים בעתיד. ״אני מעריך שלטווח הקצר כולם יצטרכו להצטייד בחיישן V2X עצמאי, אבל לטווח הארוך אני מעריך וצופה שחיישן V2X ישולב היישר בתוך הסמארטפון של הרוכב/נהג/הולך רגל״.

ראבי פוולה, סמנכ”ל מכירות –
טלמטיקה ותשתיות, HARMAN. באדיבות: HARMAN

לדבריו, השוק הכללי הולך על V2X משולב ב-TCU  ״ועם זאת, אנו רואים יצרני OEM גלובליים שירצו לבנות פלטפורמת V2X עצמאית לבדיקה שווקים אזוריים כמו סין. בעבר ראינו יצרני OEM כמו GM והונדה פורסות פלטפורמות V2X בלבד באזורים כמו ארה”ב ויפן״. לשאלה מה רשויות מקומיות ומדינות צריכות לעשות כדי להתכונן להטמעה של הפתרונות החדשים, מבחינת תשתיות דרכים, אומר פוולה, כי מדינות, מחוזות וערים לאמץ את  ציוד ה- V2X עבור התשתית שלהם בדיוק כמו שהן מאמצות שימוש בטכנולוגיות רמזורים. ״יש צורך גדול בסטנדרטיזציה של הציוד שיהיה בשימוש ובטכנולוגיה שיכולה לתמוך במשתמשי דרך פגיעים וברמות שונות של אוטומציה עבור כלי רכב מחוברים״.

תשתית מקושרת תפחית את הפקקים

מחקר שערך מרכז אפקה לתשתיות תחבורה ולוגיסטיקה עבור המדען הראשי, העריך כי אכן, הקמת תשתית מקושרת עשויה להקטין את בעיית הגודש בכבישים בנוסף לתועלות שנובעות מחיסכון בבניית תשתיות, בטיחות והיבטים סביבתיים. יישומים מבוססי V2X מאפשרים ניצול מרבי של היצע התשתיות באמצעות הקטנת המרחק בין הרכבים הנעים והנעת כלי רכב במהירות אופטימלית. פיתוח של יישומי V2X לניהול ביקושים, המבוססים על גישת תשלום-לפי-שימוש  use-per-pay)) עשוי לחולל שיפור נוסף ברמת השירות. להערכת המחקר, התועלות מהטמעת V2X נמצאת בצמצום עמידה בפקקים, חסכון בדלק, הקטנת זיהום האוויר ושיפור הבטיחות בדרכים וכל אלה מסתכמים בכ-9 מיליארד שקל בשנה.

רוג׳ר לנקטוט, מנהל Automotive Connected בחברת האנליסטים סטרטג׳י אנליטיקס. באדיבות: Strategy Analytics

לדברי רוג׳ר לנקוט, מנהל  Automotive Connected בחברת האנליסטים סטרטג׳י אנליטיקס, סין בהחלט מראה את הדרך קָדִימָה ובארה”ב, ולמעשה גם בשאר העולם, קצת מפגרים מבחינת תמיכת הרגולציה בתחום. הוא הדגיש את החשיבות הגדולה בשמירה על חיי אדם, אך, במקביל לא שוכח לציין את החלק הפיננסי שבתמונה הרחבה: ״יצרניות הרכב נאבקות בשאלה הזו כיום… ואני חושב שמה שבאמת מביא את הנושא לקדמת הבמה הוא היכולת לביצוע עדכוני תוכנה שמטרתם שיפור שיפור הרכב לאחר המְכִירָה. זו הליבה והדבר הכי קרוב שיש לנו לאפליקציה מנצחת. אם אתה יכול להוסיף ערך לרכב שלי אחרי שאני קונה את המכונית הרי שמדובר בפריצת דרך אמיתית. ברור שטסלה סללה את הדרך, אבל התעשייה משלימה פערים מהר מאוד באימוץ הגישה הזו״.

לגבי טסלה והבינה המלאכותית שהיא מפתחת ומטמיעה, אומר פוולה, כי ה-Vision AI של טסלה לא יכול לכסות 100%מהתרחישים על הכביש. הסיבות:. 1) מצלמות מכונית חכמות ככל שיהיו נוטות לטעות במזג אוויר גרוע ו-2) מצלמות דורשות קו ראייה, ואילו C-V2X היא טכנולוגיה שגם ׳רואה מעבר לפינות׳ ומאפשרת

להגיב לתרחישים מורכבים. ״תאונות רבות קרו כאשר אובייקטים שונים היו בנתיב הנסיעה והמצלמות לא יכלו לא לזהות אותם״.

באשר לחוויית השימוש ברכב, אומרת גבע כי נראה שרק בכח הטלמטיקה (אספקת שירותי מידע בתנועה) ורשתות 5G ניתן לסייע ליצרני המכוניות לנצל את הזדמנויות השמירה על הבטיחות ויצירת חוויית המשתמש החדשה.

טלמטיקה ו-OTA

טלמטיקה לדוגמה, היא אחת המגמות עם הצמיחה המהירה ביותר בתעשיית הרכב. ״אצלנו ב-HARMAN, אנו מתמקדים בפיתוח יכולות שיתמכו בבטיחות וביעילות הנסיעה בכלי רכב. אחד החידושים האחרונים שכלולים ברשימה הזו הוא פתרון ראשון מסוגו בעולם של TCU מוכן לדור 5״, אומרת גבע.

בגדול, הפתרון שנעזר בטכנולוגיה נוספת – Remote Vehicle Updating Service (OTA) – מאפשר לנהל מרחוק את כל רכיבי התוכנה של הרכב, כולל Firmware, יישומים, קונפיגורציות, הגדרות וגם יחידות בקרת טלמטיקה (השילוב התעשייתי של מחשבים עם מערכות טלקומוניקציה) – TCU ומערכות בקרה אלקטרוניות (ECU) – בכל מקום ובכל זמן – בין אם מדובר על רכב הנמצא על פס הייצור, במגרש החנייה, או אולם התצוגה והגראז׳ של בעל הרכב. הפתרון בנוי משילוב מנצח של רכיבי שרתים שיושבים אי שם בענן, כשמהצד השני יש מערכת  של רכיבי תוכנה שמותקנים ברכב על ידי היצרנים (TCU/HU/ECU).

לדברי גבע, מספר כלי הרכב שיש בהם תקשורת מובנית, , אל העולם הרחב, הולך וגדל בקצב מהיר ביותר ויחד עימו גדל הצורך המיידי במערכת שתנהל את מערכות התוכנה הרבות שיושבת בתוך הרכב. מעבר לכך, ככל שמכניסים יותר שורות קוד לכלי הרכב שעל הכבישים, איתור תקלות תוכנה ומניעתן בזמן הפכו לחלק חשוב ביותר בצרכים של יצרני הרכב, גדולים כקטנים. ניהול התוכנה לאורך כל מעגל החיים של כלי הרכב, הפך להכרחי עבור היצרנים ובחלק מהמקרים ליתרון תחרותי – ובעיקר בגלל ההיבט הפיננסי.

״השילוב של מחשוב עם שלל נקודות גישה Edge עם טלמטיקה חכמה ויכולות ADAS, יביא בסופו של דבר ליצירתה של פלטפורמת אוטומוטיב פתוחה המבוססת על 5G ועל V2X, כזו שתענה על הדרישות הייחודיות של כל נהג ונהג כיום ובעתיד. עם חיישני V2X, אנליטיקה מבוססת מחשוב מבוסס Edge ותשתיות חכמות. הטכנולוגיות שאנו מפתחים ממוקדות בקידום עתיד התשתיות המקושרות, שמובילות בסופו של דבר לתחבורה יעילה יותר ובטוחה יותר״.


תמונת כותרת: כלי רכב בהם מוטמעת טכנולוגיית C-X2V יספקו לנהגים עדכונים חיוניים בזמן אמת על תנועת המכונית, “מצב הכביש” ואפילו מזג האוויר.
קרדיט: HARMAN

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות